Samarina kirjoitti:Aariel kirjoitti:^Ööh. Mulle tuli huono omatunto. Meinasin syökästä tässä, mutta taidan jättää väliin, ainakin sen lihaosion.

Vaikkakin tuo lihansyönti on sinänsä "sallittua", se kuulunee kiertokulkuun. Mutta kaikki eläinrääkkäys on niin helvetin väärin. Eläin ei kuitenkaan pysty puolustautumaan eikä ymmärrä ihmisen julmaa luonnetta, on siis täysin ihmisten armoilla. Itse en käytä mitään oikeita nahkavaatteita, en edes hanskoja/lapasia saatika takkia. Yök. Turkitkin voisin sprayata surutta huoletta

Miksi et käytä nahkavaatteita, kun kuitenkin syöt kuitenkin lihaa? Kuoleehan se eläin joka tapauksessa, niin miksi ei käyttää sitä mahdollisimman hyvin hyödyksi? Näin mä ainakin ajattelisin. Kettujen kasvatus pelkästään turkkien takia on sitten eri asia.
Mistä -esmes- olet kuullut tuon kelsiturkki= abortu lampaansikiö jutun? Tietämäni kelsiturkit tehdään ihan aikuisen lampaan taljasta. Meiltä löytyy lampaantaljoja kaksi kappaletta ja niissä on laineikas karva, mutta ne kyllä on ihan naapurikylässä aikoinaan laiduntaneiden aikuisten lampaiden taljoja. Vastasyntyneen karitsan karva taas on tiukkaa kikkaraa, ihan kuin pieniä helmiä olisi vieri vieressä. Enpä ole ennen tuollaista juttua kuullutkaan..
se ei ollut "kelsiturkis" se sana, laitoinkin sen tohon kysymysmerkin kanssa, joku suomessakin yleinen nimitys sille oli mut nyt en saa sitä päähäni..
yritän löytää jonkun lähdetiedon tähän, ihan "virallisia" teitä on tullut tämä tietooni ettei ole mitään kuulo/huhupuhetta. en tiedä onko suomessa käytössä tällainen karitsoiden abortointi, tod. näk. ei. australialainen eläinoikeusaktivisti, filosofi peter singer muistaakseni mainitsee tästä jossakin kirjassaan. ei ainakaan heti osu netistä silmään tätä teosta pdf-tiedostona.. mutta laitan linkin kirjaan ja tähän kyseiseen väittämääni heti kun löytyy!
kirjastosta jos joku haluaa kirjan hakea: Singer, Peter: Oikeutta eläimille. Porvoo: WSOY, 1990. Alkuteos Animal Liberation, 2nd edition, New York: Avon, 1990.
(teoksessa on käsitelty tehomaataloutta, metsästystä, lemmikkien pitoa, sirkusta, eläintarhoja.. kaikkea mihin eläimet ja niiden käyttö yhteiskunnassa liittyvät. suosittelen!)
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei