Kuolemaan johtanut yliajo Vantaalla - kuljettaja pakeni
Re: Kuolemaan johtanut yliajo Vantaalla - kuljettaja pakeni
Jo käsiteltyjen suojatiesääntöjen perusteella, niin eihän tuosta naiselle tulisi syytettä välttämättä muusta kuin liikennepaosta, koska pyöräilijä oli väistämisvelvollinen.
Tutkintanimike voi toki olla dramaattisempi.
Joko mennyt paniikkiin tai sitten jotain omia juttuja, joiden takia ei halunnut joutua poliisin kanssa tekemisiin.
Tutkintanimike voi toki olla dramaattisempi.
Joko mennyt paniikkiin tai sitten jotain omia juttuja, joiden takia ei halunnut joutua poliisin kanssa tekemisiin.
Re: Kuolemaan johtanut yliajo Vantaalla - kuljettaja pakeni
Paniikki joka kestänyt 6kk putkeen. Juu.
Kortti tollasilta pitäisi ottaa pois, sekä pistää holhoukseen. Sen verran pitää munaa tai selkärankaa olla, että ei lähde pakenemaan onnettomuuspaikalta. Varsinkaan kun mummo itse polki auton alle.
Kortti tollasilta pitäisi ottaa pois, sekä pistää holhoukseen. Sen verran pitää munaa tai selkärankaa olla, että ei lähde pakenemaan onnettomuuspaikalta. Varsinkaan kun mummo itse polki auton alle.
"Those who want respect, give respect."
Re: Kuolemaan johtanut yliajo Vantaalla - kuljettaja pakeni
multsi kirjoitti:Jo käsiteltyjen suojatiesääntöjen perusteella, niin eihän tuosta naiselle tulisi syytettä välttämättä muusta kuin liikennepaosta, koska pyöräilijä oli väistämisvelvollinen.
Ainakin tuon uutistekstin perusteella autoilijan olisi kuulunut pysähtyä.
"Suojatien eteen vasemmalle puolelle oli pysähtynyt autoilija, joka antoi iäkkäälle naiselle tilaa ajaa tien yli. Kun pyöräilijä lähti ylittämään suojatietä, pyyhälsi toiselta kaistalta auto hänen ylitseen."
Re: Kuolemaan johtanut yliajo Vantaalla - kuljettaja pakeni
Nää on just niitä hengenvaarallisia tilanteita. Idiootit luopuvat etuajo-oikeudestaan, ja sitten pitäisi muiden vaan ymmärtää että jaa munkin pitää ajaa päin vittua jotten aja mummoa hengiltä. Miksei vaan voi ajaa niitten sääntöjen mukaan, niin pysyy se liikenne edes hieman paremmin ennalta-arvattavalta. Saatana sais sakottaa noita ääliöitä jotka pysähtelevät turhaan ja aiheuttavat lukuisia vaaratilanteita.terssi kirjoitti:multsi kirjoitti:Jo käsiteltyjen suojatiesääntöjen perusteella, niin eihän tuosta naiselle tulisi syytettä välttämättä muusta kuin liikennepaosta, koska pyöräilijä oli väistämisvelvollinen.
Ainakin tuon uutistekstin perusteella autoilijan olisi kuulunut pysähtyä.
"Suojatien eteen vasemmalle puolelle oli pysähtynyt autoilija, joka antoi iäkkäälle naiselle tilaa ajaa tien yli. Kun pyöräilijä lähti ylittämään suojatietä, pyyhälsi toiselta kaistalta auto hänen ylitseen."
"Those who want respect, give respect."
Re: Kuolemaan johtanut yliajo Vantaalla - kuljettaja pakeni
Joustavuus ei ole päin vittua ajamista, ja joustavuuden lisäksi ennakoitavuus on tosi kiva juttu. Joustavuus on tilan antamista pyöräilijälle, jotta sen ei tarvitse nousta pois pyörän päältä ja liikenteen sujuvuus on parempaa. Ennakoitavuus taas takaisi sen, että viereisellä kaistalla osattaisiin sekä sujuvuus, että liikennesäännöt, jolloin ei ajaisi yli koska on velvoitettu pysähtymään suojatiellä toisen auton viereen.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
Re: Kuolemaan johtanut yliajo Vantaalla - kuljettaja pakeni
Juu, mutta kun siihen kyllä vittu voidaan pysähtyä, ja mikäli näin on tehty viereisellä kaistalla, niin sitten pitää toimia samoin omallakin kaistalla.jepulis82 kirjoitti:Juu, mutta kun siihen ei vittu turhaan pysähdytä pyöräilijöiden takia
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
Re: Kuolemaan johtanut yliajo Vantaalla - kuljettaja pakeni
Mun mielestä tuota joustavuutta ts. omasta etuajo-oikeudesta luopumista ei pitäisi harrastaa liiaksi pyöräilijöiden kanssa ihan heidän itsensä takia.
Ei pidä luottaa siihen, että aina annetaa vastoin lakia tietä, sillä ennemmin tai myöhemmin tulee vastaan autoilija, joka pitää kiinni oikeuksistaan. Ei pidä oppia siis luottavaiseksi.
Ei pidä luottaa siihen, että aina annetaa vastoin lakia tietä, sillä ennemmin tai myöhemmin tulee vastaan autoilija, joka pitää kiinni oikeuksistaan. Ei pidä oppia siis luottavaiseksi.
Re: Kuolemaan johtanut yliajo Vantaalla - kuljettaja pakeni
Muistan, miten Ensio Itkonen opetti jopa kohteliaisuutta liikenteessä ja painotti yhteispeliä. Nyt näyttää siltä että on tiukasti viimeiseen asti pidettävä kiinni omista oikeuksistaan, tapahtuipa mitä tahansa. Tässä on myös se vaara että luotetaan ihmisen olevan erehtymätön.
Anteeksi nimimerkkini, mutta en tiedä mihin päin sen pitäisi viitata?
Re: Kuolemaan johtanut yliajo Vantaalla - kuljettaja pakeni
No minä ainakin fillarilla tiedostan sen että vaikka kuinka olisin oikeassa, niin pahasti siinä sattuu jos törmään auton kanssa. Kiva sitten rullatuolissa mietiskellä että oliko se oikeassa oleminen nyt sen arvoista.Sverdlov kirjoitti:Muistan, miten Ensio Itkonen opetti jopa kohteliaisuutta liikenteessä ja painotti yhteispeliä. Nyt näyttää siltä että on tiukasti viimeiseen asti pidettävä kiinni omista oikeuksistaan, tapahtuipa mitä tahansa. Tässä on myös se vaara että luotetaan ihmisen olevan erehtymätön.
Poistettu lautamiestekstiä
-NILS-
"Those who want respect, give respect."
Re: Kuolemaan johtanut yliajo Vantaalla - kuljettaja pakeni
Jaksatte vääntää sivukaupalla suurin piirtein turvallisesta pyöräilystä. Välillä näkyy kommentointia "ei ihme että pakeni" tai "kännissä ei kannata jäädä selvittämään". "Turhaa pysähdellä ja päästellä pyöräilijöitä." "Pakenijaa lohduttaa, että uhri oli vanha." Ihan psykologisesti mielenkiintoisia kommentteja, mutta ne eivät ole olennaisia.
Olennaista on, että farmarilla ajanut nainen ohitti suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon, iski sillä polkupyöräilevän kuoliaaksi ja pakeni onnettomuuspaikalta.
Kun joku ajaa suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohi pysähtymättä, se ei tieliikennelaissa suinkaan ole pysähtyneen autoilijan syy, vaan syyllinen etsitään ohittavan auton ratin ja penkin välistä. Kun joku pakenee aiheuttamansa onnettomuuden jälkeen, siihen syyllistyy pakenia, ei naapuri eikä polkupyörätehdas eivätkä edes netin viemäreiden asiantuntijat.
Se akka olisi hyvä kaivaa esiin. Ihan vain periaatteesta. Päihteitä tai ei, hän pohimmiltaan pakeni siksi, koska on omasta mielestään jotenkin tärkeä. Tärkeämpi kuin muiden henki. Ehkä hän on vaikka eduskuntavaaliehdokkaana. Kirkkovaltuustossa. Muuten vain henkinen kääpiö. Ehkä hänkin kirjoittaa nettiin polkupyörällä ajamisen taidosta.
Olennaista on, että farmarilla ajanut nainen ohitti suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon, iski sillä polkupyöräilevän kuoliaaksi ja pakeni onnettomuuspaikalta.
Kun joku ajaa suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohi pysähtymättä, se ei tieliikennelaissa suinkaan ole pysähtyneen autoilijan syy, vaan syyllinen etsitään ohittavan auton ratin ja penkin välistä. Kun joku pakenee aiheuttamansa onnettomuuden jälkeen, siihen syyllistyy pakenia, ei naapuri eikä polkupyörätehdas eivätkä edes netin viemäreiden asiantuntijat.
Se akka olisi hyvä kaivaa esiin. Ihan vain periaatteesta. Päihteitä tai ei, hän pohimmiltaan pakeni siksi, koska on omasta mielestään jotenkin tärkeä. Tärkeämpi kuin muiden henki. Ehkä hän on vaikka eduskuntavaaliehdokkaana. Kirkkovaltuustossa. Muuten vain henkinen kääpiö. Ehkä hänkin kirjoittaa nettiin polkupyörällä ajamisen taidosta.
-
- James Bond (Daniel Graig)
- Viestit: 17135
- Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am
Re: Kuolemaan johtanut yliajo Vantaalla - kuljettaja pakeni
Helsingin SanomatPako jatkunut jo vuoden: Poliisi jatkaa pyöräilijän kuoleman Tikkurilassa aiheuttaneen naisen jahtaamista
Poliisi on yhä toiveikas, että yli vuoden pimeänä ollut tapaus selviää vielä joskus.
PYÖRÄILIJÄÄN suojatiellä Vantaalla syksyllä 2018 törmännyt autoilija jatkaa yhä piileskelyään. Poliisi ei kuitenkaan ole menettänyt toivoaan tapauksen selviämisen suhteen.
Torstaina 27. syyskuuta 2018 tapahtunut törmäys johti peruuttamattomiin seurauksiin: auton alle jäänyt vuonna 1941 syntynyt nainen kuoli seuraavana päivänä vammoihinsa.
Harmaata, farmarimallista autoa ajoi silminnäkijähavaintojen mukaan nainen, joka jätti ilmeisesti täysin tietoisesti pyöräilijän makaamaan henkitoreissaan ajokaistalle. Pyöräilijä oli ylittämässä vilkasliikenteistä Läntistä Valkoisenlähteentietä, kun auto osui häneen noin kello 16.20.
TAPAHTUMAPAIKALLA Tikkurilan uimahallin vieressä oli useita silminnäkijöitä. He ovat kertoneet poliisille havainneensa, kuinka harmaata autoa ajanut nainen pysähtyi törmäyksen jälkeen, nousi ulos autosta katsomaan tilannetta ja päätti kuitenkin lopuksi poistua paikalta apua hälyttämättä.
Kun yliajaja pakeni kohti Tuusulanväylää, virui uhri vakavasti loukkaantuneena ajokaistalla Läntisellä Valkoisenlähteentiellä. Sivulliset soittivat hätänumeroon, ja vakavasti loukkaantunut nainen saatiin kiidätettyä elossa sairaalaan.
Perjantaiaamuna 28. syyskuuta hän kuoli.
Poliisi on tutkinut tapausta siitä lähtien törkeänä kuolemantuottamuksena, törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja liikennepakona tieliikenteessä.
YLIAJOSTA on kulunut jo reilusti yli vuosi, mutta tapaus pysyy yhä sitkeästi pimeänä.
”Se on ikävä kyllä edelleen pysynyt mysteerinä”, kertoo tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Simo Kauppinen Itä-Uudenmaan poliisilaitokselta.
”Vihjeitä on tullut kiitettävästi, ja on ollut varteenotettaviakin vihjeitä.”
Useat rikostutkijat ovat pyrkineet pääsemään onnettomuuspaikalta poistuneen naisen jäljille. Tutkintaa on Kauppisen mukaan tehty paljon.
”Vihjeitä on tullut kiitettävästi, ja on ollut varteenotettaviakin vihjeitä. Ne eivät kuitenkaan ole osoittautuneet sellaisiksi, että olisimme tälle epäillylle henkilöllisyyden saaneet.”
Kauppinen ei lähde erittelemään tarkemmin, minkälaisin keinoin poliisi on yrittänyt mysteeriä ratkoa.
”En tietysti taktisia keinoja pysty avaamaan. Vihjeitä on tullut paljon ja niitä on tarkastettu erilaisin keinoin – ihan puhutuksista lähtien”, Kauppinen kertoo.
TIEDOSSA on, että poliisi on yrittänyt selvittää tapausta muun muassa turmasuojatien lähiympäristössä sijaitsevien valvontakameroiden avulla. Ne kuitenkin tuottivat vesiperän.
Edes se, että törmäys sattui useiden sivullisten silmien alla, ei ole tuottanut läpimurtoon johtavaa havaintoa. Yksinkertaisimmillaan sellainen voisi siis olla esimerkiksi auton rekisteritunnus.
Tapaus voisi selvitä sitenkin, että onnettomuuspaikalta paennut autoilija ottaisi omatoimisesti yhteyttä poliisiin. Tämä vaihtoehto lienee kuitenkin epätodennäköinen, koska yhteydenottoa ei ole tullut yli vuoden aikana.
”Luonnollisesti toivomme, että jos tämä yliajaja tulee esimerkiksi tunnontuskiin, niin hän tulisi selvittämään asian”, Kauppinen sanoo.
Tutkinnanjohtaja on toiveikas, että poikkeuksellisen pitkään ratkaisemattomana pysyneeseen yliajotapaukseen tulee vielä joskus selvyys.
TÄLLÄ hetkellä tiedetään poliisin julkisuuteen kertomien tietojen perusteella se, että pyöräilijä ajoi Läntisen Valkoisenlähteentietä ylittävälle suojatielle uimahallin suunnasta. Autoilijan ajosuunta Läntisellä Valkoisenlähteentiellä oli puolestaan Tuusulanväylälle päin, ja hän tuli poliisin mukaan risteykseen oikeanpuoleista kaistaa pitkin.
Törmäyspaikalla oli siis kaksi ajokaistaa suuntaansa.
Vaikka poliisilla on tieto, jonka mukaan yliajaja pakeni Tuusulanväylän suuntaan, ei se tarkoita sitä, että tämä välttämättä päätyi ajamaan juuri kyseistä moottoritietä pitkin. Tikkurilan uimahallin ja Tuusulanväylän välistäkin löytyy useita risteyksiä, joista pakenija on voinut kääntyä ja ajella pienempiä teitä pitkin tuntemattomaan määränpäähän.
Myös pakoreittiin sisältyy siis useita kysymysmerkkejä.
POLIISIN etsimästä, harmaalla farmariautolla pyöräilijään törmänneestä naisesta ei ole tiedossa kuin ylimalkaiset tuntomerkit. Tämä johtuu pitkälti siitä, ettei poliisi ole löytänyt valvontavideota, jolle epäilty olisi tallentunut.
Useat silminnäkijät ovat kertoneet Kauppisen mukaan yhteneväisesti, että yliajon jälkeen kuljettajan paikalta ulos astui ja vakavasti loukkaantunutta pyöräilijää pelkästään etäältä vilkuili keski-ikäinen nainen. Hänellä oli tapahtuma-aikaan vaaleat hiukset.
Yliajoon liittyviä vinkkejä voi edelleen ilmoittaa Itä-Uudenmaan poliisille puhelimitse numeroon 029 543 6842. Yhteydenotto onnistuu myös sähköpostitse osoitteen [email protected] kautta.
16.12. 12:31
Eivät tienneet auton merkkiä, mallia... Olikohan se auto edes harmaa tai farmari...?He ovat kertoneet poliisille havainneensa, kuinka harmaata autoa ajanut nainen pysähtyi törmäyksen jälkeen, nousi ulos autosta katsomaan tilannetta ja päätti kuitenkin lopuksi poistua paikalta apua hälyttämättä.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
-
- Axel Foley
- Viestit: 2287
- Liittynyt: Su Huhti 09, 2017 4:49 pm
Re: Kuolemaan johtanut yliajo Vantaalla - kuljettaja pakeni
Tällainen pyörällä suojatietä ylittävä henkilö on hengenvaara itselleen. Auto ei pysähdy niin nopeasti, että ehtisi reagoimaan jostain kulman takaa polkevaan katua ylittävään kusiaiseen. Sen vuoksi pyörä pitäisi kävelyttää suojateiden yli. Sekään ei ole kovin järkevää, että väärin toimivalla pyöräilijälle tarjotaan etuajo-oikeutta, vaikka toimii kaikkien tieliikennelakien vastaisesti.
Toki pysähtänyttä autoa pitäisi huomioida paremmin ja pysähtyä siihen mahdollisesti itsekkin, mutta siitä huolimatta se pyöräkin olisi pitänyt taluttaa tien yli, ei matkustaa kyydissä. Autokin jätetään parkkihalliin, ei sitä ajeta kauppakeskuksen ovista sisään..
Toki pysähtänyttä autoa pitäisi huomioida paremmin ja pysähtyä siihen mahdollisesti itsekkin, mutta siitä huolimatta se pyöräkin olisi pitänyt taluttaa tien yli, ei matkustaa kyydissä. Autokin jätetään parkkihalliin, ei sitä ajeta kauppakeskuksen ovista sisään..
Suomi on siinä aivan kärjessä, että me tiedetään jokainen henkilö, joka tänne on tullut, minkälaisella taustalla hän on tullut ja me pystytään niin kuin rekisterin kautta näkemään sitä tilannetta, minkä tyyppisiä ihmisiä meille tulee. - Päivi Nerg
Re: Kuolemaan johtanut yliajo Vantaalla - kuljettaja pakeni
Ihan hyvä kommentti. Tosin vaati pienen korjauksen:MohammedMohammed kirjoitti: ↑Ma Joulu 16, 2019 7:47 pm Toki pysähtänyttä autoa pitäisi huomioida paremmin ja pysähtyä siihen mahdollisesti itsekkin, mutta siitä huolimatta se pyöräkin olisi pitänyt taluttaa tien yli, ei matkustaa kyydissä. Autokin jätetään parkkihalliin, ei sitä ajeta kauppakeskuksen ovista sisään..
"Toki pysähtänyttä autoa pitäisi huomioida paremmin ja pysähtyä siihen EHDOTTOMASTI itsekkin..."
Tieliikennelaki 27§. Määräys on ehdoton.
-
- Axel Foley
- Viestit: 2287
- Liittynyt: Su Huhti 09, 2017 4:49 pm
Re: Kuolemaan johtanut yliajo Vantaalla - kuljettaja pakeni
Pysähtymistä vaaditaan vain tilanteissa, kun joku on ylittämässä tietä. Ihmisiä pysähtyy myös muista syistä suojateiden välittömään läheisyyteen, välillä siellä näkee autoa myös pysäköidyn.Gagarin kirjoitti: ↑Ma Joulu 16, 2019 11:22 pmIhan hyvä kommentti. Tosin vaati pienen korjauksen:MohammedMohammed kirjoitti: ↑Ma Joulu 16, 2019 7:47 pm Toki pysähtänyttä autoa pitäisi huomioida paremmin ja pysähtyä siihen mahdollisesti itsekkin, mutta siitä huolimatta se pyöräkin olisi pitänyt taluttaa tien yli, ei matkustaa kyydissä. Autokin jätetään parkkihalliin, ei sitä ajeta kauppakeskuksen ovista sisään..
"Toki pysähtänyttä autoa pitäisi huomioida paremmin ja pysähtyä siihen EHDOTTOMASTI itsekkin..."
Tieliikennelaki 27§. Määräys on ehdoton.
Suomi on siinä aivan kärjessä, että me tiedetään jokainen henkilö, joka tänne on tullut, minkälaisella taustalla hän on tullut ja me pystytään niin kuin rekisterin kautta näkemään sitä tilannetta, minkä tyyppisiä ihmisiä meille tulee. - Päivi Nerg
- Tackleberry
- Adrian Monk
- Viestit: 2734
- Liittynyt: La Touko 02, 2015 1:53 am
Re: Kuolemaan johtanut yliajo Vantaalla - kuljettaja pakeni
Olet edelleen väärässä, kuten Gagarin totesi.MohammedMohammed kirjoitti: ↑Ti Joulu 17, 2019 8:22 pmPysähtymistä vaaditaan vain tilanteissa, kun joku on ylittämässä tietä. Ihmisiä pysähtyy myös muista syistä suojateiden välittömään läheisyyteen, välillä siellä näkee autoa myös pysäköidyn.Gagarin kirjoitti: ↑Ma Joulu 16, 2019 11:22 pmIhan hyvä kommentti. Tosin vaati pienen korjauksen:MohammedMohammed kirjoitti: ↑Ma Joulu 16, 2019 7:47 pm Toki pysähtänyttä autoa pitäisi huomioida paremmin ja pysähtyä siihen mahdollisesti itsekkin, mutta siitä huolimatta se pyöräkin olisi pitänyt taluttaa tien yli, ei matkustaa kyydissä. Autokin jätetään parkkihalliin, ei sitä ajeta kauppakeskuksen ovista sisään..
"Toki pysähtänyttä autoa pitäisi huomioida paremmin ja pysähtyä siihen EHDOTTOMASTI itsekkin..."
Tieliikennelaki 27§. Määräys on ehdoton.
Relevantti pykälä on kuitenkin tieliikennelain 32 §, erityisesti sen 2 momentti:
Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.