Ulvila - Kysymyksiä ja vastauksia (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
peltirumpu
Adrian Monk

Re: Ulvila - Kysymyksiä ja vastauksia (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja peltirumpu »

Spekultantti kirjoitti:Alussa, kun Aueria ei osattu epäillä, haettiin ulkopuolista tekijää. Silloin varmasti sukulaiset ja kaikki muutkin miettivät kuka se voisi olla, ja silloin on heitetty ajatus, että sen täytyy liittyä työpaikan asioihin. Mitään muutakaan ei ollut. Ja saattoihan sieltä joku uhkauksesta kuulostava mieleen muistuakin ja totta kai Auer yhtyi siihen heti. Huhu muuttui varmaksi todeksi, vaikka sen koommin ei ole työpaikalta kuulunut mitään vahvistusta asialle.

Niin kuin ei millekään muullekaan mahdolliselle ulkopuoliselle tekijälle lukuunottamatta Koiviston hierottavaa, joka tosin itse ei ole ennen tiennytkään olleensa paikalla...
Siis sukulaiset ja kaikki muutkin huhuilivat, mutta työpaikalta huhuja ei vahvistettu todeksi 8)

Koskapa ollaan kysymyksiä ja vastauksia ketjussa, niin esitän sinulle kysymyksen. Kuinka paljon lavastusaikaa Annelille jäi murhan jälkeen?
Caldera
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Caldera »

Spekultantti kirjoitti: Alussa, kun Aueria ei osattu epäillä, haettiin ulkopuolista tekijää. Silloin varmasti sukulaiset ja kaikki muutkin miettivät kuka se voisi olla, ja silloin on heitetty ajatus, että sen täytyy liittyä työpaikan asioihin. Mitään muutakaan ei ollut. Ja saattoihan sieltä joku uhkauksesta kuulostava mieleen muistuakin ja totta kai Auer yhtyi siihen heti. Huhu muuttui varmaksi todeksi, vaikka sen koommin ei ole työpaikalta kuulunut mitään vahvistusta asialle.
Jep jep. Oheinen kopioitu täältä
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 65#p478789

Esitutkintapöytäkirjan mukaan uhkailuista ovat kertoneet:

1) Lahden sisar PT JPEG264, joulukuu 06): "...Jukka sanoi, että jossain kaupassa on joku käynyt hänen rinnuksiinsa kiinni ja uhannut tappaa. Jukka ei sanonut mitään nimiä. Jukka on kertonut vielä samassa puhelussa, että hänellä on raskasta, kun on joutunut sanomaan pariskuntiakin irti. En kuitenkaan ymmärtänyt, että pariskunta olisi uhkaillut.

S**** (PT:n mies) on kertonut minulle, että laivaristeilyllä joku oli käynyt Jukan rinnuksiin kiinni, mutta oli myöhemmin tullut pyytämään anteeksi. Tällä laivaristeilyllä oli ollut joku seminaari. Tämä risteily on saattanut olla vuosi sitten, siitä on aikaa.

Samassa kuulustelussa poliisi kysyy: Onko sinulla tietoa siitä, että Jukka olisi pelännyt noin kymmenen vuotta sitten henkensä ja terveytensä puolesta. Tähän sisko vastaa, ettei.

2) Edellisen sisaren mies ST (JPEG281, joulukuu 06) ...Jukka myös itse kertoi minulle uhkailusista... Kyllä se varmaan työhön liittyi eli Luvataan. Jukka kertoi, että häntä oli uhattu tappamisella. Jukka ei nimennyt ketään henkilöä eikä sitä, että uhkaukset liittyivät hänen työhistoriaansa, mutta käsitin kuitenkin asian niin.

3) Lahden sisar PP (JPEG233, joulukuu 06): MInulla on tieto siitä, että Jukkaa on jotenkin uhkailtu, mutta en tiedä miltä taholta uhka on tullut. --- Joskus Jukan ollessa laivalla joku oli tarttunut Jukkaa käsistä kiinni ja tämä henkilö oli sanonut, että hän tappaa Jukan. Jukka myös itse puhui jotakin, että taas häntä on uhkailtu. Minulla on se käsitys, että Jukkaa ovat uhkailleet sekä Outokummusta irtisanotut että tuntemattomat henkilöt. Uhkailujen syytä tuntemattomien taholta en osaa sanoa, mutta irtisanotuilla kai oli syytä irtisanomisen johdosta.

Tältäkin sisarelta kuulustelija kysyy: Jukan tiedetään puhuneen noin kymmenen vuotta sitten kuolemasta ja että hän on tällöin pelännyt henkensä puolesta. Sisar ei asiasta tiedä.

4) Auerin veli AA (JPEG184, lokakuu 07): Olen kerran käynyt Ulvilassa vuonna 2004 --- Tästä käynnistä minulle jäi mieleeni Jukasta se, että hän mainitsi työpaikallaan tapahtuneista irtisanomisista ja häntä oli uhkailtu. Jukka sanoi jotain konkreettisempaa, mutta en yhtään muista mitä se oli. Nämä uhkailut olivat tulleet työpaikalta, mutta kuka oli uhkaillut, minulla ei ole sitä asiaa tiedossa.
Spekultantti
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Spekultantti »

peltirumpu kirjoitti:
Spekultantti kirjoitti:Alussa, kun Aueria ei osattu epäillä, haettiin ulkopuolista tekijää. Silloin varmasti sukulaiset ja kaikki muutkin miettivät kuka se voisi olla, ja silloin on heitetty ajatus, että sen täytyy liittyä työpaikan asioihin. Mitään muutakaan ei ollut. Ja saattoihan sieltä joku uhkauksesta kuulostava mieleen muistuakin ja totta kai Auer yhtyi siihen heti. Huhu muuttui varmaksi todeksi, vaikka sen koommin ei ole työpaikalta kuulunut mitään vahvistusta asialle.

Niin kuin ei millekään muullekaan mahdolliselle ulkopuoliselle tekijälle lukuunottamatta Koiviston hierottavaa, joka tosin itse ei ole ennen tiennytkään olleensa paikalla...
Siis sukulaiset ja kaikki muutkin huhuilivat, mutta työpaikalta huhuja ei vahvistettu todeksi 8)

Koskapa ollaan kysymyksiä ja vastauksia ketjussa, niin esitän sinulle kysymyksen. Kuinka paljon lavastusaikaa Annelille jäi murhan jälkeen?
Mistä minä tiedän. Niin kuin et tiedä sinäkään puoliakaan seikoista mitä siellä talossa surmayönä tapahtui.

Vai etkö huomaa, kuinka palapelissä on aina vaan enemmän palasia, jotka eivät ilman vääntelyä loksahda paikalleen?

Ei pidä takertua yksityiskohtiin, jotka eivät kestä laajempaa tarkastelua.
Spekultantti
Theo Kojak

Spekultantti kirjoitti:
peltirumpu kirjoitti:

Mistä minä tiedän. Niin kuin et tiedä sinäkään puoliakaan seikoista mitä siellä talossa surmayönä tapahtui.

Vai etkö huomaa, kuinka palapelissä on aina vaan enemmän palasia, jotka eivät ilman vääntelyä loksahda paikalleen?

Ei pidä takertua yksityiskohtiin, jotka eivät kestä laajempaa tarkastelua.
Edit: pahoittelen, että mielipiteeni vaikuttaa tokaisulta. Keskustelu jatkukoon tiukkana, mutta reiluna.:)
luxetveritas
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja luxetveritas »

luxetveritas kirjoitti:
ruffe kirjoitti:
Pandora kirjoitti:Siis oliko tuolissa yhtään verijälkeä?

EI ollut

Hmmm. Hetkinen. Eikös terassilla oven edessä olleesta puutarhatuolista tekninen rikostutkija Mäkinen vai mikä hänen nimensä nyt olikaan, löytänyt verisen kengänjäljen...vai oliko siinä ainoastaan kurajälki toiseen suuntaan?

Caldera:
Sama mielikuva mullakin, mistähän se on tullut kun en kyllä ole aiheeseen lainkaan perehtynyt. Voisko olla että dokkarissa oli tästä jotain? Vai täällä joku tuore ketju.

Puutarhatuolilla ei ollut veristä kengänjälkeä, vain kurainen. Veritahrojakaan ei tuolilla ilmeisesti ollut.

Teknisen rikostutkijan Matti Mäkisen (aloitti tutkinnan heti surmayönä) todistajalausunto 23.7.2013:
"Terassilla oli havaittavissa muovituoli. Tuoli oli ulkopuolella terassinoven edessä. Tuolilla oli kurainen kengänkuva. Kengänjälki on samankaltainen, kun sisällä ollut kengän jälki. Terassilla oli myös verisiä osajälkiä samankaltaisesta kengänjäljestä. Kengänjälki oli jäänyt kun tekijä oli hypännyt ikkunasta pihalle. Terassille oli myös pudonnut veritippoja. Rikotun ikkunan välissä ja ikkunan alaosassa oli havaittavissa myös lasinpalojen väliin valunutta verta." (Etpk 6580/R/16735/06/Li10, http://www.mikkoniskasaari.fi/node/190)
On vain kerättävä faktat, vankkumattomat tosiasiat, asetettava ne oikeisiin yhteyksiinsä ja tehtävä niistä välttämättömät johtopäätökset.
luxetveritas
Jane Marple

Toripolliisi kirjoitti:
luxetveritas kirjoitti:Muistaakseni poliisin aineistoissa tuon yön todettiin olleen sysipimeä, mikä taisi olla perusteena sille, että oletettua ulkopuolista murhaajaa todettiin olleen vaikea lähteä jäljittämään. Jos silloin olisi ollut kuutamo, tilanne olisi epäilemättä ollut toinen.

Naapurin terassivalosta ei tietoa. Onko kyseessä sama naapuri, joka on todistanut nähneensä Lahden takkahuoneessa valot kello 00:50-01:00 välillä? Jos naapurin omalla pihalla olisi ollut terassivalot päällä, eikö Lahden takkahuoneen valoa olisi ollut hänen vaikea huomata? Naapurin todistajalausunnon luotettavuudesta on Auerin puolustus kuitenkin esittänyt epäilynsä.

Ilmakuvasta selviää, että katuvaloja on kyseisellä alueella normaalimäärä, myös takana olevalla Metsäkulmantiellä. Lisäksi Tähtisentien haarat yhtyvät surmatalon lähellä, joten säkkipimeästä ei voida kyllä puhua alueella, jolla voi olla myös talojen, erityisesti rivitalojen ulkovaloja pimeällä jatkuvasti päällä. Kaikki nuo luovat kajoa varsinkin kyseisen yön pilvisellä säällä taajamissa..
OK. Asumalähiössä toki katuvalot ja rakennuksissa katunumerovalot ja joillain mahdollisesti jotain pihavalojakin. Niistä kajastaa jotain valoa. Mutta kysymykseni koskee valaisuolosuhteita surmayönä lähinnä Lahden/Auerin asunnon terassilla:

Miten väitetty ulkopuolinen surmaaja on keskellä pimeää yötä nähnyt tulla ja hajottaa terassioven ikkunan ilman taskulamppua tms? Miten hän on kyennyt hajottamaan astalolla ikkunan, jos hänen on täytynyt pitää mahdollista taskulamppua toisessa käydessään? Miten tai missä hän on kujettanut surmaveistä, astaloa ja mahdollista taskulamppua tunkeutuessaan asuntoon rikkomansa ikkunan kautta?

On esitetty, että näkyvyysolosuhteisiin olisi kuulunut matalalla möllöttänyt lähes täysi kuu. Surmayötä käsittelevästä Hesarin artikkelista päätellen sää olisi mahdollisesti kuitenkin ollut pilvinen: "Oli torstain ja perjantain välinen yö, pimeää ja märkää." (http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1305845429742)
On vain kerättävä faktat, vankkumattomat tosiasiat, asetettava ne oikeisiin yhteyksiinsä ja tehtävä niistä välttämättömät johtopäätökset.
luxetveritas
Jane Marple

Caldera kirjoitti:
Spekultantti kirjoitti: Alussa, kun Aueria ei osattu epäillä, haettiin ulkopuolista tekijää. Silloin varmasti sukulaiset ja kaikki muutkin miettivät kuka se voisi olla, ja silloin on heitetty ajatus, että sen täytyy liittyä työpaikan asioihin. Mitään muutakaan ei ollut. Ja saattoihan sieltä joku uhkauksesta kuulostava mieleen muistuakin ja totta kai Auer yhtyi siihen heti. Huhu muuttui varmaksi todeksi, vaikka sen koommin ei ole työpaikalta kuulunut mitään vahvistusta asialle.

Jep jep. Oheinen kopioitu täältä
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 65#p478789

Esitutkintapöytäkirjan mukaan uhkailuista ovat kertoneet:

1) Lahden sisar PT JPEG264, joulukuu 06): "...Jukka sanoi, että jossain kaupassa on joku käynyt hänen rinnuksiinsa kiinni ja uhannut tappaa. Jukka ei sanonut mitään nimiä. Jukka on kertonut vielä samassa puhelussa, että hänellä on raskasta, kun on joutunut sanomaan pariskuntiakin irti. En kuitenkaan ymmärtänyt, että pariskunta olisi uhkaillut.

S**** (PT:n mies) on kertonut minulle, että laivaristeilyllä joku oli käynyt Jukan rinnuksiin kiinni, mutta oli myöhemmin tullut pyytämään anteeksi. Tällä laivaristeilyllä oli ollut joku seminaari. Tämä risteily on saattanut olla vuosi sitten, siitä on aikaa.

Samassa kuulustelussa poliisi kysyy: Onko sinulla tietoa siitä, että Jukka olisi pelännyt noin kymmenen vuotta sitten henkensä ja terveytensä puolesta. Tähän sisko vastaa, ettei.

2) Edellisen sisaren mies ST (JPEG281, joulukuu 06) ...Jukka myös itse kertoi minulle uhkailusista... Kyllä se varmaan työhön liittyi eli Luvataan. Jukka kertoi, että häntä oli uhattu tappamisella. Jukka ei nimennyt ketään henkilöä eikä sitä, että uhkaukset liittyivät hänen työhistoriaansa, mutta käsitin kuitenkin asian niin.

3) Lahden sisar PP (JPEG233, joulukuu 06): MInulla on tieto siitä, että Jukkaa on jotenkin uhkailtu, mutta en tiedä miltä taholta uhka on tullut. --- Joskus Jukan ollessa laivalla joku oli tarttunut Jukkaa käsistä kiinni ja tämä henkilö oli sanonut, että hän tappaa Jukan. Jukka myös itse puhui jotakin, että taas häntä on uhkailtu. Minulla on se käsitys, että Jukkaa ovat uhkailleet sekä Outokummusta irtisanotut että tuntemattomat henkilöt. Uhkailujen syytä tuntemattomien taholta en osaa sanoa, mutta irtisanotuilla kai oli syytä irtisanomisen johdosta.

Tältäkin sisarelta kuulustelija kysyy: Jukan tiedetään puhuneen noin kymmenen vuotta sitten kuolemasta ja että hän on tällöin pelännyt henkensä puolesta. Sisar ei asiasta tiedä.

4) Auerin veli AA (JPEG184, lokakuu 07): Olen kerran käynyt Ulvilassa vuonna 2004 --- Tästä käynnistä minulle jäi mieleeni Jukasta se, että hän mainitsi työpaikallaan tapahtuneista irtisanomisista ja häntä oli uhkailtu. Jukka sanoi jotain konkreettisempaa, mutta en yhtään muista mitä se oli. Nämä uhkailut olivat tulleet työpaikalta, mutta kuka oli uhkaillut, minulla ei ole sitä asiaa tiedossa.

Onkohan muiden uhkausten kuin viimeisen (ilmeisesti ainakin pari vuotta ennen murhaa esitetyn) uhkauksen esittämisajankohdista tietoa?
Pieni liekki
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Muistaako kukaan mihin aikaan Matti Mäkinen ehti surmapaikalle teknisiä tutkimuksia tekemään ja mihin aikaan paikalle saapui Ritva Lapinniemi? Kuka toimi Mäkisen partiokaverina surmayönä?

Onko selvinnyt, oliko sillä mielenterveyspotilaan sytyttämällä Antinkartanon ulkorakennuksen palolla mitään yhteyttä Ulvilan surmaan? Mäkinenhän kiirehti tuolta palopaikalta surmapaikan tutkimuksia tekemään.

Muita kysymyksiä on minulla jonkin verran mielessä, mutta palailen niihin myöhemmin. Nyt täytyy painaltaa töihin.
"If she confesses the game ends, there's no need to continue this. But if she doesn't confess and is innocent - the game continues."
luxetveritas
Jane Marple

Pieni liekki kirjoitti:Muistaako kukaan mihin aikaan Matti Mäkinen ehti surmapaikalle teknisiä tutkimuksia tekemään ja mihin aikaan paikalle saapui Ritva Lapinniemi? Kuka toimi Mäkisen partiokaverina surmayönä?
Toimittaja Niskasaaren mukaan Mäkinen oli ensimmäinen tekninen tutkija joka tuli rikospaikalle, noin kello kolmen aikaan joulukuun 1. päivän vastaisena yönä vuonna 2006, ja aloitti siellä tutkinnan. Avukseen hän soitti ja sai myös kollegan. Tämän nimestä ei tietoa.
Caldera
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Caldera »

luxetveritas kirjoitti: Onkohan muiden uhkausten kuin viimeisen (ilmeisesti ainakin pari vuotta ennen murhaa esitetyn) uhkauksen esittämisajankohdista tietoa?
En ehdi kaivaa esille sitä lehtijuttua (esim.) jossa puhuttiin että saman vuoden keväästä asti oli uhkailtu, ilmeisesti sitten aktiivisemmin jos on aikaisemminkin uhkailtu. Tuossa tuo yksi todistaja sanoo että Jukkaa oli TAAS uhkailtu, tiedä sitten miten pitkästä aikavälistä hän puhui. Noiden otteiden jotka kopioin tuohon ei ollut tarkoitus olla kattava selostus Jukan uhkailuista, lähinnä nyt vain pikainen vastaus täydelliseen tajunnanvirta-mutuiluun aiheesta.
Spekultantti
Theo Kojak

Ei tule tähään hätään kahlailtua kaikkia ketjuja läpi, niinpä kysyn asiaan paremmin perehtyneiltä pikavastausta. Millainen oli Lahden ja Auerin riita aiemmin surmayönä?

Alla mtv3:n seurannasta kopsaamani syyttäjän kohdat riidasta.

10:0314.10.2014
Auer on kertonut myös hyvin yksityiskohtaisesti keittiössä tapahtuneesta riidasta. Syyttäjän perustelut päättyvät, oikeus pitää lyhyen tauon.

10:0014.10.2014
- Merkkejä ulkopuolisesta tekijästä ei ole, joten Auer on surmannut Jukka S. Lahden. Auer on ollut Lahden välittömässä läheisyydessä kuolettavien lyöntien aikaan.
- Auer kertoo myös useita kertoja sanoneensa lasten kuullen tappaneensa Lahden. Myös Lahden ja Auerin riita surmayönä on tullut esille poliisikuulusteluissa.
one eye
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja one eye »

Tässä lyhyt ytimekäs vastaus:
http://www.edilex.fi/data/uutiset/auer.pdf
Turumurre kirjoitti: mielestäni ne ovat Annelin sydämen ääniä. Näitä samoja kuuluu vielä hetki myöhemmin, ennen Lahden "Tuu joota".
Spekultantti
Theo Kojak

Kiitosta one eye, siinähän sitä onkin... Motiivi, motiivi ja motiivi. Tuota ei pidä hämärryttää näillä ikkunanpokarekonstruktioilla tai häke-nauhan kelailuilla. Huppumiehen motiivi on epämääräinen "Jukkaa oli uhkailtu, kai se niihin Luvatan irtisanomisiin liittyi...", mutta Auerin motiivi on käsiitä karannut perheriita, jota taas tukee lasten kertomukset ja se kurssikaveri, joka kertoi Jukan tuskailleen vaikeita kotioloja.

Auer ei ollut parhaassa psyykkisessä kunnossa, josta kertoi sekainen ja laiminlyöty koti, joten hänellä pimeni ja hän puhkesi tekoon, jota ei ehkä oikeasti muistakaan enää jälkikäteen. Ns black out, mutta terve järki kuitenkin palailee siinä kun hän kertoilee kuulustelussa ja lapsille, että "kai mä sen tein...".
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja turumurre »

http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 79#p643079
annijatan kysymys:
annijatta kirjoitti:...
Mutta jätit vastaamatta siihen kysymykseen, mitä hain takaa. Miksi juuri tuo versio, kun on valittavana monta muutakin?

turumurren vastaus:
En ymmärrä kysymystä yleisestikään...Eihän poistumistyyli perustu mitenkään Auerin kertomuksiin, ja tähän taas on syynä se, ettei kyseinen ole koskaan kertonut nähneensä surmaajan poistumista.
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

haulinippu kirjoitti:Tarkoitan että poliisilla ei ole
mitään syytä valehdella.
Tuomari Ilmenin mukaan Aueria syyttömänä pitäneet poliisit todistivat oikeudessa tutkinnan sujuneen hyvin ja normaalisti, ja Aueria syyllisenä pitäneet todistivat tutkinnassa olleen virheitä ja huolimattomuutta.

Jommat kummat valehtelevat. Molempia oli alkututkimusta suorittamassa.

Poliiseilla on erittäin paljon syytä valehdella, että tutkimus oli tehty huonosti, koska tähän oletettuun huonoon tutkimukseen nojaa koko Auerin syyllisyysolettama. Ilman huonoa tutkimusta Auer ei voi olla syyllinen, esim kantanut astaloa pois talosta. Näin ollen Auerin syyllisyyteen uskova poliisi ei voi todistaa, että teki tutkimuksensa hyvin, vaan hänen täytyy kertoa, että huonosti tutkin, vaikka olinkin vakuuttunut syyllisyydestä.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Vastaa Viestiin