Hypnoosi

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Wagner
Adrian Monk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Hessu52 kirjoitti:Ketään ei pysty hypnotisoimaan tekemään esimerkiksi murhaa, tai ryöstöä, sekin on tutkittu tosiasia, joten lopeta jo tuollaiset paskanpuhumiset.
Pohjolan Poliisi Kertoo-kirjassa oli tapaus, jossa Tanskassa vankilassa ollut henkilö hypnotisoi vapautuvan sellikaverinsa tekemään pankkiryöstön.
*poistettu asiatonta tekstiä*t:mode.
8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Saathan sinä uskoa moiseen paskaan, mutta totuus on se, ettei ihmistä pysty hypnotisoimaan tekemään mitään, mitä hän ei itse halua.

*poistettu turhaa kuittia*t:mode

Muuten minkä vuoden Pohjolan poliisi kertoo kirjasta juttu on, kun sattuu tuossa kirjahyllyssä olemaan niitä melkoinen hivakka?
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Urho kirjoitti:awa:lle tiedoksi, etten todellakaan ole hypnoosiasiantuntija, enkä ole itseäni sellaiseksi koskaan väittänyt. Tuo kannanottoni on tehty ihan logiikan avulla, eikä sitä ole kukaan koskaan kiistänyt. Muistaakseni kukaan ei ole edes yrittänyt.

Ai, mitenkä Nisse voi muistaa sellaista hypnoosissa, mitä ei muista valveilla? Luepas awa kohdat a, b ja c! Onhan noita vaihtoehtoja...

Ei tuossa ole mitään selittämätöntä, ainakaan asiantuntijalausuntojen mukaan. Jos ihmetys kohdistuu siihen, mitä Lauerma totesi, eli muistikatkon "tarkkarajaisuuteen", niin siihen on VOINUT vaikuttaa hypnoosissa annettu käsky unohtaa tapahtunut, mikä siis selittäisi sen, etteivät asiat ole hiljalleen palautuneet mieliin niin kuin usein käy.

Oletkos awa hankkinut itsellesi lääkäripäivän lausunnot?
Olisiko Assaerin sijasta pitänytkin valita Olliver Hawk, hypnoosipuhuttelun suorittajaksi - murhakin olisi mahdollisesti selvinnyt - asiantuntijan hypnoosissa.

Viivana tätä pohtimaan.
Viimeksi muokannut awa, Su Maalis 02, 2008 12:45 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

Awaa taitaa kovasti kaihertaa, kun varjonyrkkeilee täällä ikivanhan viestin kanssa.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

^Ei kaiherra vaan huvittaa - hypnoosi on mielenkiintoinen aihe.

Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Hessu52 kirjoitti:Saathan sinä uskoa moiseen paskaan, mutta totuus on se, ettei ihmistä pysty hypnotisoimaan tekemään mitään, mitä hän ei itse halua. .......
Tuo Hessun mielipide osoittaa, että hän ei ymmärrä mitä puhuu!

Onhan selvää, että hypnotisoitu ihminen voi tehdä hyvin hassuja asioita, joita hän normaalissa mielentilassa esim. syvästi häpeää. Tämä on päivänselvää. Tietysti pitää olettaa tuo väite muotoon, mitä hän ei itse halua tehdä normaalissa mielentilassa.

Kumma, jos Hessu ei ole tätä havainnut. Tässä asiassa Hessu ei ole kovin viisas! Tuo Hessun mielipide on juuri sitä potaskaa. Hypnoosi on voimakas ase taitavan tekijän käsissä.

Samoin on väärin väittää, että ihminen ei voi hypnoosissa ollessaan tehdä mitään sellaista, joka vahingottaisi häntä itseään. Tämäkin on yhtä lailla täyttä potaskaa. Ei hypnoosissa ole tee ihmisestä jumalan kaltaista, erehtymätöntä kaiken tuntijaa, niin että ei ole mahdollista tehdä tai sanoa mitään itseään vahingoittavaa. Sekä normaalissa mielentilassa oleva, että hypnoosissa oleva ihminen voidään "höynäyttää" tekemään yhtä ja toista, sellaistakin, joka on vastoin hänen omaa etuaan. Tämä on päivänselvää. Voi tietysti tehdä tyhmyyksiä myös hypnoosissa. Tähän riittää perusteluksi normaali looginen ajattelu. Näin se on Hessu! Tämä on faktaa.
Hessu52
Watson itse

Väitätkö Sariola oikein aikuisen tosissasi, että joku voisi hynotisoida ihmisen nii, että määräämällä tämän hyppäävän kaivoon, niin tämä oitis hyppäisi, tai sitten murhaamaan jonkun rakastamansa läheisen ja tämä heti menisi ja tappaisi sen henkilön.

Ei kuule ole onnistunut, eikä tule onnistumaan, vai oletko kuullut monistakin tällaisista tapauksista.

Silloinhan jokaisen, joka haluaisi eroon kiusallisesta lähimmäisestään, menisi Saksaan kuuntelemaan muutaman luennon hypnoosista ja tulisi tänne ja hypnotisoisi lähimmän vastaantulijan poistamaan tämän ikävän henkilön pois muonavahvuudesta.

Jopa olisi vankilat täynnänsä hypnotisoituja murhamiehiä, jotka eivät muistaisi tapahtumista mitään, kuten eräs nimeltä mainitsematon hevosenhoitaja.

Voisit sinäkin Sariola sinäkin käyttää sitä terävää järkeäsi, etkä keksiä noita juttuja ja taas asettaa awan ja minun tietomme kyseenalaisiksi.

Nyt kun olen asettanut sinun tietosi kyyseen alaiseksi, niin kerropa se kirjanen, mistä olet nuo omat tietosi kaivanut, omani ovat sentään monesta eri lääketieteellisestä teoksesta, eikä Oliwer Hawkin muistelmista.
konsta
Ainesta Watsoniksi

Wagner jo viittasi tuohon Tanskassa 50-luvulla tutkittuun hypnoosimurhaan, jossa ensin oikeus tuomitsi vain tekijän, mutta uudessa istunnossa oikeus antoikin hypnotisoijalle elinkautisen hypnoosin kohteen tuomiota lievennettiin. Tästä voisi ottaa keskustelun tuonne toiselle puolelle.

En tosiaankaan tiedä, kuinka pitkälle hypnoosilla voidaan ohittaa oma tahto, mutta esim hypnoosilla voidaan kyllä esim hämätä aistit ja kehon toiminnat. Ihminen saadaan kuulemaan tai näkemään asoita, tuntemaan kylmää ja kuumaa, jopa kehittämään itselleen palojälkiä mukamas kuuman esineen kosketuksesta jne. Eli ei tahdonvaraiset kehon toiminnat ainakin voidaan hypnoosilla ohittaa ja manipuloida.
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

konsta kirjoitti:Wagner jo viittasi tuohon Tanskassa 50-luvulla tutkittuun hypnoosimurhaan, jossa ensin oikeus tuomitsi vain tekijän, mutta uudessa istunnossa oikeus antoikin hypnotisoijalle elinkautisen hypnoosin kohteen tuomiota lievennettiin. Tästä voisi ottaa keskustelun tuonne toiselle puolelle.

En tosiaankaan tiedä, kuinka pitkälle hypnoosilla voidaan ohittaa oma tahto, mutta esim hypnoosilla voidaan kyllä esim hämätä aistit ja kehon toiminnat. Ihminen saadaan kuulemaan tai näkemään asoita, tuntemaan kylmää ja kuumaa, jopa kehittämään itselleen palojälkiä mukamas kuuman esineen kosketuksesta jne. Eli ei tahdonvaraiset kehon toiminnat ainakin voidaan hypnoosilla ohittaa ja manipuloida.
Tietysti on selvä asia, että taitava hypnotisoija voi johdatella ja houkutella hypnotisoidun sanomaan ja jopa tekemään sellaistakin, joka on hypnotisoidun oman edun vastaista. Sitäpaitsi ihminen ei aina edes tiedä mikä on hänen oman etunsa mukaista. Toisin sanoen, ihmistä voidaan jymäyttää, vetää höplästä, narrata, johdatella tekemään yhtä ja toista, niin normaalissa mielentilassa kuin hypnoosissakin. Jälkimmäisessä vielä helpommin. Tietysti siellä tulee raja vastaan jossakin, aivan mitä tahansa ei voida määrätä tekemään. Se raja on varmaan yksilöllinen. Joku voi tehdä jopa murhan hypnotisoijan määräyksestä, mutta se on varmaan harvinaista. On aivan selvä asia, että hypnotisoitu voi esim. kertoa sellaisia asioita, jotka eivät ole hänelle itselleen eduksi. Tämä on aivan ilmiselvää, vaikka niin ei suoraan sanottaisikaan missään. Sitäpaitsi on tunnettu tosiasia, että hypnotisoitu voi toteuttaa melkoisen omituisia tekoja, jotka on "määrätty" hänelle hypnoosin aikana. Tämä ilmiö tunnetaan nimellä "posthypnoottinen suggestio". Se on olemassa.
konsta
Ainesta Watsoniksi

Pannaan kokonaisuudessaan tuo ainoa pätkä Tanskan hypnoosimurhasta, jonka löysin suomenkielisenä. Muilla kielillä jutusta löytyy sitten enemmän.
Aikanaan eräs kaveri, Palle Hardrup, oli ollut vankilassa sellitoverinaan Björn Schouw-Nielsen niminen mies. Tämä Nielsen oli rikollisesta luonteestaan huolimatta päässyt selville hypnoosin salaisuuksista ja vankilassa ollessaan käyttänyt hypnoosia sellitoveriaan kohtaan. Vankilassa hän oli pitkän ajan kuluessa saavuttanut täydellisen hallintavallan sellitoveristaan, jonka hän oli vähän ennen vapautumistaan "ohjelmoinut" suorittamaan erään pankin ryöstön. Tähän "ohjelmoinnin" kuului, että Hardrup menee tiettynä aikana tiettyyn paikkaan, ottaa sieltä aseen, menee tiettyyn pankkiin, ryöstää pankin ja kätkee rahat määrättyyn paikkaan, josta Nielsen voisi myöhemmin käydä nämä hakemassa. Tästä "ohjelmoinnista" Hardrup ei luonnollisesti muistanut mitään. "Ohjelmoituna" päivänä, 29.3.1951, Hardrup meni kyseiselle paikalle, otti sieltä aseen ja meni "ohjelmoituna robottina" kyseiseen pankkiin, jossa hän oli ryöstön epäonnistuttua ampunut kaksi virkailijaa kuoliaaksi ja paennut sen jälkeen paikalta.
Poliisi pääsi hyvin pian syyllisen jäljille ja Hardrup vangittiin. Kaikki tosiasiat puhuivat hänen syyllisyytensä puolesta ja poliisi piti tapausta jo selvitettynä, kunnes eräs tuntematon ilmiantaja kertoi Nielsenin osuudesta hypnoottisena taustatekijänä tapahtuneeseen pankkiryöstöön. Alkoi pitkä ja vaivalloinen ja Tanskan oloissa harvinainen tutkimusprosessi asian selvittämiseksi. (Amerikassa otetaan kaikessa rikostutkinnassa aina hypnoottisen taustatekijän mahdollisuus huomioon). Erittäin vaikeaksi tapauksen selvittämisen teki se, että Nielsen oli onnistunut asettamaan Hardrupin alitajuntaan hypnoottisen lukon, niin ettei kukaan voinut häntä enää hypnotisoida ja "purkaa" annettuja "ohjelmointeja". Asiaa tutkittaessa huomattiin kuitenkin, että X-merkki liittyi tavalla tai toisella kyseiseen hypnoottiseen "ohjelmointiin". Sellissä ollessaan Hardrup oli pitänyt aina X-merkin näkyvissään. Piirtänyt sen seinään tai näkyvälle paikalle. Ja aina kun tämä merkki oli pois pyyhitty, oli kohta taas ilmestynyt uusi. Lopulta hänen selliinsä oli asetettu vartija, joka piti huolen siitä, että näitä merkkejä ei missään näkynyt. Hardrup ei saanut pitää käsiään tai jalkojaan ristissä jne. Ja tämän seurauksena Hardrup alkoi vähitellen osoittamaan levottomuuden ja hermostuneisuuden merkkejä ja lopulta hän romahti täydellisesti. Häneen hypnoottisesti asetettu ohjelmointi murtui, X-merkki hypnoottista "ohjelmointia" ylläpitävänä suggestiivisena symbolina menetti vaikutustehonsa ja koko koruton totuus paljastui liki kolme vuotta jatkuneiden tutkimusten tuloksena kaikessa järkyttävyydessään. Oikeudessa Hardrup tuomittiin teosta 6-vuodeksi vankeuteen. (Ketään ei voida hypnoosilla saada tekemään tekoja, jotka ovat ristiriidassa hänen eettisten ja moraalisten vakaumusten kanssa). Sen sijaan hypnoottisena taustatekijänä toiminut Nielsen sai elinkautisen vankeustuomion. (Tästä tapauksesta on yksityiskohtainen kuvaus Jarl Fahler'in kirjassa Hypnoosi).
Ei pidä täysin muuten paikkaansa, ettei ihmistä voisi vaikka ohjelmoida tappamaan. Yksilön omat eettiset arvot ja normit voidaan tietyllä motivoinnilla muuttaa, tai ne voidaan kiertää. Ehkä yksinkertaisin esimerkki on sotilas, joka saadaa aika helposti sotatilanteessa tappamaan. Armeijat käyttävät lieviä huumeita ja yhteisiä päivittäisiä hartaustilanteita tähän tarkoitukseen. Sotilaille annetaan myös jälkihoitoa.

http://www.aretalogia.com/hyp/hypnoosi_3.htm
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

^ Te Sariola ja konsta olette kohta niin syvässä hypnoosissa, että kannattaa ottaa yhteyttä Asseriin.

Uskonpa, että Asser voi vapauttaa teidät "vääristyneestä hurmoksesta" jopa sähköpostin avulla ja ohjelmoida teidät unohtamaan kaikki naurettavat sepustuksenne.

Hypnoraattori Asser voi myös ohjelmoida teidät unohtamaan lopullisesti minkä tahansa teille epämieluisan tapahtuman. Kannata miettiä ne päivät - jos sellaisia teillä on ( en tiedä jos hänellä eli Asserilla, voi olla jopa minuutiaikataulu - vai meneekö siinä aina koko päivä kerralla ja tietysti samaan hintaan ?).

Asser tosin - aktiivikautenaan yritti hoitaa homoseksuaalisuutta sairautena - mutta hypnoosi taisi epäonnistua. Teki itsensä xain naurettavaksi - valitettavasti.

Hessu52
Watson itse

Älä nyt konsta ihan tosissasi ala armeijaa verrata hypnoosiin.

Tuollainen vertailu on naurettavaa ainakin Suomen armeijassa, eikä minun tietääkseni meillä ole mitään huumeita, sen enempää kuin aivopesuja ole tehty, mitä nyt aikoinaan "jarrua" jonkun jälkiruoan yhteydessä jaettu, mikä sekin taisi ainakin omalla kohdallani olla höpö juttuja.

Kyllä jokainen isänmaataan rakastava ottaa sen torrakon käteensä, vaikkapa viime vuosituhannelta ja lähtee puolustamaan kotimaataan, jollei ole takkiaan kääntänyt kommunisti, joka punahulluudesta on kääntynyt vihreään mielettömyyteen.

Aseistakieltäytyminen on suurta pelkuruutta, jota en voi hyväksyä, kuin aidoilla todellisilla syillä.

Niitä eivät ole sellaiset, että pikkasen kivistää, "kun joudun totteleen tota saatanan nappikaulusta".

Olen sitä ikäpolvea, joka isiään ja heidän isiään kunnioittaakseen, kävi armeijan kunnialla ja vaikka joku asia vituttikin niin ei se mitään, ei niitä enää seuraavan päivänä muistanut, kun tuli uusia vitutuksen aiheita.

Tästä sainkin mainion aasinsillan siihen, että onko Gusse koskaan käynyt armeijaa, vaiko raakattu sieltä jonkun hyvän syyn takia.

Uskonto sellainen syy tuskin on ollut, mutta jos kävi, niin milloin ja missä?
konsta
Ainesta Watsoniksi

Hessu52 kirjoitti:Älä nyt konsta ihan tosissasi ala armeijaa verrata hypnoosiin.

Tuollainen vertailu on naurettavaa ainakin Suomen armeijassa, eikä minun tietääkseni meillä ole mitään huumeita, sen enempää kuin aivopesuja ole tehty, mitä nyt aikoinaan "jarrua" jonkun jälkiruoan yhteydessä jaettu, mikä sekin taisi ainakin omalla kohdallani olla höpö juttuja.
Meillä Suomessa ei huumeita käytetä, mutta sodan aikana käytettiin. Silloin tosin opaiittipohjainen tabletti, olisko ollut Pervetiini, tai jokin vastaava, oli kylläkin piristeenä ensisijaisesti. Suomalaisessa puolustussodassa oli vahva oikeutus ja motiivi, sitä ei tarvinnút aivopesulla, normaalia sotapropagandaa lukkuunottamatta, juurikaan manipuloida.

Sen sijaan esim USA lentäjät käyttävät yleisesti lieviä huumeita, jotka heille jaetaan esimiesten taholta ja heitä myös aivopestään "ulkomaan keikoilla", missä sodan ja tappamisen tarkoitus ei ole kauhean selvä ja jossa ilmasotakampanja kohdistuu myös siviileihin(Kosovo, Serbia, Irak, Afganistan: energialaitokset, TV-asemat, sillat, tehtaat, tiet) ."Jumalan Soturit" osallistuvat joka päivä hartaustilaisuuksiin, joissa sodan oikeutusta vahvistetaan.

Tämä nyt oli ot:tä. Tarkoitukseni oli vain kritisoida tuota klisettä, ettei ihmisen tahtoa tai eettisiä normeja voi ohitaa. Käsittääkseni sen mahdollista jopa hypnoosia lievimmillä keinoilla, eli propagandalla. Tavallaan kyse ei ole eettisten normien ylikävelystä, vaan niiden muuttamisesta.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

^Tarkoitatko konsta sitä, että Gustafssonille luotiin hypnoosissa toinen todellisuus johon hän itsekin alkoi uskomaan ?

Tuohon tarkoitukseen hypnoosi on todella ytehokas ja hyvä hoitokeino.

konsta
Ainesta Watsoniksi

awa kirjoitti:^Tarkoitatko konsta sitä, että Gustafssonille luotiin hypnoosissa toinen todellisuus johon hän itsekin alkoi uskomaan ?

Tuohon tarkoitukseen hypnoosi on todella ytehokas ja hyvä hoitokeino.
Tuo riski on aina hypnoosissa. Täytyy olla äärimmäisen varovainen, ettei "syötä" tietoa potilaalle. Esim Asser teki räikeän virheen, kun kysyi finneistä. Kysymyksessä itsessään ei saisi olla juuri mitään yksityiskohtia, mielummin se olisi ilman objektia: mitä näet jne.

Nils itse tuskin uskoo hypnoosin todellisuuteen, koska muistilukon ansiosta hän ei ilmeisesti muista sitä. Ainakaan Nils ei ole koskaan lipsauttanut mitään hypnoosin yksityiskohtaa puheissaan(esim hyppäsi teltan päälle ja alkoi puukottamaan).

Ja kuten Lauermakin sanoi: tuo hypnoosissa nähty voi olla tottakin.
Vastaa Viestiin