Gustafssonin vammat
Oikeus ei jättänyt pienintäkään epäilystä. Mutta spekulointi on silti jokaisen itsensä päätettävissä, sitä ei Suomessa voi kieltää.Hessu52 kirjoitti: Tässäkin tapauksessa oikeus ei kuitenkaan ollut täysin sokea, sillä se jätti spekulaatioille tilaa.
Tahallaan, vaiko tahattomasti, sitähän me emme tiedä.
Sinähän konsta puhut tietenkin omista uskomuksistasi tämän "keissin" suhteen ja minä omastani.
Kuitenkin luulen monen muun ajattelevan samalla tavoin kuin sinä ja myös samoin kuin minä.
Jos tuomiolause olisi ollut niin, että se olisi satavarmasti pystynyt näyttämään toteen sen, että niemellä oli murhien aikaan ulkopuolinen, niin asia olisi omalta kohdaltani loppu ja haudattu, nyt näyttää vain siltä, vahvasti siltä, että niemellä on ollut ulkopuolinen murhaaja.
Kukaan ei vaan ole nähnyt tätä ulkopuolista.
Klo. kuuden mieshän se ei ole voinut olla, koska hänellä ei ollut kantamuksia ja vaatteetkin väärän väriset, jos luotetaan Gustafssonin hypnoosikertomukseen.
Kivilahden tarinaan en usko, sillä hän ei ole kuullut eikä nähnyt niemellä mitään, vaikka kolmen ihmisen tappohommista ja yhden pahoinpitelemisestä varmasti lähtee ääntä.
Pyykkäri oli loppujen lopuksi melko kaukana niemestä, nähdäkseen, olivatko retkeläiset aamulla kalassa vai keitä siellä oli, vaan erehtyikö täti aamun auringossa luulemaan murhaniemeä sittenkin keskiniemeksi, eikä hän edes nähnyt teltalle asti, juuri keskiniemen takia.
Aikajanat, sekä todistajien lausunnot menevät välillä niin paljon metsään vertailussa keskenään, ettei tiedä mihin ja keneen uskoisi.
Näinpä luulen Espoon käräjäoikeudenkin päätyneen tuonlaiseen tuomioon, joka sinänsä ei ole väärä, sillä muutakaan tuomiota ei voitu antaa.
Kuitenkin luulen monen muun ajattelevan samalla tavoin kuin sinä ja myös samoin kuin minä.
Jos tuomiolause olisi ollut niin, että se olisi satavarmasti pystynyt näyttämään toteen sen, että niemellä oli murhien aikaan ulkopuolinen, niin asia olisi omalta kohdaltani loppu ja haudattu, nyt näyttää vain siltä, vahvasti siltä, että niemellä on ollut ulkopuolinen murhaaja.
Kukaan ei vaan ole nähnyt tätä ulkopuolista.
Klo. kuuden mieshän se ei ole voinut olla, koska hänellä ei ollut kantamuksia ja vaatteetkin väärän väriset, jos luotetaan Gustafssonin hypnoosikertomukseen.
Kivilahden tarinaan en usko, sillä hän ei ole kuullut eikä nähnyt niemellä mitään, vaikka kolmen ihmisen tappohommista ja yhden pahoinpitelemisestä varmasti lähtee ääntä.
Pyykkäri oli loppujen lopuksi melko kaukana niemestä, nähdäkseen, olivatko retkeläiset aamulla kalassa vai keitä siellä oli, vaan erehtyikö täti aamun auringossa luulemaan murhaniemeä sittenkin keskiniemeksi, eikä hän edes nähnyt teltalle asti, juuri keskiniemen takia.
Aikajanat, sekä todistajien lausunnot menevät välillä niin paljon metsään vertailussa keskenään, ettei tiedä mihin ja keneen uskoisi.
Näinpä luulen Espoon käräjäoikeudenkin päätyneen tuonlaiseen tuomioon, joka sinänsä ei ole väärä, sillä muutakaan tuomiota ei voitu antaa.
Kannattaa muistaa, että jo sen ajan lääkärit olivat erittäin päteviä. Röntgenlääkäri oli ottanut kuvia ja todennut kallonpohjan murtuman. Pätevä lääkäri oli merkinnyt diagnoosiksi aivoruhje. Yli 40 vuotta myöhemmin ei niin vain voi muuttaa potilaan diagnoosia, eivätkä siihen syyttäjän lääkärit pystyneet. Aivospesialisti Tenovuo totesi oikeudessa, että ei pidä lähteä heppoisin perustein kumoamaan noiden aikalaislääkäreiden tekemää diagnoosia. Myös vammamekanismi on ollut sellainen, että se on aiheuttanut puolen tusinaa murtumaa päänluihin, mm. alaleukaluu on ollut poikki kahdesta kohtaa. Eiköhän nuo aikalaislääkärit ole osuneet aivan oikeaan, eli kysymyksessä on ollut murtumien lisäksi myös aivovamma. Ainakin se on siltä näyttänyt noiden lääkärien mielestä, ja siltä se näyttää myös näin harrastelijan näkökulmasta. Samaan päätyi käräjäoikeus ja se lienee aivan oikea johtopäätös.awa kirjoitti: Juuri näin - vammamekanismi on tärkein instrumentti, diagnoosia määriteltäessä.
Syyttäjäpuolen lääkäritodistajista Hirvensalo lienee ollut pätevin. Mitä mieltä oli Hirvensalo oikeudessa?
Hirvensalolta kysyttiin aivovammasta ja tajuttomuudesta.
- "Aivovamman puolesta puhuu se, että pään alueelle on kohdistettu väkivaltaa. Tässä joudutaan puhumaan todennäköisyyksillä. Aivovamma ei ole kovin todennäköinen, mutta sitä ei voida sulkea pois."
Kuten huomataan, vaikka Hirvensalo on syyttäjäpuolen todistaja, ei hän sulje pois aivovamman mahdollisuutta.
Lyhellä matematiikalla rohkenen päätellä, että monta alan erikoislääkäria painaa minua ja awaa enemmän. En kyllä tosin tiedä awan painoa, minä painan noin 70 kg.Toisessa vaakakupissa ovat awa ja Mata Hari, kun taas toisessa on monta alan erikoislääkäriä. Kumpi painaa enemmän?
Itselläni on diagnosoitu Brillen hematooma Hyksissä, mutta kallonmurtumaa ei. Diagnostiikassa brillen hematooma vaatii aina murtuman poissulkua. Ja jos on mahdollisuutta viettää vaikka keskussairaalatason sairaalassa ensiavussa muutama päivä tarkkailemassa viikonlopun aikana, voipi huomata , että Brillen hematoomia on enemmän kuin kallonmurtumia.
Jos tekee hakuja lääketieteen (esim. Medline) tietokannoissa, voipi löytää vahvistusta asialle. Sieltä ei valitettavasti voi linkittää tänne suoraan, koska vaatii maksulliset lisenssit sinne kirjautuminen.
Hyvä väitöskirja aihe medisiinareille voisi olla Brillen hematoomien virhediagnosointien ésiintyvyys.
Viikkonlopun aikana näkisi todennäköisesti vain tavallisia mustelmia päivystyksessä, koska brillen hematooman kehittymiseen voi mennä päiviä.Mata Hari kirjoitti:
Jos tekee hakuja lääketieteen (esim. Medline) tietokannoissa, voipi löytää vahvistusta asialle. Sieltä ei valitettavasti voi linkittää tänne suoraan, koska vaatii maksulliset lisenssit sinne kirjautuminen.
Hyvä väitöskirja aihe medisiinareille voisi olla Brillen hematoomien virhediagnosointien ésiintyvyys.
Enkä usko, että väitöskirjan aihekkaan olisi erityisen järkevä, koska pelkästään brillen hematooman takia tuskin tehtäisiin mitään merkittäviä diagnooseja.
Konsta hyvä, viikonloppuna siellä näkisi suunnilleen to-la kolhiintuneita, jotka hakevat sairaslomaa lauantiana tai sunnuntaina, kun eivät kehtaa menna pandoina töihin maanantaina.Viikkonlopun aikana näkisi todennäköisesti vain tavallisia mustelmia päivystyksessä, koska brillen hematooman kehittymiseen voi mennä päiviä.
Ja väikkäriksi tarkoitin lähinnä erotusdiagnostista tutkimusongelmaa.
-
Ron_Burgundy
- Nikke Knatterton
Vielä kerran, mikä on brillen hematooma, eli englanniksi raccoon eyes tai panda-eyes
"Raccoon eyes (also known, especially in the UK, as panda eyes) or periorbital bruising is a sign of basal skull fracture. It results from blood from skull fracture tracking down into the soft tissue around the eye."
Eli suomeksi.
pesukarhusilmät (tunnettu myös erityisesti isossa britanniassa panda-silminä) tai luomimustelmana, on merkki kallon etuosan murtumasta. Se tulee kallonmurtuman aiheuttaman verenvuodon valumisesta silmiä ympäröivään pehmytkudokseen.
Eli siinä on tunnusmerkki brillen hematoomalle.
Muut mustat silmät on sitten jotain muuta
"Raccoon eyes (also known, especially in the UK, as panda eyes) or periorbital bruising is a sign of basal skull fracture. It results from blood from skull fracture tracking down into the soft tissue around the eye."
Eli suomeksi.
pesukarhusilmät (tunnettu myös erityisesti isossa britanniassa panda-silminä) tai luomimustelmana, on merkki kallon etuosan murtumasta. Se tulee kallonmurtuman aiheuttaman verenvuodon valumisesta silmiä ympäröivään pehmytkudokseen.
Eli siinä on tunnusmerkki brillen hematoomalle.
Muut mustat silmät on sitten jotain muuta
-
Ron_Burgundy
- Nikke Knatterton
Mata Hari kirjoitti:Hui!
Sitten menee diagnostiikat ihan pieleen. Oikeasti varsin pelottavaa!
Onneksi virheitä ei tapahdu pelkästään Suomessa tuon Brillen suhteen, vaan ongelma on maailmanlaajuinen
Vai olisiko jopa niin ihmeellistä, että kallomurtuman aiheuttama verenvuoto silmiä ympäröivään pehmytkudokseen on nimetty brillen hematoomaksi
Kovin paljoa ei voi tulla vääriä diagnooseja, koska yli 90%:ssa Brillen hematoomassa on kyse juuri kallonmurtumasta. Eikä senkään takia, että yksin Brillen hematooman perusteella ei lyödä diagnooseja lukkoon, vaan se on edelleenkin erittäin täkeä merkki siitä, että kaikki ei ole kunnossa.Ron_Burgundy kirjoitti:
Vai olisiko jopa niin ihmeellistä, että kallomurtuman aiheuttama verenvuoto silmiä ympäröivään pehmytkudokseen on nimetty brillen hematoomaksi?
Paljon isompi ongelma taitaa olla se, että esimerkiksi etukallon murtuma ei välttämättä näy kuvissa, joloin väärän diagnoosin mahdollisuus on olemassa. Otin juuri tuon raccon eys-artikkelin näitä käsitteliviltä sivuilta.
Tuo puheenvuoro viittaa siihen, että kirjoittaja sekoittaan onnistuneesti toisiinsa kaikki tummat silmät "pandoiksi". Myös awa tekee mielellään juuri tämän saman tempun ilmeisenä tarkoituksena on osoittaa, että NG:n silmien tummuus on tavanomainen "mustasilmä" tai tavanomaiset mustat silmät on sama kuin "Brillen hematooma". Tämä lääketieteellinen termi kuitenkin tarkoittaa, että yleensä sen aiheuttaja on kallonpohjan murtuma. Siitä aiheutuu vähän omanlaisensa "mustasilmä" joka myös ulkonäöltään erottuu tavallisesta mustasta silmästä. Se katsotaan merkiksi kallonpohjan murtumasta. Joissakin harvoissa tapauksissa se johtuu muista syistä kuin kallonpohjan murtumasta. Englanninkieliseltä sivulta jäi erityisesti mieleen toteamus, että kasvojen pehmytkudosvammat eivät voi aiheuttaa näitä "pandasilmiä". Kyllä ne siellä viikonvaihteen päivystyksessä olevat tummat silmät ovat hyvin suurelta osalta näitä tavallisia "mustia silmiä", eikä suinkaan oikeita "pandasilmiä". Lääkäri varmaan erottaa ne toisistaan. Pahoinpitelyvammat harvoin aiheuttavat kallonpohjan murtumia ja aivovammoja. Mustia silmiä kyllä tulee varmaan runsaasti viikonvaihteessa.Mata Hari kirjoitti: Konsta hyvä, viikonloppuna siellä näkisi suunnilleen to-la kolhiintuneita, jotka hakevat sairaslomaa lauantiana tai sunnuntaina, kun eivät kehtaa menna pandoina töihin maanantaina. ..........
Ron_Burgundy oli hakenut englannin kielisen määritelmän:
Tuo alkuosa vapaasti suomennettuna:
Brillen hematooma (Panda silmät) on merkki kallonpohjan luunmurtumasta.
Siinäpä se on lyhyesti sanottu.
Kirjoittaja Mata Hari on aivan oikeassa ja voin jatkossa esittää lukuisia esimerkkejä hänen sanojensa tueksi, jos niitä tarvitaan.
Mata Harillahan on oma kokemus Brillen hematomasta ja se on juuri se oikea.
Mata Harillahan on oma kokemus Brillen hematomasta ja se on juuri se oikea.
Totuus on faktojen tunnustamista.
http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I
http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA
http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw
"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Kuules konsta - sinne päivystykseen voi tulla kallonpohajan murtumankin saanut potilas, jonka nenästä valuu aivo- selkäydinnestettä - vain hakemaaan sairauslomaa, kun ei viitsi silmät mustana töihin mennä -> niin voihan ihmettäkonsta kirjoitti:Viikkonlopun aikana näkisi todennäköisesti vain tavallisia mustelmia päivystyksessä, koska brillen hematooman kehittymiseen voi mennä päiviä.Mata Hari kirjoitti:
Niin - ihmeellistä kyllä he muistavat mitä heille on tapahtunut ja suurin ongelma on mustuneet silmät.
Mutta keski-Euroopassa ei muisteta mittään ja kävelemmäänkin pittää opetella uuestaan - sehän on tutkittu juttu
Totuus on faktojen tunnustamista.