Gladys kirjoitti:IS: Rautavaaran tragedia palautti isän järkyttävät muistot: Ex-vaimoni surmasi 3 ihanaa lastamme
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 90472.html
"Rautavaaran perhesurma kosketti syvästi Kimmoa, koska myös hän on menettänyt omat lapsensa. Lasten äiti murhasi heidän kolme lastaan. Ensin Kimmo ajatteli, että mikä valtava inhimillinen tragedia. Äidin auto oli suistunut liukkaalla tiellä ja syöksynyt bussin keulaan Rautavaaralla. Kolme pientä lasta ja äiti kuolivat. Onnettomuudeksi siinä oli kuitenkin liikaa epätavallisia sattumia. Isä oli bussissa, jonka keulaan auto murskautui. Perheen äiti ja isä olivat riidelleet ennen törmäystä. Uutiset vahvistivat sen, mitä Kimmo jo pelkäsi. Oli tapahtunut pahin.
- Se oli äidin oma tahto. Se oli minulle liian tuttua, Kimmo sanoo.
Silmiin nousevat kyyneleet. Hartiat vavahtelevat. Huone täyttyy lohduttomasta itkusta. Tuska painaa pään polviin. Kimmon entinen vaimo surmasi heidän yhteiset lapsensa erittäin raa'alla ja julmalla tavalla joitakin vuosia sitten. Äiti tuomittiin elinkautiseen vankeuteen kolmesta murhasta.
- En pystynyt lukemaan kaikkia yksityiskohtia Rautavaaran surmasta. Minun oli pakko suojata itseäni. Niiden lasten ajatteleminen on liian järkyttävää. Heidän kohtalonsa tuo mieleen oman tragediani.
Kimmon järkytykseksi Rautavaaran tapauksessa äiti ja äidin teko saivat osakseen ymmärrystä. Surmattujen lasten ja isän osat jäivät Kimmon mielestä sivuosaan. Rautavaaralla kaksi isää menetti lapsensa, sillä vanhimmalla, äidin bussia päin ajaman auton etupenkillä istuneella 6-vuotiaalla tytöllä oli eri isä. Nuorimmat, 1- ja 2-vuotiaat, lapset olivat bussissa olleen isän.
- Keskustelussa sivuutetaan se, että äiti surmasi lapset ja keskitytään siihen, kuinka äidin on pitänyt selviytyä tuhansista asioista. Minusta se tuntuu äidin puhtaaksi pesemiseltä. Äidin teko oli äärimmäisen julma. Mikään syy ei oikeuta äitiä tappamaan lapsia. Teossa ei ole mitään puolusteltavaa. Se oli ehdottomasti väärin, Kimmo sanoo.
Kahden lapsensa menettäneen isän osa on tuntunut Kimmo mielestä aivan kohtuuttomalta.
- Isää on tulkittu niin, että hän valitsi työmatkansa ja ikään kuin hylkäsi perheensä. Se on todella rohkea olettamus, enkä itse usko siihen. Senhän voi tulkita myös aivan toisin, että isä hankki perheelle elantoa käymällä töissä. - Jos isä olisi antanut periksi tässä tapauksessa, eivät ne huolet olisi väistyneet ja taivas kirkastunut. Olisi tullut taas seuraava kerta ja seuraava kerta. Emmehän me voi tietää, kuinka kauan äiti oli harkinnut lastensa surmaamista, Kimmo huomauttaa.
Äiti surmasi lapset Rautavaaralla isän silmien edessä. - Äiti halusi tehdä isälle pahaa. Siinä lasten elämä ja arvo jäivät pahan tekemiseen verrattuna kakkoseksi. Ei kukaan normaali ihminen surmaa lapsiaan, vaikka olisi yöheräämisiä, valvomisia, taloudellisesti tiukkaa ja muita vastoinkäymisiä elämässä. Tällainen teko pitää tuomita eikä yrittää selittää sitä parhain päin, Kimmo sanoo.
Kimmo toivoo, ettei isä syyllistä itseään.
- Vastuu teosta kuuluu tappajalle. Itsensä syyttäminen on turhaa. Kyse on toisen ihmisen rikoksesta. Minunkin kohdalla on onneksi niin, ettei juuri ole asiaa, minkä tekisin toisella tavalla.
Se hetki, jolloin saa tietää omien lastensa kuolleen pahimmalla mahdollisella tavalla, on musertava.
- Ihminen putoaa suruun ja järkytykseen. Rautavaaralla isä varmaan näki, että se on oma auto ja samalla tiesi, että lapset ovat siellä. Sellaisia lohdun sanoja ei ole, mitkä oikeasti tuossa tilanteessa lohduttaisivat isää. Niitä saa sanoa, mutta ei ole pakko sanoa mitään. Tärkeintä on, ettei ketään lapsensa menettänyttä jätetä yksin. Toisten ihmisten pitää olla käytettävissä ja läsnä, Kimmo neuvoo.
- Jäljelle jääneelle pitää antaa aikaa. Ei se mene niin, että ensin surraan puoli vuotta näin ja seuraavat puoli vuotta toisella tapaa. Jokainen meistä saman menetyksen kokeneista suree omassa tahdissa ja omalla tavallaan.
Kimmo ajatteli ensin pystyttää omille lapsille muistotilan, jättää yhden huoneen koskemattomaksi.
- Sitten ajattelin, ettei sellaista ole hyvä jättää, koska enhän minä sinne enää lapsiani saa. Muistoja ja esineitä olen säilyttänyt.
Lapsista ei saa tulla kiellettyä puheenaihetta.
- Karttaminen ei ole oikea tapa, koska siinä poistetaan lapset elämästä. Lapset kulkevat rinnalla koko loppuelämän muistoina. Se on surullista, ettei niitä uusia positiivisia muistoja enää koskaan tule.
Kyyneleet täyttävät silmät. Lämmin hymy valaisee kasvot, kun isä puhuu kaikkein rakkaimmistaan.
- Minä olen niin onnellinen siitä, että minulla oli positiiviset lapset. He olivat tavattoman hyviä lapsia, oikeudenmukaisia ja hauskoja.
- Äiti yritti vieraannuttaa nuorimmaisen minusta, mutta se ei onnistunut lainkaan. Me tulimme lasten kanssa erinomaisen hyvin toimeen. Minä olin heille kaikkein tärkein henkilö.
Isän sydämessä. Siellä he kaikki kolme, kaksi pientä koulutyttöä ja yksi polvenkorkuinen poika, kulkevat mukana joka ikinen hetki.
Äiti kirjoitti vankilasta tehneensä väärin
Kimmon entinen vaimo on lähettänyt hänelle kirjeitä vankilasta.
- Hän ymmärtää nyt tehneensä väärin. Sekin on tavallaan surullista, koska miksi sitten piti surmata lapset? Se teko on peruuttamaton, Kimmo sanoo.
Hän uskoo, että äiti joutuu elämään koko loppuelämänsä teko tunnollaan.
- Olen ymmärtänyt niin, että henkirikos jättää jäljen myös tekijään. Rautavaaran tapauksessa äiti tavallaan luisti rangaistuksestakin pois, kun surmasi myös itsensä.
Kimmo toivoo, että viranomaiset tekisivät tiiviimpää yhteistyötä lasten surmien estämiseksi.
- Meidän tapauksessa oli yksi hyvä sosiaalityöntekijä, joka näki vaaran, mutta kaikki ehti kuitenkin tapahtua. Niillä viranomaisilla, jotka pääsevät perhettä lähelle on suuri vastuu ja suurin mahdollisuus auttaa perhettä ja estää nämä teot, Kimmo sanoo.
Kimmon mukaan suuri rooli on myös "tukijoukoilla".
- Ihmiset ottavat puolia. Parisuhdekriiseissä he joko vahvistavat tulevan surmaajan aggressiivisia tavoitteita tai kannustavat sopuratkaisuun. Viranomaisten roolin vahvistamista ehdotetaan usein tragedioiden jälkeen, mutta en ole huomannut, että puhuttaisiin näiden tavallisten ihmisten merkityksestä.
- Ex-vaimoni sai eräältä yhdistykseltä neuvoja, miten selittää omaa väkivaltaansa parhain päin, Kimmo sanoo."
Kimmon nimi on muutettu.