http://www.hs.fi/artikkeliredirect/1135233936906Ulkomaalaistaustaisten tekemät väkivaltarikokset ovat yleisiä Helsingissä. He ovat selvästi yliedustettuina poliisin tilastoissa.
2000-luvulla poliisin tietoon tulleista raiskauksista yli 40 prosentissa epäilty on ollut ulkomaalaistaustainen. Ryöstöissä sekä kiristyksissä osuus on lähes kolmasosa.
Helsingin Sanomat kävi läpi 2000-luvulla Helsingin poliisin tietoon tulleet murhat ja tapot, törkeät pahoinpitelyt, raiskaukset sekä ryöstöt ja kiristykset, joissa epäilty on saatu kiinni.
Ulkomaalaistaustainen tarkoittaa poliisin tilastoissa henkilöä, joka ei ole syntynyt Suomessa. Tilastoissa ei ole eritelty tekijöitä yksittäisten kansallisuuksien mukaan.
2000-luvulla ulkomailla syntyneiden osuus Helsingin asukkaista on kasvanut 6,1 prosentista 8,3:een.
Maahanmuuttajien ikärakenne on erilainen kuin kantaväestön: heidän joukossaan on enemmän nuoria. Tämä voi vääristää tilastoja, sillä rikoksiin syyllistytään usein nuorena.
"Jos ikä vakioitaisiin eli sen vaikutus poistettaisiin, prosenttiosuudet rikoksista voisivat laskea, raiskausten kohdalla yli kymmenenkin prosenttiyksikköä", kommentoi ulkomaalaistaustaisten rikollisuutta tutkinut dosentti Juhani Iivari Stakesista.
Helsingin poliisin väkivaltarikosyksikön johtajan, rikosylikomisario Kari Tolvasen mukaan ulkomaalaistaustaisten tekemät väkivaltarikokset ovat monesti raaempia kuin suomalaisten tekemät.
"Kynnys käyttää ronskimpaa väkivaltaa on usein matalammalla", hän kuvailee.
Törkeistä pahoinpitelyistä yli 17 prosentissa epäiltynä on ulkomaalaistaustainen. Törkeiden pahoinpitelyiden tekijät ovat usein samoja henkilöitä, jotka syyllistyvät myös ryöstöihin ja kiristyksiin. Kyseinen joukko on Tolvasen mukaan suhteellisen pieni, "kuvioissa pyörii samoja naamoja".
Ulkomaalaistaustaisten tekemät raiskaukset huolettavat Helsingin poliisia erityisesti. Niiden osuus 2000-luvun aikana tehdyistä raiskauksista on ollut yli 40 prosenttia, eikä osuus ole laskussa.
Iivarin mukaan seksuaalirikosten taustalla on usein kulttuurien törmäys, joka tulee ilmi suhteessa naiseen. "Kun kohtaaminen tapahtuu, ystävällisyyden ja kohteliaisuuden osoitukset voidaan ymmärtää väärin. Siinä voi syntyä tulkinta naisten saatavuudesta", hän sanoo.
Tyypillinen raiskaustapaus on sellainen, jossa nainen ja mies ovat lähteneet yhdessä baarista ja raiskaus tapahtuu esimerkiksi autossa tai kotona. Niin kutsutut puskaraiskaukset, joissa tuntematon henkilö käy äkkiarvaamatta kimppuun, ovat harvinaisia sekä maahanmuuttajien että syntyperäisten suomalaisten tekeminä.
Maahanmuuttajat yliedustettuina Helsingin väkivaltarikoksiss
Maahanmuuttajat yliedustettuina Helsingin väkivaltarikoksiss
Tilanne taitaa olla vakava kun HS raportoi asiasta.
En missään tapauksessa ole rasisti, mutta tuon mainitun asian olen huomannut; tietyt vähemmistöt tulkitsevat normaalin ystävällisyyden väärin. Lähi-idän kulttuurissa esim. silmiinkatsominen on haase.Olen itse törmännyt tähän siten, että arjessa käytän vahvoja silmälaseja., baarilookissa ne tietty häiritsevät ulkonäköä, joten jätän ne pois.Muutaman kerran on tultu iskemään sillä perusteella, että olen "katsonut silmiin"
Silmiin katsominen nyt on ihan perus toimi esim. keskustellessa jonkun kanssa. Toista on sitten istua baarissa tiskin ääressä drinkkiä hörppäillen ja tuijottaa intensiivisesti jotakuta silmiin. Sen minä käsittäisin niin että kiinnostusta saattas olla. Tosin varattuna se jää siltikin siihen.
Mut sitten on tää jengi joka vaeltelee baarissa ympäriinsä ja tarkkailee tilannetta, heittää flirttiä ja etsii ns. pientä vihjettä siitä olisko tullut huomatuksi.
Näitä on ihan Suomalaisiakin. En menis sanomaan että mitenkään enemmän ulkolaisia kun muita. Ainakaan ite huomannu.
Mut sen oon laittanut merkille että Suomalaismies lähtee paljon vaivalloisemmin esim tanssilattialla lähestymään ja juttelemaan yksinkin tanssiessa. Ainakin itelläni se kokemus.
Tässä saattaa olla montakin syytä miksi näin.
Voihan olla että maissa joissa naiset on hunnutettu niin että silmät vaan näkyy on naiselta kiellettyä se että antaa vihjeitä"siihen" suuntaan. Siihen nähden suomalaiset naiset on avoimempia jo heti pukeutumisenkin kannalta.
Yks hyvä pointti saattaa olla tähän rikollisuuden nousuun(ulkomaalaisilla) sellanen että on paineita ulkopuolelta jo siinä että on erimaalaisena Suomessa. Pakolaisia ja muualta muuttaneita virtaa koko ajan lisää ja sen myötä kasvaa rikollisuuskin jne. En sitten osaa sanoa että mikä tekee sen että nämä rikokset ovat raaempia ja voimaa käytetään erilailla..Tuota vois spekuloida loputtomiin..
Mut sitten on tää jengi joka vaeltelee baarissa ympäriinsä ja tarkkailee tilannetta, heittää flirttiä ja etsii ns. pientä vihjettä siitä olisko tullut huomatuksi.
Näitä on ihan Suomalaisiakin. En menis sanomaan että mitenkään enemmän ulkolaisia kun muita. Ainakaan ite huomannu.
Mut sen oon laittanut merkille että Suomalaismies lähtee paljon vaivalloisemmin esim tanssilattialla lähestymään ja juttelemaan yksinkin tanssiessa. Ainakin itelläni se kokemus.
Tässä saattaa olla montakin syytä miksi näin.
Voihan olla että maissa joissa naiset on hunnutettu niin että silmät vaan näkyy on naiselta kiellettyä se että antaa vihjeitä"siihen" suuntaan. Siihen nähden suomalaiset naiset on avoimempia jo heti pukeutumisenkin kannalta.
Yks hyvä pointti saattaa olla tähän rikollisuuden nousuun(ulkomaalaisilla) sellanen että on paineita ulkopuolelta jo siinä että on erimaalaisena Suomessa. Pakolaisia ja muualta muuttaneita virtaa koko ajan lisää ja sen myötä kasvaa rikollisuuskin jne. En sitten osaa sanoa että mikä tekee sen että nämä rikokset ovat raaempia ja voimaa käytetään erilailla..Tuota vois spekuloida loputtomiin..
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
век живи, век учись.
No jos jotain yleistävää kommenttia pitää ulkomaalaismiesten käytöksestä baarissa sanoa, niin todettakoon että tanssia ei saa rauhassa. Riippumatta siitä, tanssiiko mies- vaiko naisporukassa. Ja ulkomaalaiset jotenkin.. tuntuvat rikkovan niitä "sääntöjä", joita suomalaiset sitten taas noudattavat: esimerkiksi, ettei voi olettaa että ventovieraaseen naiseen saisi koskea.
-
Kratanghar
- Susikoski
Kyllä maar noita jonkin verran lähtömaihinsa karkotetaan.joey kirjoitti:Joo, vaikea on kyllä ymmärtää että minkä takia meidän homma on kuntouttaa muualta tänne tulleita rikollisia.Kratanghar kirjoitti:Suomeen pitäs tulla sellanen ronski lainsäädäntö, että kolmesta rikkeestä ulos maasta. Vähän amerikan tyyliin, mutta linnaan ei niitä pitäisi laittaa.
Pakolaisia voidaan kyllä mielestäni kuntouttaakin.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
-
Kratanghar
- Susikoski
Vankilalla!Kratanghar kirjoitti:Miten kuntouttaa?
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Just.
Ulkomaalaiset(suurinosa, en nyt yleistä)ovat noissa iskupuuhissa vähän sellasia että mennään herrasmiesmäisesti juttelemaan ja kun lopulta saadaan mitä on haluttu niin siitä se riemu vasta ratkee. Puhutaan kylillä mitä sattuu kyseisestä tyypistä(naisesta tässä tapauksessa) ja leimataan vaikka miksi.
Valitettavaa on myös että ulkomaalaisia kohtaa tylysti käyttäydyttyäsi olet rasisti mutta he käyttäytyy sua kohtaan tylysti niin se on vaan yleinen "voi voi". Tämä on liian tuttua..Tosin mulla on ystävänä eräs todella rehti ulkomaalainen ja hän on kiltteyden perikuva. Ei voi siis yleistää.
Ulkomaalaiset(suurinosa, en nyt yleistä)ovat noissa iskupuuhissa vähän sellasia että mennään herrasmiesmäisesti juttelemaan ja kun lopulta saadaan mitä on haluttu niin siitä se riemu vasta ratkee. Puhutaan kylillä mitä sattuu kyseisestä tyypistä(naisesta tässä tapauksessa) ja leimataan vaikka miksi.
Valitettavaa on myös että ulkomaalaisia kohtaa tylysti käyttäydyttyäsi olet rasisti mutta he käyttäytyy sua kohtaan tylysti niin se on vaan yleinen "voi voi". Tämä on liian tuttua..Tosin mulla on ystävänä eräs todella rehti ulkomaalainen ja hän on kiltteyden perikuva. Ei voi siis yleistää.
Kumpi on pahempi: totuus joka saa itkemään vai valhe joka saa hymyilemään?
век живи, век учись.
век живи, век учись.