Bodomin vaalea mies

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
konsta
Ainesta Watsoniksi

Re: Kivilahti ja kootut kertomukset

Viesti Kirjoittaja konsta »

Wagner kirjoitti:Kukaan Bodomilla tuona aamuna kalastamassa olleista ei ollut havainnut Kivilahtea.
Koli poikansa kanssa oli kalassa saman lahden turolla, josta on matkaa OK:n väitetylle oleskelupaikalle ehkä noin 100 metriä.
Koli ei ollut nähnyt rannalla ketään, ei myöskään isoisäni.
8)
´

Kenen piikkiin Oltsi sitten heittäisi legendaa? Ainoat, jotka jotenkin hyötyivät Kivilahden sepustuksesta olivat bongarit, joilla ei ollut alibia kuin toisilleen ja jotka myös nähtiin alueella. Kun Kivilahti viehdoin yli viikon piileskelyn jälkeen kertoi tietonsa, niin poliisi lopulta uskoi bongareiden tarinaan ja laittoi etsintäkuulutuksen "bodomin vaaleasta miehestä", ensimmäisen kerran lehtiin 16.06.1960.
skoone
Ainesta Watsoniksi

Re: Kivilahti ja kootut kertomukset

Viesti Kirjoittaja skoone »

konsta kirjoitti:
Wagner kirjoitti:Kukaan Bodomilla tuona aamuna kalastamassa olleista ei ollut havainnut Kivilahtea.
Koli poikansa kanssa oli kalassa saman lahden turolla, josta on matkaa OK:n väitetylle oleskelupaikalle ehkä noin 100 metriä.
Koli ei ollut nähnyt rannalla ketään, ei myöskään isoisäni.
8)
´

Kenen piikkiin Oltsi sitten heittäisi legendaa? Ainoat, jotka jotenkin hyötyivät Kivilahden sepustuksesta olivat bongarit, joilla ei ollut alibia kuin toisilleen ja jotka myös nähtiin alueella. Kun Kivilahti viehdoin yli viikon piileskelyn jälkeen kertoi tietonsa, niin poliisi lopulta uskoi bongareiden tarinaan ja laittoi etsintäkuulutuksen "bodomin vaaleasta miehestä", ensimmäisen kerran lehtiin 16.06.1960.
That's it.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Tuohon aikaan Bodomjärven tumma mies oli vielä sairaalassa taistelemassa hengestään, joten miten nämä kolme poikaa kaikki sanoivat, ettei se ollut Gusse?

Vai kysyttiinkö heiltä jo silloin sitä, olisiko kävelijä voinut olla yksi uhreista?

Mistä tämä tieto poikien tunnistamisesta niin, ettei se ole voinut olla Gusse, on oikein lähtöisin?
konsta
Ainesta Watsoniksi

Hessu52 kirjoitti:Tuohon aikaan Bodomjärven tumma mies oli vielä sairaalassa taistelemassa hengestään, joten miten nämä kolme poikaa kaikki sanoivat, ettei se ollut Gusse?

Vai kysyttiinkö heiltä jo silloin sitä, olisiko kävelijä voinut olla yksi uhreista?

Mistä tämä tieto poikien tunnistamisesta niin, ettei se ole voinut olla Gusse, on oikein lähtöisin?
Ei sitä varmaan ole kysytty, ehkei myöskään epäilty. Alústa asti pidettiin melko selviönä, että Nils makasi teltan päällä(tästä tuli sitten legenda, että Nils oli löydettäessä teltan päällä). Pakenija taas oli "huomattavan vaaleisiin vaatteisiin pukeutunt"(täsmällinen ilmaisu ensimmäisestä etsintäkuulutuksesta).

Minä en usko, että ketään makasi teltan päällä klo 06.00.
Loka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Loka »

konsta kirjoitti: Minä en usko, että ketään makasi teltan päällä klo 06.00.
Missä Nisse sitten makasi? Vai oliko kävelyllä? 8) Eiköhän hän kuitenkin maannut teltan päällä jos niin on todettu, teltan päällä makasi myös Irmeli, eikö?
konsta
Ainesta Watsoniksi

Loka kirjoitti:
konsta kirjoitti: Minä en usko, että ketään makasi teltan päällä klo 06.00.
Missä Nisse sitten makasi? Vai oliko kävelyllä? 8) Eiköhän hän kuitenkin maannut teltan päällä jos niin on todettu, teltan päällä makasi myös Irmeli, eikö?
Tämä on vain intuitio, mutta en usko, että Nils oli teltan päällä vaan ainakin osittain sen sisällä.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Jos Gusse on ollut osittain teltan sisällä, siin hän ei ole voinut olla lintubongareiden kertoma hahmo, josta näkyi vain jalat.

Gussesta olisi näkynyt pää, jos se olisi ollut Gusse, mutta sitähän lintupojat eivät kertoneet, joten älä konsta hyvä mies puhu itseäsi pussiin.

Sinun teoriasi mukaan jonkun muun jalat näkyivät teltasta, kun taas muiden todistajien mukaanhan he kiinnittivät huomionsa ensin uikuttavaan veriseen päähän ja luulivat teltalla olleen tappeluksen.

Tavallaan hyväkin, että viimeinkin myönnät, etteivät poikien näkemät jalat olleetkaan Gussen, vaan jonkun muun uhreista.
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Kahteen asiaan en ole pahemmin puuttunut. Lämpötila: Oli ollut lämmin yö. Se riittää. Miten telttailijat olivat aamulla. Perusasia on se, että SB sanotaan kuolleen nukkumapaikalleen. Se tarkoittaa, että hänen päänsä oli suunnilleen keskellä polkua ja minun tietääkseni kankaan peittämänä. Jalat ovat olleet kohti itää. Se tarkoittaa, että etelästä lähestyvä tarkkailija ei näe sinne, missa SB:n jalat ovat olleet. Edessä on ollut koivu, moottoripyörä ja pyykkinaru pyykkeineen. Näin he ovat kertoneetkin. Koska on nähty tummat housut ja miehen jalat, on se ollut NG, sillä esim. IB:n farkut olivat vaaleanvihreät ja jalat naisen jalat.

Näin on, mikäli lintupoikien kertomukseen on uskominen. Tietysti voi epäillä myös OK:n kertomusta. Minä lahtökohtaisesti uskon Kivilahden puhuvan totta - sensijaan vähän epäilen lintupoikien kertomuksia. Ulkopuolista tarkkailijaa paikalla ei ole ollut, ja Espoon käräjäoikeus on luottanut näiden silminnäkijöiden kuvauksiin. Kannattaa huomata, että kaikki nämä silminnäkijät saattavat olla myös itse rikokseen sekaantuneita. He ovat olleet alueella sopivaan akaan.
konsta
Ainesta Watsoniksi

Hessu52 kirjoitti:Gussesta olisi näkynyt pää, jos se olisi ollut Gusse, mutta sitähän lintupojat eivät kertoneet, joten älä konsta hyvä mies puhu itseäsi pussiin.
En puhu. Kyse on vain siitä, etten usko lintupoikien tarinaan.
kukkuu
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja kukkuu »

Sariola kirjoitti:Kahteen asiaan en ole pahemmin puuttunut. Lämpötila: Oli ollut lämmin yö. Se riittää. Miten telttailijat olivat aamulla. Perusasia on se, että SB sanotaan kuolleen nukkumapaikalleen. Se tarkoittaa, että hänen päänsä oli suunnilleen keskellä polkua ja minun tietääkseni kankaan peittämänä. Jalat ovat olleet kohti itää. Se tarkoittaa, että etelästä lähestyvä tarkkailija ei näe sinne, missa SB:n jalat ovat olleet. Edessä on ollut koivu, moottoripyörä ja pyykkinaru pyykkeineen. Näin he ovat kertoneetkin. Koska on nähty tummat housut ja miehen jalat, on se ollut NG, sillä esim. IB:n farkut olivat vaaleanvihreät ja jalat naisen jalat.

Näin on, mikäli lintupoikien kertomukseen on uskominen. Tietysti voi epäillä myös OK:n kertomusta. Minä lahtökohtaisesti uskon Kivilahden puhuvan totta - sensijaan vähän epäilen lintupoikien kertomuksia. Ulkopuolista tarkkailijaa paikalla ei ole ollut, ja Espoon käräjäoikeus on luottanut näiden silminnäkijöiden kuvauksiin. Kannattaa huomata, että kaikki nämä silminnäkijät saattavat olla myös itse rikokseen sekaantuneita. He ovat olleet alueella sopivaan akaan.
Koitetaan Sariola-styleä. :D (ei pahalla)

Sepon ja Irmelin, kummankin, löytöpaikka oli puolisen metriä sivussa Nilsin kertomista nukkumasijainneista. Siis aivan outo homma. Näyttäisi jopa siltä, että siirtymä olisi tapahtunut ulkopuolisen toimesta. Eihän se varmaa ole. Epäilen niin.
Poliisien mukaan Seppo olisi kuollut nukkumapaikalleen. Onpa hän ollut ovela. Painovoimaa uhmaten nukkunut seinällä. Siltä se näyttää. Se on jopa todennäköistä. Kyllä tätä olettamusta voidaan pitää totena.
Tietysti voi epäillä poliisien kertomusta. Minä lähtökohtaisesti uskon omia silmiäni – sen sijaan epäilen Nilsin kertomuksia. Joku siellä kuitenkin on ollut. Kuka hän on ollut. En sano mitään, mutta ovela on ollut. En kyllä tiedä varmaa totuutta. Ainakin on erittäin todennäköistä, että tuolla kävelijällä on jotakin tekemistä tämän jutun kanssa.
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

kukkuu kirjoitti:

Sepon ja Irmelin, kummankin, löytöpaikka oli puolisen metriä sivussa Nilsin kertomista nukkumasijainneista. Siis aivan outo homma. Näyttäisi jopa siltä, että siirtymä olisi tapahtunut ulkopuolisen toimesta. Eihän se varmaa ole. Epäilen niin.
Poliisien mukaan Seppo olisi kuollut nukkumapaikalleen. Onpa hän ollut ovela. Painovoimaa uhmaten nukkunut seinällä. .....
Kun hyökkäys on alkanut, on SB voinut yrittää ylös, ja koko teltta on voinut kaatua niemen kärjen puoleiselle sivulleen. Toinen selitys on sellainen, että kun 4 nuorta nukkuu ahtaassa paikassa kuin sardiinit purkissa, niin he eivät ole kuin sardiinit purkissa, vaan voivat liikkua vaikkapa toistensa ylitse ja paikka voi vaihtua. Nukkuvakin liikkuu. Ovat voineet vaihtua pojat reunoihin ja tytöt keskelle, täysin mahdollista, ovat voineet jopa sopia niin sitten myöhemmin. NG ei vain muista. En siis pane painoa sille mitä NG kertoo nukkumapaikoista. Hän on voinut osan tiedoista unohtaa, niinkuin monia muitakin asioita. Unohtaminen voi hyvin ulottua aikaan ennen päähän osuneita iskuja. Sen olen nähnyt käytännössä, että niin voi tapahtua. Aivot on niin omituinen elin. Aikaisemminkin tapahtunutta voi kadota muistista pelkän päähän osuneen iskun vaikutuksesta.

Olen jonkin verran epäillyt lintupoikien kertomusta. Epäilen, että he eivät menneet kovin lähelle telttaa. Katselivat melko kaukaa. Epäilen myös, että näkivätkö he mitään rantaan kätkeytyjää. Jospa he keksivät sen ikäänkuin tueksi, että onhan siellä ollut joku tekijä, eikä tekijä voi olla toinen lintupojista. Siitä huolimatta, että he eivät itse olleet sekaantuneet juttuun, mutta pelkäsivät, että heitä syytetään asiasta kuitenkin. Tämä on vain teoriaa. Mikä lienee totuus.

Sekin vaihtoehto on olemassa, että lintupojat itse olivat sekaantuneet juttuun, ja sepittivät tarinan rantaan kätkeytyvästä miehestä omaksi tuekseen. Siinä tapauksessa OK:n näkemä mies saattoi olla juuri HS, joka on niihin aikoihin kävellyt siitä ohitse. KH oli silloin muualla, niin - mitä tekemässä? Ja HS olisi näyttäytynyt tahallaan, että he muka menivät siitä ohi, vaikka jäivätkin paikalle sotkemaan jälkiä. Tämäkin on vain teoreettinen pohdinta. En tiedä mikä vaihtoehto on tapahtunut käytännössä. Huomataan, että on useita vaihtoehtoja.

Käräjäoikeus on vain pitänyt OK:n ja lintupoikien todistuksia luotettavina. Saattavathan ne pitääkin paikkansa, kuka tietää.
kukkuu
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja kukkuu »

Sariola kirjoitti:
kukkuu kirjoitti:

Poliisien mukaan Seppo olisi kuollut nukkumapaikalleen. Onpa hän ollut ovela. Painovoimaa uhmaten nukkunut seinällä. .....
Kun hyökkäys on alkanut, on SB voinut yrittää ylös, ja koko teltta on voinut kaatua niemen kärjen puoleiselle sivulleen. Toinen selitys on sellainen, että kun 4 nuorta nukkuu ahtaassa paikassa kuin sardiinit purkissa, niin he eivät ole kuin sardiinit purkissa, vaan voivat liikkua vaikkapa toistensa ylitse ja paikka voi vaihtua. Nukkuvakin liikkuu. Ovat voineet vaihtua pojat reunoihin ja tytöt keskelle, täysin mahdollista, ovat voineet jopa sopia niin sitten myöhemmin. NG ei vain muista. En siis pane painoa sille mitä NG kertoo nukkumapaikoista. Hän on voinut osan tiedoista unohtaa, niinkuin monia muitakin asioita. Unohtaminen voi hyvin ulottua aikaan ennen päähän osuneita iskuja. Sen olen nähnyt käytännössä, että niin voi tapahtua. Aivot on niin omituinen elin. Aikaisemminkin tapahtunutta voi kadota muistista pelkän päähän osuneen iskun vaikutuksesta.

Olen jonkin verran epäillyt lintupoikien kertomusta. Epäilen, että he eivät menneet kovin lähelle telttaa. Katselivat melko kaukaa. Epäilen myös, että näkivätkö he mitään rantaan kätkeytyjää. Jospa he keksivät sen ikäänkuin tueksi, että onhan siellä ollut joku tekijä, eikä tekijä voi olla toinen lintupojista. Siitä huolimatta, että he eivät itse olleet sekaantuneet juttuun, mutta pelkäsivät, että heitä syytetään asiasta kuitenkin. Tämä on vain teoriaa. Mikä lienee totuus.

Sekin vaihtoehto on olemassa, että lintupojat itse olivat sekaantuneet juttuun, ja sepittivät tarinan rantaan kätkeytyvästä miehestä omaksi tuekseen. Siinä tapauksessa OK:n näkemä mies saattoi olla juuri HS, joka on niihin aikoihin kävellyt siitä ohitse. KH oli silloin muualla, niin - mitä tekemässä? Ja HS olisi näyttäytynyt tahallaan, että he muka menivät siitä ohi, vaikka jäivätkin paikalle sotkemaan jälkiä. Tämäkin on vain teoreettinen pohdinta. En tiedä mikä vaihtoehto on tapahtunut käytännössä. Huomataan, että on useita vaihtoehtoja.

Käräjäoikeus on vain pitänyt OK:n ja lintupoikien todistuksia luotettavina. Saattavathan ne pitääkin paikkansa, kuka tietää.
Saattaa olla, että Seppo on voinut yrittää ylös. Hyvinkin todennäköistä. Poliisien mukaan vain kuollut niille sijoilleen. Outoa. Kumpaako näistä uskoa. Irmelinkin vuotoveri sijaitsee puolisen metriä oletetusta nukkumapaikasta. Varmastihan emme nukkumapaikkaa tiedä. Kaikki on oletusta. Sekin vaihtoehto on olemassa, että Seppoa ja Irmeliä on lyöty eteläpohjoisuunnassa. Kummatkin olisivat iskujen voimasta siirtyneet puoli metriä pohjoisempaan. Oletusta tosin. Varmuutta tähän ei ole. Mutta miten sitten Nils. Miksi hänen vuotoveripaikka ei ole vastaavasti siirtynyt pohjoisemmaksi? Outoa. Perin kummallista. Voi olla pelkkä sattumakin. Siitä ei pitkälle pääse.
On ainakin hyvin mahdollista, että Irmeli olisi siirtynyt Nilsin yli ja saanut kuolettavan iskun vasta sitten. Kuka tietää.
Wagner
Adrian Monk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Saattaa olla, että X.
Hyvinkin todennäköistä tai outoa tai Y.
Kumpaako näistä uskoa.
Varmastihan emme tiedä.
Kaikki on oletusta.
Sekin vaihtoehto on olemassa, että Z.
Oletusta tosin.
Varmuutta tähän ei ole.
Mutta miten sitten W?
Outoa. Perin kummallista.
Voi olla pelkkä sattumakin.
Siitä ei pitkälle pääse.
On ainakin hyvin mahdollista X tai Y tai Z tai W.
Kuka tietää.
Tai sitten ei.
Emmehän me tiedä.
Tai sitten tiedämme.
Outoa.
:lol:
Maza
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Maza »

Wagner: Oletko sitä mieltä, että kello kuuden mies oli Arska?
The path of the righteous man is beset on all sides by the inequities of the selfish and the tyranny of evil men.
Wagner
Adrian Monk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Maza kirjoitti:Wagner: Oletko sitä mieltä, että kello kuuden mies oli Arska?
Miksi minun pitäisi olla sitä mieltä ?
Kello kuuden mies on todennäköisesti epätodellinen hahmo.
8)
Vastaa Viestiin