Rikokset poikkeuksellisen vakavia ja julmia
Nuoren miehen kuolemasta Jäkärlässä pitkät vankeustuomiot
Turun Sanomat
Nuoren turkulaismiehen kuoleman viime syyskuussa Turun Jäkärlässä aiheuttaneet kolme miestä ja yksi nainen tuomittiin törkeästä kuolemantuottamuksesta. Miehet saivat pitkät vankeusrangaistukset.
Turun käräjäoikeus tuomitsi miehet lisäksi törkeästä pahoinpitelystä ja törkeästä vapaudenriistosta. Nainen tuomittiin avunannosta niihin.
Uhrin vakavan pahoinpitelyn suunnitellut Olli Juhani Uusluoto, 21, sai kahdeksan ja puoli vuotta vankeutta. Tuomioon sisältyi muutama pienempi rikos sekä kahden vuoden ja kolmen kuukauden jäännösrangaistus. Se pantiin kokonaisuudessaan täytäntöön, koska Uusluoto teki rikokset ehdonalaisen vapautensa koeajalla.
Marko Johannes Halonen, 24, tuomittiin seitsemäksi vuodeksi ja viideksi kuukaudeksi vankeuteen. Jarmo Veli-Matti Tammen rangaistus on seitsemän vuotta vankeutta, ja siihen sisältyy myös toinen törkeä pahoinpitely. 23-vuotias nainen sai kolme vuotta vankeutta.
Miesten rikoksia oikeus piti poikkeuksellisen vakavina ja julmina. Tuomioita kovennettiin suunnitelmallisuuden ja aiemman rikollisuuden vuoksi. Naisen osuus oli vähäisempi.
Nelikko määrättiin maksamaan uhrin äidille 10 000 euroa kärsimyksestä ja yli 11 000 euroa muita korvauksia.
Miehet pidetään edelleen vangittuina. Nainen määrättiin heti vangittavaksi.
Murhasyytteet kaatuivat
Sivullinen löysi turkulaismiehen kuolleena Jäkärlän metsästä puolenpäivän aikaan 26. syyskuuta 2006. Mies oli pahoinpidelty, ja hänet oli sidottu hengenvaarallisesti puuhun.
Nelikkoa syytettiin ensisijaisesti murhasta, mutta syytteet kaatuivat näytön puutteeseen. Käräjäoikeuden mukaan tarkoitus oli pahoinpidellä uhria vakavasti, mutta ei tappaa häntä. Näyttämättä jäi myös, että syytettyjen olisi pitänyt ymmärtää kuolema todennäköiseksi seuraukseksi.
Uhrin kuolinsyy jäi epäselväksi. Miehellä oli jäämiä lääke- ja huumausaineista, jotka joko yksin tai yhdessä kuristamisen kanssa johtivat kuolemaan. Pahoinpitelyvammat olivat pinnallisia.
Kaksi palasi rikospaikalle
Käräjäoikeus piti pahoinpitelyä raakana ja julmana.
Nainen houkutteli miehen Runosmäkeen, jossa häntä hakattiin ja potkittiin. Hänet sidottiin nippusiteillä ja suljettiin auton tavaratilaan. Uhri kuljetettiin metsään Jäkärlään, jossa pahoinpitelyä jatkettiin. Uhri sidottiin puuhun ja jätettiin yksin metsään. Pahoinpitelyssä käytettiin myös teräasetta.
Idea uhrin kiinniottamisesta ja muiluttamisesta oli Uusluodon. Hän halusi todistajan mukaan kostaa uhrille vasikoinnista.
Alun perin tarkoitus oli sulkea uhri kesämökin bunkkeriin, mutta omistaja ei vastannut ajoissa puhelimeen.
Poliisi sai Uusluodon ja Halosen kiinni, kun he palasivat rikospaikalle Jäkärlään vielä tekopäivän iltapäivänä. Mukana oli myös kesämökin omistajapariskunta. Tarkoitus oli hakea uhri ja viedä hänet mökille bunkkeriin.
Koitin etsiä mutta en löytänyt vielä tästä aihetta. Ollin kanssa olin yläasteella samalla luokalla, silloin jo nähtävissä tuollaista suuntautumista. Liikkui aina mattoveitsen kanssa sekä sekaisin. Kerran juoksi mun perässä metallitanko kädessä. Sekopää tyyppi täysin.. Vaikka ei varmaankaan kuulu niin vanhemmat eivät olleet kovin kasvattavaisia ja "hyviä" Huumeet kuvioissa jo aikaisin. Olin ulkomailla kun kuulin kaverilta että jäkärlässä oli tapettuna tyyppi, heti tuli mieleen että varmaan olli oli osallisena, niinkuin oli. Jotenkin oli kovin hiljaista tämän jutun osalta, en tiedä miksi.
Ps. Olen uusi täällä, eka viesti, joten älkää heti tyrmätkö mua
EDIT: Muokattu tekstia - RAID Otsikkoon lisätty vuosiluku
-NILS-