Hei kaikki!
Haluaisin keskustella valvomisesta. Eli eri ihmisillähän on erilaisia vuorokausirytmejä. Toisilla on säännöllinen unirytmi,toisilla vaihteleva. Toiset valvovat ja pystyvät valvomaan pidempiä aikoja putkeen kuin toiset. Jotkut valvovat päivällä,jotkut yöllä,jotkut sekä että, jotkut valvovat välillä useamman vuorokauden putkeen joko omasta halusta tai uni ei tule.
Millainen uni-valve rytmi teillä on? Kuinka pitkään nukutte kerralla ja kuinka pitkään valvotte yleensä kerralla? Mikä on valvomisen ennätyksenne? Pystyttekö valvomaan vuorokausia tai edes paria vuorokautta? Monissa tutkimuksissahan sanotaan,että vuorokausien valvominen on erittäin haitallista ja aiheuttaa sitä ja tätä,mutta kuinkahan luotettavia tutkimuksia? Kuinka isolle määrälle tutkimukset on tehty?
Uskoisin,että valvomisen vaikutuksetkin voivat olla yksilöllisiä vaikka tutkimukset sanovat muuta. Joillekin valvominen ei ehkä aiheuta haittaa ollenkaan tai kuin vähän? Kuten jo aiemmin todettu,toiset pystyvät valvomaan pidempiä aikoja kuin toiset.
Itse valvon joskus vuorokauden tai pari kerralla joskus olen valvonut useampiakin vuorokausia tarkoituksella. En ole varma mitkä ovat pisimmät ajat jotka olen valvonut,mutta olen joitakin kertoja valvonut monta vuorokautta! Muistan varmasti,että kerran valvoin viisi yötä,neljä päivää putkeen! Sen verran olen siis ainakin valvonut,mutta voi olla,että joskus olen valvonut pidempäänkin,mutten muista. Tuo viiden yön ja neljänpäivän valvomisputki tapahtui nyt Joulukuussa, olin kadulla tuon ajan ja valvoin,välillä olin yksin välillä yhden kadulla asuvan miehen kanssa. Vähän raskasta,mutta myös mukavaa! Välillä olen yksittäisiä öitä kadulla eli kaupungissa, välillä vuorokauden tai pari ja se viiden vuorokauden valvomiseni on pisin aikani kadulla! Nyt viimeksi kun olin taas yhden yön kaupungissa,olin sen yhden miehen kanssa jolla on oma asunto,mutta joka valvoo monesti vuorokausia putkeen siellä kadulla keräten tölkkejä ja pulloja! Nytkin hän oli valvonut kadulla 7 vrkautta putkeen ennen sitä kun oli käynyt kotona neljä tuntia nukkumassa! Hänessä en ainakaan havaitse mitään oireita eikä hän itsekään sellaisista puhu! Hän ei vaikuta väsyneeltä. Ja ei muuten käytä huumeita,käyttää vain alkoholia!
Minulla on vaihteleva unirytmi,valvon ja nukun sekalaisesti yöllä ja päivällä,välillä nukun yöt ja valvon päivät! Monesti kun valvoo useamman vuorokauden,niin väsymys menee ohi jos alunperinkään väsyttää. Itse kuulun niihin jotka tykkäävät välillä valvoa tarkoituksella.
Millaisia aikoja te valvotte? Mitä teette ja missä?
Vuorokausien valvominen
Vuorokausien valvominen
Kyllä niitä töitä pian tekis,ajatukset ne on kun ajan vie.
-
PoliisimestariSisu
Re: Vuorokausien valvominen
Nukun silloin kun väsyttää, kellonajasta piittaamatta.
Ennätys tainnut olla joku ~50h teininä laneilla oltuani.
Ennätys tainnut olla joku ~50h teininä laneilla oltuani.
- On Anoi Kaa
- James Bond (George Lazenby)
Piripäät valvoo viikon ja ampuu sitten kaverinsa. Itsellä raja tuli vastaan, kun kaksi yötä jäi nukkumatta sitä testatessamme eli toimintakyky tipahti siten, että ratkaisukyky heikkeni ja tajuntakin himmeni heti, jos ei ollut mitään adrenaliinineritystä kohottavaa touhua.
Toisen kerran muistan, kun olin 43 tuntia putkeen töissä ja ei tullut uni, kun pääsin nukkumapaikkaan. Ajelin sitten tunnin pätkän kotiin, kävin läheisessä juottolassa turisemassa ja lampsin unille. Nukuin 20h putkeen, eikä johtunut kankkusesta, koska en juonut montaa.
Nykyään yleensä aika vakiorytmissä eli 23-00 unille ja 7:ltä ylös. Poikkeuksia toki on, jos tilanne sitä vaatii tai huvittaa. Kiitän kirkkojullea tai allua hyvistä unenlahjoista, vaikkakaan en heihin usko.
Toisen kerran muistan, kun olin 43 tuntia putkeen töissä ja ei tullut uni, kun pääsin nukkumapaikkaan. Ajelin sitten tunnin pätkän kotiin, kävin läheisessä juottolassa turisemassa ja lampsin unille. Nukuin 20h putkeen, eikä johtunut kankkusesta, koska en juonut montaa.
Nykyään yleensä aika vakiorytmissä eli 23-00 unille ja 7:ltä ylös. Poikkeuksia toki on, jos tilanne sitä vaatii tai huvittaa. Kiitän kirkkojullea tai allua hyvistä unenlahjoista, vaikkakaan en heihin usko.
Ironiainjektio: Mitä enemmän injektiot, sitä enemmän infektoit (tuore tutkimus). Tästä syystä virustaudit ja syövät saavat usein vallan boostaamisen jälkeen. Olkaa viisaita ja pysähtykää hetkeksi.
- NorthernDarkness
- Jane Marple
Kerran alle parikymppisenä muistan että olin valvonut 2-3 päivää melkein putkeen,ihan parin tunnin tirsat maksimissaan jossaki välissä olin ottanut.Olin helvetin väsyneenä kaupungilla kuskina ajelemassa kamujen kans autolla "pillurallia" ku yhtäkkiä tuli semmonen blackout-hetki että meinas lähteä melkein kesken jutustelun taju pois.Säikähin sen verran että pyysin vaihtaan samantien kuskia ja viemään mut kotia nukkuun.Melko vaarallista olla semmosessa tilanteessa kuskina.
Muistappa poika että kun nuorena varastat niin vanhana omistat.
Kuusikymmenluvulla joku "kotkalainen ahtaaja" valvoi viikon tai sinnepäin. Muistaakseni Hymy -lehti kirjoitti tästä. Saattaa olla että henkilö olisi ollut Helmeri Hiillos, joka söi useita litroja jäätelöä yhdellä istumalla ja rotanmyrkkykin meni hänen suolistonsa läpi ihmeempiä vaikuttamatta. Aika fakiiri.
Anteeksi nimimerkkini, mutta en tiedä mihin päin sen pitäisi viitata?
-
originalnightstalker
- Martin Beck
Aikalaila nukun 5-8h yösä, joskus nuorempana saatto mennä kuukausia ku nukui vaa max 4h yösä kuukausie aja ja sit välillä tuli öitä valvottuaki mutta en kyllä helvetissä ennää alakais. Tuosta ku joku mainitti autoilusta väsyneenä ni oha sitä ite tullu väsymyksen takia ojaa ajettua ku joku 40h oli valvonu, ei mitenkää hyvä reagointikyky enää siin vaihees
Ai tällainenkin aihe. Tykkäisin, että vuorokaudessa olisi vähintään 30 tuntia niin että voisin nukkua kymmenen putkeen ja valvoa ainakin 20. Pidempikin vuorokausi kävisi mainiosti. Minulle ei yleensä tuota mitään ongelmia valvoa läpi yön, jos jostakin syystä on tarpeen. Gradun loppurypistyksessä taisin valvoa kolme vuorokautta putkeen. Kahvia ja alkoholia kummempia aineita en käyttänyt.
Valvominen saa aikaan hilpeän ja lennokkaan olon, ajatus toimii sikäli normaalia paremmin, että tapojeni vastaisesti en takerru jokaiseen lillukanvarteen. Aggressiiviset fiilikset vähenevät. Olo on kuin sopivasti hiprakassa, ja yleensä olen silloinkin leppeä ja sosiaalinen enkä mikään räyhääjä. Onhan sitä sanottukin, että vuorokauden valvominen vastaa promillen humalaa.
Valvominen saa aikaan hilpeän ja lennokkaan olon, ajatus toimii sikäli normaalia paremmin, että tapojeni vastaisesti en takerru jokaiseen lillukanvarteen. Aggressiiviset fiilikset vähenevät. Olo on kuin sopivasti hiprakassa, ja yleensä olen silloinkin leppeä ja sosiaalinen enkä mikään räyhääjä. Onhan sitä sanottukin, että vuorokauden valvominen vastaa promillen humalaa.