Kissankello kirjoitti:Ikävä kyllä, vaikka olisikin mukava kuvitella että Birgitta istuskelee parhaillaan jossain napolilaisessa katukahvilassa lattea nautiskellen, niin itse pidän varmana, että hän on jo vuoden maatunut jossakin. Kysymys kuuluu vain, että missä. Uskon, että näin hyvin ei ihminen jäljettömiin katoa ja kateisiin jää, muutoin kuin toisen henkilön toimesta.
Tästä olen valitettavan samaa mieltä.
En ala nyt lainata/pilkkoa nimimerkki "miesasiamiehen" pidempää viestiä (s. 133), mutta vielä vähän siitä: Raijaa tuskin olisi löytynyt vieläkään, ellei poika olisi asiassa painostanut. Motiiveista hänellä ei ollut varsinaista epäilyä, mutta mm. Luukkalan käytös ja toistuvat valheet saivat hälytyskellot soimaan. En jatka siitä, ettei mene liian OT:ksi, mutta nostin tapauksen esiin, koska Luukkala johti tutkintaa harhaan parisenkymmentä vuotta. En sano, että Birgitan tapauksessa olisi näin toimittu, mutta kunhan viittaan mm. siihen, miten myöhäisellä katoamisilmoituksellakin olisi voinut hyvin pelata aikaa.
Tutkinnanjohtaja kertoo siinä viimeisessä Iltalehden artikkelissa, että Birgitan siskon kanssa ollaan oltu yhteydessä puolin ja toisin ja että tällä ei ole tiedossa mitään asiaa, mikä voisi katoamisen selittää. Siskoa varmasti tapaus vaivaa, mutta ehkä hän ei koe aiheelliseksi/asialliseksi ottaa yhteyttä mediaan.
Minua vaivaa yhä se Hyöppösen aiemmin kirjoittama epämääräinen viesti, jossa tämä viittasi selvinneisiin asianhaaroihin, minkä vuoksi "tutkinta" heidän osaltaan päätettiin. Eihän Hyöppönen ole varsinaisesti viranomainen, joten poliisi tuskin kertoo rivikansalaiselle mitään suoranaisia asianhaaroja, vaikka tämä etsintäpartiota pyörittäisikin? Vai kertooko? Joku asiasta enemmän tietävä voi varmaan valaista minua. Ellei kerro, niin sitten nuo asianhaarat ovat selvinneet lähipiiristä. Tiedossa ei taida myöskään olla, tarjosiko Hyöppönen itse apuaan vai toimiko hän kutsuttuna?