Milloin? ( Murhien kellonaika)

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Wagner
Adrian Monk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Oltiin serkun kanssa joskus häppää ottamassa + veneilemässä helluntain aikoihin Bodomilla joskus 60-luvulla.
Goisattiin yö murhaniemessä ja aamulla oli tosi paha vilu.
Serkku sittemmin ampui vaimonsa ja itsensä vuosi sitten.
8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
teemu
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja teemu »

Loka kirjoitti: [.... on hyvä että kansalaiset tekevät omia havainnointeja lämpötilojen vaihteluista. Ehkä Wagnerista olisi noin terävän pohdinnan jälkeen Goren seuraajaksi. Ei muuta kun Nobelin hakuun, ehkä koirakin saisi oman pystinsä. ...
Vakavikkona täytyy mainita, että rauhanpalkinto myönnetään poliittista ansioista. Gore hyödynsi luonnontieteiden tutkimustuloksista noussutta kohua yhteiseksi hyväksemme. Lämpötilan aikasarjat ja niiden mallintaminen olivat eräs osa tätä keskustelua. Asiallisesti pohjana on ollut globaali tutkimuslaitosverkosto tutkijoineen, ja heidän yli sadan vuoden aikana keräämänsä tutkimusaineisto.

Esim. kloorattujen hiilivetyjen vaikutuksen yläilmakehän otsoniaukon syntymiseen keksinyt Susan Solomonsai tästä ja lukuisista muista tieteellisistä ansioistaan William Bowie mitallin (mistä Suomessa tuskin kuultiin lainkaan), Goren tultua ensin palkituksi poliittisella puolella. Gore on saattanut alunperin tutustua ilmastonmuutokseen Solomonin kampanjan johdosta. Kukin säätynsä mukaan; niin maailma pelastuu. :wink:

Meteorologisista havaintosarjoista on yhteys Bodomin lämpötiloihin: sitomalla toisiinsa Helsinki Testbedin paikalliset vaihtelut ja Ilmatieteen laitoksen havainnot voidaan arvioida millaisia lämpötilat olivat yön mittaan Bodomilla 4.-5.6.1960. Vielä tarkempi käsitys voitaisiin saada, jos joku veisi sinne rekisteröivän lämpömittarin joksikin alkukesän poutayöksi, ja tuloksia verrattaisiin muihin pääkaupunkiseudun asemiin.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

No mutta, mutta.

Uskotaan nyt kuitenkin paikalla ollutta todistajaa, joka sanoi yön olleen lämmin, koska oli laittanut nahkapuseronsa tyynyksi ja nukkui, flanellipaita päällä, vai mikä se oli.

Takki sittemmin yöllä vereentyi ja meni pilalle, joten metys oli suuri, vai miten se meni.

Eiköhän se/ne veriset viltit, jotka Tuulikin veli poltti, olleet maan ja porukan välissä, koska ne olivat olleet niin veriset, sekä hiuksia täynnä ja luunkappaleissa, vai mieten se oli?

Että lämmintä on ollut, suorastaan kuumaa, että siten se oli.
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

Hessu52 kirjoitti:No mutta, mutta.

Uskotaan nyt kuitenkin paikalla ollutta todistajaa, joka sanoi yön olleen lämmin, koska oli laittanut nahkapuseronsa tyynyksi ja nukkui, flanellipaita päällä, vai mikä se oli.
No ehkä teltassa oli lämmin, varsinkin aamuyöstä, kun aurinko nousi. Salosen Hessun arvio yön kylmyydestä oli toki kait vain unta: hänhän ei voinut olla herellä ennen viittä, mikä poliisille kerrottu, vai olisiko voinut?
Merivuokko
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Merivuokko »

konsta kirjoitti:

No ehkä teltassa oli lämmin, varsinkin aamuyöstä, kun aurinko nousi. Salosen Hessun arvio yön kylmyydestä oli toki kait vain unta: hänhän ei voinut olla herellä ennen viittä, mikä poliisille kerrottu, vai olisiko voinut?
Yö oli lämmin, itse nukuin leikkimökissäni, jossa ei ollut lämpöeristeitä ja
lämmin oli.
Aamulla viiden aikaan oli erittäin lämmin ilma, poikkkeuksellisen lämmin.
Wagner
Adrian Monk
Viesti:

Merivuokko kirjoitti:
konsta kirjoitti:

Yö oli lämmin, itse nukuin leikkimökissäni, jossa ei ollut lämpöeristeitä ja
lämmin oli.
Aamulla viiden aikaan oli erittäin lämmin ilma, poikkkeuksellisen lämmin.
Kohta z) Heikin kootuissa kertomuksissa puhuu muuta...
Heikki feikki Salosen lausumaa ja outouksia:

a) nykyisen uimarannan paikalla olleet koivut olivat alaoksattomia
b) peipon pesä oli oksahaarukassa pari metriä rungosta
c) peipolla ei ole pesäpoikasia enää 5.6
d) peipon pesästä ei voi löytyä kuoriutumatonta munaa 5.6, sillä emo heittää sellaiset pois muita poikasia hoitaessaan ja pesää siivotessaan.
e) koivuun kiipeäminen (liike) olisi herättänyt lähistöllä olleen Kivilahden huomion
f) koivusta oleva näköala veriseen telttaan (verta noin 9 m2 alueella) olisi kait saanut kiipijän miettimään uudelleen, missä ollaan
g) kiipijällä olisi tuon koivun tapauksessa tullut olla ollut maailman länkisimmät sääret tai tolppakengät, Näitä, kuten muitakaan varusteitaan, HS ole muistanut häntä kuultaesa;
h) Eläinmuseon arkistossa ei ole mitään kirjattuja pesä-, poikas- tai rengastushavaintoja Bodomin etelärannalta vuodelta 1960.
i) HS ei ole ollut rengastusluvan haltija, vaikka näin on väittänytkin
j) Högnäsistä ei vuonna 1960 Salosten kesäasunnolta ollut näköyhteyttä murhaniemeen, eikä vieläkään ole
k) Nimimerkki Merivuokko, HS:n sisar, kertoo heillä olleen tumman, merimallisen veneen
l) Sanotunlainen vene lähti kiireellä auringonnousin jälkeen murhaniemestä rantaa pitkin kohti Högnäsiä. Veneessä oli poikia.
m) HS ja toverinsa kertoivat nähneensä NG:n ja SB:n kalassa aamuyöllä. Ja harjateltan.
o) Merivuokon vuosia sitten veljensä kertoman perusteella esittämä väite heidän reitistään tuona aamuna on mahdoton
p) Kivilahti ei nähnyt ketään muuta kuin keskineimestä tulleen henkilön, joka ei ollut Hessu eikä Kilu.
q) Niin peipolla kuin laulurastaalla ei ole pesäpoikasia enää 5.6.
r) HS kertoo nähneensä kuvauksensa perusteella Martti Kolin ja Pesosen 1959 siten, että nämä olisivat tuijottaneet veneestä heidän telttaansa.
Bodomilla ei ole sellaisia soveliaita teltanpaikkoja, että niihin olisi lineaarinen katseluyhteys vedessä olevasta veneestä. Sattumoisin niin Koli poikineen, Pesonen kuin isoisäni olivat aamukalassa Bodomilla 5.6.60!
s) HS & co kertoivat nähneensä Oittaan lahdella Kivilahden kalassa kaverinsa kanssa ja kuitenkin kertoivat kiertäneensä kotiin etelämpää. Maaston muodostus on tuossa väitetysä havaintopaikassaan sellainen, että heidän olisi tullut olla ollut aika lähellä laitumen reunaa kulkevan polun ja nykyisen leirintäalueen toimiston kohtaa kyetäkseen näkemään lahdella olevaan veneeseen. Jostain syystä siis kiersivät kertomuksensa mukaan suorimman reitin kotiinsa, joka olisi kulkenut murhaniemen alkukannaksen kautta rantapolkua.
t) väittivät havainneensa Högnäsistä kotipihaltaan liikettä murhaniemessä ja (MS:) kiinnittäneet huomionsa sireenien sointiin jo ennen kuin paikalla oli poliisiautoja ja siihen, että murhaniemessä poliisit kantoivat valkoisilla lakanoilla peitettyjä paareja. Yli kilometrin ja läpinäkymättömän Högnäsin rantapuuston takaa siis väittivät tunnistaneen poliisin, joka tuolta katseluetäisyydeltä on millimetriluokkaa ?
u) pojat palasivat murhaniemeen kuin Döbel sen aukkoja katsellen ?
Paikalta löytyi käyntinsä yhteydessä kuusen juurelta kallonpalanen, jota muka poliisi ei olisi osannut paikkaa siivotessaan etsiä tai löytää ?
v) HS kertoo kuulustelussa kertoneensa ´tarinansa´ poliisille; tarina ei ole yleensä tosiasiaa, vaan mielikuvituksen tuotetta.
w) HS kertoo sopineensa Kilun kanssa siitä, mitä kerrotaan, ilmaisemalla päästyn yhteisymmärrykseen siitä, että rantaan olisi poistunut joku taho.
x) Jos HS & Kilu polttivat tupakat lähellä surmapaikkaa sanomassaan kohdassa, heidän olisi tullut nähdä mainitsemansa, rantaan poistunut hahmo. Tälläisestä ei ole mainintaa.
y) Mistä pojat tupakat saivat ? Jos ne olisi saatu jo lähtiessä, olisi tupakkatauko kai ollut jo aiemmin. Hemosauhut ?
z) HS: .. viileää, niinkuin sää on ennen auringonnousua...
å) HS: .. jäänyt kaivelemaan, että miten me sinne...
ä) HS: .. siellä ne murhaajat menee..
ö) HS: .. ei mitään mielikuvaa..

:8)

RÖH~
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Hessu52
Watson itse

Joo, itsekin olen epäillyt lintubongareiden juttuja, sillä ne ovat liian yhteneväiset.

Se onkin sitten eri juttu, ovatko he pystyneet keksimään noin todellisen tarinan, joka on uponnut poliisiin, sillä ei sen aikainen poliisi kuitenkaan ihan tumpulo ollut vaikka se siltä tuntuukin.

Muihin väitteisiin en osaa ottaa kantaa.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

^^ Kovasti ja urhoollisesti on nikki "Wagner" jopa konstailettomasti nähnyt vaivaa sepusteluunsa - ehkä viikkoja, kuukausia ja vuosia - täysin turhaan.

Ainoastaan motiivi puuttuu.

~höh~
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Hessu52
Watson itse

Nuo tupakkitiedot ovat uhrien kohdalla merkilliset.

Joku väittää, että siellä on ollut muka vieraita savukemerkkejä, eikä niitä, joita leiriläiset yleensäkin polttivat.

Nyt olisikin kiva tietää, mitä merkkiä kukin poltti, silloin Gusse poltti ainakin Lifeä, kun tempaisi Peltolan Pekkaa turpaan, vai oliko se se vanhemman miehen pahoinpitely, mutta Life askiahan ei teltalta löytynyt.

Itse opettelin sen paheen melko nuorena ja vasta viime Vappuna lopetin homman turhana ajan haaskauksena, mutta merkkiuskollinen kuitenkin olin, enkä siitä Ferrarin mainostamasta tupakkimerkistä luopunut.

Polttiko Tuulikkikin röökiä, en oikein usko, mutta eipä tässä jutussa pidä uskoa paljoon muuhunkaan.
Wagner
Adrian Monk
Viesti:

awa kirjoitti: Kovasti ja urhoollisesti on nikki "Wagner" jopa konstailettomasti nähnyt vaivaa sepusteluunsa - ehkä viikkoja, kuukausia ja vuosia - täysin turhaan.

Ainoastaan motiivi puuttuu.

~höh~
Kaikki on turhaa. [Saarnaaja]

Hei setä, sanoi muumipeikko.
Älä häiritse minua, minä työskentelen! vastasi Piisamirotta.
Mitä sinä teet? Muumipeikko kysyi hämmästyneenä.
Minä ajattelen, murisi Piisamirottavihaisena. Minä ajattelen,
miten kaikki on turhaa. [Tove Jansson 1946]
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

"Kaikki paitsi purjehdus (merenkulku) on turhaa", sanoivat jo muinaiset roomalaiset. Puunilaisilla taisi olla tuolloin merten herruus Välimerellä, ja siellä Pohjois-Afrikassa hyvin voipa tukikohta, Karthago. Joidenkin roomalaisten mielestä puunilaisten meriherruus piti lopetettaman ja Karthago tuhottaman. Niin siinä ennen pitkää kävikin, vaikka mm. Hannibal sotaelefantteineen ja sotajoukkoineen välillä pelotteli roomalaisia. Ne olivat pitkät ja veriset Puunilaissodat, ja Karthago hävitettiin maan tasalle.

Itse arvelen hyökkäyksen tapahtuneen n. klo 3.30. Siis ennen Kivilahden ja Kartanon pyykkärin ilmestymistä rannalle. Pyykkäri on nähnyt ne 2 miestä keskiniemen kärjessä, ja uskon heidän sekaantuneen tähän rikokseen. Sitä en osaa sanoa, ketä nämä olivat. Minulla on yksi pari pääehdokkaana, ja kaksi muuta paria varalla. Kaikissa tapauksissa tekijät ovat olleet röyhkeitä ja tavallaan myös taitavia. Ei mitään poropeukaloita. Myös kieli on täytynyt pitää kurissa, että ei lipsauttele vahingossa mitä sattuu.

Lintubongarit olen vapauttanut omissa tutkimuksissani. Heidän tapauksessaan liian moni tietäisi asiasta. Toisaalta kyllä epäilen, että aivan pelkkää totuutta hekään eivät ole kertoneet. Eivätkö havainneet tilanteen vakavuutta? Kuka kuljetti kengät? Miksi kiersivät paikan paluumatkalla?

Poliisin ilmoittama aika 4-6 saattaa olla liian myöhäinen. Kyllä ääntä on varmasti vähän syntynyt. Kartanon pyykkäri olisi kuullut. Ja myöhemmin Kivilahti olisi kuullut. Klo 3.30 ketään ei liene ollut aivan lähellä kuuntelemassa. Tämä mystinen äänettömyys kyllä sittenkin kiusaa.
Loka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Loka »

^Jaa kaksi ehdokasta ja pari vielä varalla?? :lol: Sä olet Sariola ihku, kuten nuoriso tapaa sanoa. Pistäppäs sitä illan kulkua tulemaan, olen odottanut jo kaksi päivää sormi F5 näpyttäen. :mrgreen:
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Loka kirjoitti:^Jaa kaksi ehdokasta ja pari vielä varalla?? :lol: Sä olet Sariola ihku, kuten nuoriso tapaa sanoa. Pistäppäs sitä illan kulkua tulemaan, olen odottanut jo kaksi päivää sormi F5 näpyttäen. :mrgreen:
Toivottavasti tuo "ihku" tarkoittaa älykästä! Kiitos! Ohitan muut vaihtoehdot.

Kuten olen sanonut, tämä keskustelupalsta on liian arka paikka, tarkkaan mielipiteen ilmaisuun. Sensijaan poliisille voi tehdä ilmoituksen, jos arvelee siitä olevan hyötyä. No yhden voin sanoa. Kaksikko kioskimies ja H.Assman. Nämä ovat vielä epäiltyjen listalla. Näillä kummallakin alibi on heikko, vaikka poliisi vahvistaa sen vahvaksi. Siitä huolimatta poliisikin on tutkinut heidän alibejaan yhä uudelleen, eikä siis näytä todellisuudessa pitävän noita alibeja vahvoina, vaikka niin sanookin. Heidän alibinsa ovat todellisuudessa vähintäänkin epäilyttävät. Kuulopuheiden mukaan kioskimies olisi lisäksi tunnustanut teon naapurilleen. Kuulopuheet ovat tietysti kuulopuheita.

Jos kuitenkin nämä herrat ovat syyttömiä, niin seuraavat ehdokkaat ovat ..... (tähän voi sitten miettiä erilaisia vaihtoehtoja).
Loka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Loka »

^Ihku on ihana, näin olen käsittänyt. Voin toki sanoa sinua älyköksikin, kuhan et pyydä sanomaan rehtoriksi! :D

Luen rivien välistä omat tekijäehdokkaasi, samat joiden arvelinkin olevan. Mikset herätä aiheesta keskustelua, vaan puolustat Nissen kunniaa viestistä toiseen? Ko. herroista löytyy ketjuja, tulen sinne sitten perässä kun on aihetta.
Merivuokko
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Merivuokko »

:oops:
Peipot=tupakkitauko.
Tiesi varmasti kulkija, Kilu,Hessu,Maija.
Mistä Wagner tietää niin tarkkaan mitä pojat tekivät tai jättivät tekemättä?
Oikea bongari oli kauan kipeä, kun pääsi se suoli puhkeamaan, mutta
kysyppä itse häneltä, kyllä se sieltä lähiseudulta löytyy, missä itse luultavasti asustelet, katso bongareitten luettelosta VS.
Vastaa Viestiin