Hypnoosi

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Loka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Loka »

konsta kirjoitti: Kyllä sen huomaa. Esimerkiksi Nissen kohdalla olis alkanut kaivelee röökiaskia takusta, tai muuten vaan pälyilemään.
Onko tämä fakta? :D Vai etsitäänkö tässä perspektiiviä? :D

Tekisi mieli linkittää tähän pers...linkkia tuolta lautamiehistä mutta jätetään sinne, tämän kerran. 8)
EuroJR
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Rikospostissa 5/1989 oli mielenkiintoinen vertailutaulukko Gustafssonin ja Kivilahden antamien hypnoosilausuntojen välillä. Bodomin tapauksen jälkipuintiin ei ole kärsivällisyyni riittänyt tutustua, mutta mielestäni tämä taulukko ansaitsee tulla ikuistetuksi (jollei se sitä jo ole).

Pahoitteluni jos on väärässä ketjussa, kopioikoon joku oikeaan.

--------------------------------

Ikä: G noin 20
K 20-30

Pituus: G 170-180
K 170-180

Tukka: G pitkä, vaaleahko ja taaksepäin kammattu
K vaaleanruskea, pitkä, suora ja taaksepäin kammattu

Kasvot: G pyöreähköt
K pyöreähköt

Otsa: G korkeahko, mahdollisesti epätasaisesti ryppyinen, finnejä
K korkeahko, epätasaisesti ryppyinen, finnejä

Posket: G punakat, finejä, poskiluut ulkonevat
K punaiset, finnejä, poskiluut hieman ulkonevat

Nenä: G suora
K suora ja erityisen pieni

Korvat: G tavalliset, korvalehden muoto pyöreähkö
K tavalliset, korvalehti pyöreähkö

Suu: G huulet paksuhkot, hampaat ehjät ja valkoiset
K huulet paksuhkot, leuka voimakas, kaula lyhyt

Kädet: G suurisormiset
K tavalliset

Vaatetus: G ruudullinen, tummansävuinen pusero tai paita, jossa oli ainakin mustaa ja vihreää sekä pienet mustat napit ja päällä olevat rintataskut. Tummalta vaikuttavat suorat housut ja vaaleansävyinen pikkutakki.

K vaalea takki, jossa taskut päälle ommellut, tummat housut, mustat puolikengät
teemu
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja teemu »

^Kaksoisveljekset olivat mahdollisesti pukeutuneet eri asuun. Lääkärille (klo 6) sopisi vaalea takki, kesälomalla olevalle opettajalle (klo 5) takin lisäksi tumma ja ruudullinen paita. Kummallakin tummat housut.

Teoriantynkä vain, ei mitenkään oma eikä vakavasti otettava.

Mutta kuka motskaria ajoi, vai tarvitaanko sitä lainkaan, näillä henkilöillä, jos ulkonäkö sopii.
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

EuroJR kirjoitti:Rikospostissa 5/1989 oli mielenkiintoinen vertailutaulukko Gustafssonin ja Kivilahden antamien hypnoosilausuntojen välillä. Bodomin tapauksen jälkipuintiin ei ole kärsivällisyyni riittänyt tutustua, mutta mielestäni tämä taulukko ansaitsee tulla ikuistetuksi (jollei se sitä jo ole)
Tässä taas joutuu olemaan ilonpilaaja. Aikoinaan Kivilahden ja NG:n antamat tuntomerkit yhdistettiin, koska poliisi ei halunnut julkistaa, että tarkat tuntomerkit olivat NG:ltä ja saadut hypnoosissa. Lehdistö tosin jossakin vaiheessa arvasi juonen ja siitä oli maininta myös Seura-lehden jutussa, jossa kerrottiin Kivilahden hypnoosista(sponsori).

Tuossa rikospostin listassa on joitakin tuntomerkkejä, jotka eivät käsittääkseni ole Kivilahden antamia, vaan otettu sieltä 60-luvun poliisin julkistamasta listasta. Muistaaksen Sariolalla oli tuon Seura-lehden lista? Vai muistanko väärin?
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

teemu kirjoitti:^Kaksoisveljekset olivat mahdollisesti pukeutuneet eri asuun. Lääkärille (klo 6) sopisi vaalea takki, kesälomalla olevalle opettajalle (klo 5) takin lisäksi tumma ja ruudullinen paita. Kummallakin tummat housut.

Teoriantynkä vain, ei mitenkään oma eikä vakavasti otettava.

Mutta kuka motskaria ajoi, vai tarvitaanko sitä lainkaan, näillä henkilöillä, jos ulkonäkö sopii.
Ja jos olisi kyseniistä kaksosista, niin tukanväri oli tumma ja pitkiäkin olivat.
Muista lähdekritiikki!
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

KIVILAHDEN KUVAUS KÄVELIJÄSTÄ HYPNOOSOSSA:

Päinvastoin kuin luullaan Kivilahden hypnoosikouvaus kävelijästä oli hyvin niukka ja pyöreä:

- Vaalea takki, mustat housut, vaaleanruskea tukka, normaali vartalo

- Melko pieni nenä, kasvot tavalliset, leuka tavallinen, vaalea ihonväri

- Tavalliset kädet

- Mustat puolikengät jalassa

- Päälle kahdenkymmenen, mutta alle kolmenkymmenen. Ehkä liki kolmekymmentä.

Tässä on suunnilleen kaikki, mikä liittyi ulkonäköön. Eri asia on se, mitä Kivilahti on kertonut normaalissa kuulustelussa. Siellä voi olla paljon tarkempia yksityiskohtia. Mutta yleensä ne tarkat tiedot on poimittu todennäköisesti NG:n hypnoosista. Näitä tietoja on yhdistelty ja sekoitettu. Mm. Kivilahti ei puhunut hypnoosissa lainkaan finneistä, tai punaisista poskista. Ne on saatu jostain muualta. Ei myöskään mitään paksuista huulista tai lyhyestä kaulasta. Näyttää olevan väärää tietoakin liikkeellä. Nenäkin oli "melko" pieni, eikä hyvin pieni. Melko pieni on henkilökohtainen ilmaus ja voi tarkoittaa melko tavallisen kokoista nenää.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Melko pieni nenä ja pienet kädet?

Kuinka joku voi päätellä näin puolensadan metrin päästä, tai paremminkin nähdä.

Mitä sitten tulee tuohon kirjoitukseeni, että hypnoosista voi herätä milloin haluaa, niin todentakoon jokainen vaikkapa Googlesta sanalla Hypnoosi.

Heikki Lauerman kohdalta on sitten tietoa enemmänkin, jopa ihan erikseen kirjattu, vahoihin uskomuuksiin perustuvia väittämiä, joita Lauerma on kumonnut.

En ole tässäkään kohden valehdellut, kuten en ole muuloinkaan, vaikka muutamat kirjoittajat ovat niin koettaneet turhaan herkkäuskoisille vakuuttaa.
konsta
Ainesta Watsoniksi

Hessu52 kirjoitti:Melko pieni nenä ja pienet kädet?
Tavalliset kädet.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Niin - voin kuvitella miten täpinöissään Asser on ollut, kun näitä murhaajan tuntomerkkejä on alkanut Gustafsson suoltamaan. :D

Olisikin hauska tietää kuinka hypnoosi-Asser rajasi Gustafssonin unohtamaan kokemuksensa - koska myöhemmin kyllä muisti nukkumaan menon mutta kaikki se mitä kertoi murhaajasta oli pois pyyhkäisty.

Harmi, ettei Asserin kaltaisia hyper-hypnoraattoreita ei enää ole - sillä olen varma, että potilaita löytyisi, jotka haluaisivat lopullisesti unohtaa jonkun ikävän kokemuksensa.

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4 ... t=10&a=203
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Sariola
Horatio Caine

Ihmettelenpä awan kielenkäyttöä!

Kyllä tuollaiset posthypnoottiset suggestiot ovat olleet kauan tunnettuja ja niitä on aina käytetty ja käytetään edelleen tänä päivänäkin. (Mm. lääketieteessä).

Myös näitä hypnotisoijia, jotka hallitsevat nuo asiat, löytyy edelleen, ja heitä käytetään tänä päivänäkin.

Esim. todistajanakin esiintynyt Lauerma on hypnoosinäytöksissä hauskuuttanut yleisöä tempuillaan, ja hallitsee varmaan itsekin nuo asiat, mm. posthypnoottisen suggestion. Itse tiedän, että sitä on käytetty mm. tupakasta vieroittamisessa.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

^ Hieno juttu - kiva kun "himo-tupakoitsija" poistuu hypnoraattorin vastaanotolta - hän ei muista koskaan tupakkaa polttaneensakkaan. :D

Loka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Loka »

^Niinpä, näinhän se ei ole, valitettavasti.

Lisäksi tarvitaan hypnotisoitavan täysi 100% halukkuus hypnotisointiin jotta se onnistuu. Halusiko Nisse sitä todella? Halusiko palata tapahtumiin 100% halukkuudella ilman epäilyksen häivääkään? Kyllä mua olisi pelottanut mutta Nisse oli valmiina kuin partiopoika. :D
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Joo - olisihan tuo Asser voinut olla sen verran "höveli", että olisi Gustafssonille tuo tupakoinninkin ohjelmoinut unohtamaan. Olisi säästynyt Nissellä rahaa ja tuskin olisi tuota "hakkaavaa yskääkään" kehittynyt. Olisi varmasti ollut huomattavasti onnellisempi vanhuus - ilman tupakkaa.

konsta
Ainesta Watsoniksi

Tähän sopisi se kuva, jossa jättiläis-Nils roikottaa karhukoplan pukuun pukeutuneita Haapalaa ja Tuomista niskasta, sätkä huulessa. Onkohan Nightwohlilla enää sitä linkkiä? Kevennykseksi.
Sariola
Horatio Caine

awa kirjoitti:Joo - olisihan tuo Asser voinut olla sen verran "höveli", että olisi Gustafssonille tuo tupakoinninkin ohjelmoinut unohtamaan. Olisi säästynyt Nissellä rahaa ja tuskin olisi tuota "hakkaavaa yskääkään" kehittynyt. Olisi varmasti ollut huomattavasti onnellisempi vanhuus - ilman tupakkaa.
Itse olen lopettanut tupakan polton joulukuussa 2000, siis yli 7 vuotta sitten. Ei missään ryhmässä, ei mitään erikoistemppuja, vain oma luja päätös. Ja on pitänyt.

Kiinalaiselta 93-vuotiaalta poliitikolta kysyttiin, mikä on hänen korkean ikänsä salaisuus. Arvaatteko, mitä mies vastasi. Hän vastasi: tupakanpoltto. Yleisesti kyllä lasketaan, että tupakanpoltto laskee elinikää. Mielenkiintoinen tutkimustulos on se, että tupakanpoltto ehkäisee dementiaa. Tupakoitsijat sairastuvat dementiaan selvästi harvemmin kuin tupakoimattomat. Tarkkuutta ja hallintaa vaativissa tehtävissä niinikään pieni alkoholiannos parantaa suorituskykyä, mutta annosta lisättäessä vaikutus on päinvastainen. Ampujat ovat käyttäneet alkoholia dopingina kautta aikojen. Nämä molemmat havainnot ovat tieteellisten tutkimusten tuloksia. Ampujien alkoholin käyttö on myös hyvin tunnettu ilmiö.

Ei se tupakanpoltto 100%.n varmuudella lopu, vaikka käytettäisiin hypnoosia. Apua siitä on kyllä ollut monille. Ei hypnoosin vaikutus tupakanpolton lopettamiseen ole yhtä hyvä kaikille. Siinäkin jakauma on täydellisestä onnistumisesta, täydelliseen epäonnistumiseen, ja lisäksi välissä on kaikkia välimuotoja. On voinut vaikkapa vähentää puoleen.

Monet hammaslääkärit myös käyttävät hypnoosia apuna. Sekin on tiedossa.

Kyllä minulla on syntynyt sellainen kuva, että professori Stenbäck hallitsi hyvin hypnoosin käytön, ja sekä NG:n että OK:n hypnoosit onnistuivat oikein hyvin. En ole kuullut, että esim. NG:n hypnoosia tarkkailemassa ollut lääkäri tai poliisiupseeri olisi vähääkään epäillyt hypnoosin onnistumista. Eri asia on saatiinko niistä mitään konkreettista rikoksen suhteen.
Vastaa Viestiin