^Niin kertoo.
Mietin vielä sitä JSL:n veren valumista sängyllä...
- Käräjäoikeuden raportista:
Vammojen lukumäärä huomioon ottaen, ne eivät olleet syntyneet minuuttien aikana
vaan kymmenien minuuttien tai tunnin aikana… …Todistaja on arvioinut,
että sängyn veritahra oli syntynyt karkeasti alle tai yli kymmenen
minuutin aikana (oikeuslääkäri Hannu Laaksonen).
- - -
Maalaisjärjellä ajatellen veritahran syntymiseen oli kuitenkin kulunut
melko pitkä aika (rikosylikonstaapeli Mika Tauru).
…nähnyt heidät hereillä ja sängystä nousseina… …tullut vähän ajan kuluttua takaisin. Tällöin hän oli nähnyt isänsä makaavan lattialla sängyn vieressä…(vanhin lapsi)
Auer oli mennyt olohuoneeseen katsomaan makuuhuoneeseen. Hän oli nähnyt Jukka Lahden lattialla.(AA)
- AA 2009 (Rouva_Etsivän viestistä ´AA:n kuulustelut syksy 2009´ -ketjussa 8.6.2010):
Jukka oli tuolloin jo noussut ylös ja oli muistaakseni tätä tunkeilijaa vastassa. Muistaakseni Jukka seisoi lähellä takaovea. Tajusin, että joku tuli sisälle ikkunasta ja että tämä tunkeilija olisi rynnännyt Jukan kimppuun.
- - -
En muista, missä Jukka oli silloin, kun menin ensimmäisen kerran käymään makuuhuoneen oviaukolla. Samoin en muista, missä Jukka oli toisella kerralla, kun menin makuuhuoneen oviaukolle. Minulla on hämärä muistikuva, että jommallakummalla kerralla Jukka olisi maannut lattialla.
- AA 2009 (Rouva_Etsivän viestistä ´AA:n kuulustelut syksy 2009´ -ketjussa 10.6.2010):
Ensimmäisestä kerrasta oviaukolla käynnistä minulla ei ole tarkkaa muistia eikä mielikuvaa siitä missä Jukka huoneessa oli, mutta tekijä lähti välittömästi minun ollessa oviaukolla minua kohti. En kuitenkaan osaa sanoa missä kohtaa tekijä huoneessa oli, kun oviaukolle saavuin… …Toisella kerralla muistan, että Jukka oli huoneen keskivaiheella, jollakin tavalla lattialla…
0:23 Häke: Joku hakkaa puukolla.
Uhri: Auuu.
- - -
0:50 Uhri: Aiii (laahaava ääni).
- - -
1:41 Epäilty: Mä meen kattoo tonne
- - -
1:55 Epäilty: Vittikö (juoksuaskelia, oven aukaisu).
- - -
2:00 Uhri: Aagh (valittaa)
2:02 Uhri: A-laalalala (ei pysty puhumaan enää selvästi, kopsahdus keskellä)
2:03 Epäilty: (_uole) (2-tavuinen sana, päällekkäin miehen valituksen kanssa)
2:05 (vaimea kopsahdus)
Uhri: Lala.
Epäilty: Öh (voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys)
- - -
2:23 Epäilty: Hei, lopeta (huutaa todella raivokkaasti).
2:25 (askelien ääniä) (ETP-papereissa tämä on tuntematon)
- - -
3:14 Lapsi: (itkun alkua + voimakas rääkäisy, lyhyt napsahdus)
- - -
3:41 Lapsi: Joo, se lähti.
0:23 kuuluu uhrin ensimmäinen huuto; ”huppumies” tuskin on mäiskinyt häntä puukolla tätä ennen, koska uhri ei valita.
1:41 AA (ilmeisesti) kävi ensimmäisen kerran takkahuoneen rajalla ja juoksi (mahd. 1:55) ”huppista pakoon”. JSL: n olinpaikka oli tuolloin AA:lle epäselvä.
2:00 – 2:05 JSL saa (ilmeisesti) kuolettavat astaloniskut lattialla.
2:25 on (ilmeisesti) AA:n toinen ”huppista pakoon -juoksu”, jonka aloitushetkellä JSL oli AA:n mukaan lattialla.
3:14 lapsi (ilmeisesti) näki kuolleen isänsä lattialla.
Kumpikaan, vanhin lapsi tai AA, eivät (2.12.2006 tai 2009 kuulusteluissa) kertoneet nähneensä uhria sängyllä lojumassa, vaan lattialla - joko seisomassa tai makaamassa.
Hätäpuhelulitteroinnin perusteella JSL:n sängyllä virumisen on täytynyt tapahtua noin välillä 0:23 – 2:02 = 1 min 39 s. Missä vaiheessa ”huppumies” siirsi uhrin (tai JSL joutui sängylle) valumaan verta useiksi minuuteiksi – ehkä jopa tunniksi?
Miten JSL siirrettiin (tai siirtyi) sängyltä takaisin lattialle, jossa hän sai lopulliset, kuolettavat astaloniskut?
Hovioikeus luotti pääosin AA:n ja vanhimman lapsen kertomuksiin. Miksi?