Marja-Leena Vertainen, 65 vuotta Korpilahti, 30.8.2016
Marja-Leena Vertainen, 65 vuotta Korpilahti, 30.8.2016
Kadonnut henkilö Korpilahdella
Jyväskylän Puurantieltä poistui eilen illalla klo 18.00 65-vuotias Marja-Leena Vertainen henkilöautolla Korpilahden hautausmaalle. Hänestä ei ole senjälkeen minkäälaisia havaintoja. Vertainen on lievästi muistisairas. Poliisi pyytää havaintoja Marja-Leena Vertaisesta tai hänen käyttämästään henkilöautosta EMG-229, punainen Hyundai. Havainnot pyydetään ilmoittamaan hätäkeskukseen 112 tai numeroon 0295 414985. Vertaisen tuntomerkit; 165 cm, normaali vartalo, tummat housut.
http://www.poliisi.fi/tietoa_poliisista ... ella_51222
Jyväskylän Puurantieltä poistui eilen illalla klo 18.00 65-vuotias Marja-Leena Vertainen henkilöautolla Korpilahden hautausmaalle. Hänestä ei ole senjälkeen minkäälaisia havaintoja. Vertainen on lievästi muistisairas. Poliisi pyytää havaintoja Marja-Leena Vertaisesta tai hänen käyttämästään henkilöautosta EMG-229, punainen Hyundai. Havainnot pyydetään ilmoittamaan hätäkeskukseen 112 tai numeroon 0295 414985. Vertaisen tuntomerkit; 165 cm, normaali vartalo, tummat housut.
http://www.poliisi.fi/tietoa_poliisista ... ella_51222
-
Madeline_Poel
- Harjunpää
Re: Marja-Leena Vertainen, 65 vuotta Korpilahti, 30.8.2016
Pitääpäs olla tarkkana, kun tulee Korpilahdella tänään ja huomenna ajeltua.
Kukaan ei ymmärrä minua, en edes minä itse
Päivitys tiedotteeseen: Kadonneen Marja-Leena Vertaisen käyttämä auto löytynyt Harjun metsätien ja Petäjävedentien risteyksestä 200 metrin päästä metsaautotieltä metsän puolelta. Poliisi jatkaa etsintöjä paikalla.
http://www.poliisi.fi/tietoa_poliisista ... ella_51234
Päivitys tiedotteeseen: Kadonneen Marja-Leena Vertaisen käyttämä auto löytynyt Harjun metsätien ja Petäjävedentien risteyksestä 200 metrin päästä metsaautotieltä metsän puolelta. Poliisi jatkaa etsintöjä paikalla.
http://www.poliisi.fi/tietoa_poliisista ... ella_51234
Päivitys tiedotteeseen: Marja-Leena Vertainen löytynyt etsittävältä alueelta hyvissä voimissa. Poliisi kiittää yleisövihjeistä.
http://www.poliisi.fi/tietoa_poliisista ... ella_51239
Päivitys tiedotteeseen: Marja-Leena Vertainen löytynyt etsittävältä alueelta hyvissä voimissa. Poliisi kiittää yleisövihjeistä.
http://www.poliisi.fi/tietoa_poliisista ... ella_51239
Hyvä, että Marja-Leena on löytynyt. Minun tuli tämän katoamisen yhteydessä mieleeni, että nämä iäkkäämmät ihmiset, joiden muistikin heittää, saattavat näin syksyn tullen ajatella menevänsä katselemaan, josko marjat ovat kypsyneet metsissä tai löytyisikö sieniä, jos ovat tottuneet kulkemaan niiden perässä. Sitten kun sinne metsään päädytään, eksytään.
Saattaa olla, että Marja-Leenakin oli kadoksissa tämän vuoksi.
Ailar, siis olet ihan tosissasi sitä mieltä, että 65-vuotias on iäkäs? Niin, tietysti muistisairaus voi tehdä ihmisestä "iäkkään" jo nuorenakinAilar kirjoitti:Hyvä, että Marja-Leena on löytynyt. Minun tuli tämän katoamisen yhteydessä mieleeni, että nämä iäkkäämmät ihmiset, joiden muistikin heittää, saattavat näin syksyn tullen ajatella menevänsä katselemaan, josko marjat ovat kypsyneet metsissä tai löytyisikö sieniä, jos ovat tottuneet kulkemaan niiden perässä. Sitten kun sinne metsään päädytään, eksytään.
Ei mitään kritiikkiä tämä, kunhan laitoin näkyviin
Muista lähdekritiikki!
Kyllä. Olen sitä mieltä, että 65-vuotias on iäkäs verrattuna esim. kadonneisiin Ristikankareeseen, Räisäseen ym. nuoriin. Iäkkyydellä en tarkoittanut arvostella tai osoittaa ketään vanhaksi. Pidän itseänikin iäkkäänä henkilönä, vaikken vielä kolkuttele esim. Vertaisen ikävuosia.
Tämän iäkkyyden toin sillä esiin, että monet vanhemmat henkilöt ovat tottuneet vuosi vuoden perään juoksemaan marjametsissä. Vaikka se kunto sitten huononeekin, niin veri vetää sinne yhä vain. Tiedän omista sukulaisistani, jotka vielä yli 90-vuotiaina ovat hinkuneet marjastamaan kovalla innolla.
Tokihan nuoretkin ihmiset marjastavat ja sienestävät, mutta en esim. osaa ajatella, että Raisa Räisänen olisi kesken Tampereen keskustassa liikkumisensa lähtenyt poimimaan karpaloita.
Tämän iäkkyyden toin sillä esiin, että monet vanhemmat henkilöt ovat tottuneet vuosi vuoden perään juoksemaan marjametsissä. Vaikka se kunto sitten huononeekin, niin veri vetää sinne yhä vain. Tiedän omista sukulaisistani, jotka vielä yli 90-vuotiaina ovat hinkuneet marjastamaan kovalla innolla.
Tokihan nuoretkin ihmiset marjastavat ja sienestävät, mutta en esim. osaa ajatella, että Raisa Räisänen olisi kesken Tampereen keskustassa liikkumisensa lähtenyt poimimaan karpaloita.
-
kakkosurpo
- Frank Columbo
No kyllähän Marja-Leena on ikänsä puolesta jo vanhus, johan hän on vanhuuseläkkeelläkin. Työura takana ja monttu edessä, aamen.
Outoa vaan että muistisairas kruisailee autolla.
Outoa vaan että muistisairas kruisailee autolla.
Odota vain, sinäkin kuolet. Ajankohta on vielä hiukan auki, mutta kuolet kuitenkin, ja tyhjyys siellä odottaa. Kukaan ei muista 10 vuoden päästä että olit edes olemassa. Reilu peli kaikille.
Mulla on ilmeisesti kielivaikeuksia, olen asunut ulkomailla kymmeniä vuosiaAilar kirjoitti:Kyllä. Olen sitä mieltä, että 65-vuotias on iäkäs verrattuna esim. kadonneisiin Ristikankareeseen, Räisäseen ym. nuoriin. Iäkkyydellä en tarkoittanut arvostella tai osoittaa ketään vanhaksi. Pidän itseänikin iäkkäänä henkilönä, vaikken vielä kolkuttele esim. Vertaisen ikävuosia.
Tämä M-L oli lievästi muistisairas tuon katoamisilmoituksen mukaan. Mitä se nyt sitten tarkoittaakin.
Eksyä kyllä voi nuorempikin, jos sattuu pyörimään marjoja tai sieniä poimiessaan pää alaspäin koko ajan. Itselleni kävi näin alle nelikymppisenä.. myöhemmin en kylläkään ole eksynyt.. Äitini ajeli polkupyörällä 90-vuotiaana metsään poimimaan marjoja "vanhuksille", jotka eivät itse päässeet marjaan. Itse asiassa nämä "vanhukset" olivat parikymmentä vuotta äitiäni nuorempia
Kaikki on siis suhteellista.
Pääasia on kuitenkin se, että tämä M-L löytyi kunnossa. Hän oli taatusti eksynyt..
Anteeksi pilkun ännäämiseni!
Muista lähdekritiikki!
Juu, kyllä se tämäkin asia taas meni vaikeaksi. Koko pääpointtini hukkui siihen kysymykseen, onko 65-vuotias iäkäs vai ei. En todellakaan osaa keksiä muutakaan sanaa kuvaamaan tuon ikäistä. Minusta on kovin teennäistä puhua esim. jostain senioreista ym.
Mitä hävettävää on siinä, että ihminen vanhenee, kun nyt jokainen vanhenee. Itseäni ei vanheneminen haittaisi sen vuoksi, että joku saattaa sanoa minua iäkkääksi, sanonhan itsekin itseäni vanhaksi. Olen 55 v. En ole nuori, enkä edes halua. Tosin eräs henkilö totesi minulle, että jos hän olisi nuori, hän etsisi joka ainoan kadonneen henkilön. Taitaisin tehdä samoin.
Vanhenemisessa on se huono puoli ja rajoittava tekijä, että s*atana, kun aina kolottaa jostakin.
Mutta se pääpointti: Jos ihminen katoaa syksyllä ja hän on vuosikymmenet käynyt sienessä ja marjassa, kannattaisi käydä tsekkaamassa esim. ne vanhat marjapaikat läpi.
Mitä hävettävää on siinä, että ihminen vanhenee, kun nyt jokainen vanhenee. Itseäni ei vanheneminen haittaisi sen vuoksi, että joku saattaa sanoa minua iäkkääksi, sanonhan itsekin itseäni vanhaksi. Olen 55 v. En ole nuori, enkä edes halua. Tosin eräs henkilö totesi minulle, että jos hän olisi nuori, hän etsisi joka ainoan kadonneen henkilön. Taitaisin tehdä samoin.
Vanhenemisessa on se huono puoli ja rajoittava tekijä, että s*atana, kun aina kolottaa jostakin.
Mutta se pääpointti: Jos ihminen katoaa syksyllä ja hän on vuosikymmenet käynyt sienessä ja marjassa, kannattaisi käydä tsekkaamassa esim. ne vanhat marjapaikat läpi.
Oikeassa olet, Ailar! Tuo marja- ja sienipaikkojen seuduilta etsiminen on hyvä asia, varsinkin syksyisin.Ailar kirjoitti:Juu, kyllä se tämäkin asia taas meni vaikeaksi. Koko pääpointtini hukkui siihen kysymykseen, onko 65-vuotias iäkäs vai ei. En todellakaan osaa keksiä muutakaan sanaa kuvaamaan tuon ikäistä. Minusta on kovin teennäistä puhua esim. jostain senioreista ym.
Nyt olen saanut selville, miksi minua häiritsi tuo "iäkäs"-sana. Siellä missä asun, pitää lehdistön mm pidättäytyä mainitsemasta ihmisen iästä muuta kuin sen numerotiedon. (Tietty poikkeuksiakin on..) Täällä ei myöskään voi puhua vanhuuseläkkeestä, vaikka hyvin monet työskentelevät lähes seitsenkymppiseksi.
Unohdetaanhan tuo iäkäs-keskustelu ja tutkitaan edelleen näitä katoamis- ja rikosjuttuja!
Muista lähdekritiikki!