Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvojat: Raid, Moderaattorit

Avatar
Rescuer
Sherlock Holmes
Viestit: 3359
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Rescuer » Ma Loka 30, 2017 9:14 am

Varusmiehillä tuskin, mutta kantahenkilökunnalla joka moottorimarssin on suunnitellut kyllä. Viimeisimmän tiedon mukaan tuosta menee 14 taajamajunaa ja 7 tavarajunaa vuorokaudessa, tavarajunat pääosin öisin jolloin radalla on vähemmän muuta liikennettä. Tosin varusmiehilläkin on aika hyvin Draksvikin seisakkeen aikataulut tiedossa...
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...

stalkkeri
Sammakkoprofessori
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Syys 21, 2015 5:36 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja stalkkeri » Ma Loka 30, 2017 10:36 am

Kas kun henkilökuntaa ei velvoiteta tiedottamaan ruuhkistakin.

Avatar
Rescuer
Sherlock Holmes
Viestit: 3359
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Rescuer » Ma Loka 30, 2017 12:18 pm

stalkkeri kirjoitti:Kas kun henkilökuntaa ei velvoiteta tiedottamaan ruuhkistakin.
Tuohan oli useamman pv:n ajoneuvon moottorimarssi, josta tuo onnettomuusauto oli ensimmäisenä. Noissa kantahenkilökunta määrää ajoreitin, lähtöajan, marssinopeuden jne. Ei noissa varusmiehet itse päätä missä ja milloin ajelevat, kuten eivät yleensä muulloinkaan pv:n alueiden ulkopuolella ajaessaan.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...

Avatar
Tuomion Pasuuna
Sherlock Holmes
Viestit: 3389
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 10:43 am

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Tuomion Pasuuna » Ma Loka 30, 2017 1:29 pm

En ole alan asiantuntija, mutta kuulostaa erikoiselta, että marssisuunnitelmat tahdistettaisiin aina juna-aikataulujen mukaan. Sen luulisi olevan tosi hankalaa. Kun yleensäkinhän toiminta tasoristeyksissä perustuu siihen, että paikan päällä katsotaan onko juna tulossa ja tarvittaessa pysäytetään.

morbidelli
Tarkastaja Clouseau
Viestit: 689
Liittynyt: To Loka 01, 2009 1:34 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja morbidelli » Ma Loka 30, 2017 3:25 pm

jkkke kirjoitti:Ilmeisesti 45 asteenkulmassa "takaapäin" on juna tullut, rekanhytistä melkolailla mahdoton nähdä ellei ole tuttupaikka ja osaa katsoa.

Tollaset paikat olis suhthalpoja muuttaa radanylitys paikka 90 asteiseks eli näkee paljon helpommin oikealle ja vasemmalle tulosuunnasta riippumatta, ei oikeasti vaatisi mitään miljoonaa per risteys vaan 2000-10000 euroa jos kolme eri työmiestä käy kaatamassa puut ajamassa maata ja tekemässä ojat ym. Leventää vaan tietä siitä radan vierestä sellaseks että siihen saa auton niin että varmasti näkee.

en voi mitenkään uskoa miten muka maksaa miljoonan laittaa radanylitys paikka turvalliseksi niinkuin aikaisemmissa viesteissä annettiin olettaa,ehkä luin liikanopeasti.. ehkä kannattas valtionkin kilpailuttaa silloinkun siihen on aihetta. Ja vaikka maksaski ni maksetaanhan me suomalaiset autoilijat aika sievonen summa jokavuosi autoveroa ja käyttömaksuja luulis että olis tiet turvallisia, no eihän ne ole...
En usko minäkään. Jos jollekin tuossa lähistöllä asuvalle hemmolle antais miljoonan ja punakeltaisen puomin, se huolehtisi tasoristeyksen turvallisuudesta n. 15v. Työllisyyskin paranisi.

Kun puolustusvoimien ajoneuvot kulkevat saattueessa vastuu turvallisuudesta on saattueen johtajalla. Selvästi tässä tapauksessa on laiminlyöty liikenteenohjaus. Outoa jos vain turma-auton kuski on rikoksesta epäiltynä.

Tappajanpoika
Alokas
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Syys 28, 2015 1:03 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Tappajanpoika » Ma Loka 30, 2017 3:49 pm

http://www.kainuunsanomat.fi/kainuun-sa ... -vahentaa/

Tasoristeyksen korvaaminen sillalla maksaa puolesta miljoonasta kahteen miljoonaan euroon, joskus kustannukset voivat nousta jopa 3,5 miljoonaan euroon. Puolipuomivarustus maksaa noin 200 000 –  250 000 euroa yhtä tasoristeystä kohti.

Puomin tekemiseenhän kuuluu: puun kaato, sahaus, maalaus, metalliosat, kuljetus jumalan selän taa työmiehetki sinne, automatisointi.

Avatar
Rescuer
Sherlock Holmes
Viestit: 3359
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Rescuer » Ma Loka 30, 2017 3:53 pm

Tuomion Pasuuna kirjoitti:En ole alan asiantuntija, mutta kuulostaa erikoiselta, että marssisuunnitelmat tahdistettaisiin aina juna-aikataulujen mukaan. Sen luulisi olevan tosi hankalaa. Kun yleensäkinhän toiminta tasoristeyksissä perustuu siihen, että paikan päällä katsotaan onko juna tulossa ja tarvittaessa pysäytetään.
Tuon tasoristeyksen kanssa niitä ei tarvitse paljoa tahdistaa, siitä kun menee juna noin tunnin välein. Käyttävät tuota tasoristeystä sen verran usein, että pyrkivät siihen etteivät siinä joutuisi pysähtymään vaan pääsisivät yhtenä letkana yli.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...

Avatar
Rescuer
Sherlock Holmes
Viestit: 3359
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 8:15 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Rescuer » Ma Loka 30, 2017 4:01 pm

Tappajanpoika kirjoitti:http://www.kainuunsanomat.fi/kainuun-sa ... -vahentaa/

Tasoristeyksen korvaaminen sillalla maksaa puolesta miljoonasta kahteen miljoonaan euroon, joskus kustannukset voivat nousta jopa 3,5 miljoonaan euroon. Puolipuomivarustus maksaa noin 200 000 –  250 000 euroa yhtä tasoristeystä kohti.

Puomin tekemiseenhän kuuluu: puun kaato, sahaus, maalaus, metalliosat, kuljetus jumalan selän taa työmiehetki sinne, automatisointi.
Eli tuo nykyinen junien kulunvalvontajärjestelmä on laskenut hintaa, muutama vuosi sitten vielä uutisointiin hinnaksi 900000-1000000. Hyvä vain jos hinnat ovat laskeneet.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...

MohammedMohammed
Lovejoy
Viestit: 1707
Liittynyt: Su Huhti 09, 2017 4:49 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja MohammedMohammed » Ma Loka 30, 2017 4:08 pm

Miksi siihen pitäisi puomi laittaa? Molemmin puolin vedetään hieman piuhaa ja sensorit, jotka näyttävät lähestyvän junan. Jos juna lähestyy niin ylityspaikalle syttyy punainen valo, kun sensorit eivät havaitse mitään palaa vihreä valo.

Yksinkertaista ja halpaa.
Suomi on siinä aivan kärjessä, että me tiedetään jokainen henkilö, joka tänne on tullut, minkälaisella taustalla hän on tullut ja me pystytään niin kuin rekisterin kautta näkemään sitä tilannetta, minkä tyyppisiä ihmisiä meille tulee. - Päivi Nerg

Chili
Matlock
Viestit: 829
Liittynyt: To Elo 04, 2011 9:31 am

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Chili » Ma Loka 30, 2017 4:59 pm

Mihin Puolustusvoimissa on kiire; odottamaan.

Olisiko turvallinen, valvotun radanylityspaikan käyttäminen ollut kohtuuton uhraus? Ehkä siinä olisi 3 minuuttia pidempään mennyt.

URSA
6 miljoonan dollarin mies
Viestit: 4335
Liittynyt: Pe Loka 25, 2013 6:57 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja URSA » Ma Loka 30, 2017 5:23 pm

https://yle.fi/uutiset/3-9907750
Poliisi tutkii, kuinka kauas Raaseporin turmapaikalla näki – vakavasti loukkaantuneita ei voida vielä kuulla

Poliisi aikoo tällä viikolla kuulustella autosaattueessa seuraavana tulleen auton varusmiehiä. Näkyvyysolosuhteista tehdään rekonstruktio.

30.10.2017 klo 15:15

Raaseporin onnettomuudessa vakavasti loukkaantuneita ei ole vielä päästy kuulemaan näiden terveydentilan takia. Henkilöjunan ja puolustusvoimien ajoneuvon yhteentörmäyksessä viime viikolla kuoli neljä ihmistä.

Vakavasti loukkaantui armeijan auton kuljettaja sekä kolme auton lavalla kyydissä ollutta varusmiestä. Kaikki neljä vakavasti loukkaantunutta ovat vielä Töölön sairaalassa.

Tutkintaa johtava komisario Ilkka Kantola Länsi-Uudenmaan poliisista sanoo, että vakavasti loukkaantuneille annetaan vielä aikaa toipua. Kuulustelut aloitetaan vasta, kun heidän tilansa on tarpeeksi vakaa.

– Käsitykseni mukaan osaa pidetään ilmeisesti vielä jonkin näköisessä nukutuksessa. Me emme saa yksityiskohtaisia tietoja, kun lääkärit vetoavat salassapitovelvollisuuteen, Kantola kertoo.

Tällä viikolla on tarkoitus kuulustella turma-auton takana autosaattueessa seuraavana ajaneen auton kuljettajanhytissä istuneita varusmiehiä. Onnettomuudessa olleen auton takana ajoi neljä muuta puolustusvoimien ajoneuvoa.

Tutkintaa jatketaan muun muassa onnettomuushetken näkyvyysolosuhteiden rekonstruktoinnilla.

Viime viikolla poliisi puhutti alustavasti yhtä onnettomuusauton hytissä ollutta, lievemmillä vammoilla selvinnyttä varusmiestä. Varusmies kertoi, että junan tulo oli tullut yllätyksenä; mikään ei ollut viitannut sen tulemiseen.
Näkyvyysolosuhteet ovat nyt poliisin mielenkiinnon kohteena. Jos radassa todella on kiskobussin tulosuunnassa mutka, se vaikuttaa jo paljon junan näkyvyyteen etenkin lumipyryssä. Oliko kuljettajalla todella 10 sekuntia aikaa huomata kiskobussi?

Rivien välistä voi lukea, että onnettomuusauton kuljettaja saattaa olla vielä nukutettuna.

työn sankari
Alibin satunnaislukija
Viestit: 121
Liittynyt: Pe Kesä 03, 2011 9:38 am

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja työn sankari » Ma Loka 30, 2017 10:51 pm

Rescuer kirjoitti:
stalkkeri kirjoitti:Kas kun henkilökuntaa ei velvoiteta tiedottamaan ruuhkistakin.
Tuohan oli useamman pv:n ajoneuvon moottorimarssi, josta tuo onnettomuusauto oli ensimmäisenä. Noissa kantahenkilökunta määrää ajoreitin, lähtöajan, marssinopeuden jne. Ei noissa varusmiehet itse päätä missä ja milloin ajelevat, kuten eivät yleensä muulloinkaan pv:n alueiden ulkopuolella ajaessaan.
Ei isojen autojen kanssa ajella missä ja milloin sattuu mutta sen verta täsmennän että varusmiehet ajavat myös henkilöautoilla hyvin monenlaisia pv:n ajoja ja useasti niihin liittyy esim. virkaa tekevien vientiä illanviettoihin/tilaisuuksiin/lentokentälle ja tällöin on auton kanssa usein useitakin tunteja aikaa kuluttaa miten ja missä lystää.

ktaina
C.S.I. -tasolla
Viestit: 2502
Liittynyt: To Helmi 05, 2015 10:52 am
Paikkakunta: Rannikolla tuulee

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja ktaina » Ke Marras 15, 2017 2:46 pm

Onnettomuus­tutkintakeskus: Raaseporin turmaristeys suljettava. OTKESin mukaan tasoristeys on suljettava välittömästi liikenteeltä, kunnes olosuhteita on parannettu.
Onnettomuustutkintakeskus (OTKES) esittää Raaseporissa sijaitsevaa Skogbyn tasoristeystä suljettavaksi toistaiseksi. OTKESin mukaan tasoristeystä ei pitäisi käyttää ennen kuin sen turvallisuutta on parannettu.
Tutkijat havaitsivat Skogbyn tasoristeyksen olevan erityisen vaarallinen.

Tutkijoiden mukaan tien ja radan välinen kohtauskulma on liian pieni. Tien ja radan kohtauskulmaksi mitattiin 43 astetta, kun virallisten määräysten mukaan kohtauskulman tulee olla vähintään 58,5 astetta. Yleensä kohtauskulma on 72–90 astetta.

Tutkinnassa todettiin myös, että idästä tasoristeystä lähestyttäessä ns. näkemäalue on liian pieni. Turmaristeyksen näkemäalue on kahdeksan metrin päässä risteyksestä 480 metriä, vaikka sen pitäisi olla 720 metriä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005450062.html

Avatar
On Anoi Kaa
Sherlock John Holmes
Viestit: 5994
Liittynyt: To Kesä 23, 2011 8:04 pm
Paikkakunta: Syvä joki

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja On Anoi Kaa » Ke Marras 15, 2017 3:00 pm

Luokitus oli 5 kymmenportaisella asteikolla, silti jää lukuisia 6- ja 7-luokiteltuja risteyksiä. Tehdäänkö niille mitään vai odotellaanko, että rysähtää ja 200km/h kulkeva matkustajajuna luikertelee pitkin tienoota kuin käärme?
"Vaikka antaisimme islamille periksi kuinka paljon tahansa, olisimme viime kädessä kuitenkin aina vääräuskoisia ja rasistisia sortajia – aina siihen asti kunnes itse ”palaamme islamiin”.
- Atte Kaleva

Miss_Millhone
Parranpäristäjä
Viestit: 87
Liittynyt: Su Elo 24, 2014 4:06 pm

Re: Raaseporin tasoristeysonnettomuus; neljä kuoli

Viesti Kirjoittaja Miss_Millhone » Ke Marras 15, 2017 3:02 pm

Eikös tuo ollut tarkastettu turvalliseksi juuri pari kk aiemmin? Ja nyt se ei olekaan virallisten määräysten mukainen?

Vastaa Viestiin