Hieman erään epäillyn pariskunnan alibista:
Teoksen Järki voitti – vai voittiko? Ulvilan surmasta epäillyn tarina vuodelta 2011
mukaan muuttajapariskunta on ollut lähtöosoitteessa Porin Uniluodolla kello kolme aamuyöllä - ja kello viisi aamuyöllä uudessa osoitteessa Reposaaressa:
Myöhemmässä teoksessa Vaihtuvat maisemat (2012) katsotaan aiheelliseksiKello tulee viisi, olemme päättäneet, että huilaamme pari tuntia ennen kun ajamme taas Uniluotoon. Olen purkamassa autoa kun O. S. yllättää minut.
korjata ajankohtaa, jolloin ollaan uudessa osoitteessa:
Aamuyöllä ”vasta kolme ta neljä”, ei siis paljon mitään? Joka tapauksessa tunnin tai kahden aikaistaminen saapumisessa uuteen osoitteeseen...Tänä aamuna hän säikähti minua, kun ilmestyi yhtäkkiä meidän autoomme viereen. Kello oli vasta kolme tai neljä. (VM: 69-70. Ital. Zem.)
Jos pariskunta oli alkuperäisen kertomuksen mukaisesti klo. 05 uudessa osoitteessa, oltaisiin teoriassa hyvin ehditty koukata Ulvilan kautta sekä hävittää murha-aseet ja asusteet yms. reksvisiitta. Jos kello oli kolme, pariskunta ei voinut olla Ulvilassa surma-aikaan.
Tulisi selvittää kyseiseltä todistajalta oliko kello 3 vai 5 (tai jotain siltä väliltä), kun tämä "yllättää" pariskunnan tuomassa viimeistä kuormaa siltä yöltä.
Ja sitä paitsi, mitä kyseinen ("juoppo") todistaja teki muutto-osoiteen tienoilla
"aamulla", kun "kello oli vasta kolme tai neljä"? Tai jopa kun "kello tulee viisi"?
Seuraavana iltapäivänä rikoskonstaapeli poliisi Kyläniemi ilmestyy uuden osoitteen pihaan. Kirjoittaja epäilee:
Miksi U (kirjoittajan Luvatalta erotettu vaimo) olisi soittanut poliisille saatuaan tiedonAlussa epäilin, että Reposaaren valepsykologi Olli oli vihjaillut poliisille,
koska tämä oli seurannut meidän tekemisiä läheltä. Kuitenkin pikku hiljaa minussa kasvaa ajatus, että U olisi voinut soittaa. Olihan hän ollut pitemmän aikaa yksin silloin kun Kyläniemi ilmestyi. (Ital. Zem.)
Lahden murhasta ja saanut nämä ilmestymään pariskunnan ovelle? Tunnustaakseen yhdessä puolisonsa kanssa tekemänsä surmateon? Ei kai vaimo voinut ainakaan syyllistää miestään,
koska nämä olivat koko yön yhdessä muuttotoimessa? Kirjoittaja panee ajautuksen yleisen "paranoiansa" tiliin.
Myöhemmässä kirjassa Vaihtuvat maisemat (2012) kuvataan myös reaktiota poliisin
uteluihin edellisyöstä:
Mutta kuten yllä todetaan, kyseinen alibi on jotenkin horjuva - siitä vastaa vain"No mitäs luulet?" sanoin ja hymyilin. "Totta kai olin Ulvilassa! Eikö ole
hienoa? Heti napsahti! Sinusta tulee Vuoden 2006 poliisiksi! Mutta
valitettavasti joudun pettämään sinua. Minulla on alibi. Olin viime yöllä
muuttamassa. On useita ihmisiä, joka voi todista sitä.”
entinen vuokraemäntä vanhassa osoitteessa ja "juoppo psykologi" uudessa osoitteessa,
ja ajankohdat vaihtelevat - tietysti kertojalle edelliseen suuntaan....
Lisäksi surmapaikalta löydettiin punainen karva -perhe oli hankkinut muuttoa edeltäneellä
viikolla koiran, mistä voisi jäädä karvoja lahkeisiin.
Sittemmin mies on kertonut "toimineensa käytänössä vaimonsa omaishoitajana" - mikä on mahtanut invalidisoida vaimoa kyseisessä määrin? Viittaa eristäytymiseen.
Ja vuoden 2015 lopulla mies on siis muuttanut Suomesta - eli pian sen jälkeen, kun Auer vapautettiin lopullisesti murhasyytteestä.
Aiemmin mies on kysellyt kirjansa otsikossa Auerin lausuntoon viitaten "Järki voitti - vai voittiko?" Järjen voitto kun viittaisi siihen, että murhatutkimukset jatkuisivat - esim kyseisen parinkunnan kannanta varmasti epämieluisesti...