Tyttö puukotettiin kuoliaaksi koripallokentällä Keravalla 2008

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

^ En minä puhu nyt siitä, että "ihan on tappajan näkönenkin! kyllä mää sen heti nään niinku!". Vaan tuo tekijä nyt vain sattuu olemaan inhottavan näköinen, sellainen, ettei tekisi mieli mennä lähelle. Ja niin se vaan on, että kauniit ihmiset herättävät muissa enemmän sympatiaa kuin vähemmän kauniit.
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Harriet Makepeace kirjoitti:Tuomari Ville Parkkari:

Murhasta on säädetty rangaistukseksi vain elinkautinen vankeusrangaistus.
Rikoslain 6 luvun 8 §:n 1 momentin mukaisten rangaistusasteikon lieventämisperusteiden soveltuessa on rangaistukseksi tuomittava vankeutta asteikolta 2 vuotta – 12 vuotta.

Alentuneesti syyntakeinen tekijä voidaan tuomita myös elinkautiseen vankeusrangaistukseen,
jolloin rangaistusasteikko olisi siis vankeutta 2 vuotta – elinkaudeksi.

http://www.oikeus.fi/uploads/kai2xfg7hlsj9aa.pdf

xxx

Tappajia halutaan siirtää avohoitoon

http://www.mtv3.fi/uutiset/45min/jaksot.shtml?586020

Suomessa valmistellaan parhaillaan lakia, jonka mukaan yleensä henkirikoksesta pakkohoitoon passitettuja kriminaalipotilaita voitaisiin siirtää niin sanottuun velvoitteiseen avohoitoon.

Tavoitteena on näiden kriminaalipotilaiden pitkien mielisairaalahoitojen lyhentäminen. Keskimäärin heidän sairaalahoitonsa voi kestää lähes kymmenen vuotta.

Velvoitteinen avohoito olisi tarkoitus toteuttaa siten, että terveydenhuoltojärjestelmä ylläpitäisi tiivistä kontaktia avohoitopotilaaseen, jotta tämä selviäisi arkielämästä.

Suurin osa näistä kriminaalipotilaista kärsii vainoharhaisesta skitsofreniasta, mikä edellyttää säännöllisen lääkityksen käyttöä.

MTV3, 45 minuuttia-ohjelman juttu aiheesta

Syyntakeettomuus on eri asia kuin alentunut syyntakeisuus.

Velvoitteinen avohoito tarkoittaa sitä, että kriminaalipotilaat siirrettäisiin kalliista (erikois)sairaanhoidosta esimerkiksi yksityisiin hoitokoteihin tai valvotun asumisen piiriin, jolloin heidän lääkitystään seurattaisiin joko vierestä tai verikokein tai määräaikaisin injektioin. Mikäli lääkkeet jäisivät käyttämättä/potilas ilmaantumatta kontrolliin, seuraisi sairaalahoito.
apollo
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja apollo »

joey kirjoitti:Ja niin se vaan on, että kauniit ihmiset herättävät muissa enemmän sympatiaa kuin vähemmän kauniit.
Ai vaikka olisi tappanut 14-vuotiaan tytön?
H.P.
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja H.P. »

Tappajan ulkonäköä en lähde arvostelemaan, mutta ilmettä.. noissa oikeussalikuvissa näkee, että tällä(kin) tappajalla on naamallaan tuommonen ylimielinen virne. En usko että tuntee minkäänlaista katumusta teostaan. Omassa päässään varmasti jopa ylpeä teostaan.
Senkin pisti merkille, että tappaja ei halunnut kasvojaan piilottaa julkisuudelta; ei häpeä näyttää kaikille, että "minä se olin, minä tapoin sen tytön!"

Tällaiselle tyypille olisi varmaan pahin rangaistus, jos tämä tapaus ei olisi saanut minkäänlaista julkisuutta, eikä hänen naamaansa olisi yhdessäkään lehdessä näytetty. Siis hänen omasta mielestään.

Kuinkahan nopeasti myy Alibille yksinoikeudella elämänkertansa..
apollo
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja apollo »

H.P. kirjoitti:Tappajan ulkonäköä en lähde arvostelemaan, mutta ilmettä.. noissa oikeussalikuvissa näkee, että tällä(kin) tappajalla on naamallaan tuommonen ylimielinen virne. En usko että tuntee minkäänlaista katumusta teostaan. Omassa päässään varmasti jopa ylpeä teostaan.
Senkin pisti merkille, että tappaja ei halunnut kasvojaan piilottaa julkisuudelta; ei häpeä näyttää kaikille, että "minä se olin, minä tapoin sen tytön!"

Tällaiselle tyypille olisi varmaan pahin rangaistus, jos tämä tapaus ei olisi saanut minkäänlaista julkisuutta, eikä hänen naamaansa olisi yhdessäkään lehdessä näytetty. Siis hänen omasta mielestään.

Kuinkahan nopeasti myy Alibille yksinoikeudella elämänkertansa..
ARGH, mikä teitä vaivaa? Ei sinne oikeussaliin mennä minkään meikkaajan kautta perkele.
joey
Angus MacGyver

apollo kirjoitti:
joey kirjoitti:Ja niin se vaan on, että kauniit ihmiset herättävät muissa enemmän sympatiaa kuin vähemmän kauniit.
Ai vaikka olisi tappanut 14-vuotiaan tytön?
Kuten sanoin, uskon että tekijä saisi enemmän sympatiaa osakseen, jos olisi hieman miellyttävämmän näköinen.
Harriet Makepeace

Viesti Kirjoittaja Harriet Makepeace »

Mariacka kirjoitti: Syyntakeettomuus on eri asia kuin alentunut syyntakeisuus.
Kyllä tämän Harriet tietää hyvin.
Tässä vaiheessa ei ole vielä tietoa siitä, onko tekijä syyntakeinen, aleentuneesti syyntakeinen vai syyntakeeton, joten laitoin kaikki vaihtoehdot.

Näyttää vähän siltä, että mielisairalaan tuomitaan, vankilan sijaan.
Viimeksi muokannut Harriet Makepeace, Ti Heinä 22, 2008 11:07 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

apollo kirjoitti:ARGH, mikä teitä vaivaa? Ei sinne oikeussaliin mennä minkään meikkaajan kautta perkele.
Taitaa jokainen tehdä tulkintansa syytetyn mielialasta muutaman sekunnin pätkässä ihan oman mielentilansa ja ennakko-oletustensa perusteella.
Harriet Makepeace

Viesti Kirjoittaja Harriet Makepeace »

Ihan kuule viralliselta taholta on tälläinen tieto tullut, että 'poliisi arvelee että tekijälä on mielenterveysongelmia'.

Poliisi on kuitenkin ollut aikaisemmin tekemisissä miehen kanssa toisten viranomaisten pyynnöstä, kertoo Murto. Poliisin tietojen mukaan mies on kärsinyt aiemmin mielenterveysongelmista.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2008072 ... 0_uu.shtml
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

No jos minulle tarkoitit, niin en ole sitä alun alkaenkaan kiistänyt. Viittasin vain siihen, että jonkun mielestä kaveri on ilmeeltään voitonriemuinen, toisen mielestä pelokas jne. Minusta hän näytti kroonisesti ja psyykkisesti sairaalta. Mutta mielialaa on ehkä vaikea tulkita parin sekunnin videosta.
kahvitar
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja kahvitar »

HrZ kirjoitti:oma lapsi 12 v liikkui juuri puolituntia ennen tuolla koulun leikkikentällä ja varmasti olisi ollut tarpeeksi puollustuskyvytön, potentiaalinen uhri.
joey kirjoitti: Voin vain kuvitella, miltä sinusta tuntuu, onnentoivotuksia vain minunkin puolestani. Kuitenkin olen sitä mieltä, ettei surmaaja olisi käynyt noin nuoren kimppuun. Tuo menehtynyt tyttökään ei näyttänyt kovinkaan nuorelta ainakaan kasvonpiirteiltään ja uskoisin että pituuttakin on löytynyt, kun on kerta ollut koripalloilija.
Minä en taas usko, että tälle surmaajalle surmattavan iällä niin oli merkitystä. Nythän hänen uskotaan valinneen uhrinsa juuri sillä perusteella, että olisi mahdollisimman vähän vastarintaa tiedossa. Mikäs sen parempi kuin mahdollisimman nuori uhri. Surmattu tyttö oli 168 senttiä pitkä (koripallosivujen mukaan), joten ei edes mitenkään erityisen pitkä vaan keskimittainen ja mielestäni ihan ikäisensä näköinen sekä hoikka ruumiiltaan.
H.P.
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja H.P. »

ARGH, mikä teitä vaivaa? Ei sinne oikeussaliin mennä minkään meikkaajan kautta perkele.
Kuten sanoin, en ota kantaa henkilön ulkonäköön, jotain aikas sama mulle onko sillä siellä pakkelia naamassa vai ei!
Tarkoitin sitä, että tekijä ei ainakaan "olemuksensa" perusteella kadu pätkääkään tekoaan. Ja ei, olemuksella en tarkoita ulkonäköä, vaan niitä muita asioita olemuksessa.

/edit
Viittasin vain siihen, että jonkun mielestä kaveri on ilmeeltään voitonriemuinen,
eli siis juurikin tätä tarkoitin
Viimeksi muokannut H.P., Ti Heinä 22, 2008 11:20 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
joey
Angus MacGyver

kahvitar kirjoitti: Minä en taas usko, että tälle surmaajalle surmattavan iällä niin oli merkitystä. Nythän hänen uskotaan valinneen uhrinsa juuri sillä perusteella, että olisi mahdollisimman vähän vastarintaa tiedossa. Mikäs sen parempi kuin mahdollisimman nuori uhri. Surmattu tyttö oli 168 senttiä pitkä (koripallosivujen mukaan), joten ei edes mitenkään erityisen pitkä vaan keskimittainen ja mielestäni ihan ikäisensä näköinen sekä hoikka ruumiiltaan.
14-vuotiaaksi tytöksi tyttö oli kyllä todella pitkä. Lisäksi, eiköhän tekijää ole tullut näillä kahdella etsintäreissullaan vastaan yksinäisiä lapsiakin. Minä otin kantaa vain siihen, etten usko tekijän etsineen vain automaattisesti mahdollisimman nuorta uhria, vaan sopivaa. Lapsen tappaminen on jo aika iso juttu. Eikä tuo tyttö kyllä mielestäni ikäiseltään ole näyttänyt, vaan olisi mennyt helposti parikymppisestäkin.
kahvitar
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja kahvitar »

joey kirjoitti:
kahvitar kirjoitti: Minä en taas usko, että tälle surmaajalle surmattavan iällä niin oli merkitystä. Nythän hänen uskotaan valinneen uhrinsa juuri sillä perusteella, että olisi mahdollisimman vähän vastarintaa tiedossa. Mikäs sen parempi kuin mahdollisimman nuori uhri. Surmattu tyttö oli 168 senttiä pitkä (koripallosivujen mukaan), joten ei edes mitenkään erityisen pitkä vaan keskimittainen ja mielestäni ihan ikäisensä näköinen sekä hoikka ruumiiltaan.
14-vuotiaaksi tytöksi tyttö oli kyllä todella pitkä. Lisäksi, eiköhän tekijää ole tullut näillä kahdella etsintäreissullaan vastaan yksinäisiä lapsiakin.
Ei tuo pituus ole mitenkään harvinaista 14-vuotiaalle. Itse olin 7. luokan terveystarkastuksessa (ikä tuolloin 13v 8kk) 163 cm ja olin ihan keskitasoa ikäisteni tyttöjen joukossa, en pisin mutten lyhyinkään. Lisäksi tämä surmattu tyttöhän olisi täyttänyt vajaan kahden kuukauden päästä 15 vuotta. Itse olin 15-vuotiaana 167-senttinen.

Varmasti on vastaan tullut yksinäisiä lapsia, mutta on tämä mies varmasti ottanut huomioon myös ympäristön. Tuskinpa hän ketään aikoi tappaa jos ympäristössä on muita ihmisiä lähettyvillä/näköetäisyydellä. Nyt hän puukotti tytön kun tyttö oli yksinään koripallokentällä ja näköetäisyydellä ei ollut yhtään ihmistä. Kukaan ei nähnyt surmahetkeä, toki miehen nähtiin pakenevan sitten myöhemmin paikalta, mutta itse surmaa ei kukaan nähnyt (tai ainakaan ei ole ilmoittautunut).
joey
Angus MacGyver

^ Suomalaisten naisten keskimitta on käsittääkseni 164cm.

Enkä usko, että tekijä olisi tappanut lasta.

Onko muuten tekijän pituudesta veikkailuja? Ihan vain mietiskelen näin tilannetta hahmottaakseni.. Tuolla videolla näytti ainakin pienikokoiselta. Tosin, kulki hieman kyyryssä.
Vastaa Viestiin