Vakavia syytöksiä. Miksi aikuiset naiset ottavat tällaiset tapahtumat esille vasta 15 - 20 vuotta myöhemmin? Olivatko he todellakin täysi-ikäisinä naisina pelkkiä tahdottomia heittopusseja, jotka sai helposti hotellihuoneeseen? Iskikö morkkis suhteesta proffaan vasta näin myöhään?Laura Tiainen jätti elokuvakoulun kesken jatkuvan ahdistelun takia: ”En kestänyt enää” – Kaksi Lauri Törhösen entistä opiskelijaa kertoo seksuaalisesta häirinnästä
Syytökset elokuvaohjaajaa ja entistä professoria Lauri Törhöstä kohtaan tulivat julki keskiviikkona. Laura Tiainen ja Anu Ollikainen kertovat HS:lle omat kokemuksensa Törhösestä.
Lopulta Laura Tiainen ei enää kestänyt opiskelua samassa paikassa Lauri Törhösen kanssa.
Julkaistu: 2.2. 17:04
Valtava helpotus.
Se oli Laura Tiaisella päällimmäinen tunne, kun elokuvaohjaaja Lauri Törhöstä, 70, koskevat ahdistelusyytökset tulivat julkisuuteen.
”Katarttinen kokemus”, Tiainen kuvailee itse.
Yleisradio julkaisi keskiviikkona laajan artikkelin, jossa lukuisat elokuva-alan naiset kertoivat Törhösen häiritsevästä käytöksestä ja seksuaalisesta ahdistelusta, jotka ovat jatkuneet kertomusten mukaan 1980-luvulta 2000-luvulle.
Törhösen käytöksestä on liikkunut elokuva-alan sisällä huhuja vuosikausia, mutta Yle toi asian ensimmäisenä laajaan julkisuuteen. Myös HS on kertonut Suomen elokuva-alan seksuaalisesta häirinnästä laajasti.
Törhönen ei vastannut perjantaina HS:n soittopyyntöihin.
Suuri osa kerrotuista häirintätapauksista ajoittuu vuosiin 1995–2006, jolloin Törhönen toimi Taideteollisen korkeakoulun elokuvakerronnan professorina. Nykyään koulu on nimeltään Aalto-yliopiston elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitos.
Monet Törhösen uhrit olivat hänen oppilaitaan, nuoria elokuva-alaa opiskelleita naisia.
Yksi heistä on nyt 36-vuotias Tiainen. Turkulainen Tiainen pääsi Taideteollisen korkeakoulun elokuvaohjauksen linjalle vuonna 2000, vain 18-vuotiaana ja suoraan lukiosta.
Saavutus, jollaisesta monet jäävät vain haaveilemaan. Linjalle valittiin tuonakin vuonna vain kaksi uutta opiskelijaa yli sadan hakijan joukosta.
Kolme vuotta myöhemmin Tiainen lopetti koulun kesken.
Syynä oli Törhösen häneen kohdistama jatkuva seksuaalinen ahdistelu, Tiainen perustelee.
”En kestänyt sitä enää. Lähdin koulusta vuonna 2003 enkä koskaan palannut takaisin”, Tiainen kertoo.
Samalla hän jätti koko elokuva-alan, josta oli kertomansa mukaan haaveillut koko yläasteen ja lukion ajan.
Tiaisen mukaan Törhösen käytös häntä kohtaan alkoi sinä päivänä, kun Tiainen sai tietää kouluun pääsystään, 9. kesäkuuta 2000.
Tiainen juhlisti tapahtumaa menemällä helsinkiläispubin terassille koulun opiskelijoiden kanssa. Joukossa oli myös Törhönen.
”Olimme kaikki nuoret jo melko humalassa, kun päätimme siirtyä yökerhoon. Oli vielä valoisaa, ja juuri ennen kuin pääsin autoon sisään, Törhönen käveli minua kohti. Luulin hänen vain halaavan minua, mutta yhtäkkiä hän suutelikin minua väkisin suulle. Tuntui kuin kukaan ei olisi reagoinut tapahtuneeseen. Itse olin vihainen ja hämmentynyt”, Tiainen kertoo.
Opiskelun alettua Törhösen lähentely-yritykset Tiaisen mukaan jatkuivat. Niistä tuli arkipäivää esimerkiksi koulun yhteisissä juhlissa, kuten pikkujouluissa tai harjoitustöiden ensi-illoissa.
”Pyrin niissä aina välttelemään Törhöstä, hakeutumaan muualle ja muiden seuraan”, Tiainen sanoo.
Seksististä puhetta ja käytöstä kuuli Tiaisen mukaan muiltakin koulun miesopettajilta, mutta kukaan ei lähennellyt häntä samalla tavalla kuin Törhönen.
Vakavimmat ahdistelutapaukset ajoittuvat vuoden 2003 alkupuolelle. Ensimmäinen niistä tapahtui hotellissa Göteborgissa kyseisen vuuoden tammikuussa.
Tiainen vieraili Göteborgin elokuvajuhlilla muiden Taideteollisen korkeakoulun elokuvaopiskelijoiden kanssa. Mukana oli myös Törhönen. Tiaisen mukaan Törhönen alkoi ahdistella häntä aggressiivisesti göteborgilaishotellin ravintolassa.
”Sinne oli järjestetty pohjoismaisten elokuva-alan opiskelijoiden ja opettajien kokoontuminen. Olin vähän juonut ja koetin keskustella tanskalaisten leffaopiskelijoiden kanssa baaritiskin ääressä, kun Törhönen veti minut väkisin sohvalle kanssaan ja alkoi välittömästi kouria ja suudella minua vastoin tahtoani. Kun ilmainen juoma loppui, hän alkoi tarjota minulle drinkkejä, ja ahdistelu sekä ehdotukset hänen hotellihuoneeseensa menosta ja seksistä jatkuivat illan kuluessa”, Tiainen kertoo.
”Törhönen ikään kuin riisti minut muista opiskelijoista omaan seuraansa ja pakotti minut olemaan koko ajan hänen kähmittävänään. Siirryimme kaikki vähitellen hotellin näköalabaariin, missä yritin etsiä muita opiskelijoita Törhösen estelyistä huolimatta. Hän yritti väkisin raahata minut hissiin ja hotellihuoneeseensa.”
Tiainen kertoo olleensa hyvin humalassa tapahtuma-aikaan.
”Viimeinen muistikuva on, kun istuin hotellin näköalabaarissa. Seuraavan kerran heräsin alasti Törhösen hotellihuoneesta. Hän oli pukeissa ja alkoi kouria rintojani heti herättyäni”, Tiainen kertoo.
”Ajattelin, että ei tällaista vaan voi tapahtua. Se oli kuvottava, hirvittävä, ällöttävä kokemus.”
Matkan jälkeen häirintä jatkui. Tiaisen mukaan Törhönen alkoi soitella hänelle sinnikkäästi ja toistuvasti.
”Kerran vastasin, kun en tiennyt kuka soittaa. Siellä oli Törhönen, joka ehdotti minulle hyvin suorasanaisesti seksiä.”
Maaliskuussa Törhönen kävi Tiaisen mukaan häneen vielä käsiksi Tampereen Telakka-ravintolassa, jossa Tiainen osallistui Suomen elokuvasäätiön vuosijuhliin.
”Hän ahdisti minut väkisin naistenvessan nurkkaan, otti kovakouraisesti käsivarrestani kiinni ja kysyi, miksen vastaa hänen soittoihinsa. Olin todella peloissani”, Tiainen kertoo.
Lopulta, vielä vuoden 2003 aikana, Tiainen ei enää kestänyt opiskelua samassa paikassa Törhösen kanssa.
”Masennuin enkä pystynyt enää käymään koulussa. En voinut enää mennä omalle osastollemme, koska pelkäsin kohtaavani Törhösen. Minusta vain tuntui, ettei hän lopeta käyttäytymistään koskaan.”
Tiainen sanoo, ettei kertonut kokemuksistaan kenellekään niiden tapahduttua. Hän kuitenkin kirjoitti kaikki muistiin kalentereihin ja päiväkirjaansa. Siksi tapahtumien tarkat päivämäärätkin ovat muistissa.
Tiaisen mukaan Törhösen käytös Taideteollisessa korkeakoulussa oli useiden opiskelijoiden tiedossa. Opettajat, joiden kanssa Tiainen on puhunut, ovat kertoneet hänelle, etteivät tienneet asiasta.
”Siitä puhuttiin ja vitsailtiinkin. Ehkä toiset käsittelivät hänen käytöstään ottamalla sen huumorilla. Mutta yhdeltäkään toiselta opiskelijalta en ole kuullut samankaltaista kokemuksia, kuin mitä minulla oli – esimerkiksi yhtä jatkuvaa soittelua.”
”Totta kai minun olisi pitänyt tehdä hänen käytöksestään heti valitus koulun johdolle. Mutta olin niin nuori ja tunsin olevani täysin yksin.”
”Ehkä Törhönen ajatteli, että olen sopiva kohde, että olen tarpeeksi nuori enkä uskalla vastustella. Minulla ei myöskään ollut mitään taustaa Helsingin elokuvapiireissä. En ollut esimerkiksi kenenkään elokuvantekijän lapsi, kuten moni Taikissa opiskellut, vaan turkulaisesta rivitalolähiöstä kotoisin.”
Koko kolme vuotta oli Tiaiselle erittäin traumatisoiva kokemus, josta selviäminen on vaatinut muun muassa pitkäaikaista terapiaa. Se sai myös hylkäämään haaveet elokuva-alalla työskentelemisestä. Nykyään Tiainen opiskelee sosiaalityötä Turun yliopistossa.
Perjantaina Törhösen uutisoitiin eronneen Helsingin kaapelitalon hallituksen puheenjohtajan paikalta. Helsingin kaupunginhallituksen konsernijaoston jäsenet alkoivat vaatia Törhösen eroa torstaina.
Lauri Törhönen on kommentoinut syytöksiä vain lyhyellä tiedotteella, jonka hän lähetti Ylelle torstaina. Hän esitti tiedotteessa ”anteeksipyyntönsä niille henkilöille joita oli katsomalla, koskemalla tai puhumalla häirinnyt”. Törhönen ilmoitti myös, ettei aio kommentoida hänestä esitettyjä kertomuksia enempää julkisesti.
Tiaista ei Törhösen anteeksipyyntö hetkauta. Mutta nyt, kun tämän teot ovat julkisia, tuntee Tiainen saaneensa edes jonkinlaista oikeutta.
Hän toivoo myös, että niiden paljastuminen olisi vasta alku.
”Toivottavasti uhreilta poistuisivat nyt kaikki pelot kasvojenmenetyksestä tai vastaavasta. Törhösen teot olivat aivan järkyttävää vallankäyttöä. Niiden pitää tulla julki vastakin, muuten mikään ei muutu.”
Lauri Törhönen on kommentoinut häntä koskevia syytöksiä ainoastaan Ylelle lähettämällään lyhyellä anteeksipyynnöllä.
Anu Ollikainen, 41, aloitti Taikin elokuvaohjauksen opinnot myös nuorena. Parikymppinen Ollikainen valittiin linjalle vuonna 1997.
Ollikaisen mukaan professori Törhösen huomionosoitukset häntä kohtaan alkoivat pian koulun alettua.
”Alusta asti minulle tuli sellainen olo hänen opetuksessaan, että olen hänelle jotenkin ’erityinen’. Se alkoi aika pienillä huomionosoituksilla ja meni pian sellaiseksi, että hän halusi koskettaa. Esimerkiksi halusi kävellä käsi kädessä, jos siihen tuli tilaisuus esimerkiksi jossakin tapahtumassa.”
”Sitten hän eteni poskisuudelma-asteelle, hän on tunnustanut minulle rakkauttaan ja pyytänyt hotellihuoneeseen jollakin festivaalimatkalla. En suostunut, mutta Törhönen jatkoi perääni soittelemista ja tapaamisehdotuksia tuli useita”, Ollikainen kertoo.
Ehdottelut eivät johtaneet mihinkään, mutta Ollikainen koki lähentely-yritykset häirintänä ja ahdisteluna. Niiden takana oli ihminen, jolla oli suuri valta-asema ja auktoriteetti.
”Kannoin koko ajan tunnetta, että minun pitäisi suostua, tai muuten menetän jotain – joko koulussa tai koko alalla. Olin 21-vuotias, ja Törhönen oli minulle elokuvaohjauksen professorina se ihminen, joka edusti minulle koko elokuva-alaa ja jota halusin uskoa ja kuunnella”, Ollikainen sanoo.
”Kaikesta tästä minulle tuli käsitys, että näillä pelisäännöillä elokuva-alalla toimitaan. Että tällä alalla pitää olla valmis tekemään mitä tahansa miesten kanssa. Se varjo pysyi mielessä kauan.”
Ollikainen muistelee, että Törhösen käytöksestä liikkui Taideteollisessa korkeakoulussa huhuja. Hän ei kuitenkaan muista esimerkiksi puhuneensa asiasta kenenkään muun opiskelijan kanssa, joka olisi kokenut samaa kuin hän.
Taideteollisen korkeakoulun rehtorina Törhösen aikaan toiminut Yrjö Sotamaa kiisti HS:n jutussa tienneensä Törhösen käytöksestä koulussa. Samaa sanoi dokumenttielokuvaa koulussa tuolloin opettanut Kanerva Cederström.
Elokuvaohjauksen lehtorina Taikissa 2000-luvun alussa työskennellyt Janne Kuusi kertoo jutussa tienneensä ahdistelutapauksista. Hän kuitenkin koki, että tilanteeseen puuttuminen olisi ollut mahdotonta. Opettajat kertovat Törhösen ”hallinneen koulua pelolla”.
Ollikaisen pahin yksittäinen kokemus Törhösestä liittyy tämän ohjaaman elokuvan koekuvauksiin. Ollikainen kertoo Törhösen pyytäneen häntä näyttelijäksi elokuvaansa Hylätyt talot, autiot pihat (2000).
”Hän tarjosi aika isoa roolia, luetutti minulla käsikirjoitusta ja pyysi koekuvauksiin. Kuvaukset eivät tapahtuneet koululla, vaan muistaakseni tuotantoyhtiön tiloissa. Siellä hän yllättäen pyysi minua ottamaan paidan ja rintaliivit pois, esiintymään siis yläosattomissa”, Ollikainen kertoo.
En ollut osannut varautua etukäteen tähän ollenkaan. Se oli shokki ja tuntui todella pahalta. Mutta suostuin: olin nuori, uran alussa ja ajattelin, että näin kuuluu tehdä.”
Pahinta on, että Törhönen otti Ollikaisesta tilanteessa valokuvan ja sanoi pitävänsä sen.
”Paikalla oli myös kuvaaja, mutta en muista, ottiko valokuvan Törhönen itse. Joka tapauksessa Törhönen sanoi, että pitää kuvan itse eikä näytä sitä kenellekään. Kannan vieläkin pelkoa, että missä kuva on ja kuka sen on nähnyt. Ja vaikka sitä ei olisi nähnyt kukaan muu, se jätti valtavan häpeän taakan”, Ollikainen sanoo.
Lopulta Ollikainen sai pienen roolin elokuvassa. Itse kuvauksissa hän oli vain pari päivää.
”Sekin jätti tunteen, että määrittääkö se, miltä näytät yläosattomissa, millaisen roolin saa. Sillähän ei ole mitään tekemistä näyttelemisen kanssa, uskaltautuuko olemaan alasti vai ei. Ja jos alastonkohtauksia on, ohjaajan pitää pystyä keskustella asiasta näyttelijän kanssa luottamusta herättävästi.”
Ollikainen on sittemmin valmistunut koulusta ja työskennellyt elokuva- ja teatterialalla, muun muassa näyttelijänä, käsikirjoittajana ja ohjaajana. Opiskeluajan kokemukset ovat kuitenkin jääneet kytemään mieleen.
”Vaikka olen käsitellyt asiaa, peloista ei ole vieläkään päässyt eroon. Siis sellaisista, että jos en miellytä jotain mieskollegaani, menetänkö työtilaisuuteni.”
Ollikainen sanoo olleensa pöyristynyt Törhösen tekojen laajuudesta ja uhrien määrästä, kun asia tuli vihdoin keskiviikkona julkisuuteen.
”Ja toki tunnen helpotusta siitä, että tähän puututtiin. Tällaista ei saa tapahtua enää kenenkään kanssa. Toivottavasti vastaavanlaiset tapaukset saadaan löydettyä ja tuotua julki ja alaa muutettua vihdoin parempaan suuntaan.”
MeToo-ketju ahdisteluille ja vihjaaville puheille
Re: MeToo-ketju ahdisteluille ja vihjaaville puheille
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005550964.html
Vastaus kysymykseesi kerrotaan siteeraamassasi jutussa monta kertaa.URSA kirjoitti:https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005550964.htmlVakavia syytöksiä. Miksi aikuiset naiset ottavat tällaiset tapahtumat esille vasta 15 - 20 vuotta myöhemmin? Olivatko he todellakin täysi-ikäisinä naisina pelkkiä tahdottomia heittopusseja, jotka sai helposti hotellihuoneeseen? Iskikö morkkis suhteesta proffaan vasta näin myöhään?
Sik-si et-tä Tör-hö-sel-lä o-li val-taa, ja uh-rit pel-kä-si-vät jou-tu-van-sa u-ral-laan vai-keuk-siin, jos kan-te-li-si-vat.
Tällaisestako pitää vielä uhreja syyllistää?
-
TuskaistaTietoa
- Axel Foley
Tällä hetkellä länsimainen oikeuskäytäntö toimii niin, että Törhöset ja kumppanit median avustuksella luovat itselleen koskemattoman maineen. Koska saavat ihmismassat puolestaan heittäytymään eteen, kuinka ei saa kivittää julkkiksia! Ne ovat jumalia ja meitä muita parempia, joten niitä ei saa tölviä!Destiny kirjoitti: Näinkö länsimainen yhteiskunta ja oikeuskäytäntö toimii? Syyllinen, kun joku tai jotkut sanovat niin ja sen jälkeen voidaan julkisesti tuhota ihmisen elämä? Ja ennen, kuin joku huutelee sikapossumiehiä, niin voi olla tai olla myös olematta. Joo, monta naista väittää, mutta silti syyllisyys tulisi arvioida muualla, kuin lehtien palstoilla ja telkkarissa ja tuomiot jaetaan oikeudessa.
Ja siis mikä ihmeen elämän tuhoutuminen Törhöselle. Mies toteutti itseään parikymmentä vuotta ja nyt eläkeukkona joutuu peräti pois parista luottamustoimesta, joissa luultavasti muutenkin on ollut vain tien tukkona.
Törhösen elämä oikeastaan kaikilla luovan ihmisen mittareilla on ollut Suomessa paljon keskivertoa parempaa. Virat ja apurahat ovat juosseet ja väärinkäytökset on hyssytelty hiljaiseksi. Mitä ihmeen uhriviittaa nimenomaan hänelle muka voi antaa? Päinvastoin hän on saanut suuren osan saamastaan nimenomaan sillä suunnattomalla röyhkeydellä, joka hänellä on ja jota ilmentää hyvin myös hänen käyttäytymisensä suhteessa naisiin. Naisiin joiden opettaja tai esimies hän on samalla ollut.
Suomi on sairas hyvin pitkälle juuri sen takia, että nuo tähtöset ja poliitikot luovat täysin todellisuutta vastaamattomat julkisuuskuvansa. Ja saavat mediat mukaan peliinsä kansaa ja totuutta vastaan. Jonka jälkeen kansa lähetetään kivittämään se joka huutaa, ettei keisarilla ole vaatteita, koska hänhän on vain se menestymätön köyhä ja näin vailla ihmisarvoa.
- reijoreipas
- Jack Bauer
Juu, ei vaan voi sanoa, että näpit irti.Pyssyntie kirjoitti:
Sik-si et-tä Tör-hö-sel-lä o-li val-taa, ja uh-rit pel-kä-si-vät jou-tu-van-sa u-ral-laan vai-keuk-siin, jos kan-te-li-si-vat.
Koko homma kuulostaa rahastukselta.
-
Calamity Jane
- Rico Tubbs
Missä niin sanotaan? Tietääkseni julkkiksia mollataan koko ajan mediassa. Kaikki paljastetaan. Syrjähyppyjä myöten. Esim. Seiska lehti.TuskaistaTietoa kirjoitti:Tällä hetkellä länsimainen oikeuskäytäntö toimii niin, että Törhöset ja kumppanit median avustuksella luovat itselleen koskemattoman maineen.
Ei oikeuta tuhomaan kenenkään elämää. Etenkään kun todisteita ei ole , eikä tule enää.TuskaistaTietoa kirjoitti:a siis mikä ihmeen elämän tuhoutuminen Törhöselle. Mies toteutti itseään parikymmentä vuotta ja nyt eläkeukkona joutuu peräti pois parista luottamustoimesta, joissa luultavasti muutenkin on ollut vain tien tukkona.
TuskaistaTietoa kirjoitti:Suomi on sairas hyvin pitkälle juuri sen takia, että nuo tähtöset ja poliitikot luovat täysin todellisuutta vastaamattomat julkisuuskuvansa.
Suomiko vaan? Koko viihdemaailma Hollywoodista alkaen. Narkareita ja naivat jo muutenkin kenen kanssa sattuu vehkeet stemmaan keskenään.Huumehöyrysä kopeloivat toisiaan ja sitten selvinpäin iskee morkkis.
Uhriutuminen on nyt vaan niin in, ku Ameriikoissakinreijoreipas kirjoitti:Juu, ei vaan voi sanoa, että näpit irti.Pyssyntie kirjoitti:
Koko homma kuulostaa rahastukselta.
Maailma avautuu aivan toisella tavalla kuin jos yritätte rakentaa kuvaa maailmasta pelkän suomalaisen valtamedian varassa Se kuva on täysin virheellinen ja harhainen tarkoituksellisesti Se on mediapoolin ja hybridikeskuksen hybridisotaa teitä kohti
Kuule, joskus ei vaan voi, ei ehkä saa sanoja suustaan koska tilanne tulee niin yllättäen, tai niin absurdina tai pelottavana, ettei juuri sillä hetkellä löydy tapaa millä reagoida. Sitä on vaan ihan outona tai hiljaa tai turtana siinä tilanteessa, tai ainakin sen tilanteen jälkeen. Vasta jälkeen päin alkaa nousta mieleen asioita, mitä olisi pitänyt sanoa tai tehdä. Mikä sitten siinä vaiheessa jälkikäteen on jo äärimmäisen vaikeaa, etenkin jos siinä on vaakalaudalla omat opinnot tai työpaikka tai elanto tai maine. Lopulta ehkä on helpompi olla hiljaa.reijoreipas kirjoitti:Juu, ei vaan voi sanoa, että näpit irti.Pyssyntie kirjoitti: Sik-si et-tä Tör-hö-sel-lä o-li val-taa, ja uh-rit pel-kä-si-vät jou-tu-van-sa u-ral-laan vai-keuk-siin, jos kan-te-li-si-vat.
Lisäksi monissa tapauksissa tällainen häiritsevä toiminta on erittäin ovelaa ja osa tekijän persoonaa jatkuen vuosia. Kaikki tietävät tai ainakin "tietävät", mutta kukaan ei kuitenkaan puutu asiaan riittävästi. Yritä siinä sitten tuoda tilanteita julki, kun mikään ei lopulta muutu.
On kyllä järkyttävää lukea näitä kommentteja, joissa uhrit syyllistetään. (Ymmärrän kyllä kolikon toisenkin puolen, mutta silti.)
All is pretty.
- Andy Warhol
- Andy Warhol
-
Doctor Lecter
- James Bond (Daniel Graig)
Nasima Razmyar (sd) vaatii: ”Nimet esiin – Törhösen tapaus on vain jäävuoren huippu”
...
– Monen viesti on ollut, että kyseessä on suurempi ongelma, eikä pöytää pidä pyyhkiä vain yhdellä henkilöllä. Nyt tarvitaan vahvaa ulostuloa ihmisiltä. Nimet esiin, Razmyar vaatii.
Yhteydenotoissa on toistettu, että seksuaalinen häirintä on yleisempää ja laajempaa kuin on luultu.
– On puututtava heti asiaan, jos joku käyttää valta-asemaansa väärin. Mutta on myös rakennettava sellaista ilmapiiriä, että tällaisia asioita ei tapahdu Suomessa, Razmyar sanoo.
– Kaikki katseet ja voimavarat on käännettävä siihen, että sikailukulttuuri loppuu meillä. Sikailun aika on ohi Suomessa, hän painottaa.
IltaSanomat
2.2. 16:10
Nasima Razmyar on päässyt nyt mielipuuhaansa; moittimaan suomalaisia. Parisen vuotta sitten hän syyllisti mielikuvitushahmoa ahdistelusta - tämä ns. Väinämöis-jupakka, jossa Ainoa kohti ojentuu käsiä. "Suomalainen ahdistelukulttuuri juontaa jo Kalevalasta".
Kummasti hän väheksyi Helsingissäkin ilmennyttä uskontoveriensa taharrus gameaa. Kirjoitti jopa blogin Iltalehteen, jossa ohitti aiheen kiiruusti ja siirtyi sättimään suomalaisia.
En muista, että Razmyar on kovinkaan aktiivisesti puuttunut maahanmuuttajien yliedustuksiin raiskaus- ja ahdistelutilastoissa, mutta ilmeisesti hänen antipatiansa suomalaisia kohtaan on saanut jo hallitsemattomat mittasuhteet, että järki alkaa sumentua.
- Toivotaan kuitenkin, että nämä jopa vuosikymmenten takaiset syytökset eivät johda ylilyönteihin ja että niillä on totuuspohjaa.
Taannoin Lenita Airisto kertoi vuosikymmenien takaisista ahdisteluista, Satu Hassi (vihr) sai vasta nyt suunsa auki, että hänet raiskattiin 60 vuotta sitten.
- Okei, jos siitä puhuminen helpottaa, niin hyvähän se. Mutta on ollut väärin antaa koko kansan kärsiä Hassin traumoista vuosikymmenten ajan; kieltoja, rajoituksia, sakkoja, sanktioita, syyttelyä... Kaikkea tätä on Hassi meille antanut poliittisen uransa aikana.
Jotenkin vaan kaivertaa se, että tässä vimmalla syyllistetään kaikki suomalaismiehet. Versus musulmaanien yliedustus suhteessa tekojen määrään; puhutaan kulttuurieroista, suuresta hämmennyksestä, naisten paljastavasta pukeutumisesta ja yksittäistapauksista.
- Heidän teoilleen löytyy aina jokin selitys, mutta suomalaismiehen kohdalla se on joko "Kalevalan aiheuttama taakka" tai pelkkä pahuus ja ilkeys.
#MeToos:ta alkaa tulla näemmä naisten foorumi, joka keskittyy miesten syyllistämiseen. Eräänlainen uusi taakka ja nimenomaan valkoiselle miehelle. Vai onko tässä tarkoituksena ikään kuin unohtaa musulmaanien teot ja etsiä syntipukki kantaväestöstä - ensin vaikuttajista, ja lopulta paskan valuessa alemmas, annetaan se matalapalkkaisen ja naisvaltaisen työpaikan ainut mieskin koston myötä teuraaksi, koska "ei suostunut jollekin ryhävalaalle pikkujouluillan leikkikaluksi".
Jos nimiä vaaditaan esiin, kuten tämä "apulaisjotakin" Razmyar vaatii, niin sen myötä on syytä vaatia myös kaikkien ahdisteluista, sekä muista seksuaalirikoksista tuomittujen nimiä esiin tuomioiden pituuksista riippumatta.
- Ei se niin vaan käy, että huhujen perusteella ryhdytään teloittajiksi. Vai punakaartiako Razmyar tässä apuun haikailee. Isänsähän on maanpetturi-kommunisti, joten ehkä se sieltä kumpuaa...
Razmyar: sikailukulttuuri loppuu meillä. Sikailun aika on ohi Suomessa.
Saanko tämän saman käännettynä afganistanin, arabian ja somalian kielille, sekä toimitettavaksi moskeijoihin, vastaanottokeskuksiin ja joukkoliikennevälineisiin!! Kiitos!!
Tai jos sanalla sika on negatiivinen kaiku tietylle kohderyhmälle, niin ehkä tämä "apulaisjotakin" keksii siihen jotain ihan itse.
...
– Monen viesti on ollut, että kyseessä on suurempi ongelma, eikä pöytää pidä pyyhkiä vain yhdellä henkilöllä. Nyt tarvitaan vahvaa ulostuloa ihmisiltä. Nimet esiin, Razmyar vaatii.
Yhteydenotoissa on toistettu, että seksuaalinen häirintä on yleisempää ja laajempaa kuin on luultu.
– On puututtava heti asiaan, jos joku käyttää valta-asemaansa väärin. Mutta on myös rakennettava sellaista ilmapiiriä, että tällaisia asioita ei tapahdu Suomessa, Razmyar sanoo.
– Kaikki katseet ja voimavarat on käännettävä siihen, että sikailukulttuuri loppuu meillä. Sikailun aika on ohi Suomessa, hän painottaa.
IltaSanomat
2.2. 16:10
Nasima Razmyar on päässyt nyt mielipuuhaansa; moittimaan suomalaisia. Parisen vuotta sitten hän syyllisti mielikuvitushahmoa ahdistelusta - tämä ns. Väinämöis-jupakka, jossa Ainoa kohti ojentuu käsiä. "Suomalainen ahdistelukulttuuri juontaa jo Kalevalasta".
Kummasti hän väheksyi Helsingissäkin ilmennyttä uskontoveriensa taharrus gameaa. Kirjoitti jopa blogin Iltalehteen, jossa ohitti aiheen kiiruusti ja siirtyi sättimään suomalaisia.
En muista, että Razmyar on kovinkaan aktiivisesti puuttunut maahanmuuttajien yliedustuksiin raiskaus- ja ahdistelutilastoissa, mutta ilmeisesti hänen antipatiansa suomalaisia kohtaan on saanut jo hallitsemattomat mittasuhteet, että järki alkaa sumentua.
- Toivotaan kuitenkin, että nämä jopa vuosikymmenten takaiset syytökset eivät johda ylilyönteihin ja että niillä on totuuspohjaa.
Taannoin Lenita Airisto kertoi vuosikymmenien takaisista ahdisteluista, Satu Hassi (vihr) sai vasta nyt suunsa auki, että hänet raiskattiin 60 vuotta sitten.
- Okei, jos siitä puhuminen helpottaa, niin hyvähän se. Mutta on ollut väärin antaa koko kansan kärsiä Hassin traumoista vuosikymmenten ajan; kieltoja, rajoituksia, sakkoja, sanktioita, syyttelyä... Kaikkea tätä on Hassi meille antanut poliittisen uransa aikana.
Jotenkin vaan kaivertaa se, että tässä vimmalla syyllistetään kaikki suomalaismiehet. Versus musulmaanien yliedustus suhteessa tekojen määrään; puhutaan kulttuurieroista, suuresta hämmennyksestä, naisten paljastavasta pukeutumisesta ja yksittäistapauksista.
- Heidän teoilleen löytyy aina jokin selitys, mutta suomalaismiehen kohdalla se on joko "Kalevalan aiheuttama taakka" tai pelkkä pahuus ja ilkeys.
#MeToos:ta alkaa tulla näemmä naisten foorumi, joka keskittyy miesten syyllistämiseen. Eräänlainen uusi taakka ja nimenomaan valkoiselle miehelle. Vai onko tässä tarkoituksena ikään kuin unohtaa musulmaanien teot ja etsiä syntipukki kantaväestöstä - ensin vaikuttajista, ja lopulta paskan valuessa alemmas, annetaan se matalapalkkaisen ja naisvaltaisen työpaikan ainut mieskin koston myötä teuraaksi, koska "ei suostunut jollekin ryhävalaalle pikkujouluillan leikkikaluksi".
Jos nimiä vaaditaan esiin, kuten tämä "apulaisjotakin" Razmyar vaatii, niin sen myötä on syytä vaatia myös kaikkien ahdisteluista, sekä muista seksuaalirikoksista tuomittujen nimiä esiin tuomioiden pituuksista riippumatta.
- Ei se niin vaan käy, että huhujen perusteella ryhdytään teloittajiksi. Vai punakaartiako Razmyar tässä apuun haikailee. Isänsähän on maanpetturi-kommunisti, joten ehkä se sieltä kumpuaa...
Razmyar: sikailukulttuuri loppuu meillä. Sikailun aika on ohi Suomessa.
Saanko tämän saman käännettynä afganistanin, arabian ja somalian kielille, sekä toimitettavaksi moskeijoihin, vastaanottokeskuksiin ja joukkoliikennevälineisiin!! Kiitos!!
Tai jos sanalla sika on negatiivinen kaiku tietylle kohderyhmälle, niin ehkä tämä "apulaisjotakin" keksii siihen jotain ihan itse.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
-
TuskaistaTietoa
- Axel Foley
Onko Seiska lehdestä muka joskus ollut jotain haittaa julkuille? Lisää julkisuutta ja kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta.Calamity Jane kirjoitti:Missä niin sanotaan? Tietääkseni julkkiksia mollataan koko ajan mediassa. Kaikki paljastetaan. Syrjähyppyjä myöten. Esim. Seiska lehti.TuskaistaTietoa kirjoitti:Tällä hetkellä länsimainen oikeuskäytäntö toimii niin, että Törhöset ja kumppanit median avustuksella luovat itselleen koskemattoman maineen.
Ei oikeuta tuhomaan kenenkään elämää. Etenkään kun todisteita ei ole , eikä tule enää.TuskaistaTietoa kirjoitti:a siis mikä ihmeen elämän tuhoutuminen Törhöselle. Mies toteutti itseään parikymmentä vuotta ja nyt eläkeukkona joutuu peräti pois parista luottamustoimesta, joissa luultavasti muutenkin on ollut vain tien tukkona.
Miksi jonkun julkun elämää ei saisi tuhota? Míksei saisi lyödä aivan täysillä verbaalisella miekalla ja jos murtuu niin murtuu. Aivan kuten tehdään alas työnnetyille ryhmille yhteiskunnassamme. Miksi "tähdillä" pitäisi olla erikoisasema?
-
Calamity Jane
- Rico Tubbs
Aivan varmasti on! Lue uusin seiska, Mika Häkkisen huorapileet.TuskaistaTietoa kirjoitti:Onko Seiska lehdestä muka joskus ollut jotain haittaa julkuille? Lisää julkisuutta ja kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta.
Jos olet tuota mieltä, toi viittaa jo psykopaattiin.TuskaistaTietoa kirjoitti:Miksi jonkun julkun elämää ei saisi tuhota?
-
TuskaistaTietoa
- Axel Foley
Häkkinen kuten muutkin julkut vaan nauttii tuosta julkisuudesta.Calamity Jane kirjoitti:Aivan varmasti on! Lue uusin seiska, Mika Häkkisen huorapileet.TuskaistaTietoa kirjoitti:Onko Seiska lehdestä muka joskus ollut jotain haittaa julkuille? Lisää julkisuutta ja kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta.
Jos olet tuota mieltä, toi viittaa jo psykopaattiin.TuskaistaTietoa kirjoitti:Miksi jonkun julkun elämää ei saisi tuhota?
Miksi ihmisten pitäisi vaan ottaa kuivana kakkoseen medialta ja julkuilta vetämättä ihan samalla mitalla vähintään takaisin? Siksikö että pitäisi olla kiltti, ettei saa jotain leimaa?
Julkut ja media saa vaan pelata peliä. Jos muut pelaa, niin ne on ihan psykopaatteja vähintäänkin.
-
Calamity Jane
- Rico Tubbs
Niin että huoret parveilee mökillä?No ei nyt mene jakeluun tää.TuskaistaTietoa kirjoitti:Häkkinen kuten muutkin julkut vaan nauttii tuosta julkisuudesta.
Kerro toki Jari Sillanpään ja Tomi Metsäkedon keikkojen peruutuksista .TuskaistaTietoa kirjoitti:Onko Seiska lehdestä muka joskus ollut jotain haittaa julkuille? Lisää julkisuutta ja kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta.
Kenelläkään sivistyneesti elävällä Miehellä ei voi olla mitään sitä vastaan, että keskuudessamme olevat ahdistelijat paljastetaan ja estetään heidän toimintansa. Pedofiliakeskuteluissa tätä on näillä palstoilla suorastaan vaadittu.
Niillä muunlaisilla, pienellä kirjaimella kirjoitettavilla miehillä voi olla kova hätä oman ansaitsemattoman valta-asemansa puolesta, kun pitää puolustella naisten kiusaamisen kohteeksi nyt joutunutta elokuvaohjaajaa. Voihan olla, että vielä joku päivä vaimonhakkaaminenkin tulee mahdottomaksi, samoin huorissa käyminen. Milläs sitten pikku miehet pätevät?
Ja ymmärrän, että pikku miehet ovat sitä mieltä, että totta kai ahdisteluun on helppo puuttua heti, sehän onnistuu pikku miehiltä vaivattomasti vaikkapa lyömällä nyrkki silmään. Niinhän pikku miehet reagoivat muutenkin elämässä kaikkeen.
Niillä muunlaisilla, pienellä kirjaimella kirjoitettavilla miehillä voi olla kova hätä oman ansaitsemattoman valta-asemansa puolesta, kun pitää puolustella naisten kiusaamisen kohteeksi nyt joutunutta elokuvaohjaajaa. Voihan olla, että vielä joku päivä vaimonhakkaaminenkin tulee mahdottomaksi, samoin huorissa käyminen. Milläs sitten pikku miehet pätevät?
Ja ymmärrän, että pikku miehet ovat sitä mieltä, että totta kai ahdisteluun on helppo puuttua heti, sehän onnistuu pikku miehiltä vaivattomasti vaikkapa lyömällä nyrkki silmään. Niinhän pikku miehet reagoivat muutenkin elämässä kaikkeen.
- poikani
- Telkkaridekkareiden asiantuntija
Mites itse, kynäniska, todistat olevasi syytön ahdisteluihin? Kun kerran tällainen on oikeuskäsityksesi, niin alapa sitten a) ilmoittautua poliisille, b) pyydellä julkisesti anteeksi naisilta tai keitä nyt oletkaan ahdistellut, tai c) jotenkin todistaa syyttömyyttäsi.Pyssyntie kirjoitti:Kenelläkään sivistyneesti elävällä Miehellä ei voi olla mitään sitä vastaan, että keskuudessamme olevat ahdistelijat paljastetaan ja estetään heidän toimintansa. Pedofiliakeskuteluissa tätä on näillä palstoilla suorastaan vaadittu.
Valkeneeko?
????? ?? ??????.
Mites todistat olevasi syytön vaikka lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön? Ne ratkaistaan vain uhrin kertomusten perusteella, usein vuosikymmenien jälkeen.poikani kirjoitti:Mites itse, kynäniska, todistat olevasi syytön ahdisteluihin? Kun kerran tällainen on oikeuskäsityksesi, niin alapa sitten a) ilmoittautua poliisille, b) pyydellä julkisesti anteeksi naisilta tai keitä nyt oletkaan ahdistellut, tai c) jotenkin todistaa syyttömyyttäsi.Pyssyntie kirjoitti:Kenelläkään sivistyneesti elävällä Miehellä ei voi olla mitään sitä vastaan, että keskuudessamme olevat ahdistelijat paljastetaan ja estetään heidän toimintansa. Pedofiliakeskuteluissa tätä on näillä palstoilla suorastaan vaadittu.
Valkeneeko?
Vai voitaisiinko luottaa siihen, ettei uhri valehtele tuollaisista asioista? Kun tämä öyhöttäjäporukka on täällä kovin sitä mieltä, että ahdistella pitää saada, niin koskeeko tämä salliminen myös mutumatuja? Vai vain peräkammarin valkoihoinen lurppahuuli saa ahdistella?