Tekotapa, ilmeisen suunnaton raivo, viittaisi pikemminkin siihen, että Lahti olisi käynyt surmaajan kanssa ''kiihkeän keskustelun'' ennen tapahtumaa ja tuo ''keskustelu'' olisi johtanut surmaan.
Kuten olen aiemminkin korostanut, en oikein jaksa uskoa, että joku vuosia aiemmin katkeroitunut odottelisi pimeässä yössä pystymättä edes olemaan varma, että Lahti tulee kotiin.
Siksi olenkin tyrkyttänyt kerta toisen jälkeen teorioita, joissa Lahti kohtaa surmaajansa vain joitakin tunteja ennen surmaa.
Pidän jopa erittäin todennäköisenä, että surmaaja olisi ollut talossa Lahden tullessa ja ikkunasta sisään tulija olisikin ollut Lahti itse. Suunnattoman mustasukkaisuuden vallassa.
Minua kiinnostaisi tietää Lahden 'vaatetus' poliisin saapuessa paikalle. Siitä en ole löytänyt mitään mainintaa.
Yllättävä oli myös havaintosi, että kosteat (ei veriset) jalan jäljet puisella ulkoterassilla, oli lasin sirujen alla.
Jo pelkästään se, ettei terassilla ole näkyvästi verta viittaisi siihen, ettei siitä hätäisesti verinen surmaaja ole poistunut. Tai jos on, on hänen kenkien täytynyt olla poissa jaloista surmatyötä tehdessä.
Ymmärtääkseni sisältä löytyi yksi selkeä kengän jälki kivilattialta. Onko kukaan nähnyt mainintaa mistä kivilattialta? Keittiö, eteinen, takkahuone? (nuo lienevät ne normaaleimmat huoneet, joissa käytetään lattioissa kiveä)
(Näppärä temppu: rynnit sisään läpi ikkunoiden, riisut kengät, tapat talon isännän, huidot puukolla emäntää, puet kengät jalkaan ja lähdet matkoihisi)
Tai sitten todellakin kysymyksessä on 'huumehörhö', joka on toiminut täysissä kamapäissään primitiivireaktiolla pimeästä ilmestyvää vihollista vastaan.
Hyökkääjällä ei ole mitään aiempaa yhteyttä Lahteen tai vaimoon, sisääntulo taloon on täysin sattumaa ja poliisi on hukannut tekijän jäljet heti alkuun ryhtymällä kehittämään liian ''rikossarjamaisia'' teorioita.
Tekijä itse ei välttämättä edes itse ole varma teostaan ja siksi ei myöskään koskaan jää kiinni.
Onko ympäristön nistit testattu? Nekin, joilla ei ole tuomiota, mutta tiedetäään 'nappipäiksi'?