65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
skoone
Ainesta Watsoniksi

Re: 65-vuotias Birgitta Silander, nähty viimeksi 24.8.2015

Viesti Kirjoittaja skoone »

edna kirjoitti: Olen lähellä BSn ikää. En ole koskaan kirjoittautunut faceen,eli täysin vierasta minulle. Jotenkin tuntuu erittäin oudolta ajatukselta,että BS olisi julkituonut omia ajatuksiaan jollain klikkauksella.
Niinpä. Me olemme niin erilaisia. Onneksi. Itse olen muutaman vuoden Birgittaa vanhempi ja käytän nettiä ja fb:ia päivittäin.
Luulenpa, että BSkin oli aika moderni pääkaupunkilainen ja oli siis aktiivinen netinkäyttäjäkin.
Muista lähdekritiikki!
edna
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja edna »

Tottakai minäkin nettiä käytän päivittäin ja olen jo 70-luvusta lähtien työelämässä käyttänyt tietokonetta. Kirjoitin facebookista,johon en ole koskaan liittynyt,ja josta en tiedä mitään. Jos BS on viihtynyt naamakirjassa ja kirjoitellut siellä,putoan täysin kärryiltä. Tai oikeastaan olen pudonnut tämän keissin kanssa jo aikapäiviä sitten.
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

edna kirjoitti:Tottakai minäkin nettiä käytän päivittäin ja olen jo 70-luvusta lähtien työelämässä käyttänyt tietokonetta. Kirjoitin facebookista,johon en ole koskaan liittynyt,ja josta en tiedä mitään. Jos BS on viihtynyt naamakirjassa ja kirjoitellut siellä,putoan täysin kärryiltä. Tai oikeastaan olen pudonnut tämän keissin kanssa jo aikapäiviä sitten.
Tämä katoaminen on siitä paha asia, kun me emme oikeasti tiedetä missä mennään. Ehkä poliisi ja läheiset tietävät mitä Birgitalle on tapahtunut. Me ei vaan tiedetä sitä. Ehkä ei meidän pitäisikään tietää, meidän vieraiden ihmisten.

Niin, silloin 1971 kun opiskelin tietotekniikkaa, koneet olivat melkoisen suuria...ei tietokoneet olleet käytössä joka työpaikalla..

Mikähän ihmisiä tuossa facessa oikein pelottaa. Harvemmin ihmiset siellä fb:ssä mitään kirjoittelee, mutta siellä voi kätevästi vain napsautella linkkejä ja kommunikoida kavereidensa kanssa. Ja yleisesti ihmiset suojaavat omat sivunsa niin, että vain läheiset/ ystävät näkevät mitä sivuilla tapahtuu.
Muista lähdekritiikki!
ktaina
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja ktaina »

Skoone hyvin kirjoitti tuohon alkuun..ja uskon myös että aivan varmasti sisko olisi jollekin antanut haastattelun viimeistään nyt kun aikaa kulunut näin kauan jos olisi täysi mysteeri heille.
Eilisaamu
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja Eilisaamu »

Ei sitä voi kyllä ikään suoraan katsoa. Kun tunnen henkilökohtaisesti useamman 60-70-vuotiaan, sekä naisia että miehiä, mm sukulaisiakin, jotka ovat erittäin aktiivisia Facebookissa, ja hyvinkin laittelevat tekstejä ja lainattuja lausahduksia seinälleen, jotka kuvastavat hetkeään, ajatustaan jne.
Samoin tunnen toki niitä, jotka eivät ole koskaan facebookia käyttäneet, ja heihin lukeutuu myös kaikenikäisiä, ihan nuorempaakin sukupolvea.
Sekä niitä, jotka ovat fb:ssä, mutta eivät juuri päivittele tai kommentoi mitään.
Eli ei voi millään olla yksyhteen.

Minä en ole nähnyt enkä tiedä, mitä Birgitan tykkäämässä/lähettämässä kortissa luki tarkalleen,
mutta voisi ajatella , että sellainen joka ei jatkuvasti tykkäile/lähettele niitä, niin silloin on halunnut viestiä sillä jotain.
edna
Neuvoja-Jack

tuulituu kirjoitti:Käsittääkseni hän ei kirjoittanutkaan julkisesti, vaan on vain tykännyt ja lähettänyt kortin? Eli ei ole omia sanojaan kirjoittanut. Tunteiden välittäminen on saattanut olla helpompaa toisten valmiiksi kirjoittamilla sanoilla.

Minä jotenkin en näe ikää niin tärkeänä tekijänä tuossa nettikäyttäytymisessä, kun se on kuitenkin jo niin pitkään ollut arkipäivää. Osa pitää sitä (FB) luontevana tapana kommunikoida ja osa ennemmin sitten jotain muuta kanavaa.
Samoin tuo rakkauden takia murtuminen, kyllä minä uskon, että tämäkin on ihmistyypistä kiinni eikä iästä. Minä en usko, että tunteiden voimakkuus katsoo ikää, voi olla niinkin, että vanhempana muiden mielipiteet ei vaikuta niin paljon valintoihin ja uskaltaa antaa enemmän itsestään, jos on iän mukana tuomaa itsevarmuutta, uskaltaa rakastaa ja rakastua. Mutta omasta onnestaan ei tarvi niin pitää meteliä. Muiden silmissä voi olla hyvinkin hillitty. Ja sitten jos on suhdeongelmia, terveysongelmia joko itsellä tai rakkaalla, tai molemmilla, niin miksipä ei sitä ihminen murtuisi. Kyseessä ei siis välttämättä ole vain "joku mies" vaan siihenastisen elämän tärkein ihminen.
Varmasti oman elämäni vertaaminen lähes samanikäiseen BSään vaikuttaa ajattelutapaani. Itsekin kyllä romahdin,kun aviomieheni kuoli. Kävelin zombina puoli vuotta. En kunnolla päässyt sängystä ylös. Halusin jossain vaiheessa edesmenneen mieheni luokse,ylöspäin. Ajattelen näin, että BS on/oli itsenäinen,pitkää päivää kampaamollaan tehnyt yrittäjä. Että hänellä ei olisi ollut aikaa pitkään vakisuhteeseen,eikä välttämättä haluakaan. Hän on/oli valinnut yksinasumisen. Näin ollen ajatuksissani en saa sopimaan fb:tä vakavasti otettavana välineenä joihinkin pulmiin ja ongelmiin. Itse käännyin lääkärin,terapeutin,ammatti-ihmisten puoleen,että selvisin eteenpäin mieheni kuolemasta. Mutta..BS on mysteeri ja hän on toiminut tietysti omalla tavallaan.
miesasiamies
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja miesasiamies »

ktaina kirjoitti:..ja uskon myös että aivan varmasti sisko olisi jollekin antanut haastattelun viimeistään nyt kun aikaa kulunut näin kauan jos olisi täysi mysteeri heille.
Hiljaisuus Birgitan katoamisen ympärillä on merkillepantavaa. Mutta osa ihmisistä ei halua minkäänlaista julkisuutta missään yhteyksissä. Vaikka läheisen katoaminen olisi mysteerikin, ei jokainen kadonneen läheinen silti halua vatvoa asiaa julkisissa haastatteluissa.
edna
Neuvoja-Jack

miesasiamies kirjoitti:
ktaina kirjoitti:..ja uskon myös että aivan varmasti sisko olisi jollekin antanut haastattelun viimeistään nyt kun aikaa kulunut näin kauan jos olisi täysi mysteeri heille.
Hiljaisuus Birgitan katoamisen ympärillä on merkillepantavaa. Mutta osa ihmisistä ei halua minkäänlaista julkisuutta missään yhteyksissä. Vaikka läheisen katoaminen olisi mysteerikin, ei jokainen kadonneen läheinen silti halua vatvoa asiaa julkisissa haastatteluissa.
Joskus sitä kysyin ja ihmettelin ja ihmettelen vieläkin,että miksi BSn kuva sitten komeili iltapäivälehtien kannessa,jos häntä ei ikääkuin halutakaan löytää. Oliko pakko antaa kuva suurelle yleisölle. Tottakai moni on kiinnostunut naisen kohtalosta. Joka kuvan antoi ja teki katoamisilmoituksen, täytyi tajuta,että BSää oikeasti etsitään. Ilmoituksen tekijä ei puhu yhtään mitään. Oliko hänelle yllätys,mikä median mahti Suomessa on. Asia ei unohdu niin kauaa,kuin BS on löydetty, elävänä tai kuolleena.
Sijaltainen
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Sijaltainen »

Tuohon puhumattomuuteen voi olla selityksenä vahva epäily itsemurhasta. Siitä ja mahdollisista mielenterveysongelmista puhuminen julkisesti voi olla monelle liikaa, vuodenkin kuluttua.

Valokuva laitettiin julkisuuteen kenties siksi jos joku olisi muistanut nähneensä BS:n jossain muualla. Helsingin keskustastahan pääsee junalla ja bussilla minne tahansa Suomeen, ja jos matkalipun ostaa käteisellä niin ei jää sähköisiä jälkiä.
Jos Sijaltainen nousisi, taivaaseen ota luoksesi.
miesasiamies
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja miesasiamies »

edna kirjoitti:
miesasiamies kirjoitti:
Joskus sitä kysyin ja ihmettelin ja ihmettelen vieläkin,että miksi BSn kuva sitten komeili iltapäivälehtien kannessa,jos häntä ei ikääkuin halutakaan löytää. Oliko pakko antaa kuva suurelle yleisölle. Tottakai moni on kiinnostunut naisen kohtalosta. Joka kuvan antoi ja teki katoamisilmoituksen, täytyi tajuta,että BSää oikeasti etsitään. Ilmoituksen tekijä ei puhu yhtään mitään. Oliko hänelle yllätys,mikä median mahti Suomessa on. Asia ei unohdu niin kauaa,kuin BS on löydetty, elävänä tai kuolleena.
Jos ajatellaan sitä vaihtoehtoa, että lähipiiri tietää Birgitan kadonneen tahalleen, mutta että se pitää salata muilta, kuuluu asiaan tehdä Birgitasta katomisilmoitus. Jos kukaan (esim. sisko) ei tekisi Birgitasta katoamisilmoitusta, niin sehän se vasta ihmetystä herättäisi, koska katoaminen sinänsä kyllä tulisi ajan kanssa esiin. Siinä tapauksessa yhtä hyvin Birgitta olisi voinut laittaa lehteen ilmoituksen: "En juhli seuraavia merkkipäiviäni, koska olen kadonnut salaisesti, enkä halua muiden kuin lähipiirini tietävän asiasta mitään."

Poliisin ei kuulu tietää totuudesta mitään, koska jos haluaa kadota niin, ettei se ole yleisesti tiedossa, niin poliisillekin lähipiiri on tietenkin turpa kiinni asian todellisesta laidasta. Etenkin, jos asiaan liittyy rikos. (Siis ei henkirikos, vaan esim. talousrikos.) Vrt. Maija-Liisa Lahtisen tapaus, https://fi.wikipedia.org/wiki/Maija-Liisa_Lahtinen. Hänestähän tosin on saatu jopa kuva Sveitsissä. Birgitan tapauksessa ei tiettävästi ole kyse rikoksesta, ellei sitten kyse ole jostain ajan mittaan vähitellen syntyvästä kuprusta, josta ei aluksi vielä voida tietää ulkopuolelta.

Joka tapauksessa, jos poliisiakin tällä tavoin uunotetaan, niin poliisihan etsii kadonnutta silloin oikeasti, vaikka saattaisivat ehkä epäilläkin jotain. Siksi nimi ja kuva lehteen. Eivät salaisesti ja onnistuneesti katoajat tyhmiä ole.
Tähtisade
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Tähtisade »

Kissankello kirjoitti:Ikävä kyllä, vaikka olisikin mukava kuvitella että Birgitta istuskelee parhaillaan jossain napolilaisessa katukahvilassa lattea nautiskellen, niin itse pidän varmana, että hän on jo vuoden maatunut jossakin. Kysymys kuuluu vain, että missä. Uskon, että näin hyvin ei ihminen jäljettömiin katoa ja kateisiin jää, muutoin kuin toisen henkilön toimesta.
Tästä olen valitettavan samaa mieltä.

En ala nyt lainata/pilkkoa nimimerkki "miesasiamiehen" pidempää viestiä (s. 133), mutta vielä vähän siitä: Raijaa tuskin olisi löytynyt vieläkään, ellei poika olisi asiassa painostanut. Motiiveista hänellä ei ollut varsinaista epäilyä, mutta mm. Luukkalan käytös ja toistuvat valheet saivat hälytyskellot soimaan. En jatka siitä, ettei mene liian OT:ksi, mutta nostin tapauksen esiin, koska Luukkala johti tutkintaa harhaan parisenkymmentä vuotta. En sano, että Birgitan tapauksessa olisi näin toimittu, mutta kunhan viittaan mm. siihen, miten myöhäisellä katoamisilmoituksellakin olisi voinut hyvin pelata aikaa.

Tutkinnanjohtaja kertoo siinä viimeisessä Iltalehden artikkelissa, että Birgitan siskon kanssa ollaan oltu yhteydessä puolin ja toisin ja että tällä ei ole tiedossa mitään asiaa, mikä voisi katoamisen selittää. Siskoa varmasti tapaus vaivaa, mutta ehkä hän ei koe aiheelliseksi/asialliseksi ottaa yhteyttä mediaan.

Minua vaivaa yhä se Hyöppösen aiemmin kirjoittama epämääräinen viesti, jossa tämä viittasi selvinneisiin asianhaaroihin, minkä vuoksi "tutkinta" heidän osaltaan päätettiin. Eihän Hyöppönen ole varsinaisesti viranomainen, joten poliisi tuskin kertoo rivikansalaiselle mitään suoranaisia asianhaaroja, vaikka tämä etsintäpartiota pyörittäisikin? Vai kertooko? Joku asiasta enemmän tietävä voi varmaan valaista minua. Ellei kerro, niin sitten nuo asianhaarat ovat selvinneet lähipiiristä. Tiedossa ei taida myöskään olla, tarjosiko Hyöppönen itse apuaan vai toimiko hän kutsuttuna?
Diego
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Diego »

Kissankello kirjoitti:Uskon, että näin hyvin ei ihminen jäljettömiin katoa ja kateisiin jää, muutoin kuin toisen henkilön toimesta.
näin voi uskoa mutta väitteenä tuo ei päde ilman perusteluja .
ktaina
Adrian Monk

Diego kirjoitti:
Kissankello kirjoitti:Uskon, että näin hyvin ei ihminen jäljettömiin katoa ja kateisiin jää, muutoin kuin toisen henkilön toimesta.
näin voi uskoa mutta väitteenä tuo ei päde ilman perusteluja .
Ei päde ei ja itseasiassa voi kadota, Birgittahan ei jäljettömiin ehkä lopullisesti jääkkään..täälläkin ketjussa pari kolme tapausta jotka uskon olevan omaehtoisia katoamisia mutta ei vielä löydetty vaikka vuosi tulee kohta täyteen.
edna
Neuvoja-Jack

Sijaltainen kirjoitti:Tuohon puhumattomuuteen voi olla selityksenä vahva epäily itsemurhasta. Siitä ja mahdollisista mielenterveysongelmista puhuminen julkisesti voi olla monelle liikaa, vuodenkin kuluttua.

Valokuva laitettiin julkisuuteen kenties siksi jos joku olisi muistanut nähneensä BS:n jossain muualla. Helsingin keskustastahan pääsee junalla ja bussilla minne tahansa Suomeen, ja jos matkalipun ostaa käteisellä niin ei jää sähköisiä jälkiä.
Passikuva,joka on otettu vuonna jotain? laitettiin iltapäivälehtiin 25 päivää ilmoitetusta katoamispäivästä. Kukahan olisi tunnistanut BSn sen kuvan perusteella?
ktaina
Adrian Monk

Kyllä se aika tuore taitaa olla,Birgitastahan oli pari kuvaa fb:ssä sen yhden miehen sivulla mökiltä parin vuoden takaa ja melko samalta näytti :wink:
Vastaa Viestiin