Jos asuisin maalla niin antaisin kyllä lyijyhoitoa irtokissoille.Spider kirjoitti:Maaseudulla tosin on surullisen yleinen tapa ajatella, että kissa on arvoton otus. Harva suostuu maksamaan sen muutaman kympin lopetuksesta saatika kastraatiosta. Pennut saavat jäätyä latojen alle tai jäädä petolintujen/kettujen kynsiin - jos eivät niin saavat armeliaan hukkumiskuoleman.Annie W kirjoitti:^ Sairaita ihmisiä, ei voi muuta sanoa.
Lainaus tekstistä:"Naisen aviomies vetosi siihen, että hän ja hänen vaimonsa ovat kotoisin maaseudulta, jossa kissoja on tapettu erilaisin menetelmin iät ajat."En nyt ihan usko, että pesukoneessa peseminen on kovinkaan yleinen kissan tappamistapa maaseudulla(kaan).
![]()
Voin vaan kuvitella miten surullinen mieli tuolla eläinsuojeluvalvojalla on!
Eräs oma kokemus parin kuukauden takaa:
Kävelylenkillä tuolla kotona maalla ollessani näin kun risteyksessä erään auton alta putosi kissanpentu tielle. Ilmeisesti emo oli löytänyt näppärän pesäpaikan jostain alustan rööristä. Pentu juoksi auton kiinni ja hyppäsi uudelleen autoon.
Kuski huomasi tämän koska ohjasi auton tienreunaan ja avasi oven. Kissanpentu ilmeisesti pelästyi tms oven ääntä, sillä se pudottautui uudestaan auton alta ja juoksi läheiseen heinikkoon. Mitä teki kuski? Sulki oven ja kaasutti pois! Ei seurannut metriäkään pentua nähdäkseen mitä sille kävi, saatika tutkinut autonsa alustaa josko siellä olisi ollut lisää pentuja.
Minä jäin suorittamaan mahdotonta tehtävää eli etsimään nyrkin kokoista villiä kissanpentua noin hehtaarin kokoiselta pellolta, joka kasvoi metrin korkuista heinää; vain todistaakseni itselleni että edes joku välitti siitä pennusta.
Eläinsuojelurikoksia
-
karvakemoni
- Sabrina Duncan
-
karvakemoni
- Sabrina Duncan
Kissahan ei luonnossa selviä niin, että siitä sen kummempaa katastrofia syntyisi. Mitä nyt saattaa pihapiirin pikkulintukanta vähän harveta.
Ja kyllä, olen samaa mieltä siitä että villiintynyt kissa on huono juttu.
Mutta siitäkös arvostus kissoja kohtaan nousee kun sallitaan niiden tunteeton räiskintä.
Kissojen katastrofiyhdistys tai paikallinen eläinsuojelujärjestö ottaa kyllä kiinni villiintyneen kissan kun vaan viitsii ottaa luurin käteen.
Ja kyllä, olen samaa mieltä siitä että villiintynyt kissa on huono juttu.
Mutta siitäkös arvostus kissoja kohtaan nousee kun sallitaan niiden tunteeton räiskintä.
Kissojen katastrofiyhdistys tai paikallinen eläinsuojelujärjestö ottaa kyllä kiinni villiintyneen kissan kun vaan viitsii ottaa luurin käteen.
Helvetti on toiset ihmiset. (Jean-Paul Sartre)
Kissoista kaikki eivät pyydystä lintuja lainkaan, ovat erikoistuneet esim.myyriin tai muihin jyrsijöihin. Irtokissat kyllä herättävät vihaa, mutta malttia niiden kohteluun voisi toivoa. Ehkä irrallaan liikkuva kissa ei ole suurin vaara tämän hetken maailmassa.
Oravat taitavat tuhota lintujenpesiä aika tavalla. Syövät pesän sisältöä suurena herkkuna. Taas kuusen latvassa oksien alla on pesä pienoinen oravalla... se on soma peto.
Oravat taitavat tuhota lintujenpesiä aika tavalla. Syövät pesän sisältöä suurena herkkuna. Taas kuusen latvassa oksien alla on pesä pienoinen oravalla... se on soma peto.
Nothing is quite what it seems
Mä olen myös sitä mieltä, että kissa ei kuulu Suomen luontoon. Ihmisen lemmikkinä ollut kissahan ei luonnossa pärjää, mutta maalla riesa ovatkin nämä "navettakissat".
Ne on otettu pitämään kurissa jyrsijöitä, elävät navetassa saaden kupillisen maitoa johonkin navetan nurkkaan lypsyaikana, mutta ovat lähes täysin villejä. Voi niitä lukuisia verinaarmuja, mitä omista käsistäkin lapsena löytyi, kunpiti päästä paijaamaan tällaista sylkevää ja sähisevää otusta.. Nämä kissat tekevät pennut latoihin tai muihin ulkorakennuksiin ja lisääntyvät täysin hallitsemattomasti. Näitä sitten karsitaan kun populaation koko käy sietämättömäksi. Onneksi ainakaan omalla kylällä ei ole tietooni tullut näitä entisaikoihin yleisiäkin hukuttamis- tai tukehduttamistapauksia.
Tällainen villikissa pärjää luonnossa (ja ulkorakennuksissa) oikein mainiosti ja on täysin verrattavissa muihin pienpetoihin (minkki, kettu supi). Tekee mm. samanlaista tuhoa kanalintukannoille (jotka pesivät maassa). Oma vaarini oli omin silmin nähnyt kun villikissa oli tappanut jäniksenpoikasen ja itse olen todistanut mm. kahden oravanpoikasen karua kohtaloa.
Kissan henki ei valitettavasti ole Suomessa minkään arvoinen eikä tule olemaankaan niin kauan kuin niitä jaetaan ilmaiseksi. Ja jostain ihmeen syystä ihmisillä on syvälle juurtunut käsitys, että kissa menettää "kissan luonteen" jos se leikataan ja että kissan pitää saada kulkea vapaana. Mukava sitten loukutella ja lopettaa noita villiintyneitä kissoja tai vaihtoehtoisesti keräillä niitä sitten tuolta tienpientareelta...
Ne on otettu pitämään kurissa jyrsijöitä, elävät navetassa saaden kupillisen maitoa johonkin navetan nurkkaan lypsyaikana, mutta ovat lähes täysin villejä. Voi niitä lukuisia verinaarmuja, mitä omista käsistäkin lapsena löytyi, kunpiti päästä paijaamaan tällaista sylkevää ja sähisevää otusta.. Nämä kissat tekevät pennut latoihin tai muihin ulkorakennuksiin ja lisääntyvät täysin hallitsemattomasti. Näitä sitten karsitaan kun populaation koko käy sietämättömäksi. Onneksi ainakaan omalla kylällä ei ole tietooni tullut näitä entisaikoihin yleisiäkin hukuttamis- tai tukehduttamistapauksia.
Tällainen villikissa pärjää luonnossa (ja ulkorakennuksissa) oikein mainiosti ja on täysin verrattavissa muihin pienpetoihin (minkki, kettu supi). Tekee mm. samanlaista tuhoa kanalintukannoille (jotka pesivät maassa). Oma vaarini oli omin silmin nähnyt kun villikissa oli tappanut jäniksenpoikasen ja itse olen todistanut mm. kahden oravanpoikasen karua kohtaloa.
Kissan henki ei valitettavasti ole Suomessa minkään arvoinen eikä tule olemaankaan niin kauan kuin niitä jaetaan ilmaiseksi. Ja jostain ihmeen syystä ihmisillä on syvälle juurtunut käsitys, että kissa menettää "kissan luonteen" jos se leikataan ja että kissan pitää saada kulkea vapaana. Mukava sitten loukutella ja lopettaa noita villiintyneitä kissoja tai vaihtoehtoisesti keräillä niitä sitten tuolta tienpientareelta...
Äääääh, ei niitä pilkkuja tarvii.. Ei mut oikeesti, alkoi vaan kiinnostaa mitä laki tässä asiassa sanoo.Tiina kirjoitti:^Vai että oikein TUNKEUTUU?![]()
On se kyl peto.
EDIT: En itse kyllä ole ampunut kissoja enkä usko että moista tulen koskaan harrastamaan.
Viimeksi muokannut Bombay, Ke Tammi 23, 2008 10:27 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Tiina
- Sherlock Holmes
^Itse otin kesällä tyttökissan ja ensin ajattelin, että annan sen kokea äitiyden onnen(ah!
) ja tehdä yhdet pennut, mutta nyt kun olen lukenut kaikista pipipäistä mitä tämäkin maa on pullollaan, niin olen tullut toisiin ajatuksiin.
Leikkautan kissani ensitilassa.
Eipähän ainakaan tarvi miettiä, että keille niitä on tullut annettua...
Leikkautan kissani ensitilassa.
Eipähän ainakaan tarvi miettiä, että keille niitä on tullut annettua...
Todennut miten? Metsästyslakihan yksiselitteisesti kieltää ampumisen 150m lähempänä asuttua rakennusta ilman lupaa, enkä kyllä muutenkaan pihalla alkaisi kissoja ammuskelemaan. Ennemmin suosittelen loukuttamista..Bombay kirjoitti:Tapahtuuko se lain puitteissa jos ampuu kissan joka tunkeutuu pihamaalle ja jonka on todennut villikissaksi?
Kyllä, mutta käytännössä villikissaksi toteaminen ei ole ihan yksinkertaista.Bombay kirjoitti:Tapahtuuko se lain puitteissa jos ampuu kissan joka tunkeutuu pihamaalle ja jonka on todennut villikissaksi?
Metsästyslaissa mainittu, rauhoittamattomiin eläimiin luettava villiintynyt kissa on eri asia kuin heitteille jätetty tai omilla teillään kulkeva kotikissa. Eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunnan mukaan villiintynyt kissa voidaan käyttäytymisensä lisäksi tunnistaa muun muassa siitä, että se hankkii kaiken ravintonsa luonnosta.
Kotikissaa ei tee villiintyneeksi se, että se pyydystää naapurin pihalta pikkulinnun tai tekee retkiä lähimetsään. Jos kissa joutuu metsästämään nälkäänsä, koska sille ei anneta kotona tarpeeksi ruokaa, on eläinsuojeluvalvojalla asiaa omistajalle. Kissan huono hoito ei anna tappo-oikeutta naapurille.
Ikänsä vain sisällä asunut, ikkunasta vahingossa ulos päässyt kissa voi olla ulkona täysin vauhko ja pelätä kaikkea liikkuvaa. Kotikissakin voi pelätä vieraita ja sähistä esim. kissaloukkuun jouduttuaan. Laiha ja rähjääntynyt kissa voi olla eksynyt tai hylätty lemmikkikissa, joka on tottunut saamaan ruuan kotoa. Kissaa ei voi näillä perusteilla päätellä villiintyneeksi, eikä sitä siis saa tappaa.
Myöskään kaulapannan tai tatuoinnin puuttumisesta ei voi tehdä minkäänlaisia päätelmiä kissan villiintyneisyydestä. Nykyään suurin osa kissoista merkitään mikrosirulla, eikä siru näy ulospäin.
Villiintyneenkin kissan lopetuksessa on noudatettava eläinsuojelulakia.
(Lainaus - SEY)
Helvetti on toiset ihmiset. (Jean-Paul Sartre)
No voi jumalauta. Kirjoitetaan sitten koko lause uusiksi kun kerran pitää panna pilkkua porukalla.
Rikkooko ihminen lakia vaiko ei, jos ampuu villikissan omalla maallaan?
Ai, en tiennyt tuota 150metrin sääntöä, meillä kyl ammuttiin aikoinaan (rikos jo vanhentunut) pihalta peltojen päällä lentäviä/puissa istuvia räksiä, lähin toinen asuttu talo oli kyllä päälle 500metrin päässä. Ja kyllähän ainakin mun muistikuvien mukaan villi/irtokissat poikkesi ulkonäöltään aikalailla kotikissasta, tosin eipä meillä niitä kukaan ammuskellu.
EDIT: Joo, Spideriltä tulikin vastausta.
Rikkooko ihminen lakia vaiko ei, jos ampuu villikissan omalla maallaan?
Ai, en tiennyt tuota 150metrin sääntöä, meillä kyl ammuttiin aikoinaan (rikos jo vanhentunut) pihalta peltojen päällä lentäviä/puissa istuvia räksiä, lähin toinen asuttu talo oli kyllä päälle 500metrin päässä. Ja kyllähän ainakin mun muistikuvien mukaan villi/irtokissat poikkesi ulkonäöltään aikalailla kotikissasta, tosin eipä meillä niitä kukaan ammuskellu.
EDIT: Joo, Spideriltä tulikin vastausta.