awa kirjoitti:Joo - olisihan tuo Asser voinut olla sen verran "höveli", että olisi Gustafssonille tuo tupakoinninkin ohjelmoinut unohtamaan. Olisi säästynyt Nissellä rahaa ja tuskin olisi tuota "hakkaavaa yskääkään" kehittynyt. Olisi varmasti ollut huomattavasti onnellisempi vanhuus - ilman tupakkaa.
Itse olen lopettanut tupakan polton joulukuussa 2000, siis yli 7 vuotta sitten. Ei missään ryhmässä, ei mitään erikoistemppuja, vain oma luja päätös. Ja on pitänyt.
Kiinalaiselta 93-vuotiaalta poliitikolta kysyttiin, mikä on hänen korkean ikänsä salaisuus. Arvaatteko, mitä mies vastasi. Hän vastasi:
tupakanpoltto. Yleisesti kyllä lasketaan, että tupakanpoltto laskee elinikää. Mielenkiintoinen tutkimustulos on se, että tupakanpoltto ehkäisee dementiaa. Tupakoitsijat sairastuvat dementiaan selvästi harvemmin kuin tupakoimattomat. Tarkkuutta ja hallintaa vaativissa tehtävissä niinikään pieni alkoholiannos parantaa suorituskykyä, mutta annosta lisättäessä vaikutus on päinvastainen. Ampujat ovat käyttäneet alkoholia dopingina kautta aikojen. Nämä molemmat havainnot ovat tieteellisten tutkimusten tuloksia. Ampujien alkoholin käyttö on myös hyvin tunnettu ilmiö.
Ei se tupakanpoltto 100%.n varmuudella lopu, vaikka käytettäisiin hypnoosia. Apua siitä on kyllä ollut monille. Ei hypnoosin vaikutus tupakanpolton lopettamiseen ole yhtä hyvä kaikille. Siinäkin jakauma on täydellisestä onnistumisesta, täydelliseen epäonnistumiseen, ja lisäksi välissä on kaikkia välimuotoja. On voinut vaikkapa vähentää puoleen.
Monet hammaslääkärit myös käyttävät hypnoosia apuna. Sekin on tiedossa.
Kyllä minulla on syntynyt sellainen kuva, että professori Stenbäck hallitsi hyvin hypnoosin käytön, ja sekä NG:n että OK:n hypnoosit onnistuivat oikein hyvin. En ole kuullut, että esim. NG:n hypnoosia tarkkailemassa ollut lääkäri tai poliisiupseeri olisi vähääkään epäillyt hypnoosin onnistumista. Eri asia on saatiinko niistä mitään konkreettista rikoksen suhteen.