paha ruoka-rikos?
Howler: ei ollut minun pizzani mutta olin kyllä paikalla kun naapurin hampaissa rupesi kirskumaan. Sinänsä looginen juttu: kerrankos sitä ravintolan keittiössä astioita hajoaa...
Edellisestä tuli mieleen että kai tiedätte, ettei sianlihaa pidä koskaan syödä (puoli)raakana? Trikini on harvinainen mutta esiintyy nimenomaan sian (ja karhun-)lihassa. harvinaisen kamala loinen!
Edellisestä tuli mieleen että kai tiedätte, ettei sianlihaa pidä koskaan syödä (puoli)raakana? Trikini on harvinainen mutta esiintyy nimenomaan sian (ja karhun-)lihassa. harvinaisen kamala loinen!
Yö ja aamu jokainen, jollekin on viimeinen. Joka ilta, joka yö, jonkun sydän riemuin lyö. Jonkun sydän riemuin lyö, jonkun osa ikiyö...
jaaha
kuka on käynyt eilen antamassa palautetta pizzasta espoossa? Näytti olevan juttu oikein iltiksessä (tai iltsarissa) oikein käsikähmään on jouduttu ja poliisikin kutsuttu paikalle.....tappelun syynä on kuulemma ollut riita pizzasta????asiakkaan ja työntekijän välillä....
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
Veikkaanpa että ulkomaalaistaustainen paikka on kyseessäcicero kirjoitti:jaahakuka on käynyt eilen antamassa palautetta pizzasta espoossa? Näytti olevan juttu oikein iltiksessä (tai iltsarissa) oikein käsikähmään on jouduttu ja poliisikin kutsuttu paikalle.....tappelun syynä on kuulemma ollut riita pizzasta????asiakkaan ja työntekijän välillä....
Kaikki tämän nimimerkin kirjoittamat viestit ovat kyseisen
henkilön omia, yksityishenkilön mielipiteitä, eivätkä
minkään puolueen, yhteisön tai yrityksen mielipiteitä
tai kantoja. Oikeus perustuu PL 12§:ään.
UUSI TUNNUS! REALPITTI
henkilön omia, yksityishenkilön mielipiteitä, eivätkä
minkään puolueen, yhteisön tai yrityksen mielipiteitä
tai kantoja. Oikeus perustuu PL 12§:ään.
UUSI TUNNUS! REALPITTI
Tässä ketjussa on haukuttu ensisijaisesti ulkomaalaisten pitämiä ravintoloita, mutta näköjään suomalaisetkin osaa.anneli1 kirjoitti:Tarjoilijaa sai taas odotella pitkän tovin ja kun kysyttiin mitä tää oikein tarkoittaa, oli vastaus: "Meiltä on häränfile loppunut ja kokki paistoi teille nää ja kyllä nää on vain puoliksi kypsiä, kuten halusittekin, ett eiks kaikki ookin nyt ok?
Eikös kokiksi pääsy edellytä ammattitutkinnon suorittamista, eli luulisi silloin ymmärtävän sellaisen perusasian ettei sianlihaa KOSKAAN saa tarjota puoliraakana? Suomessa arvostetaan muutenkin vähän liikaa kaikenmaailman tutkintoja. Tutkintokaan ei pelasta siltä, että siellä voi olla joku ihminen joka oikeasti ei ymmärrä yhtään mitään siitä työstä mitä tekee
Kuten mainitsin, asiasta käytiin opettavainen keskustelu, ja nimen omaan siitä ettei sianlihaa saa jättää edes puolikypsennetyksi. Pyysimme ravintolan vastaavan paikalle, mutta hän ei ollut tarjoilijan mukaan tullut työvuoroonsa ja kokkikaan ei ollut vakikokki vaan joku sijaisen sijainen.
Tarjoilijatyttöstä emme jutusta syyllistäneet, koska hän a) oli kesäharjoittelija b) itkeä tihrusteli c) ylityöllistetty b) vailla kunnon työnohjausta.
Itse sijaiskokki ei suostunut tulemaan pöytäämme asiaa selvittämään ja olisiko se mitään muuttanutkaan. No, saimmehan laskun sentään kohtuullistettua.
Tarjoilijatyttöstä emme jutusta syyllistäneet, koska hän a) oli kesäharjoittelija b) itkeä tihrusteli c) ylityöllistetty b) vailla kunnon työnohjausta.
Itse sijaiskokki ei suostunut tulemaan pöytäämme asiaa selvittämään ja olisiko se mitään muuttanutkaan. No, saimmehan laskun sentään kohtuullistettua.
ravintolapuolen koulutus on kyllä huomattavasti korkeampilaatuista monissa muissa maissa kuin suomessa. Tiedän kun lähipiirissä on ravintola-alan ihmisiä että suomalaisen on aika vaikea saada paikkaa hyvästä ravintolasta useimmissa maissa ulkomailla...suomalaiset ravintolat eivät myöskään välitä tsekata noita tutkintoja niin tarkkaan vaan palkkaavat usein mutu-pohjalta. Juurihan oli julkisuudessa kun ihmiset eivät ole edes hakeutuneet tuolle alalle suomessa joten suurin osa ravintoloista pyörii ulkomaalaissyntyisen kokin johdolla ja näillä ei välttämättä ole minkääntason koulutusta ammattiinsa mutta ovat käyneet jonkun peruslinjan suomessa. Ravintolanomistajien mielestä tekevät kuitenkin parempaa ruokaa kuin suomalaiset kanssaeläjänsä...eli suomessa sitä tutkintoa EHKÄ vaaditaan suomalaiselta mutta ei ulkomaalaiselta. Melkein kaikki täällä mainitut paikat ovat joko olleet ulkomaalaisomistuksessa tai sokin ketjuun kuuluvia:rosso, chicos....sokin toiminnasta ei ole paljon hyvää sanottavaa...palkataan opiskelijoita ja maksetaan hintsusti...
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
-
EuroJR
- Jessica Fletcher
Sattuuhan sitä täällä Espanjassakin. Menin kerran uuteen tanskalaiseen baariin ja tilasin englantilaisen brekkarin. Söin sitä hyvällä mielihalulla, kunnes huomasin lautasella olevan, paistetussa kananmunassa, käristetyn torakan. Se oli sillä lailla mukavasti vielä "paahtunut" jalat kippuraan. Kutsuin sitten tarjoilijan ja siitäkös älämölö syntyi, oli kuulemma "myrkytykset kunnossa" jne. ja "torakan on täytynyt lentää lautaselle ilmasta" tms. En nyt viitsinyt jäädä kinaamaan. Tod. näk. uusi paikka oli juuri myrkytetty ja silloinhan noita tippuu sieltä täältä raosta kuolleena, nyt sitten paistinpannulle!
niin no esim. turistirysissä tuntuu aina löytyvän luokattoman huonoja ruokapaikkoja joita ei voi kutsua ravintoloiksi..siis vähän joka maassa. Ruoka on yleensä "kohtuullisen hintaista" mutta jos käyttää apuna vaikka sellaisia pieniä turistioppaita joita löytyy esim.eri lehtien kustantamina niin sieltä yleensä löytyy oikeasti kohtuuhintaisia ja hyvälaatuisia ruokapaikkoja, suosittelen kokeilemaan. netistäkin varmaan löytyy...nämä hyvät ruokapaikat ovat yleensä vähän syrjässä turisteilta mutta yleisesti ottaen siistejä ja viihtyisiä sekä hinta alueen omaa tasoa vastaava...ja vaikka syrjässä niin eivät kuitenkaan kohtuuttoman matkan päässä
mun miehellä oli aiemmin haaveena että kun uraa on tehty tarpeeksi niin oliis kiva pistää sellainen pieni drinkkibaari pystyyn johonkin kaukaiseen lämpimään paikkaan...nyt mieli on muuttunut enemmän mun ehdotuksen suuntaan eli sellainen pieni bed & breakfast-tyyppinen "majatalo" jossain keskieuroopassa....
hyvällä mielikuvituksella varustettuna siihen majataloon sitten tulee yöpymään agatha christiemäisiä hämäriä mutta tyylikkäitä hemmoja joiden historiikista löytyy selvittämättömiä rikoksia
ja minä tietysti keinustuolissani niitä selvittelen kutimet nopsaan keikkuen....
mun miehellä oli aiemmin haaveena että kun uraa on tehty tarpeeksi niin oliis kiva pistää sellainen pieni drinkkibaari pystyyn johonkin kaukaiseen lämpimään paikkaan...nyt mieli on muuttunut enemmän mun ehdotuksen suuntaan eli sellainen pieni bed & breakfast-tyyppinen "majatalo" jossain keskieuroopassa....
hyvällä mielikuvituksella varustettuna siihen majataloon sitten tulee yöpymään agatha christiemäisiä hämäriä mutta tyylikkäitä hemmoja joiden historiikista löytyy selvittämättömiä rikoksia
~Kylli keräilee jo kutimiaan, Ciceron majataloon siis!~
Tämä ei ole varsinaisesti ruoka-rikos mutta sivuaa sopivasti aihetta: Parisen viikkoa sitten reissussa poikkesimme mukavaan pikku kahvilaan shoppailun lomassa. Vastapuristettu tuoremehu menee niin välipalasta kuin janonkin sammuttajana. Kaksi meistä nykäisikin mehunsa n. yhdellä huikalla, kaksi malttoi nauttia hieman hitaammin...Kunnes yksi alaikäisistä huomasi lasinsa olevan täynnä TOUKKIA.
Noh, opettelin sanakirjasta mikä on toukka espanjaksi (la larva) ja menin tiskille huomauttamaan asiasta. Tarjoilija tietysti pahoitteli ja kysyi sitten tahtoisinko siivilän matojen poistamiseksi!!!
...Kyllä, saimme mehut ilmaiseksi!
Tämä ei ole varsinaisesti ruoka-rikos mutta sivuaa sopivasti aihetta: Parisen viikkoa sitten reissussa poikkesimme mukavaan pikku kahvilaan shoppailun lomassa. Vastapuristettu tuoremehu menee niin välipalasta kuin janonkin sammuttajana. Kaksi meistä nykäisikin mehunsa n. yhdellä huikalla, kaksi malttoi nauttia hieman hitaammin...Kunnes yksi alaikäisistä huomasi lasinsa olevan täynnä TOUKKIA.
Noh, opettelin sanakirjasta mikä on toukka espanjaksi (la larva) ja menin tiskille huomauttamaan asiasta. Tarjoilija tietysti pahoitteli ja kysyi sitten tahtoisinko siivilän matojen poistamiseksi!!!
...Kyllä, saimme mehut ilmaiseksi!
Yö ja aamu jokainen, jollekin on viimeinen. Joka ilta, joka yö, jonkun sydän riemuin lyö. Jonkun sydän riemuin lyö, jonkun osa ikiyö...
-
Tampereen Tyttö
- Alibin Kestotilaaja
Lukuisia muistoja tarjoilija uralta.
Sangen hyvämaineisessa ruoka- ja seurusteluravintolassa työskennelléssäni sattui mm seuraava "kommellus".
Asiakas tilasi hampurilaisannoksen juustolla. Annos oli melko suosittu, ei mikään hampurilaisravintolan annos.
Hetken kuluttua asiakas vinkkaa minut pöytään.
-Täällä välissä on tällainen muovi,ihan selvästi juuston suojamuovi.
-No toden totta, näyttää olevan, vien sen keittiöön takaisin, hetkinen, selvitetään asia, anteeksi.
Keittiössä tympeä ylikeittiömestari mulkoilee annosta.
-Ei voi olla. Minä en koskaan unohda mitään muovia ruoka-annokseen.
-Täällä nyt kuitenkin on muovi, ihan selvästi vielä juuston suojamuovi.
-Minulta se ei ole voinut jäädä, asiakas on itse laittanut sen sinne.
-Hei haloo, ihan normaali perhe kyseessä. Miksi yksi laittaisi ruokaansa muovinpalan ennenkuin on edes alkanut syömään??
-Minä en ole sitä unohtanut. Ja sillä selvä!
-No johan on markkinat!
En voinut tehdä muuta, kuin hyvittää rahallisesti asiakasta, sekä pahoitella kovasti. Sekä valehdella, että kokki on virheestä pahoillaan.
Muutenkin meidän kokit oli sellaisia, että kun viinahammasta kolotti, tai muuten ketutti, ruuan laitto loppui jo paljon ennen kuin keittiön piti oikeasti sulkeutua..
Sangen hyvämaineisessa ruoka- ja seurusteluravintolassa työskennelléssäni sattui mm seuraava "kommellus".
Asiakas tilasi hampurilaisannoksen juustolla. Annos oli melko suosittu, ei mikään hampurilaisravintolan annos.
Hetken kuluttua asiakas vinkkaa minut pöytään.
-Täällä välissä on tällainen muovi,ihan selvästi juuston suojamuovi.
-No toden totta, näyttää olevan, vien sen keittiöön takaisin, hetkinen, selvitetään asia, anteeksi.
Keittiössä tympeä ylikeittiömestari mulkoilee annosta.
-Ei voi olla. Minä en koskaan unohda mitään muovia ruoka-annokseen.
-Täällä nyt kuitenkin on muovi, ihan selvästi vielä juuston suojamuovi.
-Minulta se ei ole voinut jäädä, asiakas on itse laittanut sen sinne.
-Hei haloo, ihan normaali perhe kyseessä. Miksi yksi laittaisi ruokaansa muovinpalan ennenkuin on edes alkanut syömään??
-Minä en ole sitä unohtanut. Ja sillä selvä!
-No johan on markkinat!
En voinut tehdä muuta, kuin hyvittää rahallisesti asiakasta, sekä pahoitella kovasti. Sekä valehdella, että kokki on virheestä pahoillaan.
Muutenkin meidän kokit oli sellaisia, että kun viinahammasta kolotti, tai muuten ketutti, ruuan laitto loppui jo paljon ennen kuin keittiön piti oikeasti sulkeutua..
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
-
Jack the Ripper
- Jessica Fletcher
Hyi mitä ammattitaidottomuutta, possua mediumina. Sekä kokki että tarjoilija! Mutta Tervakosken italialaisessa ravintolassa tiedetään miten pihvi paistetaan ja ruoka saadaan muutenkin herkulliseksi. Suosittelen, oikeasti...anneli1 kirjoitti:Tervakoskelaisen kartanoravintolan näkemys hyvästä ruuasta ja palvelusta on muistelemisen arvoinen:
Tilasimme sisäfileet medium plus, kiitos!
Odotusta n. tunti ja sitten lautaset pöytään ja huis! tarjoilija katosi. Edessämme oli leivitetyt porsaanleikkeet?!?
Tarjoilijaa sai taas odotella pitkän tovin ja kun kysyttiin mitä tää oikein tarkoittaa, oli vastaus: "Meiltä on häränfile loppunut ja kokki paistoi teille nää ja kyllä nää on vain puoliksi kypsiä, kuten halusittekin, ett eiks kaikki ookin nyt ok?"
Ruokailun hinta 50 e, jota kohtuullistettiin keskustelun jälkeen 10 euroon, suosittelen paikkaa muillekin!
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Opiskelen ja oon duunissa alalla ja oon nähnyt jonkinverran paikkoja, kuullut sitäkin enempi. Kyllä suomesta saa hyvää ruokaa, pitää vaan tietää mistä hakee, rossot ja chicosit ei nyt mitään supermestoja ole. Voitte varmaan kuvitella jos raflassa menee 400-1000 annosta päivässä, kyllä siinä vähän kiireessä saattaa laatu vaihdella. Tällä hetkellä teen viikonloppuja eräässä Kallion raflassa, jossa menee kokoon nähden todella monta annosta päivässä, hinnat ovat kohtuulliset, annokset suuria ja kertaakaan en ole asiakkaalta valitusta kuullut väärästä tai huonosta ruuasta. Kerran pistin lohkoperunat vaikka piti mennä muusilla. Onneks kelpas asiakkaalle, urahan ois kaatunu heti siihen.cicero kirjoitti:ravintolapuolen koulutus on kyllä huomattavasti korkeampilaatuista monissa muissa maissa kuin suomessa. Tiedän kun lähipiirissä on ravintola-alan ihmisiä että suomalaisen on aika vaikea saada paikkaa hyvästä ravintolasta useimmissa maissa ulkomailla...suomalaiset ravintolat eivät myöskään välitä tsekata noita tutkintoja niin tarkkaan vaan palkkaavat usein mutu-pohjalta. Juurihan oli julkisuudessa kun ihmiset eivät ole edes hakeutuneet tuolle alalle suomessa joten suurin osa ravintoloista pyörii ulkomaalaissyntyisen kokin johdolla ja näillä ei välttämättä ole minkääntason koulutusta ammattiinsa mutta ovat käyneet jonkun peruslinjan suomessa. Ravintolanomistajien mielestä tekevät kuitenkin parempaa ruokaa kuin suomalaiset kanssaeläjänsä...eli suomessa sitä tutkintoa EHKÄ vaaditaan suomalaiselta mutta ei ulkomaalaiselta. Melkein kaikki täällä mainitut paikat ovat joko olleet ulkomaalaisomistuksessa tai sokin ketjuun kuuluvia:rosso, chicos....sokin toiminnasta ei ole paljon hyvää sanottavaa...palkataan opiskelijoita ja maksetaan hintsusti...
Ei vaadittu työtodistuksia, piti vaan mennä koevuoroon ja tehä parhaansa, sillä irtos. Ja ihan kunnon palkkaa saan(varmaankin enemmän kuin moni kanssaikäiseni). Ulkomaalaistaustaisten pyörittämistä rafloista en osaa paljoa sanoa(keittiön toiminnan/muiden "talonsisäisten" juttujen osalta), mutta kyllä monesta hyvää pöperöä saa. Ja hyvään hintaan.
Mitä ulkomaalaisten palkkaukseen tulee, en ihmettele jos rossoon/chicosiin/muuhun ruuhkaketjuun porukkaa otettaisiin ilman sen suurempia koulutustodistuksia, hommat on siellä kuitenkin yksinkertaistettu niin pitkälle että pystyy laittamaan sen tuhat annosta päivässä jos kiire tulee. Eikä se oo silti helppoa vaikka ois koulut käynykki.
Toki tälle(etenkin tälle) alalle löytyy jengiä jotka "on vaan töissä" ja sellasella "ihansama"-asenteella, kunhan palkka juoksee niin asiakas voi vaikka tunkea ruuat perseeseensä. Oma ammattiylpeys ainakin mölisee perkeleesti jos tulee jotain pahemmin kämmättyä, parit pitsat oon polttanu ja kyllähän se ottaa pannuun. Toi perunaepisodikin pisti rassaamaan ihan tarpeeks. Hirveessä ruuhkassa se 10 minsaa mikä menee kalakeiton vääntämiseen on aika helvetisti. Ja tekis mieli antaa pientä hyvitystä, muttaku ei pysty ei.
On siellä asiakaspuolellaki ties mimmosta hiihtäjää kyllä. "Yks chiliburger neljään osaan" -tyypit saa mun puolesta palotella keskenään burgerinsa. Myös listan ulkopuolelta tilailevat vois ite opetella vääntämään pöperöitä. "Ai mitenniin ei oo ruokaa X? Ai on lista vaihtunu, no mä haluun nyt kuitenki sen Äxän tai meen muualle syömään ja kerron kaikille että tää on huono paikka." Ikävä kyllä näitä riittää. Ja 8h kuumassa keittiössä vääntämisen jälkeen ku tulee tällasta marinaa, tekis mieli tarjoilla tilaajan omat jalat ylikypsänä ja ilman kastiketta. Ei silti, no business like kokkibusiness. Tajuttoman siistiä, tajuttoman stressaavaa, tajuttoman huonosti palkattua, tajuttoman palkitsevaa. Mitä muuta sitä viittis tehäkkää, vaikka joka vuorolla saattaa kävästä mielessä ajatus "ei jumalauta tää on hullun hommaa"?
Olipas avautuminen.
Hyvä avautuminen, Lars!
Tää on "mika vika minun pizza" -sarjaa:
Tilasimme kaksi pizzaa kotiinkuljetuksena. Mainitsin puhelimessa nimen omaan, että EI VALKOSIPULIA, mutta kun pizzalaatikot sitten (mahat nälästä kurnien niitä oli odotettu) avattiin oli valkosipulin löyhkä aivan uskomaton!!
Asiaa selviteltiin ja pizzerian omistaja väitti kuulleensa "HEI, VALKOSIPULIA"
Saimme uudet pizzat maksutta eikä asiakassuhde siihen loppunut!
Tää on "mika vika minun pizza" -sarjaa:
Tilasimme kaksi pizzaa kotiinkuljetuksena. Mainitsin puhelimessa nimen omaan, että EI VALKOSIPULIA, mutta kun pizzalaatikot sitten (mahat nälästä kurnien niitä oli odotettu) avattiin oli valkosipulin löyhkä aivan uskomaton!!
Asiaa selviteltiin ja pizzerian omistaja väitti kuulleensa "HEI, VALKOSIPULIA"
Saimme uudet pizzat maksutta eikä asiakassuhde siihen loppunut!
Lars, taisit juuri kusta omaan juomakuppiisi, huomioonottaen, että kokeista on (?) pääkaupunkiseudulla huutava pula, eikä alalle ole (?) tunkua. Et saanut hommaa kuulostamaan miltään ihanneduunilta 
Suosittele ammattilaisena hyviä ruokapaikkoja! Esimerkiksi niitä, joilla on alan miesten ja naisten keskuudessa yleisesti hyvä maine, jotka olet itse todennut hyviksi paikoiksi, jne. Ja haussa on tietysti sellaiset, jotka tekevät oikeaa ruokaa, eikä mitään texmexiä tai gourmet'a
Suosittele ammattilaisena hyviä ruokapaikkoja! Esimerkiksi niitä, joilla on alan miesten ja naisten keskuudessa yleisesti hyvä maine, jotka olet itse todennut hyviksi paikoiksi, jne. Ja haussa on tietysti sellaiset, jotka tekevät oikeaa ruokaa, eikä mitään texmexiä tai gourmet'a