Petri Salosen surma Tampereen Tesomalla 2014

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)

Re: Petri Salosen surma Tampereen Tesomalla 2014

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Syyttäjä kertoi Tesoman tapahtumien kulun: epäilty huusi, kun tajusi mitä oli tehnyt – Yli kolme vuotta salaisuutta pitäneelle miehelle syyte taposta

Veitseniskuihin kuollut mies löytyi joulukuussa 2014.

TÄNÄÄN torstaina selviää, mitkä seikat johtivat Tampereen Tesoman henkirikokseen vuonna 2014. Asian käsittely alkoi Pirkanmaan käräjäoikeudessa aamulla yhdeksältä, kun tekijäksi poliisille ilmoittautuneelle, vuonna 1994 syntyneelle miehelle luettiin syyte taposta.

Syyttäjän mukaan tapahtumat etenivät näin: uhri lähti illalla ostamaan tupakkaa ja poikkesi samalla pubiin. Oli kireä pakkanen ja maassa ohut lumikerros. Tekijä kohtasi humalaisen uhrin, kun tämä oli palaamassa kotiinsa. Tekijällä oli tapana kuljettaa isoa veistä mukanaan, jotta voisi puuttua tilanteisiin, joissa olisi väkivaltaa.

Tekijä pyysi uhrilta tupakan jämät, jonka myös sai. He kävelivät hetken rinnakkain, sitten tekijä jättäytyi askeleen taakse, otti uhria olkapäästä ja löi tätä kahdeksan kertaa ylävartaloon. Mitään syytä tekoon ei ollut, sanoi syyttäjä.

Tekijä ei muista uhrin kaatumista, mutta kertoi poliisille, että oli huutanut, kun oli tajunnut, mitä oli tehnyt. Hän jätti veitsen ja tupen metsään, josta poliisi ne sittemmin löysi.

Lumessa olleiden jälkien perusteella uhri oli kaatunut pian puukotuksen jälkeen. Yksi iskuista oli kuolettava.

Tekijä palasi kotiinsa ja vasta yli kolmen vuoden päästä ilmoittautui poliisille. Hän kertoi tehneensä sen omaisten puolesta.

Osa oikeudenkäynnistä käydään suljetuin ovin, koska salisssa käsitellään salassa pidettäviä terveystietoja.

HS seuraa käräjöintiä torstaina.

TAPAUS oli muutaman vuoden täysi mysteeri poliisille. Tekijästä ei ollut mitään tietoa, vaikka poliisi toistuvasti kaipaili yleisön vinkkejä. Tapaus sai julkisuutta myös siksi, että poliisi otti sen yhteydessä järjestelmällisesti lähes tuhat sylkinäytteitä Tesomalla asuvilta miehiltä ja vertaili näin saatuja dna-näytteitä tapahtumapaikalta löytyneisiin esineisiin.

Tämä keino ei kuitenkaan tuonut esiin tekijää, vaan epäilty ilmoittautui itse poliisille viime kevättalvella, runsaat kolme vuotta tapahtumien jälkeen. Epäillyksi hänet vahvisti tekovälineenä pidettyyn puukkoon ja tuppeen täsmäävä dna ja se, että hän kertoi poliisille asioita, joita vain tekijä voi tietää.

”Hän on kertonut miettineensä asiaa paljon ja tullut siihen tulokseen, että nyt asia täytyy saada pois mielestä”, kertoi viime keväänä tutkinnanjohtaja Jari Kinnunen, kun mies oli juuri pidätetty.

Noin 40-vuotias uhri löytyi itsenäisyyspäivän jälkeisenä aamuna Tesomalta. Häntä oli lyöty useasti teräaseella. Tekopaikka oli Tesoman valtatien varressa kevyen liikenteen väylällä. Poliisin mukaan uhri ja epäilty olivat yöllä tavanneet sattumalta väylän varrella olleen penkin luona ja polttaneet siinä yhdessä tupakkaa. Uhri löytyi noin 120 metrin päästä penkistä.

Läheisestä metsästä tutkijat löysivät myös puukon ja tupen. Teon motiivi ei ole tiedossa.

Poliisi tutki tapausta aluksi murhana, mutta syyteharkinnassa nimike muuttui tapoksi.

Syytetylle on jo esitutkinnan aikana tehty mielentilatutkimus. Sen tulos kuullaan torstaina.

Helsingin Sanomat
8.11. 8:20 , Päivitetty: 8.11. 9:54

"Tekijällä oli tapana kuljettaa isoa veistä mukanaan, jotta voisi puuttua tilanteisiin, joissa olisi väkivaltaa".

Oliko todellakin näin? Entä halusiko epäilty olla jonkinlainen sankari, joka pelastaa jonkun? Kun tilaisuutta ei tullutkaan, niin päättikin itse aiheuttaa väkivaltaa.

"He kävelivät hetken rinnakkain, sitten tekijä jättäytyi askeleen taakse, otti uhria olkapäästä ja löi tätä kahdeksan kertaa ylävartaloon. Mitään syytä tekoon ei ollut, sanoi syyttäjä".

Kyllä siihen joku syy on - epäilty ei sitä vaan halua kertoa tai ei tiedosta syytä. Tappona joo, mutta jos ei tällä kertaa vaadita/annostella sitä normia 8 v 6 kk:tta koska kyse on useista iskuista ja tappamista tarkoituksella - ei siis riidan yhteydessä olleesta pikaisesta sohaisusta, joka vaan sattui osumaan kuolettavasti - niin syyttäjän pitäisi vaatimaan ainakin 10 vuoden tuomiota.
- "Itsensä paljastaminen" toki luetaan epäillyn eduksi.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Karjala89
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja Karjala89 »

Eipä yllätä että murhasta tapoksi muutui tämäkin. Ai että suomessa hoidetaan hommat hyvin....
Ghost hunting
Sherlock Holmes

Viesti Kirjoittaja Ghost hunting »

Aika halvalla henki lähtee, kun olet väärässä paikassa, väärään aikaan, väärän henkilön kanssa polttamassa tupakkia. Veikkaan että rambo on ollut pidemmän aikaan, väijymässä Tesoman metsissä ja on leikkinyt, harjoitellut sotajuttujansa." On kertonut pitäneensä veistä mukaan siksi, että hän voisi käyttää sitä, jos näkisi sivullisena väkivaltarikoksen", kuka tähänkin pashaan uskoo :mrgreen: :mrgreen:
Tuomion Pasuuna
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Tuomion Pasuuna »

Karjala89 kirjoitti:Eipä yllätä että murhasta tapoksi muutui tämäkin. Ai että suomessa hoidetaan hommat hyvin....
Millä perusteella tämän pitäisi nyt sinusta olla murha?
jepulis82
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja jepulis82 »

Tuomion Pasuuna kirjoitti:
Karjala89 kirjoitti:Eipä yllätä että murhasta tapoksi muutui tämäkin. Ai että suomessa hoidetaan hommat hyvin....
Millä perusteella tämän pitäisi nyt sinusta olla murha?
Se että jatkuvasti kantaa rambopuukkoa mukana. Juu, saatanan ison puukon mukana raahaamisen tarkoitushan oli tietenkin "itsepuolustus" tai jonkun muun henkilön puolustus. :roll:

Ilmiselvä asia että henkilö joka kantaa rambopuukkoa mukana, on suunnitellut surmaavansa jonkun. Helevetin sinisilmäiset idiootit vaan uskoo kaiken mitä nää psykot kertoilee. :shock:
"Those who want respect, give respect."
ktaina
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja ktaina »

Tesoman epäilty tappaja lueskeli uutisia omasta veriteostaan - piti kommentointia sivistymättömänä: ”Ne käy siellä toistensa päälle”....Tutkija kysyi epäillyltä, oliko tämä lukenut henkirikosta koskevaa uutisointia lehdistöstä.

– Oon, ja sitten mä oon sieltä Murha.infosta lukenut paljon tekstejä, mutta en mä tiiä. Suurin osa niistä on sellaisia, että ”ei jää kiinni”, mutta tässä sitä nyt ollaan, epäilty kertoi.

Mies sanoi, ettei ollut itse osallistunut keskusteluihin foorumeilla tai lehtien kommenttipalstoilla.

– Ei mulla ole tapana kommentoida mitään. Aika typeriä ne jotkut keskusteluthan siellä on.https://www.iltalehti.fi/kotimaa/08e5c2 ... 3_u0.shtml
jepulis82
Perry Mason

ktaina kirjoitti:Tesoman epäilty tappaja lueskeli uutisia omasta veriteostaan - piti kommentointia sivistymättömänä: ”Ne käy siellä toistensa päälle”....Tutkija kysyi epäillyltä, oliko tämä lukenut henkirikosta koskevaa uutisointia lehdistöstä.

– Oon, ja sitten mä oon sieltä Murha.infosta lukenut paljon tekstejä, mutta en mä tiiä. Suurin osa niistä on sellaisia, että ”ei jää kiinni”, mutta tässä sitä nyt ollaan, epäilty kertoi.

Mies sanoi, ettei ollut itse osallistunut keskusteluihin foorumeilla tai lehtien kommenttipalstoilla.

– Ei mulla ole tapana kommentoida mitään. Aika typeriä ne jotkut keskusteluthan siellä on.https://www.iltalehti.fi/kotimaa/08e5c2 ... 3_u0.shtml
Onhan se tietenkin niin että netissä kommentointi on typerää. Rambopuukolla murhailu taas on ihanan sivistynyttä puuhaa. :mrgreen:
Tuomion Pasuuna
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Tuomion Pasuuna »

Se että henkilö pitää puukkoa tai edes ampuma-asetta yleisesti mukanaan ei ole kyllä oikeuskäytännössä riittänyt täyttämään murhan kriteereitä.
jepulis82
Perry Mason

Tuomion Pasuuna kirjoitti:Se että henkilö pitää puukkoa tai edes ampuma-asetta yleisesti mukanaan ei ole kyllä oikeuskäytännössä riittänyt täyttämään murhan kriteereitä.
Ei Suomessa ainakaan, ei. Typerää, mutta niin on koko järjestelmä muutenkin. Miljonääri saa 60 000€ ylinopeussakot ja nuori tappaja istuu sen pari vuotta tappotuomiota ja on taas vapaa puukkohippasille. Ei oikein tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa näille.
AlexKrycek
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja AlexKrycek »

ktaina kirjoitti:Tesoman epäilty tappaja lueskeli uutisia omasta veriteostaan - piti kommentointia sivistymättömänä: ”Ne käy siellä toistensa päälle”....Tutkija kysyi epäillyltä, oliko tämä lukenut henkirikosta koskevaa uutisointia lehdistöstä.

Mikäs helvetin uutinen tämä on? Eihän täällä mitään muuta tehdää kuin käydään henkilöihin ja jakaudutaan leireihin. 90 prosentilla keskustelijoista ei ole tietoakaan subjektiivisesta asioiden tutkiskelusta vaan omasta ennakkokäsityksestä pidetään kiinni loppuun saakka. Sen jälkee keksitään niille jotka ovat eri mieltä erilaisia haukkumasanoja yms.

On erittäin vaikea uskoa että täällä suurin osa keskustelijoista (yleistiedon yms. Perusteella) on 30+ vuotiaita. Mutta nähtävästi lapsenmielisyys ei vain joiltakin karise ikinä.
Ghost hunting
Sherlock Holmes

Viesti Kirjoittaja Ghost hunting »

Aika kylmäpäinen täytyy olla kun lueskelet juttuja omista veriteostas, olisko ollut jopa kommentoimassa, siinä vaiheessa kun kolmen koplaa etsittiin, nooh onhan Auerikin täällä murhainfossa ollut joskus, ai peijoona kun tämä on hauskaa seurattavaa.
Tuomari Dredd
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Tuomari Dredd »

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005892441.html

"Esitutkinnan aikana mies päätettiin lähettää mielentilatutkimukseen. Siellä todettiin, että teon aikana hän on ollut syyntakeeton.
– Hänellä ei ollut mahdollisuutta toimia toisin. Hänet tulee jättää rangaistukseen tuomitsematta, sanoo syytetyn avustaja Miettinen."

En luultavasti koskaan tule ymmärtämään miten "ei ole mahdollisuutta toimia toisin" kuin lyödä 8 kertaa puukolla ihmistä, jolta on juuri saanut pummittua tupakkaa.
Petu
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja Petu »

Tesoman epäilty tappaja lueskeli uutisia omasta veriteostaan - piti kommentointia sivistymättömänä: ”Ne käy siellä toistensa päälle”....Tutkija kysyi epäillyltä, oliko tämä lukenut henkirikosta koskevaa uutisointia lehdistöstä.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/08e5c2 ... 3_u0.shtml
Kuviotapetti kirjoitti:..mua suoraan sanottuna vituttaa, että nää palstat on täynnä idiootteja jotka tappelevat keskenään.
Kuviotapetti kirjoitti:Tässä jonkinlainen profilointi Tesoman mahdollisesta murhaajasta.Ja painotan tässä, että en voi ottaa kantaa siihen, mihin tämä perustuu...!

Mies on vaalea hiusväriltään, mies on korkeintaan 185-190 cm pitkä, hän on kiinnostunut tähtitieteestä.

Hän on älykäs ja rationaalisesti käyttäytyvä mies.Huolimatta tästä rationaalisuudesta, hänellä on jonkinasteisia mielenterveys ongelmia. Hänellä on lyhyet hiukset, jotka ovat harvenevat, tai siilit hiukset.

Lisään tähän aiempaan hahmotelmaani, että hänellä on ongelmia päänsäryn kanssa ja hänellä on jokin ongelma näössään.Hän ei näe täysin selvästi.
Erinomaista profilointia, täsmää vallan mainiosti!
Kuviotapetti kirjoitti:Jos henkilö on jonkinlainen keräilijä, ja on turhamaisuuksissaan käyttänyt itselleen jossain mielessä tärkeää puukkoa.Tai vaikka muunkinlaisen irtaimiston keräilijä, jolta löytyy kotoa koriste esineenä muutamia aseita.Aseita, puukkoja, miekkoja jne.
Hyvä huomio, näin oli.
"Silloin hänellä oli tapana keräillä muutamia veitsiä."
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005868694.html
Kuviotapetti kirjoitti:Syyllisen on ollut niin helppo jo lähteä ajat sitten jonnekin ihan muualle, kuin Tampereen Tesomalle.
Hyvä huomio, näin tapahtui.
Kuviotapetti kirjoitti:..aivan kuin murhaaja sanoisi, häh hää, te ette minua näe ja löydä, vaikka seison aivan teidän silmienne edessä.
:roll:
Kuviotapetti kirjoitti:Aikani käy täällä lyhyeksi.
Miksi?
Viimeksi muokannut Petu, To Marras 08, 2018 2:30 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jepulis82
Perry Mason

Tuomari Dredd kirjoitti:https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005892441.html

"Esitutkinnan aikana mies päätettiin lähettää mielentilatutkimukseen. Siellä todettiin, että teon aikana hän on ollut syyntakeeton.
– Hänellä ei ollut mahdollisuutta toimia toisin. Hänet tulee jättää rangaistukseen tuomitsematta, sanoo syytetyn avustaja Miettinen."

En luultavasti koskaan tule ymmärtämään miten "ei ole mahdollisuutta toimia toisin" kuin lyödä 8 kertaa puukolla ihmistä, jolta on juuri saanut pummittua tupakkaa.
Juu ja maagisesti parissa vuodessa parannutaan siitä ja ollaan vapaita. Henkilö joka "ei voi mitenkään olla puukottamatta" random ihmistä kuuluu eliniäksi pakkohoitoon.
Petu
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja Petu »

"Poliisi summaa, että mies kertoi kärsineensä tapahtuma-aikaan harhanäyistä ja -äänistä. Hän käytti kannabista ja myös alkoholia."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/b254e6 ... 2_u0.shtml
Kuviotapetti kirjoitti:Suosittelen murhaajan vetävän lisää viinaa ja kamaa ja sitten puukkoa heiluttamaan, koska siitä tämä maailma paranee.
Kinnunen tyrmää.
– Se on vähän niin kuin kaupunkihuhu. Hän kertoo, että ei ole kirjoittanut mihinkään foorumeille tästä asiasta, sanoo rikosylikomisario Jari Kinnunen.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005638230.html
– Mä epäilen sitä, että mä oon surmannu Petri Salosen, ensimmäiset sanat kuuluivat.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/b254e6 ... 2_u0.shtml

Kaverilta olisi pitänyt kysyä että, oletko sinä tai joku persoonistasi kirjoitellut...

Miksi tämä on niin tärkeää? Siksi koska:
Kuviotapetti kirjoitti:Hän saattaa olla sama henkilö, joka surmasi kiinalaisen naisen 2011.
Vastaa Viestiin