Ratkeaako Bodom koskaan?

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Urho

Viesti Kirjoittaja Urho »

Loka kysyi ja minä vastaan :wink:
Grootti näkyy kyseli jo tuolla toisaalla ketjussa että mikä on sulla motivaatio, mä kysyn samaa. Hirmuinen määrä tietoa, tahtoa, tajua, onko sulla joku henkilökohtainen kytkös juttuun? Mikä sai sut aikoinaan penkomaan tätä juttua?
Motivaatio oli alunperin se, että uskoin tapauksen olevan vielä ratkaistavissa. Oli vihje kioskimiehestä, ja sitten luin Palon ensimmäisen kirjan. Jos olisin lukenut ensin Luottamus tai kuoleman, en olisi koskaan kiinnostunut tapauksesta syvällisemmin, koska kirjan tarina ei ollut uskottava. Ensimmäinen kirja, Bodomin arvoitus, puolestaan oli mukaansa tempaava ajankuvaus, ja varsin suuri osa asioista oli tarkistettavissa ajan lehdistä, tarina oli uskottava, vaikken tietenkään sillä näytöllä uskonut ketään syylliseksi. Tiedonjanoisena ihmisenä minua jäi kuitenkin vaivaamaan joitain asioita, jotka olisi mielestäni voinut tutkia. Yksi oli se vuokraisäntäpari, jonka nimet ja taustat tuli selvitettyä vasta myöhemmin eli v. 2004. Kesällä 2003 selvitin miten Palon tulisi menetellä saadakseen haltuunsa tiedot, jotka hänestä on mahdollisesti arkistoitu Stasin arkistoon. Sain tiedon ja välitin sen Palolle, johon tuossa yhteydessä tutustuin. Syksyllä 2003 selvisi myös, että Hansi A:n rakastajatar Tellervo Ilona Hall elää. Oli todella hämmästyttävää tajuta, että koko suomen toimittajakaarti oli jättänyt haaastattelematta tämän naisen, jolla täytyi olla kommentoitavaa Palon esittämiin räikeisiin syytöksiin. Kesällä 2004 Palo heitti sitten ilmaan ajatuksen, että voisiko Hansin oikean henkilöllisyyden selvittää. Hanshan oli kuolinvuoteellaan väittänyt, ettei HA ollut hänen oikea identtiteettinsä. En kuitenkaan uskonut väitettä, ja kun olin muutoinkin pitkällä lomalla Saksassa lokakuussa 2004, niin poikkesin Beelenin kylään, josta ajattelin mahdollisesti löytyvän jotain. Jos ei muuta niin sukulaisten hautakiviä. Hansin sisko löytyikin sitten noin 20 minuutissa, kun hautausmaalla vapaaehtoistyötä tehnyt vanha rouva kertoi Assmann-nimisen tytön olleen hänen siskonsa luokalla. Nainen tiesi myös majatalon, jonka lähellä uskoi tämän Margot-siskon asuvan. Majatalosta osattiin sitten neuvoa tarkka osoite, ja Hansin "oikea tausta" selvisi siis varsin yksinkertaisesti. - Ihan kiva lomaharrastus :wink: , joka poiki sen aavussa olleen jutun Hansin siskosta.

Oikeudenkäynnin aikana tapausta tuli seurattua tiiviisti, ja samalla opittua aika paljon ja enimmäkseen masentavia asioita julkisen sanan toiminnasta
Tällä palstalla roikun varmasti samasta syystä kuin useimmat, aiheet ovat mielenkiintoisia, tositarinat ovat paljon kiehtovampia kuin keksityt tarinat, joita saa kirjastosta ja ärrältä. Bodom-osio on mennyt ihan turhaksi oikeustaisteluksi. Ei ole mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta, kuinka paljon aukkoja olemattomasta todistusaineistosta tulee tuotua esiin, vaikka joku tarkistaisikin mielipidettään, niin kyse on hyttysen lirautuksesta Atlantissa. Onneksi pystyn hyväksymään esim. sen, että Suomi24:ssa joku idiootti n. kerran päivässä kertoo, että "Nisse oli valmis myöntämään teot tappoina".

Totta kai toivon, että tapaus vielä joskus ratkeaisi. Se olisi Nissen elämän kannalta todella merkittävä asia. Taitaa kuitenkin olla turha toivo.
Loka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Loka »

Kiitos Urho hyvästä vastauksesta. Toivotaan, että juttu ratkeaa joskus eikä työ ole ollut "turhaa". (vaikka onkin vain harrastus, heh.)
groot
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja groot »

Urho,

Samoin. Kiitos tyostasi vaikka olemmekin asioista olleet vuosien varrella eri mielta ja ollaan edelleen. Itsellani ei ole enaa talle aiheelle mitaan annettavaa, mutta seuraan palstaa mielenkiinnolla.

Tappelumme ovat olleet kiivaita, mutta minun osaltani ei koskaan henkilokohtaisia.

Omasta mielestani Bodom juridisesti ei ratkea koskaan.Gustafssonin osalta asia on kasitelty ja tiedamme tuloksen ja se on - henkilokohtaisesta mielipiteesta huolimatta - hyvaksyttava.

Kiitokset(lahes 4 v asian parissa tuli vietettya).
---------
Allekirjoitus.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Joo - minulle kävi aivan samoin kuin Urholle - luin Palon kirjan ja kirjat ( moneen kertaan ) ja niistä syntyi vahva käsitys murhaajasta.

No myöhemmin asioita tutkineena ja ennenkaikkea faktoihin tutustuneena on tullut paljon kysymysmerkkejä vastaan.

Jutussa on niin paljon kohtia jotka varmuudella ovat hyvin omituisia että kiinnostukseni heräsi - aivan kuten Urhollakin.

Uskonkin että Bodom- mysteerio ratkeaa.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
merzi
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja merzi »

tottahan toki se ratkeaa 8) :)
Älä tuijota, älä.
Tiedäthän, olen suden sukua.
Kukaan ei saa
vangita minua katseilla,
ei mielen salatuilla
raudoilla.
Olen vapaana vaeltaja,
yksinäinen etsijä,
joka usein löytää haaskan,
mutta ohittaa sen
hyväksymättä sitä.
nightowl
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja nightowl »

merzi kirjoitti:tottahan toki se ratkeaa 8) :)

jarkuu:
"
Vain vuorilla,
jäkäläisillä rinteillä
minä tunnen
vapauden tuulet,
jotka puhaltavat
pois mieleeni jääneet
-kuin vastuuta vaativat,
kahlitsevat katseet.
Silloin en paina
päätäni päin kamaraa-
vain siksi että olen ihminen
jolta vapaus
etsijänä vaeltaa
ja olla onnellinen
tahtonsa mukaan
on riistetty
jo luomiskertomuksen
ensimmäisenä päivänä.
"

Samaa mieltä merzi: ratkeaa.
Loka
Alibin Kestotilaaja

Loka kirjoitti:
konsta kirjoitti:
cicero kirjoitti: Tottakai brittilehdistö vielä viimeisillä voimillaan yrittää puolustaa pariskuntaa mutta taitaa olla myöhäistä.
On se kuitenkin hienoa. Bodomin tapauksessa omat koirat purivat pahimmin, eli oma lehdistö otti lynkkaajan tehtävät itselleen.
No mutta lehdistö uutisoi Bodomista lausuntoja ja myös faktoja, etsi mulle median lynkkaukset koskien Bodomia ja Nisseä. :wink: Se, että Nisseä spekuloitiin syylliseksi oli ihan normaalia uutisointia samoin kuin syyttömyydestäkin uutisointi. Eri asia on keskustelupalstat ja muut, ne ei ole lehdistöä. Täytyypäs mun ojentaa sua tänään useaan otteeseen. :puuh: :wink:
Siirsin Maddy-ketjusta tänne, en sopivampaa otsikkoa löytänyt.
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

Olishan tuolla ollut se ketju, jossa pohdittiin Nilsin kannetta mediaa vastaan, mutta kyllä tämäkin käy.

Iltasanomat otsikoi esitutkinnan aikana: Poliisi pitää juttua täysin selvitettynä. Tekninen näyttö on niin vahva, ettei puolustus pysty sitä kumoamaan.

Tai Markkula: Teltassa harjoitettiin seksiä vuoroparein. Vähän ennen surmia oli raju tappelu.

Aika moni media ensimmäisen lääkäripäivän jälkeen: Gustafssonin vammat oli selvästi lievemmät kin oli olettettu.

Iltasanomat: Gustafssonin verijälkiä on löytynyt useista vääristä paikoista, kuten teltan käänteistä.

jne jne

Eli suurin osa tiedoista oli potaskaa. Ihmettelen, jos et ole tuosta ollut tietoinen.

Markkula jälkeenpäin: joudun ehkä vankilaan.....
konsta
Ainesta Watsoniksi

Piti ottaa nuo Mikko Niskasaaren ja Timo Harakan kirjoitukset tuolta mediaketjuista, mutta admin onkin ystäväälisesti ne poistanut, kjäh. No laitetaan uudestaan, sitten kun keritään. helvetin outo palsta.
Loka
Alibin Kestotilaaja

konsta kirjoitti:Olishan tuolla ollut se ketju, jossa pohdittiin Nilsin kannetta mediaa vastaan, mutta kyllä tämäkin käy.
Joo, en huomannut. En ole lukenut ensimmäisiä ketjuja, tulin tänne kesäkuun alussa.
konsta kirjoitti: Iltasanomat otsikoi esitutkinnan aikana: Poliisi pitää juttua täysin selvitettynä. Tekninen näyttö on niin vahva, ettei puolustus pysty sitä kumoamaan.

Tai Markkula: Teltassa harjoitettiin seksiä vuoroparein. Vähän ennen surmia oli raju tappelu.

Aika moni media ensimmäisen lääkäripäivän jälkeen: Gustafssonin vammat oli selvästi lievemmät kin oli olettettu.

Iltasanomat: Gustafssonin verijälkiä on löytynyt useista vääristä paikoista, kuten teltan käänteistä.

jne jne

Eli suurin osa tiedoista oli potaskaa. Ihmettelen, jos et ole tuosta ollut tietoinen.

Markkula jälkeenpäin: joudun ehkä vankilaan.....
Olen varmasti lukenut nuo lööpit, ne on lööppejä joilla myydään lehteä. Sisältö pitäisi kaivaa jotta nähdää onko lehdistö lynkannut Nissen vai ei. Mä en muista yhtään juttua joissa oltaisi tuomittu Nisse kuten McCannit. (ihan esimerkki) Sisältö ratkaisee, ihminen joka lukee vain otsikot voi toki ajatella että Nisse on teilattu.

Vielä tuosta lääkäripäiväjutusta kun pisti silmään, siinähän ei ole mitään erikoista edes, ihan totuuden mukainen otsikko.

"Poliisi pitää juttua selvitettynä" -on muistaakseni yksittäisen lausuma joka on henkilökohtainen mielipide, muistelen. En ole varma.

Markkulan voi jättää omaan arvoonsa, liekkö tuokin irrottettu sujuvasti asiayhteydestään joka on voinut olla pelkkä mielipide tai oletus.

"Gustaffsonin verta löydetty jne", tuota en muista kyllä. :roll: Edelleen, sisältö pitäisi tietää jotta voi vetää johtopäätökset. Jokainen meistä tietää ettei sisältö tai totuus näissä jaskalehdissä vastaa juurikaan otsikkoa jos myyntiä halutaan lisätä.
Loka
Alibin Kestotilaaja

konsta kirjoitti:Piti ottaa nuo Mikko Niskasaaren ja Timo Harakan kirjoitukset tuolta mediaketjuista, mutta admin onkin ystäväälisesti ne poistanut, kjäh. No laitetaan uudestaan, sitten kun keritään. helvetin outo palsta.
Jahas, eipä juurkaan yllättänyt. Jos tavallinen palstalainen kuten minä, osaan siirtää postaukset niille kuuluviin ketjuihin, ihmettelen ylläpidon laiskuutta painaa "poista" -nappia. Ehkä olisi aihetta uudelle moderaattorille jolla olisi aikaa tämän palstan oikeaoppiseen pyörittämiseen. :vituttamio:
konsta
Ainesta Watsoniksi

Kyllä noiden juttujen sisätö oli sama. Mm tuossa : tekninen näyttö on niin vah..., oli sisällössä ettei poliisin tarvitse enää tehdä ylitöitä, voi viettää viikonlopun vapaana...kjäh.

Periaate tässä mättää. Kuten Niskasaarikin(Jounalistin fiasko) kirjoitti, media lähti täysillä poliisin matkaan, eikä kyseenalaistanut mitään poliisin juttuja. Sitten kun kävi ilmi, ettei mitään näyttöä ollutkaan, niin oltiin hiljaa. Jos brittimedia nyt vielä epäilee ja puolustaa Mccanneja, niin se osoitaan vain sivistyseroa Suomen ja Britannian välillä. Ja vaikka syyllisyys myykin paremmin kuin syyttömyys, voisi silti säilyä tietty vallan vahtikoira-asema.
Loka
Alibin Kestotilaaja

konsta kirjoitti:Kyllä noiden juttujen sisätö oli sama. Mm tuossa : tekninen näyttö on niin vah..., oli sisällössä ettei poliisin tarvitse enää tehdä ylitöitä, voi viettää viikonlopun vapaana...kjäh.

Periaate tässä mättää. Kuten Niskasaarikin(Jounalistin fiasko) kirjoitti, media lähti täysillä poliisin matkaan, eikä kyseenalaistanut mitään poliisin juttuja. Sitten kun kävi ilmi, ettei mitään näyttöä ollutkaan, niin oltiin hiljaa. Jos brittimedia nyt vielä epäilee ja puolustaa Mccanneja, niin se osoitaan vain sivistyseroa Suomen ja Britannian välillä. Ja vaikka syyllisyys myykin paremmin kuin syyttömyys, voisi silti säilyä tietty vallan vahtikoira-asema.
No, mä haluan tietenkin lukea myös nuo jutut, meillä on muutoinkin käsityseroja tästä koko keissistä ja oletan että sinä luet niitä eri silmin kuin minä. :sadio:

Hei, media uskoo totta kai poliisia, ajatuskatko sulta? Tässä tapauksessahan viba on tullut poliisin vuodoista tms eikä lehdistön virheestäja omaehtoisesta lynkkauksesta vaikka sitä on voinut ollakin. (pakko sanoa nyt näin, niin kauan että konsta raapii mulle jostain ne artikkelit, eli väliaikaisesti :wink: )
konsta
Ainesta Watsoniksi

Loka kirjoitti:
konsta kirjoitti:Kyllä noiden juttujen sisätö oli sama. Mm tuossa : tekninen näyttö on niin vah..., oli sisällössä ettei poliisin tarvitse enää tehdä ylitöitä, voi viettää viikonlopun vapaana...kjäh.

No, mä haluan tietenkin lukea myös nuo jutut, meillä on muutoinkin käsityseroja tästä koko keissistä ja oletan että sinä luet niitä eri silmin kuin minä. :sadio:

Hei, media uskoo totta kai poliisia, ajatuskatko sulta? Tässä tapauksessahan viba on tullut poliisin vuodoista tms eikä lehdistön virheestäja omaehtoisesta lynkkauksesta vaikka sitä on voinut ollakin. (pakko sanoa nyt näin, niin kauan että konsta raapii mulle jostain ne artikkelit, eli väliaikaisesti :wink: )
Ehkä joku saa ne artikkelit esiin. Mulla ei ole niitä enää.

Eikä se ole mikään ajatuskatko, että Suomessa media katsoo hiljaa sivusta virkavallan mielivaltaistakin toimintaa. Se on vaan kompromissi, joka meille perityy jo suomettumisen ajoilta. Medialle myös hyödyllinen: me ei kusta teitä, älkää tekään kusko meitä. Eli media välttyi myös kaikista syytteistä Bodom-keississä, eikä juttua puitu lainkaan jälkikäteen.

Poliisin vuodot oli sitten erikseen. Voi olla, että hyväuskoista Markkulaa höynäytettiin, en tiedä. Mutta vuotojakin oli melkoisesti, osa varmaan täyttä potaskaa.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Tuntuuko sinusta konsta siltä, että iltapäivälehdet taisivat ratkaista tämän kadonneen pienen Madelaine tytön murhaajan ?

Ratkeaako Bodom koskaan ? - saattaa olla iltapäivälehtien varassa :shock:

Enpä usko, että Gustafsson oli suuna päänä haastamassa iltapäivälehtiä oikeuteen - vaan oli pakko haasta lehdet puolustusasianajajien toimesta , että uskottavuus heihin, edes kansan keskuudessa säilyi.

No - tuo oikeudenkäyntihän oli vain kulissi, jota varmasti ainakin syyttäjä halusikin ( oma arvio ). Mutta pakko oli hoitaa sekin - ikäänkuin tuohtuneena haastetaan media oikeuteen... :shock:
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Vastaa Viestiin