ulkosuomalainen kirjoitti:
Ja ensin siis rikkoi ikkunan, asetteli astalon ja taskulampun johonkin, otti veitsen tupesta ja muisti laittaa tupen taskuun ennenkuin ponkaisi ikkunan lapi niin etta talonvaki ei sangysta kerennyt? Kavi hakemassa taskulampun ja astalon tyon viimeistelyyn ja lahtiessaan kerasi taas kaikki kamppeensa paitsi veista, kun tyton kiljahdus saikaytti? Tyokalupakissako se naita Ulvilan lapi pilkkopimeassa kuljetti?
Mielikuva työkalupakin kanssa kulkevasta murhaajasta, kuka sen sitten ensimmäisenä keskusteluun toikin, on niin hupaisa, että edelleen vetää suuta korviin, vakavasta asiasta vaikka kyse onkin.
En ole minäkään muuten koskaan kuullut, että fileerausveitsessä olisi tuppea, tällaiselle ei-oikeaoppisella tavalla veitsiä laatikossa säilyttäville olisi tuppi tarpeen.
Teleksi kirjoitti:
Jos lähtisin tappamaan jotakuta harkitusti, kuten oltettu murhaaja on tehnyt, niin olisi ottanut jonkun paremmin hommaan sopivan puukon. Sellaisen joka mahtuu kulkemaan mukana, jonka terän katkeamista kuljetuksessa minun ei tarvitse pelätä jne...Meillä on myös ylimääräinen kinkkuhaarukka ja -veitsi. Tämä veitsi olisi paljon parempi murhapuukko, jos pitäisi ottaa pitkä puukko mukaan. Kuitenkin luulen, että raavas mies ottaisi mukaan moran tai kalastusveitsen tms.
Kiehtovaa olisi kyllä tietää, miksi murhaaja, oli sitten kuka hyvänsä, valitsi aseekseen juuri fileerausveitsen. Eikö tullut ajatelleeksi, ettei se ole paras mahdollinen väline, koska oli ensi kertaa tällaisella asialla? Vai tahtoiko tehdä työnsä siististi ja rauhallisesti kapeateräisellä pistäen, ehkä ensin iskien uhriltaan tajun kankaalle?
Missäköhän asennossa Lahti on ollut veitsenpistojen tullessa, pistoja oli syyttäjän mukaan käsissä, kainalossa ja kyljessä, ilmeisesti kehossa pääosin vasemmalla puolen, koska t-paidan oikealla puolella oli vain yksittäisiä veritahroja, eli tulkitsen tämän niin, ettei sillä puolella ole syviä ja runsaasti vuotaneita pistohaavoja. Alushousut olivat vereentyneet eniten etupuolelta. Jos Lahti on ollut tajuissaan ja seisaallaan, on hänet työn jälkeen heitetty sängylle valumaan (tai itse käynyt sängylle) vasemmalle kyljelleen.
Jos Lahti on ollut sängyssä makuullaan pistojen tullessa, olisiko veitsestä tullut vasempaan kylkeen ja kainaloon hänen ollessaan selällään, ja on sitten käännetty/kääntynyt vasemmalle kyljelle (kipeälle haavapuolelle). Jos sitten Lahti olisi maannut oikealla kyljellään ja murhaaja pistellyt vasempaan kylkeen, on hänen täytynyt pyöräyttää Lahti (tai L:n itse kierähtää) hetimiten makaamaan pistokylki patjaan päin, muuten veri olisi ehtinyt punata t-paidan oikealtakin puolelta.
Mutta miksi murhaaja olisi tällaisia kääntelyitä tehnyt, olisiko Lahti kuitenkin vielä ollut tajuissaan ja itse kääntynyt tässä veitsestä sängyssä maatessa-oletuksessa?
Verijäljistä
http://www.aijaa.com/v.php?i=6106511.jpg
ulkosuomalainen kirjoitti:
Niille, jotka uskovat fileerausveitsen taskussa/hihassa kuljettamiseen tekisi mieli ehdottaa omakohtaista kokeilua mutten taida viitsia. Saattaisivat kriittista ajattelua hetken harrastettuaan vaikka ryhtya tuumasta toimeen ja teloa itsensa. Siina on vaikka farkkujen taskua lahella mm. sukukalleuksia ja reisivaltimoa yms. jatkoelamanlaatuun vaikuttavaa elinta.
Poliisin rekonstruktiotilanteessa ottamassa kuvassa, jossa "murhamies" on kuvattu takaapäin astumassa ikkunasta ulos, on veitsi muistaakseni työnnettynä persta.. siis takataskuun. Olettivat tuossa vaiheessa ilmeisesti sen pullahtaneen taskusta pois miehen astuessa ikkuna-aukon alareunalle ja ponnistaessa ulos. Tai sitten Joutsenlahtea omavaltaisesti mukaellen: veitsi on säikähtänyt lapsen parkaisua ja pompahtanut pois takataskusta tuolla nimenomaisella hetkellä.
Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin.