turumurre kirjoitti:Siirrän tämän perusasiamiehen tekstiosan tänne 'takkahuoneen tapahtumista'
perusasiamies kirjoitti:...
Hypermedian mukaan tallennuksessa on tauko välillä 1:34-1:36, jonka jälkeen välittömästi Auer kutsuu tytärtään puhelimeen. Kaiken järjen mukaan Auerilla ja tyttärellä on näköyhteys toisiinsa siis viimeistään hetkellä 1:36. (Itse veikkaan tosin, että näköyhteys syntyi jo hetkellä 1:34, eli ennen taukoa, ja tätä pelästyneenä Auer mykisti luurin pariksi sekunniksi.)...
Tämä mainittu tauko on kestoltaan n 2,04 sekuntia. Tämä saman pituinen katkos esiintyy lukuisasti myös
monilla rekotallenteilla joissa niinikään tallennus tapahtui häkessä.
Näissä siis sama katkos joka vaihteli +- 0,01 (max0,02) sekuntia. Kyse siis samasta ilmiöstä, ominaisuudesta.
Tallenteissa joissa lukuisia katkoja ajat olivat keskimäärin 2,03 - 2,04 sekuntia.
-Mielenkiintoista oli se että rekotallenteessa oli myös pidempiä katkoja kuin tuo n2s, mutta ne olivat niin, että ne olivat kerrannaisia tuohon lyhyimpään aikaan.
Eli esim: 2x2,03s - 3x2,03 (toleranssi huomioiden).
-Eikä tässä kaikki !
Kuuntelin (katsoin) oikeussalinauhoitteita 2010 - 2013 (wav)ja niissä oli näitä aivan saman pituisia katkoja ja kerrannaisia.
Kyse siis erikoisesta yhteneväisyydestä, miettikääs nyt: eri tallenteet tehty monien vuosien erolla. Koska kyse on niin tarkkaan saman pituisesta katkoksesta (2,03s - 2,04s) (korkeintaan vain parin kolmen sadasosasekunnin eroavaisuus), on kyse yhdestä ja samasta ilmiöstä !
Vuoden 2014 oikeussalinauhoitteet olivat mp3-muodossa eikä niissä katkoja ollut, tai tallennusmuodon takia niitä vaikea havaita... Voisinpa olettaa että oikeuteen on saatu uusi tallennusjärjestelmä 2013 -2014, siihen asti olettaisin että järjestelmä oli sama mitä häkessä.
Kuuntelin tuolta edeltä muutamia Digi-Columbon linkkaamia suodatuksia joita kutsun tässä linnunlauluksi. Harpon kommentti edellä oli hyvä: Vertailkaa.
Nyt siihen on hyvä mahdollisuus koska nuo rekotallenteet katkoineen löytyvät Auerin blogi-sivuilta.
Tässä siis DC:llekin nopeahko vertaileva testiehdotus. Saanemme kuulla näissäkin 'linnunlaulua'...
Minusta taas DC:n tekemät äänet ovat paremminkin kuin sekoboltsiurkujen-äänet.
Täytyy ihmetellä, miksi täällä kiistellään niin kovin tauoista, rätinäritinöistä ja sun muusta, mutta ei keskitytä todellakaan siihen olennaisesti tärkeämpään, eli mitä sieltä tallenteelta kuuluu?
Esim. tuo tauko joka on aivan äänetön kohta, niin juurikin ennen kuin tuo tauko alkaa, niin kuullaan (minä ainakin kuulen, onko minulla joko harvinaisen hyvä kuulo, vaiko harhakuulo, mutta olen alusta pitäen keskittynyt siihen mitä kuullaan) kun Amanda alkaa huutamaan "ii" sitten tulee se täysin tyhjä kohta ja joka päättyy siihen kun Auer sanoo; "Amanda" "niih" vastaa ja vastauksessa on selkeä kaikupohja eli se on huudettu osittain olohuoneen oviaukossa. Mistäkö päätelty? No siitä koska mikään muu huone ei anna noin suurta kaikupohjaa, eteisaula ei sitä tee, eikä hänen oma huoneensa, niin kaiken järjen mukaan sen on oltava olohuone.
Pyydän, kuunnelkaa sitä nauhaa niin, että mitä sieltä kuullaan, ei sitä mitä ei kuulla ja pyydän, kuunnelkaa ihan oikeasti kohtaa ennen taukoa, noin 600 (aika on muistin mukaan ja voi poiketa) millisekuntia ennen täysin tyhjää kohtaa kuuluu ihan selvästi kun Amanda alkaa huutamaan, "ii" olen tulkinnut tuon kohdan niin, että Amanda alkaa kysyyn isältään jotain ja huutamalla se olohuoneen oviaukolta takkahuoneeseen päin ja alkaa kysyyn isältään jotain, tyyliin "iiskää, kuka siel on, mita tapahtuu".
Jokainen saa tehdä villejä arvauksia miksi tauko alkaa, sitä ei ole Auer tehnyt kääntämällä luuria alaspäin, se on hänen oma arvelunsa, päätelmänsä, aivan kuin poliisien johdattamien kuullustelujen aiheuttamat "tuntumat tekemisiin".
Eli sanomani on se, että kuunnelkaa jo vihdoin korvilla.