15 tyttö murhasi samanikäisen tytön kotonaan Seinäjoella 28.4.2015
-
Rubiskreebeli
- Jane Marple
Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015
Mielenkiintoista kuinka paljon vihaa täällä on tuota murhaajaa kohtaan, vaikka oletan ettei monikaan häntä, tai uhria edes tunne. Mikä siihen ajaa? Miksi pitää kirjoitusvirheistä asti hakea lisää vihaa toista ihmistä kohtaan?
Tuota noin, tuosta tekstistähän käy ilmi, että surmaajatyttö oli rakastunut uhriinsa ja kun ei saanut vastarakkautta, kun uhri oli rakastunut siihen poikaan (jota luultiin kummankin tytön ihastuksen kohteeksi). Eli kolmiodraama saatti olla niinkin päin!Permit_Denied kirjoitti:Tuo "anteeksipyyntö" on kyllä sitten kuvottavinta sontaa, mitä olen ikinä lukenut. Surkuttelee vaan omaa kohtaloaan ja hakee kavereidensa hyväksyntää. Nuo viittaukset uhriin ovat suorastaan väkinäisiä, aivan kuin Hanna olisi jutun jo kirjoitettuaan havahtunut, että "ainiin, sekin pitää mainita".
Anteeksipyyntö alla, kun se nähtävästi tuottaa joillekin vaikeuksia liittää sitä tänne:
Maisemat vaihtuu, mutta jotain puuttuu. Voisinpa muuttaa kaiken sen toisinpäin, sen kaiken minkä näin. Rakastin sua niin, et sekosin. Hajosin. Yritin olla sulle mieliksi, mutta se saikin mut paloiksi. Voitteko koskaan mulle anteeks antaa, vai joudunko raskaan taakan kantaa? Muiden elämä menee eteenpäin, mutta mun se kääntyi toisinpäin. Väärinpäin. Mun ympäriltä asiat kaatuu ja kaikki kaunis maatuu. Kunpa kaikki olisi toisin ja mä elämää jatkaa voisin. Kuulin sun viimeisen hengenvedon. Olit yksi kauneimmista kukista kedon. Siivet selkään sait enkelin. Pienin askelin mä eteenpäin kävelin. Elämä ei oo helppoo, siihen voi liittyy pelkoo. Vaikka kuinka mä toivoisin, ei se tuo sua takaisin. Katselet meitä pilvien päältä. Kaikki kauneus katoaa täältä. En pysty tätä käsittää. Miten voin jatkaa elämää? Tällä tavalla mun elämä on pilalla. Itken itseni uneen. Yöt miettiessä menee. Kunpa saisin sut takaisin, enkä olis mennyt niin sekaisin. Lepää rauhassa... [sydänhymiö]
Muista lähdekritiikki!
- Tackleberry
- Adrian Monk
Tuota noin, jos lukisit ketjun tarkemmin, niin tietäisit että surmaajatyttö on itsekin todennut että hän ja uhri olivat ihastuneet samaan poikaan.skoone kirjoitti:Tuota noin, tuosta tekstistähän käy ilmi, että surmaajatyttö oli rakastunut uhriinsa ja kun ei saanut vastarakkautta, kun uhri oli rakastunut siihen poikaan (jota luultiin kummankin tytön ihastuksen kohteeksi). Eli kolmiodraama saatti olla niinkin päin!Permit_Denied kirjoitti:Tuo "anteeksipyyntö" on kyllä sitten kuvottavinta sontaa, mitä olen ikinä lukenut. Surkuttelee vaan omaa kohtaloaan ja hakee kavereidensa hyväksyntää. Nuo viittaukset uhriin ovat suorastaan väkinäisiä, aivan kuin Hanna olisi jutun jo kirjoitettuaan havahtunut, että "ainiin, sekin pitää mainita".
Anteeksipyyntö alla, kun se nähtävästi tuottaa joillekin vaikeuksia liittää sitä tänne:
Maisemat vaihtuu, mutta jotain puuttuu. Voisinpa muuttaa kaiken sen toisinpäin, sen kaiken minkä näin. Rakastin sua niin, et sekosin. Hajosin. Yritin olla sulle mieliksi, mutta se saikin mut paloiksi. Voitteko koskaan mulle anteeks antaa, vai joudunko raskaan taakan kantaa? Muiden elämä menee eteenpäin, mutta mun se kääntyi toisinpäin. Väärinpäin. Mun ympäriltä asiat kaatuu ja kaikki kaunis maatuu. Kunpa kaikki olisi toisin ja mä elämää jatkaa voisin. Kuulin sun viimeisen hengenvedon. Olit yksi kauneimmista kukista kedon. Siivet selkään sait enkelin. Pienin askelin mä eteenpäin kävelin. Elämä ei oo helppoo, siihen voi liittyy pelkoo. Vaikka kuinka mä toivoisin, ei se tuo sua takaisin. Katselet meitä pilvien päältä. Kaikki kauneus katoaa täältä. En pysty tätä käsittää. Miten voin jatkaa elämää? Tällä tavalla mun elämä on pilalla. Itken itseni uneen. Yöt miettiessä menee. Kunpa saisin sut takaisin, enkä olis mennyt niin sekaisin. Lepää rauhassa... [sydänhymiö]
Tuli mieleen, että ihan kuin tää koko teksti olis varsinaisesti osoitettu juuri pojalle, josta H ehkä edelleen haaveilee. Ensimmäinen puoli tekstiä ei käy järkeen (ainakaan julkisuuteen kerrottujen tietojen perusteella) uhrille kirjoitettuna, mutta pojalle kirjoitettuna kylläkin. Ei kyllä uhria kohtaan tunnettu rakkaus H:ta hulluksi tehnyt, kateus ja mahdollisesti sairaanloinen ihailukin, mutta ei rakkaus. Enkä ole mistään kuullut että H olisi mitenkään yrittänyt mielistellä uhria. Tosin eihän sitä koskaan tiedä.Tackleberry kirjoitti:Tuota noin, jos lukisit ketjun tarkemmin, niin tietäisit että surmaajatyttö on itsekin todennut että hän ja uhri olivat ihastuneet samaan poikaan.skoone kirjoitti:Tuota noin, tuosta tekstistähän käy ilmi, että surmaajatyttö oli rakastunut uhriinsa ja kun ei saanut vastarakkautta, kun uhri oli rakastunut siihen poikaan (jota luultiin kummankin tytön ihastuksen kohteeksi). Eli kolmiodraama saatti olla niinkin päin!Permit_Denied kirjoitti:Tuo "anteeksipyyntö" on kyllä sitten kuvottavinta sontaa, mitä olen ikinä lukenut. Surkuttelee vaan omaa kohtaloaan ja hakee kavereidensa hyväksyntää. Nuo viittaukset uhriin ovat suorastaan väkinäisiä, aivan kuin Hanna olisi jutun jo kirjoitettuaan havahtunut, että "ainiin, sekin pitää mainita".
Mulla todella karmii selkäpiitä toi "kuulin sun viimeisen hengenvedon". Sitähän tyttö juuri toivoi ja odotti, kun useaan otteeseen puukotti uhria. Noin olisi ihan okei sanoa vaikka syöpään kuolleen mummon muistokirjoituksessa, mutta tässä yhteydessä toi on mun mielestä todella sairasta, jos olisin uhrin läheinen niin tuollainen tuntuisi tahalliselta pilkalta.
Kyllähän tollainen kirjoitus varmaan muutamaan 16-vuotiaaseen uppoaa silti kuin kuuma veitsi voihin. Kirjoituksen tarkoitus on luultavimmin saada entiset kaverit säälimään häntä, ehkä pienessä mielessää kuvittelee että kaikki olisi taas ennallaan sitten kun hän joskus vapautuu, ehkä jopa poika odottamassa, tekihän H sentään tämän romanttisen teon ihan hänen takiaan
Tuon tekstin mukaan surmaajatyttö todellakin oli rakastunut tappamaansa tyttöön: "Rakastin sua niin, et sekosin. Hajosin. Yritin olla sulle mieliksi, mutta se saikin mut paloiksi." Mielestäni tämä ei ole laisinkaan mahdoton ajatus, teon motiivia muistaakseni odoteltiin todella pitkään. Ja onhan kolmiodraama voinut helposti selittyä niin päin, että molemmat tytöt olisivat olleet ihastuneita samaan poikaan, vaikka todellisuudessa tilanne olisi ollut hieman toinen.Tackleberry kirjoitti:Tuota noin, jos lukisit ketjun tarkemmin, niin tietäisit että surmaajatyttö on itsekin todennut että hän ja uhri olivat ihastuneet samaan poikaan.skoone kirjoitti: Tuota noin, tuosta tekstistähän käy ilmi, että surmaajatyttö oli rakastunut uhriinsa ja kun ei saanut vastarakkautta, kun uhri oli rakastunut siihen poikaan (jota luultiin kummankin tytön ihastuksen kohteeksi). Eli kolmiodraama saatti olla niinkin päin!
Toki on mahdollista, että tekstissä on ajatusvirhe tai se on vain ajatusten virtaa ilman merkityksiä jne.
Se mielestäni käy tekstistä hyvin ilmi, että tyttö ulkoistaa itsensä surmaajan roolista ja surkuttelee lähinnä oman elämänsä tilaa (eikä toisen tytön päättynyttä elämää).
All is pretty.
- Andy Warhol
- Andy Warhol
-
Tiina
- Sherlock Holmes
^Jäsentely puuttuu tuosta kyllä. Helpottaisi, jos ei olisi yhdessä pötkössä.
Tulkitsisin tekstin kuitenkin niin, että ensin kirjoitettu on tarkoitettu pojalle.
Sitä seuraa sitten tuo itsesääliosuus. Ja lopputeksti on osoitettu uhrille.
Mitä tällä avautumisella sitten haetaan se jää hieman avoimeksi, sekä se kelle se on osoitettu?
Uhrille nyt ei ainakaan, koska ei enää lukemassa...
Tulkitsisin tekstin kuitenkin niin, että ensin kirjoitettu on tarkoitettu pojalle.
Mitä tällä avautumisella sitten haetaan se jää hieman avoimeksi, sekä se kelle se on osoitettu?
- Hovimestari
- Martin Beck
Minullekin tuli heti tekstiä lukiessani mieleen termi ulkoistaminen. Eihän nyt herranjumala kukaan kirjoita itse surmaamastaan henkilöstä sanoilla "Kuulin sun viimeisen hengenvedon, siivet selkään sait enkelin" jne. Paitsi jos vilpittömästi ajattelee ettei ole tätä tappanut, tai vaikka fyysisesti ja lain silmissä olisikin, niin ei sitten tavallaan kuitenkaan oikeasti ole. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan.Gladys kirjoitti:Se mielestäni käy tekstistä hyvin ilmi, että tyttö ulkoistaa itsensä surmaajan roolista ja surkuttelee lähinnä oman elämänsä tilaa (eikä toisen tytön päättynyttä elämää).
Mutta joo, jos tämä todellakin on murhaajan kynästä lähtöisin niin hoidontarve on ilmeinen eikä varmastikaan mitenkään ohimenevä. Eihän tämmöistä voi laskea luontoon vielä pitkään aikaan, ulkoistamaan vielä seuraavaakin murhatyötä.
You can choose a ready guide in some celestial voice. If you choose not to decide, you still have made a choice! You can choose from phantom fears and kindness that can kill. I will choose a path that's clear; I will choose freewill. -Rush
Juuri noin, alku on osoitettu pojalle, johon molemmat olivat ihastuneita. H tarkoittaa, että yritti tehdä kaikkensa pojan puolesta ja tuolle pojalle, mutta sekosi, kun tajusi, ettei siitä ole hytötyä, sillä poikaa tykkäsi murhatusta tytöstäi. Sitten itsesääliä ja lopuksi uhrille osoitettua tekstiä.Tiina kirjoitti:^Jäsentely puuttuu tuosta kyllä. Helpottaisi, jos ei olisi yhdessä pötkössä.![]()
Kovin naivi kirjoitelma, mutta eipä tuossa iässä kaikkea hallitse, ja mikä lie vielä terveyskään on.
-
Rikoksenuusija
- Alibin satunnaislukija
Samantyylistä tekstiä Hannalta tuli niissä julkistetuissa whatsapp -viesteissä. Ei niissäkään mikään viitannut "kympin oppilaan" tuotoksiin. Kyseessä on teinityttö, jolla tunneskaala on hyvin laaja, ei silloin ole helppo purkaa tuntojaan näppäimistölle.
Selkeästi hän on hakenut jotain runon tyylistä "kaunista" muistokirjoitelmaa tms, mutta kieltämättä tyyli vähän ontuu. Vaikka Hanna itseään ja oman elämän pilaamista paljon ajatteleekin, niin julkisuuteen sitä ei olisi kannattanut noin suoraan kertoa. Ehkei hän ymmärrä, ettei ihmiset ole hänen puolellaan. Vähän samaa oli Axl Rosen taannoisessa videossa. Surkutteli enemmän omaa kohtaloaan, eikä pyytänyt uhreilta anteeksi juuri mitenkään. Näytetään maailmalle, että minä olen itse uhri ja sellaista lähtökohtaa ei ihmiset hyväksy, kun joku tekee näin selkeästi väärin.
Jokainen täällä miettii eniten itseään, niin on ihan ymmärrettävää Hannan tapauksessa, että häntä pelottaa se, mitä joutuu vielä kohtaamaan. Katua voi tämän lisäksi, mutta Hanna ei taida sillä tasolla vielä henkisesti olla. Ajan kanssa ehkä.
Selkeästi hän on hakenut jotain runon tyylistä "kaunista" muistokirjoitelmaa tms, mutta kieltämättä tyyli vähän ontuu. Vaikka Hanna itseään ja oman elämän pilaamista paljon ajatteleekin, niin julkisuuteen sitä ei olisi kannattanut noin suoraan kertoa. Ehkei hän ymmärrä, ettei ihmiset ole hänen puolellaan. Vähän samaa oli Axl Rosen taannoisessa videossa. Surkutteli enemmän omaa kohtaloaan, eikä pyytänyt uhreilta anteeksi juuri mitenkään. Näytetään maailmalle, että minä olen itse uhri ja sellaista lähtökohtaa ei ihmiset hyväksy, kun joku tekee näin selkeästi väärin.
Jokainen täällä miettii eniten itseään, niin on ihan ymmärrettävää Hannan tapauksessa, että häntä pelottaa se, mitä joutuu vielä kohtaamaan. Katua voi tämän lisäksi, mutta Hanna ei taida sillä tasolla vielä henkisesti olla. Ajan kanssa ehkä.
Tarkoitat varmaan Axl Smithiä? Piti jo ihan hetki pohtia että mitä se Axl Rose on nyt muka tehnyt että pitäisi pyytää uhreilta anteeksi. Ei se nyt NIIN huono ole AC/DC:n uudeksi laulajaksi...Rikoksenuusija kirjoitti:Vähän samaa oli Axl Rosen taannoisessa videossa. Surkutteli enemmän omaa kohtaloaan, eikä pyytänyt uhreilta anteeksi juuri mitenkään. Näytetään maailmalle, että minä olen itse uhri ja sellaista lähtökohtaa ei ihmiset hyväksy, kun joku tekee näin selkeästi väärin.
Mutta tosiaan en tuosta Hannan "anteeksipyynnöstä" kyllä mitään vilpittömyyttä löydä, säälin keräämiseltä vaikuttaa. Varmasti johonkin teiniin tuokin viesti tosin uppoaa.
- Kissankello
- Andy Sipowich NYPD
Tuollaista ihmisjätettä ei tarvitse tuntea voidakseen vihata häntä. Ihmettelisin pikemminkin sitä, että ihmisissä _ei_ herättäisi vihaa se, että 15-vuotias mielenvikainen teini on peruuttamattomasti vienyt hengen toiselta 15-vuotiaalta nuorelta ihmiseltä. Sitkeää surmaamistarkoitusta eri tavoin toteuttanut murhaaja Hanna Valtonen vei hengen ikätoveriltaan, joka ei koskaan saa keskeytynyttä elämäänsä takaisin.Rubiskreebeli kirjoitti:Mielenkiintoista kuinka paljon vihaa täällä on tuota murhaajaa kohtaan, vaikka oletan ettei monikaan häntä, tai uhria edes tunne. Mikä siihen ajaa? Miksi pitää kirjoitusvirheistä asti hakea lisää vihaa toista ihmistä kohtaan?
Lainaan vielä itseäni:
Kissankello kirjoitti:Kun meidän oikeuslaitos on niin hampaaton ja tuomiot olemattomat, ja koska tekijä murhatessaan uhrin on osoittanut juuri sitä sitkeää surmaamistarkoitusta, joka murhan tunnusmerkistöön kuuluu, niin henkilökohtaisesti iloitsen siitä "rangaistuksesta", jonka kanssaihmiset tulevat tälle tekijälle hänen tulevassa elämässään tarjoilemaan, kun hänen taustansa paljastuu. Siis jokaisesta menetetystä koulupaikasta, työpaikasta, ihmissuhteesta. Jokaisesta menetetystä ystävyyssuhteesta, poikaystävästä ja inhoten häntä katsovasta viranomaisesta, jonka kanssa tämä kimuli tulee asioimaan. Jokaisesta tekijän nimellä tehdystä Google-hausta, joka paljastaa tämän sairaan lapsen olevan MURHAAJA. Hänen rangaistuksesta jatkuu kanssaihmisten toimesta kauan. Ihanaa. Se on oikeudenmukaisuutta, jos mikä. Uhrin läheisille paljon voimia.
Niin, ja tietysti tässäkin tapauksessa toivon lisäksi kovin, että karma hoitaa.
"Before you embark on a journey of revenge, dig two graves."
- Confucius (Chinese philosopher & reformer, 551 BC - 479 BC)
- Confucius (Chinese philosopher & reformer, 551 BC - 479 BC)
-
Evil Lindros
- Hetty Wainthropp
Kiinnitin huomiota samaan asiaan jo aiemmin tätä ketjua lukiessani. Näissä, jotka täällä puhuvat "ihmisjätteestä" ja muusta ja nautiskelevat ajatukselle, että tekijä ikuisesti kärsii ja kuinka oikein se on, että muut heitä hyljeksivät, tulee todella vastenmielinen vaikutelma. Mutta ehkä se on vaan sitä, että he saavat tuota kautta kokea itsensä paremmiksi ihmisiksi, kun kutsuvat joitain muita ihmisjätteiksi.Rubiskreebeli kirjoitti:Mielenkiintoista kuinka paljon vihaa täällä on tuota murhaajaa kohtaan, vaikka oletan ettei monikaan häntä, tai uhria edes tunne. Mikä siihen ajaa? Miksi pitää kirjoitusvirheistä asti hakea lisää vihaa toista ihmistä kohtaan?
Tuosta tytön runosta tulee mullekin vaikutelma enemmän siitä, että surkuttelee omaa kohtaloaan ja kuulostaa aivan diagnoosinsa mukaiselta, mutta miksi sen takia pitäisi lähteä huutelemaan jotain ihmisjätteestä.
-
Rubiskreebeli
- Jane Marple
Toki voi vihata, mutta miksi valita se viha ja pitää sitä yllä kaikin keinoin? Saako siitä tosiaan jotain nautintoa tai ylemmyydentunnetta? Tunteeko siinä olevansa oikeassa? Vai eikö näillä vihaavilla yksilöillä ole tuota mainitsemaani vaihtoehtoa käsitellä asiaa ilman tunnelatausta?Kissankello kirjoitti:Tuollaista ihmisjätettä ei tarvitse tuntea voidakseen vihata häntä. Ihmettelisin pikemminkin sitä, että ihmisissä _ei_ herättäisi vihaa se, että 15-vuotias mielenvikainen teini on peruuttamattomasti vienyt hengen toiselta 15-vuotiaalta nuorelta ihmiseltä. Sitkeää surmaamistarkoitusta eri tavoin toteuttanut murhaaja Hanna Valtonen vei hengen ikätoveriltaan, joka ei koskaan saa keskeytynyttä elämäänsä takaisin.Rubiskreebeli kirjoitti:Mielenkiintoista kuinka paljon vihaa täällä on tuota murhaajaa kohtaan, vaikka oletan ettei monikaan häntä, tai uhria edes tunne. Mikä siihen ajaa? Miksi pitää kirjoitusvirheistä asti hakea lisää vihaa toista ihmistä kohtaan?
Lainaan vielä itseäni:
Kissankello kirjoitti:Kun meidän oikeuslaitos on niin hampaaton ja tuomiot olemattomat, ja koska tekijä murhatessaan uhrin on osoittanut juuri sitä sitkeää surmaamistarkoitusta, joka murhan tunnusmerkistöön kuuluu, niin henkilökohtaisesti iloitsen siitä "rangaistuksesta", jonka kanssaihmiset tulevat tälle tekijälle hänen tulevassa elämässään tarjoilemaan, kun hänen taustansa paljastuu. Siis jokaisesta menetetystä koulupaikasta, työpaikasta, ihmissuhteesta. Jokaisesta menetetystä ystävyyssuhteesta, poikaystävästä ja inhoten häntä katsovasta viranomaisesta, jonka kanssa tämä kimuli tulee asioimaan. Jokaisesta tekijän nimellä tehdystä Google-hausta, joka paljastaa tämän sairaan lapsen olevan MURHAAJA. Hänen rangaistuksesta jatkuu kanssaihmisten toimesta kauan. Ihanaa. Se on oikeudenmukaisuutta, jos mikä. Uhrin läheisille paljon voimia.
Niin, ja tietysti tässäkin tapauksessa toivon lisäksi kovin, että karma hoitaa.
Mikä siinä aiheuttaisi ihmetystä jos tuo murhaaja ei herättäisi vihaa jokaisessa? En minä ainakaan häntä vihaa. Miksi vihaisin? Tapahtumat eivät ole vaikuttaneet minun elämääni millään tavalla, koska en tunne yhtäkään ihmistä joka tapaukseen liittyisi. Se on vain yksi rikoskeissi muiden joukossa. Kaikella kunnioituksella uhria (ja murhaajaa) kaipaamaan jääneitä kohtaan.
heippa.. olen tätä linkkiä ja yhtä toista seurannut....haluaisin tietää, kuinka monelle on käynyt niin. .että rakkain tapetaan julmasti.. kesken elämän??? ja tietää aidosti, miltä tuntuu???.todella, mitä tapahtuu läheisille jne ? kuinka selviytyy jne??? varmaan ketjusta ei aidosti tätä ole kokenut
..siitä ei toivu ikinä!...ja kuinka moni on esim. todella lukenut...mitä tarkoittaa esim. persoonallisuushäiriö?.. siitä ei parane koskaan...eikä täydellistä lääkitystä ole...psykoterapia jne...lukekaa te tietävät...varmaan puututaan jälleen minun kirjoitusvirheisiin jne...nämä vanhemmat sisarukset ja rakkaat elää koko elämän asian kanssa...huom. koko elämän. sori näille , jotka puuttuu pilkku ja kirjoitusvirheisiin..ym..jos on todella tieotoo ja ymmärrystä, miltä tuntuu, sitten tajuan...ikinä tapettua ei takaisin saa .ei ikinä! ja personallisuushäiriöstä myöskään jne ei parane koskaan!!!apua on...olen tätäkin tapausta seurannut alusta lähtien...ainoat ihmiset, jotka todellakin tajuaa, että oma lapsi tapettiin murhattiin ..kesken elämän.. on ne joilla sama kokemus...minun sääli vanhempia jne kohtaan pohjaton. .heidän lapsi murhattiin!!! te viisaat, jotka samaa ette ole kokeneet...pysähtykää miettiin..kiitos.. tätä rakasta kallisarvoista ihmistä ei saada koskaan takaisin koskaan:((((..kannattaa miettii. .omalle kohdalle...mutta on kirjoitusvirheitä.. sehän se on täälä jollekkin liikaa
..voi ei...luoja.. tämä ei ole tappo!!!! vaan murha!!!!..onneks pian vapautuu. .joidenkin mielestä...tervettä te upeet tietäjät ette koskaan tästä ns. kympin tytöstä saa!!! näin se vaan on.. ja puhun kokemuksesta..enkä aapisesta .rukoilen ,vaan voimia omaisille..
kympin tyttö
..huokaus...no...suunnitteli MURHAA tää normi tyttö kuukausia... voi hitsi.. vahinko.. säälipisteet...juu ei tuu..mutta nää tietty, huom edelleen , jotka joutunu lähes saman kokeen. .tietty säälii..tietämätötöntä..voi sitä vanhempien jne tuskaa..ei toivu koskaan..ei ikinä!!!25 vuodenkaan jälkeen!!!!.vaikka elämä jatkuu...näin se menee.