Pariskunta kateissa Savukoskella

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Roly
Sabrina Duncan

Re: Pariskunta kateissa Savukoskella

Viesti Kirjoittaja Roly »

Lapin Kansan uutisen mukaan naisen etsinnät keskeytetty. Ilmeisesti odottavat lumen sulamista. Muuten aika moni tuolla alueella retkeillyt on kertonut, että kompassilla ei paikoin tee mitään magneettisten malmiesiintymien takia. Joku ihmetteli mitä kattilalla tekee mutta voihan sillä ainakin vettä keittää. Olisipa kiva tietää oliko niillä aluksi reput ja miksi olisivat joutuneet hylkäämään ne. Mutta luulisi, että olisivat kertoneet vastaantulijalle. Voisivathan ne nyt jo julkistaa tuon kohtaamispaikan niin muutkin voisivat lähteä etsimään. Luulisi, että jokainen tuolla erämaassa liikkuva on niin valveutunut, että osaa olla sotkematta löytöpaikkaa.
Ande
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Ande »

Onko sillä seudulla ollut muita kulkijoita siihen aikaan? Ei varmaan paljon, mutta jos edes joku voisi kertoa, missä heitä ainakaan ole kuulunut eikä näkynyt.
Minäkin voisin väittää olevani kokenut luonnossaliikkuja, mutta silti eksyn alta aikayksikön. Tähän mennessä olen vielä aina päässyt pois, mutta tässä vihje siltä varalta, että joskus etsitään minuakin: Olen piilossa jossakin suuren kuusen alla, josta olen etsinyt suojaa.
En usko, että tähän aikaan vuodesta heittäisin henkeäni vielä viikossa, jos mikään sairauskohtaus ei yllättäisi. Joku ehkä ehtisi löytää minut ennen sitä.

Mutta mitä ihmettä tuolle pariskunnalle on tapahtunut? Olisiko heillä tullut riitaa ja olisivat sen vuoksi eronneet toisistaan. Kumpikaan ei ilmeisesti ole osannut ihmisten ilmoille. Kukaan ei ole väittänyt, että vaimo olisi ollut jotenkin osaavampi suunnistaja ja riittävän kokenut kulkija tullakseen yksinään sieltä pois ja ... niin, mihin hän sitten olisi mennyt?
taotao
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja taotao »

On tämä kyllä ihme juttu. Matka olisi pitänyt ehtiä tehdä ennen pimeän tuloa. Mutta sitten on jotain mennyt pieleen. Ja sitten pimeä yllättänyt. Mitenpä siellä säkkipimeässä etenee, nälissään, mahdollisesti kastuneena, voimat lopussa. Sitten jos kuuluu vaikka jotain eläinten ääniä, niin kyllä siinä paniikkiin menee. Mistä tuletkaan tekee, jos kaikki on märkää.
Sarina
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Sarina »

Useampi ihmetteli sitä,että miehen piti olla kokenut luonnossa liikkuja ja silti eksyivät reitiltä. Minunkin pitäisi olla,ikäni olen näitä tuttuja metsikköjä kolunnut ja vieras ihminen varmasti ihmettelisi jos minua etsittäisiin "kotimetsistä",että miten on mahdollista tällä kokemuksella sinne itsensä hukata. Mutta,minulla on täysin olematon suuntavaisto. Kerran jos vähän siirryn polulta syrjään,en enää hahmota mihin päin pitää jatkaa. Sitä ei voi edes selittää,olen täysin onneton. Aina kun lähden koiran kanssa matkaan,laitan jollekin viestin missä päin suunnilleen olen,että osaavat illan tullen laittaa lisää koiria perään ja pelastaa :) Ja siitä huolimatta nautin metsässä olosta ja ängen sinne,vaikka aiheutan huolta läheisille,jotka tietävät kykyni hukata itseni. Toistaiseksi olen tallessa. :)
Eli kokenutkin eränkävijä voi olla hemmetin huono suuntavaistoltaan. Ja jos vielä on kovapäinen,eikä ole uskonut naisen ajatusta (mikäli hän paremmin suunnista selvillä) mihin päin kuuluisi jatkaa,onkin oltu kivasti hukassa.

Luulen että naisen ruumis löytyy hyvinkin läheltä miestä. Etsijät voivat mennä niin kovin läheltä ruumista huomaamatta,se on paljon tuuristakin kiinni. Tai sitten karhu on siirtänyt naisen ruumiin muutaman sadan metrin päähän eikä jäljellä ole kovin paljon löydettävää.
Toivottavasti löytyy,jaksamista omaisille.
garcia
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja garcia »

Tästä miehestä sanottiin ainoastaan että hän on kokenut metsästäjä ja hirviseuran jäsen. No näillä nyt ei välttämättä ole mitään tekemistä sen kanssa että olisi kokenut eränkävijä. Suurin osa eränkävijöistä ei harrasta metsästämistä ja suuri tai suurin osa hirviseuralaisista ei välttämättä pärjää yksin korvessa.
Nämä eivät osanneet vaeltajan kohtaamisen jälkeenkään selviytyä kartan, kompassin ja kattilan kera. Niiden ois pitäny riittää eränkävijälle. Eränkävijä osaa käyttää karttaa luottamatta pelkästään kompassiin. Etsiä ja löytää noinkin vesistöiseltä alueelta vettä , toki lähimmälle purolle tai joelle on voinu olla vaikee löytää ja vesi ehkä jonkun jyrkän töyrään alapuolella.
Kokenut eränkävijä olisi myös pystyny kertomaan sille vaeltajalle että me ollaan nyt aika hukassa, jano ja nälkä eikä oikeen tietoa että missä ollaan. Siis tilannearvio. Näillä on todellisuudentaju ollu jossain määrin hiukan kepee jo parkkipaikalta lähtiessään. Vai onko niillä ollu siinä vaiheessa mukana reput, kartta, kompassi, juotavaa, kännyt, vara-akku, lääkkeet? Ei näköjään.
Kaustinen
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja Kaustinen »

Sarina kirjoitti:Useampi ihmetteli sitä,että miehen piti olla kokenut luonnossa liikkuja ja silti eksyivät reitiltä. Minunkin pitäisi olla,ikäni olen näitä tuttuja metsikköjä kolunnut ja vieras ihminen varmasti ihmettelisi jos minua etsittäisiin "kotimetsistä",että miten on mahdollista tällä kokemuksella sinne itsensä hukata. Mutta,minulla on täysin olematon suuntavaisto. Kerran jos vähän siirryn polulta syrjään,en enää hahmota mihin päin pitää jatkaa. Sitä ei voi edes selittää,olen täysin onneton. Aina kun lähden koiran kanssa matkaan,laitan jollekin viestin missä päin suunnilleen olen,että osaavat illan tullen laittaa lisää koiria perään ja pelastaa :) Ja siitä huolimatta nautin metsässä olosta ja ängen sinne,vaikka aiheutan huolta läheisille,jotka tietävät kykyni hukata itseni. Toistaiseksi olen tallessa. :)
Tunnen tuskasi! Ja asiaahan ei täysin tajua kuin toinen samanmoinen. Itselleni on monta kertaa yrittänyt joku selittää, kuinka hänelläkin on niiiiin olematon suuntavaisto ja lopulta on mun rinnallani kuin paraskin suunnistaja. Erittäin hyväksi apuvälineeksi olen havainnut sykemittarin/urheilukellon, jossa gps ja opastus takaisin lähtöpisteeseen. Tällaisenkaan kanssa ei tietysti mihinkään erämaihin auta lähteä, mutta löydän sentä lähipusikoista pois ilman, että joutuu kävelemään 10 ylimääräistä kilometriä.
Sarina
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Sarina »

^ Kiitos tuesta ja juuri näin,sitä on varmasti hankala käsittää muiden kuin yhtä lahjakkaiden eksyjä mestarien.
Hirviporukkaan kuuluminen ei toki tee kenestäkään eränkävijää,mutta oletus on,että ymmärtää jotain luonnossa liikkumisesta,suunnistuksesta sekä luonnossa selviämisestä. On hirvimiehilläkin kartanlukutaitoa ja repussa kuivaa vaatetta ja evästä vaikka ei vaeltamassa olla. Että sen puoleen ihmettelen myös tuota kevyttä varustusta. Ehkä on yliarvoitu oma kunto ja sen takia ajateltu,että tuo pikkulenkki tehdään äkkiä ilman sen suurempaa suunnittelua ja varustautumista.
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Oisko sitten nainen saanut sairaskohtauksen ja kaatunut puolikuolleena maahan. Mies ei ole tiennyt mitä tehdä, on jäänyt aluksi hoitamaan naista, turhan kauan, ja hämärä ja kylmyys on alkanut iskeä. Jotain nuotiota yrittänyt epätoivoisesti tms. On ollut lopulta pakko jättää nainen ja yrittää löytää apua. Hätäillessä on mennyt suunta sekaisin, on palannut ensin takaisin päin ja hortoillut pimeässä. Lopulta löytänyt umpijäässä oikeaan suuntaan, tai sattumalta päätynyt sinne ja sitten hypotermia korjannut.

Voihan olla tosiaan, että on jonnekin ojaan pulahtanut, se kyllä kylmettää oloa äkkiä.

Siltikin olen sitä mieltä, että kyllä heillä jotain ruokaa oli, tai ainakin pikakahvia mukana... tuskin kattilaa veden keittämiseksi haluttiin. Kai siinä jo olisi retkeilijällekin oloa valiteltu vähän enemmän, jos janoon oltiin kuolemassa. Marjoista saa kyllä nestettäkin. Ehkä ne ruuat jäi naiselle, joka ei kyllä siellä maastossa toista yötä kestänyt.

En kyllä tajua, mitä ne naisen vaatteet sitten siellä riisuuntumispaikalla oli... :roll: Ellei jotain "ota tää mun takki mukaan, niin ainakin toinen meistä selviää..."
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Mr. Big
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Mr. Big »

Tässä on nyt aivan liikaa sattumia ollakseen kyseessä normaali eksyminen. Kummallakin mukamas puhelimesta akku loppu? Kumpikaan ei ole osannut kulkea selvästi merkityllä reitillä? Kumpikaan ei ole saanut aikaiseksi tehdä nuotiota? Kenellekään ei olla kerrottu että ollaan ylipäätään lähdetty reissuun? Kumpikin mukamas kuollut hypotermiaan, vain 5km sen jälkeen kun olivat silminnäkijän mukaan olleet ihan hyvässä kunnossa? Olisivat edes tuikanneet ne riisutut vaatteensa palamaan, jos eivät muuten ole saaneet nuotiota syttymään. Joku toppatakki syttyy kyllä iloisesti märkänäkin. Siihen sitten vaan oksia lisukkeeksi, niin kyllä saa nuotion aikaiseksi. Hätä keinot keksii. Harvinaisen onnettomia tuntuvat olleen kun eivät ole saaneet oikein mitään aikaiseksi itsensä pelastamiseksi, vieläpä pluskelillä, Metsä-Lapissa. Ymmärtäisin jos olisivat olleet puuttomalla tunturialueella, talvisaikaan. Nyt lähti kyllä henki halvalla, molemmilta. Niin halvalla, että panee väkisinkin miettimään että tässä on takana jotain muutakin. Voi olla että jommalla kummalla on todettu parantumaton sairaus, ja on päätetty lähteä kauniisti yhdessä, viimeiselle jotokselle.
kusiainen
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja kusiainen »

Tämä menee nyt salaliittoteorian puolelle, mutta ihan mainitsakseni.

Pariskuntahan oli liikkeellä matkailuautolla. Tuolla seudulla ei ole juurikaan leirintäalueita, joten useimmat lapissa matkailuautoilevat ja -vaunuilevat valitsevat ns. puskaparkin. Eli yöpyvät matkailuautossa leirintäalueen ulkopuolella.

Edellisessä SFC-kerhon (karavaanarien suomalainen järjestö, suuri osa ns. kausipaikkalaisia) lehdessä tuossa elo-syyskussa heidän puheenjohtaja hyökkäsi aika tiukoin sanakääntein puskaparkkilaisia vastaan. Sen jälkeen keltainen lehdistö löi lisää löylyä haukkuen mm. tämän kadonneen pariskunnan ympäristöongelmaksi.

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/pu ... ys/770247/

https://www.is.fi/autot/art-2000005362660.html

https://www.karavaanarit.fi/sf-caravan- ... janpalsta/

Moni jäsen otti tuosta onkeensa sillä lailla, että ainakin somessa ja asiasta julkaisseiden lehtien kommenttipalstoilla puskaparkkilaisia soimattiin ihan huolella kausipaikkalaisten yms väen toimesta.

Tuli mieleen skenaario, että onkohan pariskunta kohdannut matkallaan jonkun, on selvinnyt heidän olevan puskaparkissa Kemihaarassa, ja sen jälkeen tien kysyjät on harhautettu "annetaan puskaparkkilaisille vähän opetusta" väärälle polulle tai kokonaan väärään suuntaan. Tuloksena vielä pahempi eksyminen ja lopulta ikävät tapahtumat.

Kemihaaraan mennessähän on rajavartiolaitoksen kameravalvonta, joka kuvaa varmaankin alueelle tulevien autojen rekisterinumerot. Onkohan selvitetty, ketä kaikkia tuolloin oli alueella, ja onko jokainen kulkija puhutettu.
Maura Isles
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja Maura Isles »

Offtopic, mutta eikö matkailuautossa (/henkilöautossa, pakettiautossa, rekassa) saa nukkua tai levätä haluamassaan paikassa? Mikäs pykälä sen kieltää? Tietenkin joiltain puuttuu se maalaisjärki, itse en näe mitään pahaa yhden yön yöpymisessä levähdyspaikalla, kunhan paikalle ei jätetä mitään jälkeen.
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Tämä on varmasti kaukaa haettua ja ei tuo ketjuun mitään uutta. Laitetaan nyt silti yhtenä ajatusmallina tulemaan.

Onko tuolla katoamisalueella geokätköjä? Se on itselle se ensimmäisenä mieleen tuleva vaihtoehto jos aletaan ihmettelemään MIKSI ollaan poistuttu pääpolulta. Siksi, että siellä on geokätkö joka halutaan hakea. Ja akun loppuminen? Samaa settiä. Kännyköille on ladattavissa geokätköilyohjelmia, jotka kyllä syövät akun nopeammin kuin käyttäjä kerkeää kissaa sanoa.

Ehkä oltiin kätköilemässä jo alun alkaenkin ja sen vuoksi tuo meidän ajattelema matka (vajaa 10km autolta) onkin todellisuudessa tuossa vaiheessa ollut jo paljon pidempi - tai paluumatka on ollut sitä, kun on poikettu poluilta kätkön perässä ja lopulta uuvutettu itsensä ihan totaalisesti ja ottaen huomioon iän ei olla oltukaan ihan niin hyvässä kunnossa kuin on ehkä kuviteltu. Tähän päälle pimeys ja hypotermia ja sepä onkin sitten siinä.

Tämä on vain teoria, sillä minulla ei ole aavistustakaan onko tuolla alueella geokätköjä saatika oliko pariskunta kätköilevää sorttia edes.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Tuomion Pasuuna
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Tuomion Pasuuna »

Erämaassa on aina kuolema lähellä, eikä se johdu kiertelevistä murhaajista. Sinne kairaan on jäänyt moni noita vanhuksia parempikin erämies.

Hypotermia on salakavala vihollinen ja vielä pahempi jos uskoo, että eihän tässä nyt hätää ole. Kerran en tyhmyyttäni viitsinyt vaihtaa sadekamppeita päälle, kun vain "vähän ripsi" ja lämpötilakin plussan puolella, mutta sitä tuli pikkuhiljaa enemmän eikä paikkaan voinut leiriytyä. Ja kohta ei enää ajatus kunnolla pelannutkaan. Ilman kaverien fiksumpaa toimintaa olisin varmaan jäänyt sinne. Ja se kymmenen tai viisikin kilometriä on pitkä matka kävellä, kun pimeä alkaa tulla.

Asiat näyttää erilaisilta olohuoneessa ja erämaassa, uskokaa minua.
sukka
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja sukka »

VoDKa kirjoitti:Onko tuolla katoamisalueella geokätköjä? Se on itselle se ensimmäisenä mieleen tuleva vaihtoehto jos aletaan ihmettelemään MIKSI ollaan poistuttu pääpolulta. Siksi, että siellä on geokätkö joka halutaan hakea. Ja akun loppuminen? Samaa settiä. Kännyköille on ladattavissa geokätköilyohjelmia, jotka kyllä syövät akun nopeammin kuin käyttäjä kerkeää kissaa sanoa.
Taitaa olla Korvatunturilla lähin.
https://www.geocaching.com/geocache/GC2 ... -the-santa

Ja parkkipaikan lähellä tämä:
https://www.geocaching.com/geocache/GC1 ... -kemihaara

Jos ovat lähtiessään tämän parkkipaikan kätkön löytäneet ja lokatuksi sen myös nettiin merkinneet, sen pitäisi näkyä lokkauksissa sekä kätkön lokikirjassa että em. nettisivulla. Jos olivat kätköilijöitä, tietäisikö joku heidän kätköilijänimimerkkinsä?
Alka
Alokas

Viesti Kirjoittaja Alka »

Tuomion Pasuuna kirjoitti:Erämaassa on aina kuolema lähellä, eikä se johdu kiertelevistä murhaajista. Sinne kairaan on jäänyt moni noita vanhuksia parempikin erämies.

Hypotermia on salakavala vihollinen ja vielä pahempi jos uskoo, että eihän tässä nyt hätää ole. Kerran en tyhmyyttäni viitsinyt vaihtaa sadekamppeita päälle, kun vain "vähän ripsi" ja lämpötilakin plussan puolella, mutta sitä tuli pikkuhiljaa enemmän eikä paikkaan voinut leiriytyä. Ja kohta ei enää ajatus kunnolla pelannutkaan. Ilman kaverien fiksumpaa toimintaa olisin varmaan jäänyt sinne. Ja se kymmenen tai viisikin kilometriä on pitkä matka kävellä, kun pimeä alkaa tulla.

Asiat näyttää erilaisilta olohuoneessa ja erämaassa, uskokaa minua.
Juurikin näin, ei se ole yksiselitteistä.

Voinut hyvin käydä niin että on yövytty jo yksi yö (tai vaikkei olisikaan), on suomalaisen miehen itsevarmuudella painettu pitkin maastoa, kun on joskus seisty autotien varressa liivipäällä hirvipassissa. Onhan sentään kompassi, kartta, ja tulitikut. Se on yksi sopiva liukastuminen rantakivikkoon ja ei ole mitään. Hypotermiaa puskee.

Rouva on aikansa siinä vieressä ollut (kuolemankin jälkeen), ja kun todennut ettei ketään näy, ja päivä pitkällä yksin yrittänyt suunnistaa. Kunnes se hypotermia on iskenyt häneenkin kuolettavasti.

Kännykän käyttö vanhoilla ihmisillä on niin ihmeellistä että en ota siihen kantaa. Osa käyttää kuin teinit, ja osa kuin lankapuhelinta.

Vaatteet ovat voineet ottaa päältä pois jos ovat alkaneet kosteuden vuoksi painamaan, eikä tultakaan ole saatu aikaan. Karhut ja ahmat sitten hoidelleet leidin maallisen jäämistön uusio käyttöön.

Se kiinnostaisi tietää onko tuolla hypitty minkä korkeiden huippujen päällä? Onko yritetty hahmottaa etäisyyksiä, vai menty rajamailla sieltä missä "reitti" on helpoin.
Vastaa Viestiin