luxetveritas kirjoitti:
Niin. Tarkoituksellisesti en väärää tietoa levittele. Olen ymmärtänyt, että lapsi näki isän verissään kahdesti, joista jälkimmäisellä kerralla hän on kertonut nähneensä huppumiehen poistuvan ikkuna-auksta.
Jos saisin nuo vanhimman lapsen kuulustelumateriaalit, uskoisin voivani tehdä täsmällisempiä päätelmiä asiata. Näyttää siltä, että siitä, mitä hän on sanonut ja jättänyt sanomatta on näet erilaisia käsityksiä riippumatta siitä ollaanko Auerin syyllisyyden tai syyttömyyden kannalla.
Arvoisa nimimerkki. Kuten muualta ketjusta näet suhtaudun kunnioituksela siihen harkitsevaan tapaasi, jolla selvität Ulvilan surman kaikkia tapahtumia. Pahoitin kovasti mieleni kun Turumurre hyökkää henkilöäsi kohtaani.
Toivomuksesi lasten kuulustelu materiaalista täytän heti kun saan 1000/100 Mb yhteyteni toimimaan. Nyt olen riippuvainen IPhon 5 mahdollisuuksista. On oikeastaan vain kaksi varteenotettavaa kuulustelua. Ensimmäinen tapahtui heti kun Amanda haettiin äidin sairasvuoteen vierestä. siinä on kuitnekin litterointivirheitä a johdattelua niin, että Katarian Finnilä hylkäsi sen. Minä en niin tee, muta korjaan sitä kahdessa kohdassa videossa näkemäni perusteella. Tämä ensimmäinen kuulustelu jätti kuitnekin raskaat jäljet kaikkiin 2006-2007 tehtyihin psykologien puhutteluihin.
Asiaan palattiin 2009-08-26 kun äiti oli vallittu tutkimuksen kohteeksi. Siinä on annettu Amandan yrittää muistaa, ilman johdattelua. Siitä tulee sotkuista, mutta aitoa.
K: Sillä tavalla kuule Amanda nyt mennään siihen tapahtumaan sinä yönä kun sun isä kuoli ja ja siit on pitkä aika. sä et voi ihan kaikkea voi muistaa mut tota noin sen mitä sää siit muistat niin Niin kertosik sää nyt niin ihan vaik siit asti kus sää vaikka menit illalla nukkuumaan et mitä sää muistat?
A: Joo mää. menin illalla nukkumaan ja sit mää heräsin siihen ku kuulu jotain tosi kovaa räiskintää ja mää luulin et siel oli joku ukkonen tai jotain ja niin luuli muutkin ja tota ja yritin saada unta mut sit se vaan koveni ja mä menin kysymään äidilt ja isäkältä et mikä se on sit ne sanova et se on ukkonen ja sit ja tota mä menin pois siit mää tulin koht hetken pääst takasin sit se oli jotenki se takaovi ..
K: Puhuk sää vähän kovempaa.
A: Joo sit senjälkee tota mää kattosin siel ei näkyny viel mitää iskä oli noussu sängylt se oli sängyn vieressäja äiti lepäs tai oli sillee peitto täs
VETÄÄ KÄSILLÄ "PEITTOA" RINNAN KORKEUDELLA YLÖSPÄIN
ja sit se katteli et mitä ihmet ja sit tota ne sano et mee takas sänkyy mä en oo ihan varma sanoik mää mä en muista ja sit tota mää menein mää tulin taastakas mut sit
K: Nii sit sää näit
A: Amanda itkee ja peittää silmät Iskä on lattialla
K: Mitä tapahtu mitä sää teit sen jälkeen?
A: Mä en muista
K: Ota tosta tommonen nenäliina et saat niistää.
S: ... näki siinä et iskä on lattialla
A: Sit mää en muista siin välis tais olla jotai tai se oli kai se viiminen kun mä olin iskä lattialla ja sitä ennen jossaivaihees mä kuulin sitä kaikkee kamalaa ääntä ja sit äiti oli menos soittaa hätänumeroo ja sit se pyys mua pitää sitä hetke ku se meni kattoo sit äiti yritti? suojel iskääja sit se murhaaja äijä hakkas sitä johonki tähän kohtaan
NÄYTTÄÄ OIKEALLA KÄDELLÄ LYÖNTIÄ VASEMPAAN RINTAAN
K: Entäs sit sen jälkeen
A: No sit kai siel sanottiin jotain ihmisii mitä oltiin en mä muista joo siel sanotiin jotain en mä muista mitä sanotiin puhelimes ja sit öö ja menin kattomaa ja näin iskän maas ja siin oli puukko vieres mä en muista oliks se siin vihreesee se pidin ja sit siit tuli se terä sit mä näin ku sielt kusiel oli semmoinen pieni ku siin ei ollu ovee ku siin meni olkkarii ja siit mentiin makuuhuoneesee siin ei ollu ovee se oli niinku aukinainen ja sit mä näin mä seisoin siin rajal mis meni se makuuhuoneen ja olkkarin raja ni mä näin kun se murhaaja juoksi ve sielt kulppärist päi ja pääs sielt ikkunasta .
K: Joo ja sen jälkeen? •
A: Sit mää menin kattomaan Alluu kait sit vähäajan pääst poliisit tuli Ja sitku poliisit tuli niin Allu luuli et murha oli siel pihal sit se huusi äkkii et tuo on murhaaja tuo pihal sit se poliisi ja sit se laitto aseen
NÄYTTÄÄ KUIN ASE OLISI MOLEMMILLA KÄSILLÄ EDESSÄ .
PIDETTYNÄ
ja siit kuului se ääni et oli valmiina ampumaan Mut sit se katto siel oli se poliisi joka etsi sitä
K: Joo oliko Allulla joku leikki ase vai? Kuka sen aseen
A: Sielt tuli niinku poliisi ja sit se oli sillee valmjina
K' Niin tietenkin kun hän oli kuullu
A: sit meijät vietiin jonnekkin mä en tiedä oli se joku lastenkodin tapanen hetkeks ku äiti meni sairaalaan ja iskä
K: Aika hyvin muistat vaikka siit on näin,pitkä
A: Ei se varmaan koskaan kunnol unohdu
Asiat ovat oikeassa järjestyksessä paitsi murhaajan näkeminen. Siinä painaa vielä ensimmäisessä poliisikuulustelussa luotu mielikuva, että murhaaja olisi käynyt kylpyhuoneessa. Tästä seuraa, että murhaajan näkeminen on epämääräistä. Isän makasi niin, että murhaaja ei voinut tulla kylpyhuoneesta.
Luotettavimmin Amanda kertoo äidin sängyn vieressä sitä kun näki murhaajasta pelkästään selän. Heti sen jälkeen poliisi alkoi kehittää ajatusta paljon perusteellisemmasta murhaajan näkemisestä ja käynnistä kylpyhuoneessa.
Todellinen ongelmana oli mahdollinen teksti murhaajan selässä. Sen näkemisen Amanda saattoi tehdä olohuoneen perältä, jossa hän riensi ojentamaan puhelinta äidilleen.