Oikeinkirjoitus virheet

Keskustelut ylläpidosta ja tuomioistuimesta. Myös käyttäjien keskinäiset nokittelut tänne.

Valvojat: Kyöpeli, Kilomies

VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Muut virheet okei, mutta miksi topiceissa typotetaan? Ainoa, mikä saa minut ärsyyntymään. Luulisi että sitä topiccia tulisi itse kirjoittajankin tuijoteltua niin usein, että huomaisi typot. PRKL.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

VoDKa kirjoitti:Muut virheet okei, mutta miksi topiceissa typotetaan? Ainoa, mikä saa minut ärsyyntymään. Luulisi että sitä topiccia tulisi itse kirjoittajankin tuijoteltua niin usein, että huomaisi typot. PRKL.
Niinpä. Tämänkin ketjun otsikossa on kirjoitusvirhe... :) :) :)
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Aariel
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja Aariel »

Sadie_Manson kirjoitti:^ Kiitän ja kumarran! :D
Ollos hyvä :) Parempi tulee sitten jahka löydän.
Musta Nuoli
Frank Drebin

Viesti Kirjoittaja Musta Nuoli »

Kopioin tämän tekstin ja mielipiteeni poliisipahoinpitelyä käsittelevästä ketjusta, jossa myös päästiin käsittelemään oikeinkirjoitusasioita:
Aariel kirjoitti:^Mä en vaan voi tälle mitään. Yhdyssanoihin on niin helppo opettelemissääntö ja meille sitä jankattiin koulussa koko ajan, nyt se haittaa näköjään elämääkin :lol: Jos otsikossa on yhdyssanavirhe, ni sitä ei kestä. Tekstissä se nyt sallittakoon :)
Samaa mieltä. Teki virheitä kuka hyvänsä (eli ei mitään henkilökohtaista yhtään kirjoittajaa kohtaan), niin tökerö, kömpelö ja tahallisen huolimaton ilmaisutapa nyt vain sattuu kirjallisena näyttämään suurin piirtein siltä, miltä pahasti päihtyneen tai kehitysrajoittuneen kansalaisen mökellys kuulostaa suullisena. Sitä jaksaa hetken aikaa ja lyhyinä pätkinä/kommentteina seurata, mutta pidemmän päälle informaatioanti ei välity kovin hyvin, koska sisältöä on ärsyttävä tai jopa hankala seurata.

Jos vain on peruskoulusta läpi päässyt, niin perusjutut pitäisi jokaisen osata. Tosin nykyäänhän ylioppilaskirjoituksetkin ovat menneet niin rappiolle, että eipä kai alemmillakaan koulutustasoilla enää paljon vaadita. Yo-kirjoituksissahan on vuosi vuodelta alennettu äidinkielen vaatimusrajoja ja tehty helpompia kokeita (nykyisin ilmeisesti monivalinta/pientehtäviä esseiden sijasta), jotta 12-13 vuotta elämästään kouluja käyneet ja omalla äidinkielellään opiskelleet oppilaat eivät reputtaisi siinä omassa äidinkielessään niin paljon. O tempora O mores.

Tämä on toki nyky-Suomen yleinen ongelma muutenkin, aina mainoksien virheitä ja jopa arvostettujen sanomalehtien lipsunutta linjaa myöten. Muuta ei tarvitsisi edes tehdä kuin googlata "yhdyssanat", ja ensimmäinen linkki http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/suomi/yhdyssanat.html kertoo jo kaiken oleellisen. Sieltä löytyy muun muassa seuraavaa:
Jos ilmaisun alkuosa on perusmuodossa (nominatiivissa) oleva substantiivi, kyseessä on lähes aina yhdyssana. Sellaiset ilmaisut kuin kirja kauppa ovat pahoja virheitä.

"Jos et kirjoita selviä yhdys sanoja yhteen, tulet kertoneeksi, että kirjoittamisen mallinasi ovat lähinnä mainos tekstien isku lauseet ja asian tuntemattomat käännökset englannista."
Ylipäätään kieli on ajattelun perusta, ja mitä laajempi sanavarasto sekä kielikorva, sitä selkeämpi ja laaja-alaisempi ajattelu. Huolitellulla ja harkitulla kieliasulla syntyy huoliteltuja ja harkittuja ajatuksia. Tämähän on suomalaisuuden ydin, joka aloittaa Kalevalankin ensimmäisen runon:

Mieleni minun tekevi, aivoni ajattelevi
lähteäni laulamahan, saa'ani sanelemahan,
sukuvirttä suoltamahan, lajivirttä laulamahan.
Sanat suussani sulavat, puhe'et putoelevat,
kielelleni kerkiävät, hampahilleni hajoovat.
"Let each note I now play
be a black arrow of death
sent straight to the hearts
of all those who play false metal"
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Musta Nuoli sohaisi muurahaispesään. Aivan oikeutetusti. Pesä taitaa tosin olla talviunilla kun kukaan ei ole kommentoinut tai sitten ne tänne rekisteröityneet muka-kiinnostuneet ovat huuhaassa kertomassa mitä heillä on yllään. Aamulla alkoi taas ns. närästää kun anneli1:n (nyt jo poistamansa) kommentti surmatapauksesta koskee edellisen kirjoittajan puuttuvia ääkkösiä! Et ole anneli1 vielä Raidin teksteihin puuttunut...

Kielellisesti kohtuullisen hyvin kirjoitettuun tekstiin piti jostain syystä puuttua.

Muistakaa sääntö/pykälä 4.

Se on mielestäni vähintäänkin outoa kun kaikki palaute mikä tulee moittiessa kirjoitusasua ja/tai tyyliä yms. johtuukin siitä, että on jokin näköhäiriö, aivovamma tms. Yksi tai kaksi sellaista henkilöä täällä mahtuu todennäköisyyslaskelmaan, mutta jos sellainen on kaikilla heillä, niin uskottavuus murenee.

Joku on jopa kertonut, että kirjoittaa tänne huonosti mutta muille foorumeille sitten paremmin. Jollakulla on kuulemma lapsi sylissään kun postaa MURHA.infoon ruokareseptejään tai pyjamansa väriä, että siksi tulee virheitä.

Otin joskus aiemminkin esimerkin siitä miten huono kirjoitustyyli vaikuttaa asiaan; esimerkkinä olkoot http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?t=2812

Jos kirjoittaisin sen siihen aivovamma, lukihäiriö, persoonallisuusjakauma, lapsi sylissä, puuro kiehuu just yli, tms. syihin vedoten se olisi tälläinen:

Hei joo tää on vissii se keissi mis se yks doku lohjalt tappo se ryyppy kaverinsa .En muist et millo se oli mut josku se oli vissin yheksäkytluvul.Se häiskä jäi kii muutman päivän pääst ja sano ettei oo tehny sit mut sittu vittu kytät ties et sen kamoi oli siel kun se joku dma tai sellain todistus sielt löyty.Vittu se ol lyöny sit ainaki kakskyt kertaa moral jokapaikkaan ja sit kuulemma antanu viel monoo . tää joka kuol niin se ol neljä lapsen iskä.mielentila tutkimus sano et ei se tekijä mikään crazy ollu ja kait se sit linaan jotui mut sit mä en tiiä et kauanks sen pitää siel lusii

Vastaavanlaisista ongelmista kärsivä jurpo kommentoisi: ai mis tollain juttu oli kun mä en ookuullukaa ollekaa ja olik siint missää lehdis et kuka.

Tälläisiä esimerkin kirjoituksia sisältävä murha.infon sivusto on valitettavasti joidenkin rekisteröityneiden mielestä ihan hyvä ja "niiku sillai jännä kun jokainen kirjoittaa sit omaa juttuaan".
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Tiina
Sherlock Holmes

Viesti Kirjoittaja Tiina »

^ :lol: (kusiaispesä heräsi)joo kyl mäki aika pitkälti oon sitä mielt et tohtori jutskaa asiaa mut ohan se toisaalt sillai niinku hyvä et keisseihin kuiteski kommentoidaa jotai... :mrgreen:
EuroJR
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Äsh, kyllä mun mielestä ihan hyvin täällä on pysynyt homma kasassa. Jos on vapaan puolen keskusteluissa "vapaata", niin senkus on. Esim. nyt on hieman laiskottanut viime aikoina niin en ole jaksanut kovin hirveästi referoida ja olen välillä käynyt itsekin pelkästään vapaalla puolella pikaisesti. Sitten kun taas tulee tsemppiä, keskityn rikospuolelle enemmän ja vapaa puoli saa joutaa.
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

Doctor Lecter kirjoitti: Se on mielestäni vähintäänkin outoa kun kaikki palaute mikä tulee moittiessa kirjoitusasua ja/tai tyyliä yms. johtuukin siitä, että on jokin näköhäiriö, aivovamma tms. Yksi tai kaksi sellaista henkilöä täällä mahtuu todennäköisyyslaskelmaan, mutta jos sellainen on kaikilla heillä, niin uskottavuus murenee.

Joku on jopa kertonut, että kirjoittaa tänne huonosti mutta muille foorumeille sitten paremmin. Jollakulla on kuulemma lapsi sylissään kun postaa MURHA.infoon ruokareseptejään tai pyjamansa väriä, että siksi tulee virheitä.

Otin joskus aiemminkin esimerkin siitä miten huono kirjoitustyyli vaikuttaa asiaan; esimerkkinä olkoot http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic.php?t=2812

Jos kirjoittaisin sen siihen aivovamma, lukihäiriö, persoonallisuusjakauma, lapsi sylissä, puuro kiehuu just yli, tms. syihin vedoten se olisi tälläinen:

Hei joo tää on vissii se keissi mis se yks doku lohjalt tappo se ryyppy kaverinsa .En muist et millo se oli mut josku se oli vissin yheksäkytluvul.Se häiskä jäi kii muutman päivän pääst ja sano ettei oo tehny sit mut sittu vittu kytät ties et sen kamoi oli siel kun se joku dma tai sellain todistus sielt löyty.Vittu se ol lyöny sit ainaki kakskyt kertaa moral jokapaikkaan ja sit kuulemma antanu viel monoo . tää joka kuol niin se ol neljä lapsen iskä.mielentila tutkimus sano et ei se tekijä mikään crazy ollu ja kait se sit linaan jotui mut sit mä en tiiä et kauanks sen pitää siel lusii

Vastaavanlaisista ongelmista kärsivä jurpo kommentoisi: ai mis tollain juttu oli kun mä en ookuullukaa ollekaa ja olik siint missää lehdis et kuka.

Tälläisiä esimerkin kirjoituksia sisältävä murha.infon sivusto on valitettavasti joidenkin rekisteröityneiden mielestä ihan hyvä ja "niiku sillai jännä kun jokainen kirjoittaa sit omaa juttuaan".
Lukihäiriö ja muukin luku- ja kirjoitustaidon puute on nykyisin valitettavan yleistä. Jopa yliopistotasoisen koulutuksen saaneissa ihmisissä on henkilöitä, jotka eivät osaa suomen kielen yhdyssanojen oikeinkirjoitusta! Eräs professori kuulemma hiljattain kyllästyi tähän asiaintilaan niin, että kirjoitti oppilaan koevastaukseen, jossa oli sekaisin suomea ja englantia, ja molemmat väärin: "Jos aiotte tutkijaksi, niin opetelkaa edes jonkun kielen sanojen oikeinkirjoitus!"

Lukihäiriön ymmärrän; jos joku sanoo sen syyksi, se riittää minulle. Samoin jotkut kirjoittajat tunnistaa vapaalla puolella persoonallisesta tyylistään, josta on oikeinkirjoitus kaukana. Se on ok; voihan kyseessä olla vain nettipersoona, hahmo, jonka tyyliin omituisuudet kuuluvat. Mutta asiapuolella jokaisen pitäisi tarkistaa tekemiensä aloitusten, niiden otsikoiden, sekä pitkien postausten oikeinkirjoitus. Siinä sitä oppii, kun yrittää saada edes puolet sanoista oikein!
Every ship must sail a world.
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

ABC kirjoitti: Lukihäiriö ja muukin luku- ja kirjoitustaidon puute on nykyisin valitettavan yleistä.
Minun suomenkielenopettajani lähetti ylioppilaslautakuntaan selvityksen omista luki-häiriöistäni. Sain kuulemma joitakin pikkuvirheitä anteeksi. Doctor on täällä vähän turhan ankaralla linjalla, koska keskustelijoiden taso on keskustelussa on kuitenkin melkoisen vaihteleva, eikä kansalaiskeskusteluun yleensä kuulu mitään tasovaatimuksia.

Minusta jokaisen kannataa vain pysyä tyylissään, keskittyä sisältöön, ilmaista itseään sopivammalla mahdollsella tavalla. Slangi tai arkikieli, puhekieli kirjoitettuna, antaa usein toivottua väriä, eikä yhdyssanavirheet ainakaan minua häritse.

Parasta antia keskustelussa on juuri se, että saa ilmaisitua itseään palkitsevalla tavalla, voi vaihtaa mileipiteitä, viljellä huumoria, flirttailla jne. Tällä kaikella on lopulta vähän jos mitään tekemistä kieliopin tai oikeinkirjoituksen kanssa.
madda
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja madda »

Olen samaa mieltä. Ei tänne pääsyvaatimuksissa ollut yliopiston käynyttä, äidinkielen täydellisesti hallitsevaa ihmistä. No tämä oli pikkupiikki…

Useamman kerrankin aikoinaan naurettiin Dekaanin kirjoitustaidolle, kun piti laittaa jokin ilmoituslappu seinälle. Siinä oli niin paljon oikeinkirjoitusvirheitä, että korjaukseen meni.

Se varmaan johtui osittain siitä, että hänen tehtävänsä useimmiten oli vain allekirjoittaa jokin ja sihteeri hoiti muun hänen puolestaan.

Minusta on ainakin vanhemmiten tullut sanasokea, huomaan. Kirjoitan ihan mitä sattuu ja luenkin ihan hassukurisia otsikoita esim. lehdissä. Siksi tulee oikein tavattua uudestaan, hetkinen mitä tuossa lukikaan? Tarkkana saa olla siitä huolimatta. Sitä paitsi luonteeseeni kuluu tietyllä tavalla temperamentti ja kärsimättömyys, useinkin tulee painettua lähetä nappia turhan nopeasti.

Harvemmin tulee tarkistettua lukiessa, onko teksti kieliopillisesti täydellistä. Pääasia on sen tekstin sanoma ja että se tulee ymmärretyksi. Jokaisella on oma persoonallinen tapansa ilmentää itseään ja se on aivan hyvä.
merzi
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja merzi »

Jokaisella on oma tapansa ja oikeus ilmaista itseään. Olkoonkin ettei ole itseään tohtoriksi väitellyt jne.
Jos täällä edes tarvii? aloittaa keskustelua? miten kukin kirjoittelee olen äimän käkenä.
Vai onko niin että "paremmalla" äidinkielenkirjoittelijoille Nykykieli on täyttä hepreaa :roll: Koska jos näin on voi vain ihmetellä. Eihän missään kerrottu
että täytyy kirjoitella Kuin kirjailija.
Ja mitä tulee älylliseen... niin juupajoopa kaunosanaston jne. käyttäminen joka hemmetin yhteydessä, ajaa ainakin lukijat pois!
Toki On suotavaa mutta vois hiukan miettiä missäyhteyksissä kritiikkiä on jotta joku edes viittii lukea.
anneli1
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja anneli1 »

Aina niin ihana tuo Doctor Lecter! Yritän parantaa tapani, niin saat juotua aamuteesi rauhassa, näppäimistölle oksentaminen ei ole terveellistä, siis näppäimistölle.

Vai on minun suomenkieleni herrn Doctorin mielestä huonoa, minun?? :(

Raidia en lähtisi arvostelemaan äättö/ööttömyydestä, on aika tavallista nykyään. ettei äätä jä ööta kirjoitetä, eihän niitä ole englanninkielisessä ilmaisussa.

Lisäys: englannin kielen yleistynyt käyttö aiheuttaa sen, ettei skandeja enää välitetä käyttää, ei siis koeta tarpeelliseksi asiayhteyksien kannalta. Tämä pätee kuitenkin vain vapaamuotoiseen kirjoitteluun, virallisissa yhteyksissä suomen kielen oikeinkirjoitus on yhä edelleen tärkeää.
Doctor Lecter

anneli1 kirjoitti: Vai on minun suomenkieleni herrn Doctorin mielestä huonoa, minun?? :(

Raidia en lähtisi arvostelemaan äättö/ööttömyydestä, on aika tavallista nykyään. ettei äätä jä ööta kirjoitetä, eihän niitä ole englanninkielisessä ilmaisussa.
Täsmennä hieman, että missä kohtaa moitin sinun suomenkielen taitoa? Kerroin, että rikoit räikeästi sääntöä numero 4 (neljä, four, fyra, tsetire).

Se oli hienoa, että huomasit itsekin töppäilysi ja poistit tuon aiheettoman tekstisi.

En ole huomannut sinun kirjoittamiesi tekstien _kieliasussa_ sellaisia puutteita, että niihin tarvitsisi välttämättä puuttua.

Tummennettu kohta: mutta arvostelet silti nimimerkki sorsakkeen ääkkösten puuttumista :?

Uskon ja toivon, että olet kuuliainen sekä ymmärsit mitä tarkoitin.

Olisivatpa nekin yhtä kuuliaisia, joita olen kehoittanut ampumaan itsensä.
papillon
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja papillon »

^Juuri tämä lienee sitä ns. nykykieltä, lainaus yltä:

" Täsmennä hieman, että missä kohtaa moitin sinun suomenkielen taitoa? "

Minun vaikkuinen kielisilmäni kertoo että pitäisi olla " taitoasi "....no, tämä on vallannut alaa, ehkä jokin diffuksiivipuffiksi tähänkin kieliopista löytyy, en epäile. Kerron vain miltä näyttää.

Urheiluselostajat, varsinkin radiossa kertovat vaikkapa että Tero Pitkämäki roimaisi keihäänsä upeaan liitoon, hänen tulos oli se ja se...

Mallia antaa myös mainokset, vaikkapa " Minun Sonera " ... noinko se on?
Ehkä kieli elää, en tiedä meneekö hyvään suuntaan? :shock:
Doctor Lecter

papillon kirjoitti:^Juuri tämä lienee sitä ns. nykykieltä, lainaus yltä:

" Täsmennä hieman, että missä kohtaa moitin sinun suomenkielen taitoa? "

Minun vaikkuinen kielisilmäni kertoo että pitäisi olla " taitoasi "....no, tämä on vallannut alaa, ehkä jokin diffuksiivipuffiksi tähänkin kieliopista löytyy, en epäile. Kerron vain miltä näyttää.

Urheiluselostajat, varsinkin radiossa kertovat vaikkapa että Tero Pitkämäki roimaisi keihäänsä upeaan liitoon, hänen tulos oli se ja se...

Mallia antaa myös mainokset, vaikkapa " Minun Sonera " ... noinko se on?
Ehkä kieli elää, en tiedä meneekö hyvään suuntaan? :shock:
Asiaa puhut. Kieli ei mene hyvään suuntaan. Taitoasi olisi oikeampi ilmaus.

Tuossa urheiluselostuksessa (mm.) mainitaan "...keihäänsä". Samoin esim. formulakisoissa mainutaan; "X oli Lotuksellaan kolmas". Onko keihäs Pitkämäen oma, en tiedä, mutta se Lotus on kyllä tallin Lotus - ei sillä ajavan kuljettajan, tällöin kuuluisi sanoa, "...oli Lotuksella kolmas.
Vastaa Viestiin