Mikä leimaa Gustafssonin tekijäksi?

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

Hessu, kyse on inhimillisestä asiasta: oivalsit ihan oikein, että Nissen kenkien päällä olisi pitänyt olla tippiverta, hänen omaansa. Se pieni hetki, kun et enää muistanut, että kenen puolella sinun pitikään olla, se oli pieni hetki aidosta muistosta, oivalluksesta, tavallaan oivaltamisen riemusta. No sitten tuli tuo arki ja muistit taas, että mitä olit täällä ajamassa takaa, tavoittelemassa. Sellaista elämä on, valheessakin on väillä totuuden hetkiä, liikuttavaa.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

konsta kirjoitti:Hessu, kyse on inhimillisestä asiasta: oivalsit ihan oikein, että Nissen kenkien päällä olisi pitänyt olla tippiverta, hänen omaansa.
Niin - mitäs se vääristelijä täällä taas ihmettelee.

Olihan se Gustafsson siellä teltalla ja jos hänen haavansa syntyivät silloin kuin muidenkin - olis luullut hänen vertaan löytyvän hänen kengistään samoin kuin Tuulikinkin.

Gustafsson taisteli teltalla päällimmäisenä. Tuulikki oli tapettu teltan ulkopuolelle ja näin hänen verensä oli roiskunut kengille..

Tuulikin verta oli Gustafssonin kengissä - oliko Gustafssonin haavat jo tyrehtyneet, kun kiilusilmä raivoissaan hyökkäsi. Gistafsson oli ilmeisesti jo tainnutettu, tunti pari ennen lopullista hyökkäystä - nöyryyttävällä ja itstuntoa repivällä tavalla. Tämä on täysin mahdollista ja käräjäoikeus oli siitä kanssani samaa mieltä.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Onko Bodomin tapaus sekoittanut vihdoin pääsi kokonaan, vai onko tuo vain kohdaltasi provoa, kun et noin yksinkertaista asiaa ymmärrä.

Luepa se mitä olen tässä muutama nimimerkki aiemmin kirjoittanut, että Gussella ei ole tarvinnutkaan vuotaa verta päästä surmien aikaan, jos hän on jo aiemmin illalla loukannut päänsä.

Verenvuoto on saatu loppumaan, joten silloin ei kengillekään ole mitenkään voinut, tai tarvinnut vuotaa verta.

Tuo on tyhmaa mennä sivukaupalla takaisinpäin etsimään jotain yhtä lausetta, jonkun ihan eri asian yhteydestä, kuten olet taas kerran tehnyt.

No olen minäkin tehnyt itseäni naurettavaksi, kun olen kertonut jutuistani, kokeistani ja seikkailuistani tällä palstalla, mutta minä olen pysynyt totuudessa kiinni, se ero meillä kahdella on kirjoituksissamme.
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

Hessu52 kirjoitti:
Tuo on tyhmaa mennä sivukaupalla takaisinpäin etsimään jotain yhtä lausetta, jonkun ihan eri asian yhteydestä, kuten olet taas kerran tehnyt.
Ei se mitään tyhmää ollut - se oli hetkellistä yhteisymmärrystä, joka täällä palstalla on harvinaista. Minäkin olen jo parin vuoden ajan ihmetellyt, että miksei Nilsin kengissä ole hänen omaa vertaan, vaikka sitä on täytynyt vuotaa melkoisesti. Ihan sama, milloin nuo Nissen vammat ovat tuleet, verta ei kuitenkaan missään vaiheessa ole vuotanut pisaraakaan kengille.

Tiivistit asian melko hyvin, eli kerrot saaneesi nekkuun ja verta on tippunut kengillesi. Minulle on käynyt ihan samalla lailla, pieni naarmu päässä ja kengät täytyi putsata verstä(ja rappukläytävä). Pariinkin kertaan on tullut omakohtaisesti koettua, että pään haavoista tulee melko rutosti verta, vaikkei haava ole kaksinen.

Oikeastaan tästä seuraa logisesti toinen hämmästyksen aihe: miksei Nilsin tippuverta löydetty mistää?????Sitä ei ollut myöskään teltan päällä. Minulle ei kannata janakata, että haavat olivat jo tyrehtyneet, koska jokainen tuollaisia vähän isompia haavoja saanut tietää, etteivät ne helpolla tyrehdy, toimeliaisuus ja pienikin liike saa ne taas vuotamaan.

Jos Nilsistä halutaan väkisin tehdä syyllinen, niin tarvitaan vielä yksi henkilö, joka rusikoi NG:n teltan nurkkaukseen.
_____
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja _____ »

Hauskuuttelen tällä toki vain itseäni, mutta onpahan pakko taas kerran tökätä Hessua. Äsken toitotit sitä, kuinka tuohon aikaan ei kenkiä pidetty suunnilleen muulloin kuin talvella, no ok. Jos avojaloin oleilu oli tuolloin itsestäänselvyys missä ikinä olitkaan, niin miksi Gustafsson olisi vaivautunut pukemaan kengät nimenomaan surmatöitä varten? Ai niin, hämäys ja lavastus, sillähän on hyvä kuitata muutkin epäloogisuudet tapahtumaketjussa.

No jos ollaan vaihteeksi vähän enemmän tosissaan, niin voisihan tuosta kenkien jalassaolemista tietenkin jotain päätellä tarkemminkin, niin halutessaan. Jos sittenkin se moottoripyörä… No, tämä on toki oletukseen perustuvaa oletusta, kuten mikä tahansa muukin pohdinta tältä kantilta.
Jukka
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Hessu52 kirjoitti: Tuski poliisi on Gussen sukkia tutkinut, olisko niissä verta, tai jäänteitä maastossa kävelystä, mutta tuskin on ollut, sillä itse olisin ottanut sukat pois ja kävellyt paljain jaloin, sekä pessyt jalkani telttarannassa.

Ennen sitä, olisin kuitenkin lavastellut paikkoja siihen kuntoon, missä se sitten löydettäessä oli.
Entä miten olisit varmistanut sen, ettei kukaan silminnäkijä tule telttapaikan luo piilotusretken aikana ja selosta myöhemmin kuulustelijoille, kuinka monta uhria siellä oli? Vetämällä puiden ympärille nauhan, jossa lukee "Pääsy kielletty"?

Kengät on täytynyt piilottaa sellainen henkilö, jonka poistuminen
telttapaikalta ei ole muuttanut paikalla makaavien uhrien määrää.
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Jukka kirjoitti: Entä miten olisit varmistanut sen, ettei kukaan silminnäkijä tule telttapaikan luo piilotusretken aikana ja selosta myöhemmin kuulustelijoille, kuinka monta uhria siellä oli? Vetämällä puiden ympärille nauhan, jossa lukee "Pääsy kielletty"?

Kengät on täytynyt piilottaa sellainen henkilö, jonka poistuminen
telttapaikalta ei ole muuttanut paikalla makaavien uhrien määrää.
Tuo on hyvä havainto! Sinne joku Jäppinen tai Salonen olisi voinut putkahtaa paikalle, ja nähnyt vain 3 uhria teltan jäänteissä, mutta myöhemmin siinä röykkiössä makasi kuitenkin 4. "Neljä meni telttailemaan, ja 4 siellä olikin, kun köydettiin. Kukaan ei tullut pois."

Olisi tosiaan ollut suuri riski lähteä viemään kenkiä sinne piiloihinsa. Liian suuri!

Mielestäni pitää lähteä siitä olettamuksesta, että kengät on kuljettanut joku muu kuin NG. Se olisi realistista.

Uhrien asento valokuvaamisen aikaan voi olla aivan toinen kuin mitä se on ollut aikaisemmin aamulla. Siitä ei mielestäni kannata tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

Eräs seikka: Tarkkaan ottaen torjuntavammoja on ollut yllättävän vähän. Lukekaapa tarkkaan. Oikeastaan hyvin vähän.
Hessu52
Watson itse

Kuten huomaamme, niin Gussehan on puhunut mitä vain ja kaikki on mennyt läpi, vaikka asioita on sekoitettu joko tarkoituksella, tai tarkoituksettomasti.

Mikä siinä olisi ollut sanoa, että olisi lähtenyt seuraamaan vaikkapa surmaaja, mutta ei pysynyt kannoilla, vaan palasi takaisn teltalle, koska oli iskuista niin sekaisin.

Se että surmaaja oli päässyt karkuun olisi ollut se, kun kengät olisvat lähteneet tappajan matkaan.

Sariola on pariin otteeseen sanonut, "että hän redulla" (slangia)
että hän olisi laittanut kenkiinsä esimerkiksi limupullon tai tupakit.

Hyi helvetti, hikisissä kengissä olleet tupakit, tai limupullo, kas kun ei eväät.
Kyllähän noita olisi, mutta menköön nyt tuollainen.
Jukka
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Hessu52 kirjoitti:Hyi helvetti, hikisissä kengissä olleet tupakit, tai limupullo, kas kun ei eväät.
Kyllähän noita olisi, mutta menköön nyt tuollainen.
Useimmissa pulloissa on ns. korkki, joten ei se sisältö pahemmin happane.

Eri asia jos kaataa kirnupiimää kumiteräsaappaaseen yön yli.
Sariola
Horatio Caine

Aukaisemattoman limsapullon tai avaamattoman savakeaskin voi hyvin laittaa kenkään nukkumisen ajaksi. Kenkä on kuin "säilytystasku".

Usein teltassa on sellainen pieni sateelta suojattu eteistila, ja moni jättää kengät siihen, ja muutakin ylimääräistä tavaraa. Ei ole ollut haju- tai makuhaittoja. Oikeassa metsässä metsäpolulla kävely on myös hyvin hankalaa avojaloin. Sekin on koettu monta kertaa. Jossakin niityillä, järven rantamilla tai muuten ihmisasutuksen lähellä maapohja voi olla puhtaampaa, niin että "ei pistele jalkapohjiin".

Minä oletan, että jo tuolloin 60-luvulla NG:n kengät, sukat ja jalkapohjat on kyllä tutkittu ainakin silmämääräisesti. Sellainen mielestäni kuuluu rutiiniin. Tutkijoina oli tuolloin aikansa parhaita poliiseja.

Kannattaa myös huomata, että tutkijat saapuivat paikalle tuntikausia myöhemmin. Paikalla on saattanut rampata väkeä enemmän tai vähemmän sitä ennen.
kukkuu
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja kukkuu »

Sariola kirjoitti: Minä oletan, että jo tuolloin 60-luvulla NG:n kengät, sukat ja jalkapohjat on kyllä tutkittu ainakin silmämääräisesti. Sellainen mielestäni kuuluu rutiiniin. Tutkijoina oli tuolloin aikansa parhaita poliiseja.
Aikansa parhaita ja aikansa hitaimpia. Silminnäkijän kertomuksen mukaan ambulanssi oli jo tullut niemestä kun vasta poliisi oli mennyt sinne. Silminnäkijän mukaan ei ollut ketään joka olisi pitänyt leirillä "ohjia".
Ainakaan nämä poliisit eivät ole päässeet tutkimaan Nilsin vaatteita saati jalkapohjia paikan päällä.
Ensiapuklinikalla oli Hassisen mukaan jossain vaiheessa poliisi paikalla, ei ole tietoa hänen tutkimuksistaan.
Sariola
Horatio Caine

kukkuu kirjoitti: ..... Ainakaan nämä poliisit eivät ole päässeet tutkimaan Nilsin vaatteita saati jalkapohjia paikan päällä.
Ensiapuklinikalla oli Hassisen mukaan jossain vaiheessa poliisi paikalla, ei ole tietoa hänen tutkimuksistaan.
Hassisen ommellessa haavoja, oli paikalla kaksi poliisia. Toinen poliisi oli "huutanut" kysymyksiä NG:n korvaan, ja tämä oli vastannut ynisemällä epäselvästi. Hassinen oli päätellyt potilaan olevan "alentuneessa tajunnan tilassa", ei siis aivan tajuton. Hassinen arveli, että poliisi yritti selvittää mitä oli tapahtunut.

Muistaakseni käräjäoikeuden tuomiossa viitattiin, että sukat olisi tutkittu. Tällainen muistikuva.
Merivuokko
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Merivuokko »

:oops:
Jokainen täysjärkinen ihminen hälyttää paikalle apua eikä pölli kenkiä.
teemu
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja teemu »

^Jos teltta jäi Bodomin virtahevon alle, niin saattoi joku sympatiseerata sitä vielä lisää, ja vei kengätkin. Ts. joukossa tyhmyys tiivistyy.

Tuollaisesta tilanteesta voisi johtaa myös ajatuksen Gustafssonin syyllisyydestä. Logiikka olisi silloin se, että kun se en ollut minä itse eikä kaverit, niin pakkohan se oli Gustafssonin olla. Ei siellä muita ollut.

No tämä vähän ontuu, mutta sellaista elämä on; linkutetaan eteenpäin ja toivotaan parempaa.
Hessu52
Watson itse

Jos kävelet maastossa ja käyt sen jälkeen "jalkapyykillä", niin eipä taida jalkapohjista nähdä, onko kävelty pätkän matkaa pehmeäpohjaista polkua ja satakuntametriä soratietä.

Varmasti teemu olet tietoinen, minkälaista maasto on ollut ja on, tuolla niemellä.

Jos niemeltä on halunnut pois, on sieltä kävelty kengät jalassa.

Takaisin päin tultaessa, on sitten jo saatettu hieman salailla paaluutaan, jolloin ei ole tarvinnut soratietä kävellä, vaan pehmyttä pellonpiennarta.

Itse niemeen johtavan polun vieressä on edelleenkin sammalikkoa, joten se ei ole satuttanut Urhokkaammankaan kävelijän jalkapohjia, eikä varmasti jättänyt niihin jälkiä.

Mitä siitä, vaikka jälkiä on ollutkin, sillä nuorethan olivat redulla (slangia), jolloin kengät on heitetty pois ja kuljettu paljain jaloin.

Miksi poliisi olisi ylipäätään tutkinut Gussen jalkoja tarkemmin, sillä hänhän oli se Davy Crocket, joka taiston tuoksinassa on viimeisenä ollut pystyssä.

Liian usein noista vanhoista jutuista keskuteltaessa unohdetaan se, ettei Gussea silloin epäilty, vaan pidettiin sankarina, joten ei häneen kiinnitetty silloin erityistä huomiota rikoksen tekijänä, jolloin monet seikat jäivät hänen kohdallaan varmasti tarkistamatta.

Espoon käräjäoikeus on Gustafssonin kuitenkin vapauttanut, koska näyttää vahvasti siltä, että niemellä on ollut ulkopuolinen tekijä.
Vastaa Viestiin