Eric Harris & Dylan Klebold
En nähnyt tuota dokkaria täällä enkuissa kun asun, oliko kyseessä siis se Zero Hour (jonka olen katsonut)?
Selvää on, että Ericin hoito ei ollut asianmukaista, oli hänellä sitten mikä hyvänsä (hyvin mahdollista jopa todennäköistä, että hänellä oli useampikin häiriö). Vaan alkoiko hän sitten valehtelemaan terapeutillekin saadakseen "terveen" paperit ja päästäkseen hommasta eroon kuten tuosta ehdonalaisohjelmastakin? Kokemuksesta voin sanoa, että monet terpat ovat aika huonoja hommassaan ja kun alkaa toistelemaan tiettyä asiaan kuuluvaa tekstiä, ne ovat tyytyväisiä.
Selvää on, että Ericin hoito ei ollut asianmukaista, oli hänellä sitten mikä hyvänsä (hyvin mahdollista jopa todennäköistä, että hänellä oli useampikin häiriö). Vaan alkoiko hän sitten valehtelemaan terapeutillekin saadakseen "terveen" paperit ja päästäkseen hommasta eroon kuten tuosta ehdonalaisohjelmastakin? Kokemuksesta voin sanoa, että monet terpat ovat aika huonoja hommassaan ja kun alkaa toistelemaan tiettyä asiaan kuuluvaa tekstiä, ne ovat tyytyväisiä.
- VoDKa
- Ainesta Watsoniksi
Sama dokumentti, joo.sorsake kirjoitti:En nähnyt tuota dokkaria täällä enkuissa kun asun, oliko kyseessä siis se Zero Hour (jonka olen katsonut)?
Ja olen huomannut itse myös tuon, että ihminen voi olla vaikka kuinka sairas, mutta jos osaa sanoa tietyt sanat terapeutille, niin se on tyytyväinen. Toistelee vain kliseitä ja leikkii, että elämä on sittenkin okei. Hommia ei tosiaan osaa monikaan terapeutti kunnolla hoitaa. Tietenkin onhan siinä sekin, että hoidon pitäisi lähteä aina potilaan omasta halusta, mutta jos potilas on sulkeutuvaa tyyppiä tai tarvii ns. maanittelua, että juttu luistaisi, niin helposti mennään vain tuohon. Hoito on pinnallista, lääkkeitä ja terapeutti kerran viikkoon, tilastoihin voidaan merkitä että hoidossa on, jee, vaikka olo saattaisi vain pahentua tällä muka-terapiassa käyvältä koko ajan.
One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.
-
Arlene
- Christopher Lorenzo
Larkinin kirjassa ei ole Harrisin perheestä juuri mitään, mutta Kleboldeista on.sorsake kirjoitti:
Minusta on kummaa myös se, miksi kirjassa ja muuallakin myös aina korostetaan melkein naurettavuuksiin asti poikien perheiden normaaliutta ja kivuutta. Kuinka moni perhe ylipäänsäkään on täydellisen onnellinen... En todellakaan väitä, että perheiden sisäiset ongelmat olisivat tekojen takana (kuten koulukiusauskin, ne tuskin olivat merkittävästi pahempia kuin monissa muissa perheissä), mutta pari asiaa kiinnitti huomioni. Poikien veljistä ei juurikaan puhuta, mutta ainakaan vuotaneiden nauhatranskriptien perusteella he eivät mainitse veljiään esim. jäähyväispuheessaan, jossa lupaavat kavereilleen, että he saavat ottaa tavaroita heidän huoneistaan ja pyytelevät anteeksi vanhemmiltaan. Luulisi, että tuollaisessa tilanteessa myös sisarukset mainittaisiin. Brooks väittää, ettei huomannut Ericin ja Kevinin (joka oli jock) välillä veljeskateutta, mutta en sitten tiedä kuinka läheltä pääsi asiaa katsomaan. Dylanhan kait väittää jossain nauhalla veljensä kiusanneen häntä, tästä oli ketjussa jo aikaisemmin puhetta.
Veljekset tappelivat jatkuvasti ja koti ei ollut "particularly happy one" "luotettavan" haastatellun mukaan. Vanhemmat välittivät lapsistaan, mutta olivat estyneitä ilmaisemaan välittämistään. Tom Klebold ei myöskään olisi erityisesti välittänyt viettää juutalaisia juhlapäiviä, mutta Sue vaati sitä.
-
Cassie
- Armas Tammelin
Olen intohimoisesti seurannut tätä aihetta sekä lukenut muualta internetin ihmeellisestä mailmasta paljon tekstiä. Vielä on vaiheessa tuo 1100 sivuinen raportti..
Tullut myös katsottua Dokumentti Bowling for Columbine joka lähinnä käsitteli amerikan aselakeja. Leffoista olen katsellut Zero dayn joka oli kovin koskettava. Elephant taas oli liian taiteellinen minun makuuni, ne pirun pilvet...
Itseäni havahdutti lähinnä tässä aiheessa se että miten pahoin ihminen voi voida että tekee mitä Eric ja Dylan tekivät.
Itse olen pohtinut lähinnä myös sitä että miksi ihmiset ajattelevat mitä mahtaa poikien vanhemmat nyt ajatella, miksei kukaan ajattele niiden lasten vanhempia joiden lapset kiusasivat poikia niin paljon että heillä oli noinkin paha olla.
Tullut myös katsottua Dokumentti Bowling for Columbine joka lähinnä käsitteli amerikan aselakeja. Leffoista olen katsellut Zero dayn joka oli kovin koskettava. Elephant taas oli liian taiteellinen minun makuuni, ne pirun pilvet...
Itseäni havahdutti lähinnä tässä aiheessa se että miten pahoin ihminen voi voida että tekee mitä Eric ja Dylan tekivät.
Itse olen pohtinut lähinnä myös sitä että miksi ihmiset ajattelevat mitä mahtaa poikien vanhemmat nyt ajatella, miksei kukaan ajattele niiden lasten vanhempia joiden lapset kiusasivat poikia niin paljon että heillä oli noinkin paha olla.
Jes, se o Jeppiskamaa
-
Tiina
- Sherlock Holmes
^Mäkin katsoin illalla tuon dokkarin ja ei voi muuta kuin ihmetellä, että uhrit oli noin summamutikassa valittu, jos siis jotain kiusaamista on ollut.
Itse ainakin olisin suunnittelut sen niin, että ns.kiusaajat olisi ensimmäisinä olleet lähtevien joukossa.
Ei kai tuo niin vaikeata olisi ollut toteuttaa, mutta tässä vaan räiskittiin minne sattuu.
Tosin annettiinhan kahdelle sentään eloonjäänti mahdollisuus, vaikka olisi voineet tappaakin.
Aika avutonta kun noin monta kuukautta suunnitelleet ja tulos silti noinkin surkea.
Itse ainakin olisin suunnittelut sen niin, että ns.kiusaajat olisi ensimmäisinä olleet lähtevien joukossa.
Ei kai tuo niin vaikeata olisi ollut toteuttaa, mutta tässä vaan räiskittiin minne sattuu.
Tosin annettiinhan kahdelle sentään eloonjäänti mahdollisuus, vaikka olisi voineet tappaakin.
Aika avutonta kun noin monta kuukautta suunnitelleet ja tulos silti noinkin surkea.
- VoDKa
- Ainesta Watsoniksi
Näinpä. Toisaalta, moni vanhempi ei kai tiedä edes miten heidän oma kullanmurunsa käyttäytyy koulussa. Koko Littleton vaikuttaa siinä mielessä juuri semmoiselta kuvottavan keskinkertaiselta paikalta, jossa ei muka esiinny kiusaamista tai mitään kummempaa, kaikkien pitää mahtua tiettyyn muottiin ja tylsistyneet kotivaimot pitää kirjakerhoja iltapäivisin ja siemailevat teetä Dan Brownin uusi mestariteos käsissään.Cassie kirjoitti:Itse olen pohtinut lähinnä myös sitä että miksi ihmiset ajattelevat mitä mahtaa poikien vanhemmat nyt ajatella, miksei kukaan ajattele niiden lasten vanhempia joiden lapset kiusasivat poikia niin paljon että heillä oli noinkin paha olla.
Minua suoraan sanottuna ällöttää, että kiusaajat pääsevät kuin koira veräjästä aina näissä asioissa, kun joku sitten vinksahtaakin siinä määrin, että lähtee aseiden kanssa koululle. Kukaan ei viitsi katsoa niitä syitä sen kummemmin jotka ajoi tähän, päätetään vain yhteistuumin että sairas ihminen, hyi, miksi se tommoista teki. Toivon todellakin, että myös Ericin ja Dylanin tapauksessa kiusaajat tietävät mitä ovat tehneet, minkä ovat aiheuttaneet ja miten he ovat osallisina tässä tapauksessa melkein kuin olisivat olleet itse ase kädessä siellä riehumassa.
Amerikkalainen unelma taas kostautuu siinä, että kiusaajien vanhemmat ovat joko sulkeneet silmänsä huomatessaan heidän lapsensa olevan kiusaaja, tai sitten eivät vain välitä. Koska eihän se nyt niin kamalaa ole, jos minun lapseni kutsuu sinun lastasi hinttariksi. Lasten juttuja, ei niihin tarvitse puuttua!
En tiedä, minusta tuntuu että niissä perheissä, joiden lapset ovat kiusaajia, on enemmän ongelmia kuin niissä, joiden lapset lähtevät kostoretkelle koululleen. Jokin on mennyt pieleen, jos lapselle ei ole osattu opettaa, että kiusaaminen ei ole hyväksyttävää. Ehkäpä vanhemmat harrastavat sitä itsekin omissa piireissään, eivätkä siksi tajua, mitä kaikkea se voi saada aikaan.
Koskaan ei tulla näkemään semmoista maailmaa, missä jokaisella opiskelijalla olisi hyvä olla, mutta muutamissa tapauksissa seurauksia olisi voitu lieventää, jos kiusaaminen olisi saatu kuriin ajoissa. En usko että Columbinen tapauksessa välttämättä, ainakaan Ericin kohdalla, mutta Ericin viha ei välttämättä olisi silloin kohdistunutkaan kouluun, vaan ehkä johonkin muuhun. Ehkä hänestä olisi tullut natsien seuraaja myöhemmissä vaiheissa, mutta ehkä sekin on parempi kuin toteuttaa tämä, mitä nyt sitten pääsi tapahtumaan.
Niin, ja tervetuloa Cassie joukoon. Jostain syystä pistit heti silmään jo ensimmäisen viestisi jälkeen ja avatarisi vahvisti sen, mitä arvelinkin.
All heads are bowed in silence
To remember her last sentence
She answered him knowing what would happen
Her last words still hanging in the air
In the air
Edit:
Yritäpä itse saada 2000 oppilaan joukosta juuri ne kiusaajat siihen tilaan, missä voit heidät päiviltään päästää. Pommit olisivat tehneet tuhoa niistä vajaasta 500 ihmisestä, jotka ruokalassa olivat, joukossa oli varmasti useita kiusaajia. Tämän maailman onni, etteivät pommit toimineet, sillä tulos olisi ollut 500+ kuolleita, mikäli Harris ei olisi mokannut tuota juttua ja asettanut kelloja väärin.Tiina kirjoitti:^Mäkin katsoin illalla tuon dokkarin ja ei voi muuta kuin ihmetellä, että uhrit oli noin summamutikassa valittu, jos siis jotain kiusaamista on ollut.
Kotitekoiset pommit vain ovat semmoisia, koskaan ei voi tietää milloin ne toimivat ja milloin eivät. Lisäksi kyseessä oli poikien ensimmäiset aikapommit, enkä ainakaan toistaiseksi ole saanut mistään tietoa, että he olisivat pystyneet testaamaan edes pienempimuotoisia aikapommeja missään. Ymmärrettäväähän se silloin on, jos pommi ei olekaan toiminut.
Viimeksi muokannut VoDKa, Ma Helmi 18, 2008 4:17 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.
-
Sadie_Manson
- Olivia Benson
- Viesti:
Tiina kirjoitti:^Mäkin katsoin illalla tuon dokkarin ja ei voi muuta kuin ihmetellä, että uhrit oli noin summamutikassa valittu, jos siis jotain kiusaamista on ollut.
Mä taas ajattelen sen niin, että jos mun edessä on kiusaaja ja viaton, niin ammun sen viattoman, ja sanon kiusaajalle, että kato mitä SÄ sait aikaan. Mä uskon, ettei oo mitään pahempaa kuin huono omatunto, tunne siitä, että joku tapahtuma on just sun syytä.
Living is what scares me. Dying is easy. -Charles Manson
-
Sadie_Manson
- Olivia Benson
- Viesti:
^ Kyllä mä tiedän että ne on kusipäitä ja pikkukoviksia (mua on kiusattu vuosia, ja mun pikkusiskoa lisää vuosia), mutta mä uskon, että on eri asia jos joku tapetaan sen takia. Saati sitten se, että jos joutuu pelkäämään oman henkensä puolesta. Sitten kun tapauksen syitä aletaan penkoa ja koulukiusaus vedetään pääsyyksi, luulen, että kiusaajista jokainen muistaa mitä on tullut tehtyä.
Living is what scares me. Dying is easy. -Charles Manson
-
Arlene
- Christopher Lorenzo
Vielä "Comprehending Columbine" -kirjasta;VoDKa kirjoitti:
Näinpä. Toisaalta, moni vanhempi ei kai tiedä edes miten heidän oma kullanmurunsa käyttäytyy koulussa. Koko Littleton vaikuttaa siinä mielessä juuri semmoiselta kuvottavan keskinkertaiselta paikalta, jossa ei muka esiinny kiusaamista tai mitään kummempaa, kaikkien pitää mahtua tiettyyn muottiin ja tylsistyneet kotivaimot pitää kirjakerhoja iltapäivisin ja siemailevat teetä Dan Brownin uusi mestariteos käsissään.
Minua suoraan sanottuna ällöttää, että kiusaajat pääsevät kuin koira veräjästä aina näissä asioissa, kun joku sitten vinksahtaakin siinä määrin, että lähtee aseiden kanssa koululle. Kukaan ei viitsi katsoa niitä syitä sen kummemmin jotka ajoi tähän, päätetään vain yhteistuumin että sairas ihminen, hyi, miksi se tommoista teki. Toivon todellakin, että myös Ericin ja Dylanin tapauksessa kiusaajat tietävät mitä ovat tehneet, minkä ovat aiheuttaneet ja miten he ovat osallisina tässä tapauksessa melkein kuin olisivat olleet itse ase kädessä siellä riehumassa.
Littletonia kutsutaan myös "Littlefun". Se on kuulemma NIIN tylsä paikka.
Todelliset syylliset (kiusaajat) kuolevat todennäköisesti rauhallisesti nukkuessaan..
-
Cassie
- Armas Tammelin
Kiitos VoDKa. Sait puettua sanoiksi juuri sen mitä ajattelin.
Kyllä se mitä olen lukenut Littletonista ja katsellut earthin kuvia alueesta, näyttää ulos päin että siellä eletään hyvin täydellistä elämää ja kaikesta pahasta vaietaan.
Mutta eikös ollut näin että juuri niiden pommien piti surmata paljon porukkaa ja niin olisi tapahtunutkin mikäli pommit olisivat toimineet ja lopuksi pojat olisivat nimenomaan ampuneet summa mutikassa vastaan tulleita.
Columbinen koulussahan oli kuitenkin tiedossa kiusaaminen mutta siihen ei vain puututtu?
Nuorille on vain niin helppo sanoa että anna mennä korvasta sisään ja toisesta ulos, ei se ole niin helppoa. Nyt itsekkin kun on jo hieman vanhempi niin ymmärtää asian vakavuuden eikä tule itse toisteltua toisille sitä mitä itselle on sanottu, onneksi.
Olen yrittänyt pysyä poissa täältä sillä aihe on saanut todella koukkuun ja aineistoa olisi vielä moniksi päiviksi, mutta mikäs tässä kun aikaa on
And Cassie pulled the trigger
Kyllä se mitä olen lukenut Littletonista ja katsellut earthin kuvia alueesta, näyttää ulos päin että siellä eletään hyvin täydellistä elämää ja kaikesta pahasta vaietaan.
Mutta eikös ollut näin että juuri niiden pommien piti surmata paljon porukkaa ja niin olisi tapahtunutkin mikäli pommit olisivat toimineet ja lopuksi pojat olisivat nimenomaan ampuneet summa mutikassa vastaan tulleita.
Columbinen koulussahan oli kuitenkin tiedossa kiusaaminen mutta siihen ei vain puututtu?
Nuorille on vain niin helppo sanoa että anna mennä korvasta sisään ja toisesta ulos, ei se ole niin helppoa. Nyt itsekkin kun on jo hieman vanhempi niin ymmärtää asian vakavuuden eikä tule itse toisteltua toisille sitä mitä itselle on sanottu, onneksi.
Olen yrittänyt pysyä poissa täältä sillä aihe on saanut todella koukkuun ja aineistoa olisi vielä moniksi päiviksi, mutta mikäs tässä kun aikaa on
And Cassie pulled the trigger
Jes, se o Jeppiskamaa
-
Arlene
- Christopher Lorenzo
Tämä on sellainen pattitilanne. Esimerkiksi rehtori sanoo, että ei hänelle kukaan ole tullut valittamaan. No, jos sitten menit, olitkin ITSE syyllinen jos et kuulunut Columbinen koululaisten eliittiin.Cassie kirjoitti:
-
Katsa
Toisaalta, voisihan sitä iloita vaikka siitä, että ikiliikkuja on vihdoin keksitty!
Nämä asiat vaan tapahtuu, uudelleen ja uudelleen, koskaan ei kukaan ota opikseen, syyttömiä rankaistaan, roskat lakaistaan maton alle ja loput vaietaan kuoliaaksi. Mistään ei voida puhua ääneen koska "mitä muutkin ajattelee" ja "eihän meidän Esko/Irma tee sellaista...".
Valitaan helpoimmat syylliset ja ollaan ylpeitä kun juttu on ratkaistu ja saadaan tapaus nippuun ja vaiettua. Jee jee ja jippii. Kyllä se tyttö/poika olikin hullu ja tyhmä, näkihän sen aina että se oli outo ja sen äiti oli huora. Ainiin ja sehän pelasi niitä pelejä.
Ainiin ja sehän oli säälittävä idiootti koska se matki Harrisia/Auvista/insert correct name here. Eläissään ei keksinyt mitään omaa.
Ihanko totta? Mistähän se voisi johtua? Niin kauan kun jäljelle jäävillä on pää perseessä, tätä tapahtuu.
Samaan aikaan, nytkin, jossain joku sahaa haulikkoaan ja rakentaa juuri sitä Mahtavinta pommia joka tappaa Kaikki. Sitä odotellessa.
Sinänsä täysin turha avutuminen, koska Columbine Kidsit tämän tietävätkin ja lopuilla on edelleen pää perseessä, kun on niin kiire kauhistelemaan kuinka jotkut voivat ihailla kouluammuskelijoita. Ajattelin nyt vaan tässä kahvin ohessa toivottaa teille hyvät huomenet ja Cassielle tervetuloa!
Nämä asiat vaan tapahtuu, uudelleen ja uudelleen, koskaan ei kukaan ota opikseen, syyttömiä rankaistaan, roskat lakaistaan maton alle ja loput vaietaan kuoliaaksi. Mistään ei voida puhua ääneen koska "mitä muutkin ajattelee" ja "eihän meidän Esko/Irma tee sellaista...".
Valitaan helpoimmat syylliset ja ollaan ylpeitä kun juttu on ratkaistu ja saadaan tapaus nippuun ja vaiettua. Jee jee ja jippii. Kyllä se tyttö/poika olikin hullu ja tyhmä, näkihän sen aina että se oli outo ja sen äiti oli huora. Ainiin ja sehän pelasi niitä pelejä.
Ainiin ja sehän oli säälittävä idiootti koska se matki Harrisia/Auvista/insert correct name here. Eläissään ei keksinyt mitään omaa.
Ihanko totta? Mistähän se voisi johtua? Niin kauan kun jäljelle jäävillä on pää perseessä, tätä tapahtuu.
Samaan aikaan, nytkin, jossain joku sahaa haulikkoaan ja rakentaa juuri sitä Mahtavinta pommia joka tappaa Kaikki. Sitä odotellessa.
Sinänsä täysin turha avutuminen, koska Columbine Kidsit tämän tietävätkin ja lopuilla on edelleen pää perseessä, kun on niin kiire kauhistelemaan kuinka jotkut voivat ihailla kouluammuskelijoita. Ajattelin nyt vaan tässä kahvin ohessa toivottaa teille hyvät huomenet ja Cassielle tervetuloa!
En todellakaan lähtisi tuomitsemaan ketään siitä, että kiusaajien päitä ei haeta tässäkään tapauksessa pölkyille. Eihän kukaan kuitenkaan voi varmasti tietää, kun pojat eivät itse ole enää motiiveistaan kertomassa. Lisäksi, ei voi ajatella suoranaisesti niin, että homma on kiusaajien syy. Jos kiusaajat olisivat yllyttäneet poikia ammuskeluun, niin sitten tietenkin välillisesti, mutta ratkaisu on kuitenkin ollut yksin poikien. Tässä tapauksessa pojat ovat saaneet täysin absurdin idean, mitä kuitenkaan suurin osa kiusatuista ei toteuta.VoDKa kirjoitti: Minua suoraan sanottuna ällöttää, että kiusaajat pääsevät kuin koira veräjästä aina näissä asioissa, kun joku sitten vinksahtaakin siinä määrin, että lähtee aseiden kanssa koululle. Kukaan ei viitsi katsoa niitä syitä sen kummemmin jotka ajoi tähän, päätetään vain yhteistuumin että sairas ihminen, hyi, miksi se tommoista teki.
Itse ainakin löydän syitä enemmän pojista, kuin heidän kiusaajistaan, vaikka kiusaaminen olisikin ollut sitten miten julmaa tahansa.