Routalempi kirjoitti:Lamminsuo kirjoitti: Tuosta dna:aan otosta, poliisit kun tulee pihaan niin ei ne säitä ala ihmetteleen. Oletteko se ja se, otamme näytteen.

Yli 50 vuotiaan näyte ei kelpaa mutta alle 40 v kelpaa. Ilmeisesti ikähaarukka noussut.
Todellako? Voitko raottaa suhteellisen tarkasti, millä seudulla menevät nyt testiensä kanssa? Vai menevätkö toista kierrosta samoja talouksia..?
Jos näin on, niin ei voi kuin ihmetellä. DNA:sta pitäisi saada iän joka kerralla. Itse en ole joutunut testattavaksi, mutta sen mitä kuulin (sama tieto myös sittemmin lehdessä) oli se, että ikäraja testattavilla oli noin 15-25 vuotta. Miten se voi siitä nousta, kun DNA antaa suhteellisen tarkan iän näytteestä, ja sen pohjalta lasketaan + - viisi vuotta. Kuten tuo haarukkakin osoittaa.
Silloin kun poliisi oli edennyt Raholasta Nokialle päin, jätettiin 28-vuotias testaamatta, koska näytteen antaja sai olla korkeintaan 24-vuotias.
Tässä on ehkä se suurin kuilu poliisin ja meikäläisen (maallikon) välillä. Ei mene tajuntaan, miksi edelleen taotaan massatestauksia, kun kolmessa vuodessa on ihan varmasti saatu kaluttua riittävällä todennäköisyydellä se alue, jolta tekijä voisi löytyä.
Ei siis massatestauksia, vaan jos on tehty telekuuntelua, oltu peitetehtävissä tai muutoin saatu vinkkiä ja nimiehdotuksia, niin eikun sutena kimppuun vaan. Tämä projekti ei vaadi pitkäaikaista savustusta, kuten jotkin tehtävät, joissa näyttö oikeutta varten koostuu juurikin telekuuntelun tuloksista.
Jos jotenkin haluaa ymmärtää, niin paremman tiedon puutteessa massatestaus on tietysti parempi kuin ei mitään. Mutta kyllä sen jatkaminen tietysti tässä vaiheessa alleviivaa ja takaa sen, että tiedoilla ja jäljillä ololla eivät pääse kerskailemaan.
Leikkimieliset (ainakin) saavat osallistua. Milloin tulee poliisin seuraava uutispläjäys tapauksesta ja mitä se koskee?
Luulenpa, että testeillä haetaan jo tekijän vanhempiakin. Ei kai muuten selity?
Jos joku oikeasti tietää, niin voisi avata tätä dna-asiaa testien näkökulmasta lisää.
Eikö siis ylinpäänsä testeillä ole mahdollista löytää ainakin sisaria sekä vanhempia? Sisarpuolia myös ja lähisukulaisia jollakin todennäköisyydellä, vaikka jäisi avoimeksi mikä tämä lähisukulaisuussuhde olisi?
Itse epäilen jutun ratkeavan dna-testeillä myöhemmin toisen rikoksen yhteydessä tai toisen rikostutkinnan yhteydessä muuten.
Nimivihjeitä tullut. Näistä varmasti löytyy sellaisia, joita poliisi tutkinut ihan tosissaan. Voi olla, että osa sopisi profiiliin ja näistä osan alibi on hyvin epäluotettava tai ei ollenkaan sitä. Voi ihan mahdollista olla, että näihin henkilöihin kohdistetaan salakuuntelua.
Minä luulen, että vaatii pitkääkin aikaa kuunnella. Hyvinkin pitkää. Eivät välttämättä puhu asiasta puhelimessa ollenkaan tai harvakseltaan.
Mistä tietää, vaikka osalla lehtijutuista ollutkin taustalla ajatus myös savustaa rottia koloistaan? Tällöin saattaisi teleliikenne numerosta A kasvaa numeroihin B ja C. Voisi linjallakin lipsahtaa jotakin. Varmasti seuraavat tiedottamista ja jollain tapaa reagoivat.
Onhan poliisi jujuttanut aiemminkin. Muistuu ainakin kätkömurhaajan tapaus Pohjois-Suomesta. Poliisi tiedotti löytäneen kätkön metsästä epämääräisesti Pohjois-Suomesta (vai olisiko ollut peräti väärä paikka tahallaan?). Sai tekijän käymään murhapaikalla ja passissa olleet nappasivat henkilön.
Pitäisi tietysti saada varmuus, että salakuuntelussa ensin on mahdollisia tekijöitä. Tällöin voisi tiedottaa, että yksi tekijä mahdollisesti saatu selville ja aiotaan hakea kuulusteluihin. Kyllä varmaan laulaisi puhelimet eri suuntiin tämän jälkeen.
Koska tekijää ei todennäköisesti ole seurannassa. Luulen seuraavan jutun olevan ylläpitoa.
Mitenkähän Raholan ilkivaltakolmikko? Saatu jo poisputsattua epäillyistä?
Väijyjään en usko. Kolmikko niin vahvasti tekijäehdokas. Lisäksi tekijän jälkiä oli löytynyt oikealta tai vasemmalta pöpeliköstä. Tuskin väijynyt vaan väylällä.
En tiedä onko outoa, mutta Salonenhan ilmeisesti jo lähtiessään sanonut, että menee pitkään. Tämä ei kai poista sovittua tapaamista.
Minä luulen, että heittänyt kävelylenkit. En usko, että olisi kontannut. Toinen vaihtoehto on, että puhunut vaan puhelimessa pitkät puhelut. Joskus aika vaan puhelimessa kuluu. Lisäksi itse olen sitä ihmistyyppiä, että en halua, että joku kuuntelee puheluni. Jospa Salonen ei halunnut puhua kotonaan lasten kuullen ja sisaren kuullen ja kapakassakin muita?