Pallosalama.

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.
Nasse
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Nasse »

anneli1 kirjoitti:Jos oli koko päivän tehny duunia otsansa hiessä, niin ei kai ihan pieniin tömäyksiin herännyt, siis tää metsuri.

Mun kokemus tästä pallosalama tms ilmiöstä on kanss sellainen, ettei me siellä mökillä kuultu mitään räjähdyksen ääntä sinänsä, ei edes silloin kun se vaan hajosi siinä silmiemme edessä. Ainoa aistein havaittava juttu oli se rikin katku kun ryntäsimme ulos.
Niitä tuntuu olevan vähän laidasta laitaan,jotkut sanovat sen räjähtäneen hävitessään kun taas jotkut puhuvat hiljaisesta tai täysin äänettömästä pallosta... Toinenkin tapaus on viime kesältä:kaverini oli kotona (maalaistalo) olohuoneessa ja katseli ikkunasta komeaa salamointia.Yhtäkkiä yksi monista paikalla olleista koirista alkoi murista ja haukkua keittiössä,eikä mennyt hetkeäkään kun keittiöstä kuului räjähdys(omien sanojensa mukaan kuin olisi haulikolla ampunut) .No se ryntäs keittiöön ja ei huomannut muuta kuin kovan kuumuuden ja "pistävän" hajun,todennäköisesti otsonin hajun

Ehkäpä tämäkin pallosalama
anneli1
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja anneli1 »

Tällaisen jutun, joka tapahtui joskus 1920-30 -luvulla, on kertonut mulle eräs nainen, joka jos vielä eläisi olis yli 100 v:

Heillä oli maatila Itä-Suomessa ja oli heinänteon aika. Joku heinäalue sijaitsi melko kaukana asutuksesta ja sinne oli lähtenyt porukkaa heinäduunia tekemään. Kesä oli ollut todella lämmin ja ukonilmoja myös.

Talon isäntä oli ihmetellyt kun näitä heinämiehiä ei kuulunut takaisin. Isäntä porukoineen lähti katsomaan missä palkolliset viipyvät, ja tämä silloinen pikkulikka ruinasi itsensä mukaan.

Saavuttuaan ns karjamajalle eli ilmeisesti jokinlaiselle taukotuvalle, oli näky ollut melkoisen karmea: kaikki majassa yöpyneet neljä henkilöä olivat kuolleet!

Kaikissa oli ollut palovammoja ja mökin tulisijan (puuhella) oli murtunut halki , samoin savupiippu. Uhrit olivat kaikki olleet istuma-asennossa pöydän ääressä, ilmeisesti ruokailemassa. Mökin sisällä oli palon jälkiä ja rautaisia hellanrenkaita löytyi erään uhrin kaulan ympäriltä.

Keneltäkään ei ollut varastettu mitään, eikä mitään kamppailun jälkiä näkynyt, joten syyksi oletettiin luonnonilmiötä. Vanha rouva itse oli varma. että asialla oli ollut pallosalama.

En ole koskaan epäillyt hänen kertomustaan, järkevä lautamiesnainen, eikä hän koskaan tyrkyttänyt pallosalama -teoriaa, mutta kyllä mun mielestä jokin sellainen tuon tapahtuman aiheutti.
Nasse
Lauri Hanhivaara

Se voisi hyvinkin olla ukkosen tekosia.Monissa tapauksissa missä salama on iskenyt saunaan tai muuhun rakennukseen jossa on tulisija,on salama osunut suoraan savupiippuun. Tämä todennäköisesti johtuu siitä kun piippu on täynnä hiiltä ja mm.grafiittia (johde) ja toimii ikään kuin ukkosen johdattimena :?
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

Youtubesta löytyy muutamia aiheeseen liittyviä kiinnostavia videoita:

http://www.youtube.com/watch?v=V65iWNNYrNU - mahdollinen pallosalama pätkän loppupuolella nousee maasta ja häviää nopeasti

http://www.youtube.com/watch?v=6ioN-3UW ... re=related - todennäköinen pallosalama metsän yläpuolella ukonilmalla grillijuhlissa(!) kuvatussa pätkässä

Tässä on hieno video ns. Pyhän Elmon tulista, jotka aiheutuvat siitä, että varaus kerääntyy teräviin huippuihin, ja ukonilmalla juuri huipun ja pilven väliin syntyy helpommin voimakas sähkökenttä, joka ionisoi ilman, jolloin ilmasta tulee plasmaa:

http://www.youtube.com/watch?v=zXVwLbCNGfI
Every ship must sail a world.
Nasse
Lauri Hanhivaara

Ihan mielenkiintoisia videoita. Joskus You tubesta löysin semmoisen videon missä joku professori tjsp. onnistui tekemään laboratorio olosuhteissa hyvin pieniä pallosalamoita... 8) En muista millä nimellä löysin mutta kuiteskin
PitBull
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja PitBull »

en oo koskaan itse törmännyt mutta ukki vainaa on saunassa ollut semmoisen kanssa :shock:
Nasse
Lauri Hanhivaara

Semmoinenkin tuli mieleen kun on noita pallosalama juttuja kuullut, niin melkein kaikki on sattunut maaseudulla...
Freddy
Jack Taylor

Viesti Kirjoittaja Freddy »

Minulla on omakohtainen kokemus pallosalamasta.Olin poikasena vanhassa ulkosaunassa saunomassa,sikon ja siskon tytön kanssa.Vähän matkan päässä ukosti.Saunassa oli selkämmetakana sellainen savusaunanaikainen savunpoisto luukku,joka oli tietenkin tukittu jo aikoja sitten kun savusauna muutetiin savut piipusta lykkääväksi malliksi.Tästä kiinniolevasta luukusta tuli pallosalama minun ja siskotytön päiden väliin,oli siinä pienen hetken jatkoi matkaa.Meni sitten oven läpi ja oli jatkanut matkaansa meille kotiin,jossa isäni oli ollut laittamassa juuri kenkiä jalkaansa.Kun pallosalama oli tullut siihen lattialle jalkojen eteen.Isä oli kuulemma kuin halvaantunut ei ollut pystynyt liikauttamaan sormeakaan ja oli alkanut tuntua rinnassa outoa painetta.Isä oli kuulemma huutanut PERKELE! ja siinä samassa oli pallosalama jatkanut matkaansa talosta ulos.Ja melkein välittömästi oli lähellä pamahtanut todella kovaa.Pallo ei ollut iso ehkä 2€ kolikon kokoinen,ja mihinkään lävistämistään seinistä ei jäänyt jälkeäkään.Minuun tällä oli sellainen vaikutus että nyt olen oikea ukkos friikki,tykkään oikein kunnon ukkosmyrskyistä.Ei pelota enää pätkääkään.Harvoin noita näkee,ei ole sen koommin vastaan tullut.Mutta kyllä siinä leuka auki losahtaa kun kohdalle sattuu.
aamu
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja aamu »

Jahas,tällainenkin löytyi :)

Minulla olisi kaksi kertomusta aiheeseen liittyen. Piti oikein soittaa äidille,ja kysyä miten jutut menivät,etten puhu läpiä päähäni.

Äitini oli 70-luvulla heidän vanhassa kotitalossaan vintissä. Samaan aikaan vintissä tuli pistorasioista lieskoja(kuulema metrin pituisia),ja alakerrassa oli pyörinyt pallosalama (mummoni oli siellä). Pallosalama oli tullut uunista, kiertänyt pitkään lattiatasolla,ja mennyt samaa tietä takaisin.

Toinen tarina: Äitini,mummoni ja hänen sisarensa näkivät pallosalaman joskus 70-luvulla. Oli tullut takan luukuista sisään, kierrellyt tuvassa ja mennyt lopulta takaisin samaa tietä ulos.
supernova
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja supernova »

Eikös nää elmon tulet olleet jokseenkin tavallisia purjelaivojen aikaan mastoissa. Merimiehet pitivät niitä hyvänä enteenä sille että laiva tulee selviämään myrskyn.

No joo, en oo ikinä nähnyt itse elmon tulia enkä pallosalamaa.

Taannoin 90 luvun alkupuolella asuin aika landella silloisen avokkini kanssa ja tuli ukonilma. Lankapuhelin olisi tietty pitänyt ottaa pois seinästä mutta tulimme juuri kotiin. Seisoin ihan puhelimen vieressä joka pirahti (lankapuhelin tietty) jolloin siinä vieressä seistessä luurista iski kuuntelupuolelta melkoinen liekki. Muistan avokin vielä todenneen silmät selällään että kuka piru sieltä nyt soittaa. :lol:

Tuo avokki joka oli siellä asunut koko lapsuutensa, kertoi nähneensä ukonilmoilla läheisen voimavirran tuntumassa melko usein ilmiöitä joita hän ja vanhempansa olettivat ja nimittivät pallosalamoiksi.

En tiedä mitä olivat mutta tämä ex-avokki on tohtorisnaisia ja melko merkittävässä asemassa alansa johtavan yhtiön palkkalistoilla. Eli ei se nyt ihan hulluja voinut puhua kun vanhempansa puhuivat samaa. kohta jossa tie meni tai menee näiden voimalinjojen alta, on semmoisen kukkulan kohdalla että periaatteessa uskon hyvinkin että paikka on ukkoselle otollinen.

Muita ukkoseen liittyviä seikkoja: Isovanhempani puhuivat aina että ei tänne ukkonen tule jos se tulee tuolta ison kallion takaa. Mutta jos se tulee, se on helvetin kova.

Tavallisia salamaniskuja maahan (siis puuhun) olen nähnyt 4 kertaa. Yhden ihan pikkupoikana kun katselin kerrostalon ikkunasta kun salama löi säleiksi pihalta suurehkon männyn.

Kolme muuta kertaa on olleet paikassa josta myös vanhemmat ihmiset sanovat että jos ukkonen tulee mereltä, sen täytyy olla kovin kova että pääsisi päälle. Ne kolme kertaa olivat samana iltana kun rantasaunan terassilta katseltiin lauantai-iltana ukkosta ja salama löi kolmeen eri puuhun siinä pihalla.

Samassa paikassa on erään saaren rannassa kelo johon vanhempi polvi tiesi ukkosen iskeneen ainakin kolme kertaa. Serkku oli tämän jälkeen nähnyt neljännen iskun, eli se siitä typerästä väitteestä ettei ukkonen iske samaan paikkaan kahta kertaa.

Muuten, arvatkaapa kuinka leveä salama on? Noin 2 cm. Se vaan näyttää paljon leveämmältä kun kirkkaus ylivaloittaa silmän, kameran filmin, digikameran kennoston.

Miksi salamointi jyrisee? Salama polttaa tieltään kaiken hapen ja pun tyhjiö täytyy, syntyy jyrinä. Miksi sitten usein jyrinä on pitkä? Siksi että salama ei ole kohtisuora ja vaikka olisikin, sen ylä ja alaosista on eri matka kuulijaan. Näin ollen kun ääni etenee suht koht hitaasti, kuullaan jyrinä pitkäkestoisena.

Miksi auto on melko turvallinen ukkosella? Koska kumipyörät eristää sen maasta. Ei vaan auto muodostaa ns. faradayn häkin. Katso lisää siitä vaikka wikipediasta.

Anteeksi nyt että selitän monille tuttuja asioita mutta uskon että lukijoissa on paljon niitäkin jotka eivät tätä kaikkea tiedä.

n
seireeni
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja seireeni »

Vanhempani olivat mökillä kovan ukkosen aikaan toissa kesänä. Mukana ollut 8-vuotias sukulaispoika oli huussireissulla nähnyt pellolla jonkin "kirkkaan pyörivän pallon", jonka vanhempani olettivat pallosalamaksi. Miettivät ensin, että voiko poika keksiä moista, mutta eihän sitä tiedä. Itse en ole pallosalamaa nähnyt.
"I think it was sick and weird."
Vastaa Viestiin