Nyt vasta ehdin lukea ketjun loppuun ja toisin kuin jonkun mulle vastanneen viestistä sai kuvan, niin eihän täällä ole tuon kyseessä olevan antirasismi -koulutuksen sisältöön mitään linkkiä saati sitä sisältöä enkä löydä sitä muualtakaan netistä.
Jos joku muu, kuten tämä nikki sepponen tjsp., on sen löytänyt, niin voisko sen linkin nyt vaan laittaa tänne ja jättää sen piikittelyn vähemmälle? Kiitos jo etukäteen.
Nopeahkon tutkailuni pohjalta listaan kuitenkin ketjun aiheeseen liittyen asioita, joita tuli vastaan:
Tän ketjun aiheessa kyseessä on:
- Yhdenvertaisempi koulu -hanke, johon
sisältyy muiden ohella antirasistinen koulutus
- asia on vasta valmistelussa: rahoitushakemuksia ei ole vielä hyväksytty
- koulutus olisi 4.–6.luokkalaisille
- hankkeen konkreettinen toteutus olisi vuosina 2027–2029, määräaikainen siis
‐ päärahoittaja THL (osarahoitus voi tulla/tulee kaupungin 13 000€:n lisäksi EU:lta?)
- mikäli rahoitushakemukset menee läpi, koulutuksen toteuttaa Koulutus elämään -säätiö (ehkä yhdessä Yhteiset Lapsemme ry:n kanssa. ?)
Lisäksi tällaisella nopealla haulla löysin infoa seuraavanlaisistakin:
- Espoon kaupungin yhteisissä suunnitelmissa on "Building a strong community together — No to bullying": painottaa kiusaamisen ehkäisyä ja turvallista kouluympäristöä. Tämä on ilmeisesti ollut jo ainakin vuodesta 2020.
- Tän ketjun hankkeen mahdollisen toteuttajan kautta löytyy myös Yhdessä ilman rasismia -koulutushanke (ei mikään Espoon oma juttu), minkä toteutus on ollut ja on 2022–2026. Painotus: ennakkoluulot ja stereotypiat, etuoikeudet, yhdenvertaisuus ja moninaisuus, rasismi ja sen eri muodot, antirasistinen ajattelu.
Pari linkkiä:
Yhdessä ilman rasismia - Yhdessä ilman rasismia
https://share.google/LnB6wtjpLcr45AqCw
Antirasistinen kasvatustyö - Yhteiset Lapsemme ry
https://share.google/Xp9T0dYQeHQXpsWyB
Lisäksi:
- Tänä vuonna valmistuu opettajille ja muille ammattikasvattajille suunnattu OKM:n ja Hgin yliopiston (AGORA) yhteistyönä järjestettävä valtakunnallinen koulutus:
10 moduulia mm. aiheista tasa-arvo, yhdenvertaisuus, antirasismi ja rakenteellinen eriarvoisuus.
Huom. on vain 5 opintopisteen laajuinen.
Tarkempi sisältö löytyy täältä:
Valtakunnallinen tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja antirasismin koulutusohjelma | AGORA - Kasvatuksen ja koulutuksen oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon tutkimuskeskus | Helsingin yliopisto
https://share.google/rvd3KHVIErUaVsbID
Kävisin itse asiassa itsekin mielelläni tällaisen koulutuksen. Luulen, että vaikkei rasismia oliskaan, niin useimmilla meillä on ainakin jonkinlaisia ennakkoluuloja, mitkä ei perustu pelkästään luotettavaan tietoon, vaan myös tunteisiin ja kokemuksiin. Olis kiinnostavaa nähdä, mitä noissa koulutuksissa oikeasti opetetaan.
Joka tapauksessa: ei tämä antirasismikasvatus mikään uusi juttu enää ole. Ehkei kannata siis nostaa asiasta turhaan kierroksia (etenkään pelkästään median tekemien juttujen pohjalta.)
