Turun terrori-iskun sankari yritti huijata korvauksia

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Rubiskreebeli
Jane Marple

Re: Turun terrori-iskun sankari yritti huijata korvauksia

Viesti Kirjoittaja Rubiskreebeli »

PaxCow kirjoitti:
Alex Smith kirjoitti: (auttoi ihmisiä Turun terroriteossa, mutta siitä ei nyt ole kysymys)
Paitsi että juuri siitä sankaristatuksessa on kyse. Tämä mies on korotettu sankariksi terrori-iskun tapahtumien, ei muun elämänsä, vuoksi.

Mutta joo, ei-rasisteille kiva ketju purkaa turhautumistaan vääränväriseen sankariin. Carry on.
Hän on sankari, ketjun voi sulkea ihailevin katsein.
PaxCow
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja PaxCow »

Gurney kirjoitti: Samalla tavalla hän varmaan tietää kun Tackleberry ja Paxcow tietävät kaikki eri mieltä heidän kanssa olevat natseiksi.
Ei kannata heittäytyä lapselliseksi ja heitellä tällaisia virheellisiä väittämiä, ellei tieten tahtoen halua antaa keskustelutaidoistaan heikohkoa kuvaa.

Menee kyllä ohi aiheen, ehkäpä modet siivoavat Gurneyn viestistä lähtöisin olevat epäolennaisuudet.
"I do not fear death. I had been dead for billions and billions of years before I was born, and had not suffered the slightest inconvenience from it." - Mark Twain
rahima
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja rahima »

Tuo minun edellinen kirjoittamani juttu kertoi omista kokemuksistani näiden maahanmuuttajien kanssa eli huijaus ja valehtelu on hyvin yleistä.En sillä lailla tiedä tämän Turun sankarin taustoja,mutta tiedän kokemuksesta,että milloin haetaan turvapaikkaa,milloin ns.työolea,opiskeluolea,avioliitto-olea. Aina sen mukaan mistä voisi olla hyötyä. Olisi mielenkiintoista tietää tarkemmin tämän Turun sankarin vammat,kun pyörätuolissa näyttää istuvan. Onko selkäydinvamma? Miksi miestä ei kuntouteta käveleväksi vaan heti nostetaan kädet pystyyn ja loppuiäksi haetaan eläkettä. Onko valehtelu työtehtävistä ainoa valhe?
URSA
James Bond (Roger Moore)

Viesti Kirjoittaja URSA »

Oli niin väsy ja pipi mutta ylimääräinen raha olisi auttanut...

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005799100.html
Taloudelliset ongelmat, kipu, stressi ja vahvat lääkkeet – näin Turun terrori-iskussa loukkaantunut Hassan Zubier perustelee väärien tulotietojen antamista

Hassan Zubier ei työskennellyt väittämänään aikana ensihoitajana. Syyttäjä on nyt tehnyt tutkintapyynnön miehen toimista. Aiemmin iskun tekijä määrättiin maksamaan Zubierille mittavat korvaukset.

Julkaistu: 22.8. 9:46 , Päivitetty: 22.8. 15:22

Turun terrori-iskun oikeudenkäynnin syyttäjä on tehnyt tutkintapyynnön iskussa loukkaantuneen ruotsalaisen Hassan Zubierin toiminnasta, koska hän on antanut vääriä tietoja menettämistään ansiotuloista.

Myös terrori-iskusta tuomittu marokkolaismies aikoo vaatia muutosta hänen maksettavakseen määrättyihin korvauksiin samasta syystä.

”En voi kommentoida, miten tämän asian selvittäminen etenee ja mitä seuraamuksia siitä voi tulla. Sen verran voin sanoa, että olen tehnyt asiasta tutkintapyynnön poliisille”, sanoo kihlakunnansyyttäjä Hannu Koistinen.

Keskusrikospoliisi selvittää nyt tutkintapyynnön perusteella, onko tapauksesta syytä aloittaa esitutkinta ja mitkä rikosnimikkeet voivat tulle kyseeseen.

Hassan Zubier vastasi keskiviikkona sähköpostitse HS:n kysymyksiin aiheesta.

”Olen niin pahoillani siitä, mitä tein”, hän toteaa viestissään.

Zubier kertoo olleensa tuolloin taloudellisissa vaikeuksissa, vahvan lääkityksen vaikutuksen alaisena, stressissä ja kivussa.

”Tein pahan virheen, joka nyt tuhoaa minut Suomessa.”

Hän sanoo tekevänsä syyttäjän kanssa yhteistyötä ja ottavansa vastaan tuomionsa.

”Olen vain ihminen, joka teki pahan virheen.”

Hän toivoo, että Suomi näkisi, mitä hän teki väkivaltatilanteessa eikä vain hänen virhettään. Hän kertoo viestissään myös elävänsä elämäänsä nyt vaimonsa ja haavojensa kanssa sekä surevansa toimiensa vuoksi.

Hän myös kertoo tietävänsä, että hän ei voi enää pitää esimerkiksi puheita Suomessa.

Zubierin asiamies Ari Huhtamäki kertoi maanantaina, että tieto väärennetystä asiakirjasta tuli ilmi Valtiokonttorin rutiinitarkastuksen yhteydessä.

Zubier auttoi terrori-iskun ensimmäistä uhria ja sai itsekin tilanteessa hengenvaarallisia vammoja. Hän joutuu todennäköisesti käyttämään pyörätuolia loppuelämänsä.

Huhtamäenkin mukaan Zubier kertoi todistuksen väärentämisen syyksi huonon taloudellisen tilanteen.

Zubier ei ollut töissä väittämänään aikana ensihoitajana. Yrityksessä ei myöskään työskennellyt ketään sen nimistä, joka oli allekirjoittanut Zubierin esittämän väärän todistuksen.

Huhtamäki sanoo paljastuneen tilanteen olevan ”kauhean tylsä asia”. Hän pitää selvänä, että Zubier kyllä saa kaikki muut korvauksensa eli ne, jotka eivät liity huijausyritykseen menetetyistä ansiotuloista.

”Pelastuslaissa on pykälä, jonka mukaan kuka tahansa, joka tällaisessa tilanteessa pyrkii auttamaan toisia ja siinä vammautuu, niin tälle maksetaan korvausta siitä”, Huhtamäki sanoo.

Varsinais-Suomen käräjäoikeus määräsi terrori-iskusta tuomitun Abderrahman Bouananen maksamaan Zubierille korvauksia ansionmenetyksistä vajaat 7 000 euroa sekä kuukausittain 950 euroa siihen asti, kunnes Zubier tulisi eläkeikään.

Käräjäoikeuden tuomio ei ole vielä lainvoimainen. Bouanane on ilmoittanut olevansa tyytymätön siihen, mutta hänen puolustuksensa ei ole jättänyt vielä varsinaista valitusta hovioikeuteen.

Bouananen puolustus aikoo vaatia muutosta hovioikeudessa korvauksiin nyt paljastuneiden asioiden perusteella.

”Katsotaan myöhemmin, missä laajuudessa niihin vaaditaan muutosta. On selvää, että kaikki [Zubierin esittämät] vaatimukset täytyy vielä käydä läpi ja selvittää”, sanoo Bouananen asianajaja Kaarle Gummerus.
ReissuLasse
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja ReissuLasse »

Miten tyhmä pitää olla että tekee tuollaisen alkeellisen vedätyksen, laittaa nyt sellainen henkilö paperiin jota ei edes ko. duunipaikasta löydy.
Muutenkin luulisi että jos on rahasta tiukkaa niin sitä ois kaikenlaista kissanristiäistä tarjolla semijulkkikselle ja aina voi pistää pystyyn oman kebabluolan, sitähän voi ihan rakentaa teeman tuon tapauksen pohjalta.
Julperi
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Julperi »

Rubiskreebeli kirjoitti:
PaxCow kirjoitti:
Alex Smith kirjoitti: (auttoi ihmisiä Turun terroriteossa, mutta siitä ei nyt ole kysymys)
Paitsi että juuri siitä sankaristatuksessa on kyse. Tämä mies on korotettu sankariksi terrori-iskun tapahtumien, ei muun elämänsä, vuoksi.

Mutta joo, ei-rasisteille kiva ketju purkaa turhautumistaan vääränväriseen sankariin. Carry on.
Hän on sankari, ketjun voi sulkea ihailevin katsein.

Ja vitut!!!
CharlesBronson
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja CharlesBronson »

Ihan YLEisraadion uutisissa kerrottiin äsken, että tämä huijari on vanha konna.
it's my car !
poikani
Telkkaridekkareiden asiantuntija

Viesti Kirjoittaja poikani »

Yle kirjoitti:Turun auttajan elämä on ollut rikkinäinen – Hassan Zubierin taustalta löytyy myös pitkä vankilatuomio parinkymmenen vuoden takaa

Hassan Zubier tunnusti eilen yrittäneensä huijata korvauksia. Hänen taustaltaan löytyy myös vakava rikostuomio Ruotsista vuosituhannen vaihteesta

Turun puukotukset 201722.8.2018 klo 19:42päivitetty 22.8.2018 klo 20:21

TUKHOLMA Turun auttajana tunnetulle miehelle on tullut niin tukiviestejä kuin uhkauksiakin. Eilen tiistaina tuli ilmi, että Turun torilla vuosi sitten oman terveytensä kustannuksella puukotuksen uhreja auttanut Hassan Zubier oli yrittänyt huijata Valtionkonttorilta korvauksia.

Miksi?

– Olin taloudellisessa kriisissä. Sain paniikin, Zubier sanoo Ylelle Märstassa, Tukholman pohjoispuolella.

Hän on jättänyt autonsa huoltoon, istuu pyörätuolissa rengasfirman ulkopuolella, sytyttää tupakan ja huokaisee syvään.

Hän on huolissaan puolisostaan ja pienestä pojastaan. Heidän vuokseen hän sanoo tarvinneensa rahaa.

– Se oli uskomattoman tyhmää. En aio keksiä tekosyitä.

Zubier myöntää väärentäneensä todistuksen menetetyistä ansioista ambulanssifirmassa Ruotsissa ja kertoo, ettei ollut kyennyt tekemään töitä ennen Turun tapahtumia.

– Olin sairauslomalla MS-taudin takia.

Pitkä vankeustuomio

Zubierin elämä on ollut rikkinäinen, MS-diagnoosin hän sai vankilassa.

Hänet tuomittiin vuonna 2001 törkeästä tuhopoltosta, tuhopoltosta, vahingonteosta ja väärän hälytyksen tekemisestä kahdeksan vuoden vankeusrangaistukseen.

Hän ei ole ylpeä siitä.

– En aio puhua siitä. Sain tuomion 2001. Olen hyvittänyt virheeni. Tuomio on kahdenkymmenen vuoden takaa. En ollut rikosrekisterissä sitä ennen, enkä ole joutunut sinne sen jälkeen, Zubier kertoo.

Hän pelkää, että suomalaiset unohtavat, mitä hän teki Turun torilla ja kääntävät hänelle selkänsä. Terroristin saama tuomio on se, mikä hänen mielestään on tärkeää.

– En aio vähätellä sitä, mitä itse olen tehnyt. Toivon, että väärennös käsitellään pian ja saan rangaistukseni.

– Olen ihminen, joka oli paikalla terroristihyökkäyksessä. Koko elämäni on mennyt pilalle. Olen tehnyt virheitä. Toivon, että ihmiset ajattelevat, mitä tein sinä päivänä, eivätkä aiempia virheitäni.

Tuomio törkeästä tuhopoltosta

Tukholman käräjäoikeuden pöytäkirjoista käy ilmi, että Zubier sai tuomion törkeästä tuhopoltosta sytytettyään oman autonsa.

Oli 30. elokuuta 2000. Zubier asui hotellikodissa, jossa oli kaikkiaan 62 asukasta. Hänelle oli juuri kerrottu, ettei hän saisi vakituista virkaa bussiyrityksestä, jossa hän oli töissä.

– Kaikki meni rikki, hän kertoo pöytäkirjassa.

Zubier oli työskennellyt keskiyöhön ja pysäköi autonsa hotellikodin autotalliin. Sitten hän valeli etu- ja takaistuimet sytytysnesteellä, heitti autoon palavan tulitikun ja meni huoneeseensa.

Kun hän myöhemmin tunsi savun hajun, hän lähti tarkistamaan tilannetta, säikähti ja soitti palokunnan. Sen jälkeen hän koputti hotellikodin oville saadakseen muut asukkaat ulos.

Vuotta aiemmin hän oli sytyttänyt kaksi paloa sairaalassa, jossa työskenteli vartijana. Mies tuikkasi tuleen vessan paperikorin ja varastokomeron.

Kahden osaston potilaat evakuoitiin sairaalan pysäköintialueelle.

Zubier kävi itse varoittamassa potilaita ja huolehti siitä, että he pääsivät ulos. Oikeuden pöytäkirjojen mukaan hän ei muista, mitä ajatteli. Hän sanoo tarvinneensa apua.

Zubieria käytettiin lapsena hyväksi

Oikeuden pöytäkirjoissa lukee: "Hänellä on ollut vaikea nuoruus, ja häntä on käytetty joitakin kertoja hyväksi. Hän on voinut huonosti ja hakenut apua saamatta sitä."

Zubier on niukkasanainen kertoessaan seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Pedofiili oli naapuri, joka hoiti asuinalueen lapsia.

– En kerro tätä saadakseni sympatiaa, vaan siksi, että se on lapsuuteni. Synnyin 1971, 15. joulukuuta Lontoossa, vanhempani olivat eronneet. Isäni asui Ruotsissa, äitini, pikkuveljeni ja minä Lontoossa.

– Elämässäni oli pedofiili. Äitini ei pystynyt käsittelemään sitä ja lähetti minut isälleni, joka ei tiennyt lapsista mitään. Hän jätti minut sosiaalihuollolle ja kasvoin laitoksissa 16-vuotiaaksi.

Zubierin mukaan pedofiili tuomittiin ja kuoli vankilassa. Hän oli käyttänyt useita lapsia hyväkseen.

Myös Zubierin molemmat vanhemmat ovat kuolleet. Pikkuveljeen hänellä ei ole yhteyttä.

– Olen joutunut taistelemaan. Olen yksin.

Väitti nähneensä asemiehiä naapurustossa

Heinäkuussa ja lokakuussa 1998 Zubier syyllistyi väärien hälytysten tekemiseen. Hän väitti nähneensä aseistettuja miehiä, jotka olisivat vaaraksi ihmisille.

Ensimmäisen kerran hän väitti miesten aseistautuneen pistooleilla, toisella kerralla automaattiaseilla.

– Hyökkäyksen jälkeen sain apua. Nyt minulla ei ole mitään apua. Kipujeni ja henkisen väsymykseni vuoksi en jaksa sitä.

Zubier ei usko voivansa koskaan tehdä töitä kivuiltaan. Zubier tuli tunnetuksi Suomessa autettuaan vuosi sitten Turun puukotusten uhria ja haavoituttuaan myös itse terrori-iskussa.

Hän oli toivonut, että suomalaiset olisivat kiinnostuneet hänen kokemuksistaan Turusta, että hän voisi luennoida tapahtumista. Nyt se tuntuu turhalta toiveelta.

– Eiköhän maineeni ole melko lailla mennyttä Suomessa.

– Minut nähdään kielteisessä valossa. Että olisin sankari tai supersankari, siihen ei taida kukaan enää uskoa.

Hän kertoo aikovansa nuolla haavojaan ja pitävänsä huolta pienestä pojastaan. Hän myös toivoo, että suomalaiset antaisivat hänelle armoa.

– Nyt on todella pimeää. Jatkossakin on varmaan pimeää. Toivottavasti joku ojentaa kätensä.

Varasti rahaa työnantajalta

Sitten olivat vielä varkaudet. Lokakuussa 2000 Zubier varasti työnantajaltaan 18 300 kruunua eli noin kaksi tuhatta euroa.

Oikeudenkäyntipöytäkirjat eivät selitä Zubierin motiivia varkauksille. Eilen julki tullutta korvaushuijausyritystään hän selittää taloudellisella ahdingolla ja toivoo, ettei joudu väärennöksestä oikeuteen.

– Minulle langetetaan joku tuomio. Minun pitääkin saada tuomio. Olen rikkonut Suomen lakia, eikä sitä voi paeta. Otan vastaan tuomioni. Toivon kuitenkin, että tilannettani ymmärretään.

– Toivon, että ihmiset antavat minulle anteeksi.
https://yle.fi/uutiset/3-10365841
????? ?? ??????.
Tracker
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Tracker »

Onnneksi Hassanin jalat pelaavat, ainakin kotonaan käveli sujuvasti, puoli yhdeksän uutisissa näytettiin.
CharlesBronson
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja CharlesBronson »

Tracker kirjoitti:Onnneksi Hassanin jalat pelaavat, ainakin kotonaan käveli sujuvasti, puoli yhdeksän uutisissa näytettiin.
Yrittäneeköhän hän ilmaista, että ei tarvitsekkaan niitä korvauksia?
it's my car !
URSA
James Bond (Roger Moore)

Kiinnostavaa, kuinka monta kertaa Hassan on aiemmin ensin sytyttänyt tulipalon ja sitten esiintynyt pelastavana sankarina. Toiminnassa näkyy tietty kaava.

Mutta tietenkin kaiken voi selitellä ankealla lapsuudella ja piinanneella pedofiililla. Hassanilla riittää tarinoita.
Musta-Pekka2016
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja Musta-Pekka2016 »

Tälläinen lopulta oli siis Turun sankari. Tuolla aiemmin jo kysyttiin, että mitä sankarillista hän teki? Ilmeisesti pelasti ihmishengen tai ihmishenkiä en tosin ole varma, että kuoliko autettava/autettavat. No lurjus mikä lurjus.
wonderland
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja wonderland »

Musta-Pekka2016 kirjoitti:Tälläinen lopulta oli siis Turun sankari. Tuolla aiemmin jo kysyttiin, että mitä sankarillista hän teki? Ilmeisesti pelasti ihmishengen tai ihmishenkiä en tosin ole varma, että kuoliko autettava/autettavat. No lurjus mikä lurjus.
Vahvistiko joku silminnäkijä, että Zubier todella toimi pelastaen henkiä? Mediassa yleensä tämä Zubier on itse ollut äänessä siitä, miten hän tilanteessa toimi. Ei voi mitään, että kun taustalla on varkautta ja huijausta, alkaa epäilemään koko tarinaa alusta asti. Tosin karut kokemukset ja koettelemukset voi selittää sen, että ääritilanteessa on rohkeutta riittänyt.
" Heikoin lenkki, hänen sydämensä, petti. Se oli ajan kysymys." - Laiho oikeudessa
URSA
James Bond (Roger Moore)

Vai huomasiko Hassan tilaisuuden ryhtyä sankariksi ilman tulitikkuja?

Hassanin pelastama nainen oli ensimmäinen puukotettu ja jo torilla menehtynyt kuolonuhri. Hänet on siis tarkkaan ottaen palkittu moneen kertaan yrityksestä pelastaa uhrin henki.
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Tracker kirjoitti:Onnneksi Hassanin jalat pelaavat, ainakin kotonaan käveli sujuvasti, puoli yhdeksän uutisissa näytettiin.
No niin, mitä minä sanoin ketjun 1. sivulla. Luultavasti mies on saanut pyörätuolin jo ennen Turun puukotuksia sairastamansa MS-taudin vuoksi. Yllätys ei varmaan ole että MS-taudin diagnosointi on ongelmallista ja tärkeimpinä seikkoina diagnoosia asetettaessa ovat oireet ja muiden neurologisten tautien poissuljenta. Oireitahan ovat mm. väsymys, huimaus, tasapainohäiriöt, puutumiset, näköhäiriöt. Kaikki helposti teeskenneltävissä.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Vastaa Viestiin