Iltalehti kirjoitti:Raiskaajalle lottopotti - uhrille osa voitosta
30.1.2008 13:58
Raiskauksen uhrilla on oikeus vaatia lottoraiskaajaa jakamaan pottinsa tämän kanssa.
Sarjaraiskaaja Iorworth Hoare yritti raiskata 59-vuotiaan naisen, rouva A:n, Leedsissä vuonna 1988 eräässä puistossa. Hoare vangittiin vuotta myöhemmin.
Vuonna 2004 Hoare voitti lotossa yli 9,6 miljoonaa euroa ollessaan ehdonalaisessa.
Tänään brittioikeus teki historiallisen päätöksen rouva A:n eduksi ja päätti, että uhri voi vaatia korvauksia raiskaajaltaan, vaikka tapauksesta on kulunut yli kuusi vuotta.
Päätöksen perusteella Hoare voi joutua jakamaan miljoonapottinsa nyt jo 78-vuotiaan uhrinsa kanssa.
Brittioikeuden päätöstä pidetään historiallisena, sillä se mahdollistaa myös tuhannet muut uhrit hakemaan korvausta raiskaajaltaan kuuden vuoden määräajan kuluttua umpeen.
Useista raiskauksista tuomittu Hoare asustaa tällä hetkellä Northumberlandissa Pontelandissa luksustalossa, jonka arvo on liki miljoona euroa.
KATRIINA MÄKELÄ
Raiskaajalle lottopotti - uhrille osa voitosta
-
Aizerbaidzan
- Angus MacGyver
Raiskaajalle lottopotti - uhrille osa voitosta
-
pretty-teddy
- Scooby-Doo
-
EuroJR
- Jessica Fletcher
Itse asiassa minä en tätä hyväksy ollenkaan. Lain pitäisi olla "sokea", puolueeton suhdannevaihteluista ja kansan sen hetkisestä mielipiteestä. Eri asia on sitten, jos lakia ollaan muutettu ajoissa.
Toisaalta olen sitä mieltä, että raiskaajille pitäisi Suomessa olla huomattavasti pidemmät tuomiot, samoin kuin muillekin väkivaltarikollisille. Englannissa ne ovat ymmärtääkseni koko lailla ankarammat.
Toisaalta olen sitä mieltä, että raiskaajille pitäisi Suomessa olla huomattavasti pidemmät tuomiot, samoin kuin muillekin väkivaltarikollisille. Englannissa ne ovat ymmärtääkseni koko lailla ankarammat.