Howler kirjoitti:
Olenko ymmärtänyt väärin, olen aina luullut että mielentilatutkimuksessa on vain tutkittavan oma lausunto? Kuitenkin, jos siinä olisikin uhrien lausuntoja, niin kysyn silti onko niitä kukaan muu lukenut?
Mariacka tuolla edellä on ymmärtänyt jälleen väärin, mutta SINÄ olet YMMÄRTÄNYT asian OIKEIN: mielentilatutkimuslausunnossa otetaan vain ja ainoastaan kantaa tutkittavan henkilön mielentilaan - eikä mihinkään muuhun. Lausunto koskee siis vain ja ainoastaan tutkittavaa sekä hänen mielentilaansa - eikä ketään muuta.
Mielentilalausunnossa on yleensä kommentteja TUTKITTAVAN ELÄMÄÄ KUVAAMAAN tutkittavan oppilaitosten rehtorilta ja työnantajilta (yhteystiedot näille on saatavissa viranomaistietä), kuten myös lähisukulaisilta ja tuttavilta siltä osin kuin tutkittava itse on suostunut heidän yhteystietojaan tutkijoille antamaan.
Edes jonkunlaista objektiivistuutta pyritään näissä tutkimuksissa jollakin tavalla noudattamaan, eikä sitä palvele se, että uhrit antavat lausumia heitä kohtaan rikoksia tehneistä. Samoin tuttavien ja sukulaisten lausumiin suhtaudutaan tietyllä kriittisyydellä.
No kuten tuolla eräässä vapaan keskustelun osiossa totesin, niin vähän huuhaatahan koko psykiatria on eikä edes mitään oikeaa lääketiedettä, joten sen vuoksi onkin aivan hyvä, että tuomioistuin saa jyrätä alleen sekä mielentilatutkijatiimin että myös TEO:n kannanotot ja päättää niistä riippumatta, mikä on itse kunkin tutkitun mielentila ollut.