Arthur Nebe kirjoitti:Lyhyesti kommentoisin asiaa.
Viimeinen laukaus todellakin ilmeisesti ammuttiin 12.04. Tällä laukauksella tuskin oli silminnäkijöitä, joten ainoaksi havainnoksi jäänee kuulohavainto. Muutoin olisi varmasti aloitettu rynnäkkö heti tässä vaiheessa.
Ilmeisesti poliisi toimi siltä pohjalta, että ampujia olisi useampi tai ampujalla olisi muutakin aseistusta kuin kertalaukauspistooli, joka sinällään on järkevää vastaavat tilanteet suuresta maailmasta muistaen.
Ensimmäisten uhrien luo kuitenkin ilmeisesti päästiin vasta klo 14 pintaan, jolloin tietysti herää väkisinkin kysymys, kuinka moni kahdeksasta menehtyneestä olisi voinut selvitä hengissä nopeammalla toiminnalla?
En pyri kritisoimaan nojatuolista käsin kenttäjohtajan ratkaisuja äärimmäisen vaikeassa, kaoottisessa ja painostavassa tilanteessa, mutta tarkemmat tiedot menehtyneiden vammoista tietysti valottaisivat ajan merkitystä. Mikäli kaikki kuolleet on ammuttu "teloittamalla", ei ajalla tietystikään sellaista merkitystä ole.
Ottaen kuitenkin huomioon että epäilty itse ampui viimeisen laukauksen (itseensä) 12.04 ja hänet toimitettiin sairaalahoitoon klo 15-16 välillä, voidaan päätellä monien uhrien tilan huonontuneen rajusti ajan kuluessa.
Olen järkyttynyt tästä tapauksesta ja olen Arthur Neben lailla miettnyt juuri tuota mikä viivytti poliisia ?
Tietysti saamme koko ajan lisää tietoa tapahtuneesta ja todennäköisesti tekijä ampui itseään niin ettei kukaan sitä ollut näkemässä. Näin ei saatu tietoa auttajille, että nyt on turvallista tulla.
-------------------------------------------------------------------------------------
Omasta puolestani esitän uhrien omaisille osanottoni - kynttilän sytytin ja kyyneleitä oli mahdoton pidätellä.
Rauha uhreille ja voimia omaisille.