Mies myi sarjatuliaseita Telegramissa

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Marsumi
Vähänniinkuharrastaja

Re: Mies myi sarjatuliaseita Telegramissa

Viesti Kirjoittaja Marsumi »

Rescuer kirjoitti: To Marras 27, 2025 7:31 pm
Haajamur kirjoitti: To Marras 27, 2025 5:24 pm Jotkut metsästäjät tekevät itse patruunat aseeseen. tai siis ostaa ja käyttää tyhjiä hylsyjä joihin vain lisätään kaikki muu tarpeellinen.
Todella harvat metsästäjät. Laukausmäärät vuodessa on niin pieniä ettei kannata. Practical-ampujia tiedän kyllä monta, jotka itse lataavat patruunansa. Osa ainakin aiemmin jopa valoi itse luoditkin.
Hylsy on useissa kalipereissa se patruunan kallein komponentti. Ja mikäli se on omassa aseessa ammuttu, niin se on mukautunut kyseisen aseen patruunapesään täydellisesti ja tällöin riittää että hylsystä vain hylsynkaulaa supistetaan jälleen ladatessa. Syy miksi oikeasti useatkin itse lataavat patruunansa (eikä vain "todella harvat") on se että itselataamalla saa testaamisten (mm. lähtönopeus, ruutiannos, Etc.) kautta haluamansa ja omaan käyttötarkoitukseen sopivimmalla luodilla räätälöityä TARKIMMAN patruunan siihen omaan aseeseensa.

Practical ampujat todellisuudessa suhteessa taitavat latailla papanoitansa huomattavasti vähemmän koska tarkkuus ei ole ihan niin justiinsa Vrt. practical taulun A-alue ja vaikkapa riistalinnun toivottu osuma-alue. Suurin osa niin practical kuin SRA ampujista käyttää hinta/laatu suhteeltaan mahdollisimman halpoja bulkki papanoita. Ihan syystäkin. Se että practicalia ammutaan pääsääntöisesti itselataavilla (TT3) aseilla, hylsyt lentelevät ympäri ratoja ja tantereita sinne tänne. Sen lisäksi että niiden löytäminen hankalaa ja kerääminen hidasta (se että joku etsii & keräilee hylsyjä on kilpailuissa mahdotonta ja treeneissä veisi muiden rata-aikaa. Lisäksi itselataaminen on sangen hidasta ja tarkkaa puuhaa. Practical ampujista itselataavan väittäisin lataavan he likemmällä huippua olevat, ja he joilla on aivan liikaa aikaa. Nykyisillä komponenttien hinnoilla saa todella rakastaa lataamista verrattuna osto bulkki papuun, ja säästö marginaalista jos lainkaan!

Vaipattomat valuluodit practicalissa? :) Mikä laji?
Rescuer
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Rescuer »

Marsumi kirjoitti: To Marras 27, 2025 8:50 pm Hylsy on useissa kalipereissa se patruunan kallein komponentti. Ja mikäli se on omassa aseessa ammuttu, niin se on mukautunut kyseisen aseen patruunapesään täydellisesti ja tällöin riittää että hylsystä vain hylsynkaulaa supistetaan jälleen ladatessa. Syy miksi oikeasti useatkin itse lataavat patruunansa (eikä vain "todella harvat") on se että itselataamalla saa testaamisten (mm. lähtönopeus, ruutiannos, Etc.) kautta haluamansa ja omaan käyttötarkoitukseen sopivimmalla luodilla räätälöityä TARKIMMAN patruunan siihen omaan aseeseensa.
Keskimääräinen hirvimies ampuu alle 10 laukausta vuodessa, yli 90 % metsästäjistä muulla kuin haulikolla alle 50 laukausta. Kyllä se on oikeasti harva metsästäjä joka patruunoita itse lataa, niistäkin suurin osa radalla ammunnan eikä metsästyksen takia.
Marsumi kirjoitti: To Marras 27, 2025 8:50 pmPractical ampujat todellisuudessa suhteessa taitavat latailla papanoitansa huomattavasti vähemmän koska tarkkuus ei ole ihan niin justiinsa Vrt. practical taulun A-alue ja vaikkapa riistalinnun toivottu osuma-alue. Suurin osa niin practical kuin SRA ampujista käyttää hinta/laatu suhteeltaan mahdollisimman halpoja bulkki papanoita. Ihan syystäkin. Se että practicalia ammutaan pääsääntöisesti itselataavilla (TT3) aseilla, hylsyt lentelevät ympäri ratoja ja tantereita sinne tänne. Sen lisäksi että niiden löytäminen hankalaa ja kerääminen hidasta (se että joku etsii & keräilee hylsyjä on kilpailuissa mahdotonta ja treeneissä veisi muiden rata-aikaa. Lisäksi itselataaminen on sangen hidasta ja tarkkaa puuhaa. Practical ampujista itselataavan väittäisin lataavan he likemmällä huippua olevat, ja he joilla on aivan liikaa aikaa. Nykyisillä komponenttien hinnoilla saa todella rakastaa lataamista verrattuna osto bulkki papuun, ja säästö marginaalista jos lainkaan!
9 mm patruuna maksaa itse ladattuna 0,25...0,4 €, jos hylsyä ei tarvitse ostaa (vertailun vuoksi siihen hintaan ei saa edes yleisimmistä metsästyskaliibereissa edes luotia). Ja jos on vähänkään suhteita, niin hylsyjä saa ilmaiseksi käytännössä niin paljon kuin haluaa. Toki valmista bulkkipatruunaa voi saada muutaman sentin halvemmalla jos ostaa 1000...2000 patruunaa kerrallaan.
Marsumi kirjoitti: To Marras 27, 2025 8:50 pmVaipattomat valuluodit practicalissa? :) Mikä laji?
Laji on practical, mutta divisioonista ainakin pistoolin Openissa, Standardissa ja Classicissa. Productionista ja revolverista en tiedä, kun yksikään tuttu ei niissä ammu.
Mitä enemmän vihreitä hymiöitä, sitä heikommat argumentit.
Eräässä entisessä hallituspuolueessa oltiin erittäin kiinnostuneita uusista pilvipalveluista. Sitten joku kertoi heille, ettei pilvipalveluilla ole mitään tekemistä kannabiksen kanssa...
Yrjö Yrjönpoika
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Yrjö Yrjönpoika »

Jannes kirjoitti: Ke Marras 26, 2025 9:45 pm
Yrjö Yrjönpoika kirjoitti: Ke Marras 26, 2025 6:07 pm No joo, no...
Enpä ole starttipistooleihin tutustunut sitten kristuksen aikoihin. Ehkäpä johonkin revolveri-mallisiin voi panna jonku (k)uudestilaukaisevan iskurin ja rullaan vaikka moottorin. Ammuskelee sitten 'penniläisiä'. Kai siinä pitää piippukin vaihtaa. Dunno .. :D
Mites ois vaikka tämmönen niin ei tarvii ihan niin Macgyveriksi ryhtyä? :D

https://www.asejaera.fi/asekauppa/umare ... 844562296/
Jaa...?
Jos lähettäjällä näyttäisi olevan tuollainen, niin juoksisin kyllä lujaa, ja aivan eri suuntaan. :D

Poliisikin reagoisi tuollaiseen "nallipyssyyn". :o
X X X X X
Jannes
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Jannes »

Pistää kyllä vähän miettimään että mitä ihmeen tarkoitusta varten näitä oikeastaan edes valmistetaan :P
hikkykostaja2002

Viesti Kirjoittaja hikkykostaja2002 »

Oisko tästä jotain ETPK olemassa? Kiinnostais että miten starttipistoolista tehdään sarjatuliase, onko siihen laitettu joku "glock switch" tyylinen palikka vai miten tää on niinkun toteutettu :lol:
Janoz77
Alokas

Viesti Kirjoittaja Janoz77 »

On toteutettu siten niinkuin aiheessa kerrotaan.
Starttiase (tässä tapauksessa sarjatulitoiminnolla oleva) pistooli muunnettiin asiansa osaavan kaverin toimesta 9mm/380acp ammuksia ampuvaksi aseeksi.
Ase toimi niinkuin pitikin.
Mutta se täytyy sanoa että metallityöt jätän toistaiseksi muille mutta leipoa edelleen osaan! 🤣
Paikalla
aruaylin
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja aruaylin »

Itse ainakin lataan metsätysaseisiin patruunat itse, mutta ei tulisi mieleenkään alkaa ladata 223, 9mm patruunoita.
Hirvijahtiin mulla on 45-70 eikä.siihen edes saa kaupan patruunaa.
223 barnaulia tuli ostettua ennen sitä sotaa sellainen määrä että ensi kesän vielä harrastaa.
Vastaa Viestiin