15 tyttö murhasi samanikäisen tytön kotonaan Seinäjoella 28.4.2015

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Permit_Denied
Harjunpää

Re: 15v tytön surma, Seinäjoki 2015

Viesti Kirjoittaja Permit_Denied »

Satiainen kirjoitti:
Permit_Denied kirjoitti:
Annamaria kirjoitti: Vankeusrangaistuksessa rangaistus on vapauden menetys, ei vapauden menetys JA mahdollisimman karut olot. Suosittelen "Ameriikan mallia" kannattavia miettimään, kumman haluaisitte vankeustuomionsa jälkeen naapuriinne asumaan / ylipäänsä kaduilla liikkumaan : esim. 3-5 v. vankilassa olleen, joka on sinä aikana saanut kuntoutusta omien tarpeidensa mukaan ja häntä on kohdeltu ihmisenä vaiko henkilön, joka on ollut vankilassa yli 20 vuotta ja istunut siitä suurimman osan eristyksessä vettä ja leipää -meiningillä.
Jos tappajat ja murhaajat viettäisivät loppuelämänsä linnassa, niin tuollaisia ei tarvitsisi edes miettiä. 15-vuotiaan taposta pitäisi ilman muuta tuomita loppuelämäksi linnaan.

Niin, ja "Ameriikan malli" on ainakin Yhdysvalloissa toiminut. Rangaistuksia kovennettiin 80-luvun lopussa ja 90-luvun alussa (kolmesta poikki -laki, jne.), minkä jälkeen väkivaltarikokset ovat romahtaneet. (Ankarammat rangaistukset eivät tietenkään ole ainoa selitys.) Suomessa päiviteltiin muutama kuukausi sitten, että täällä on nyt enemmän elinkautisvankeja kuin koskaan, että elinkautisen keskimääräinen pituus on 50% korkeampi kuin 90-luvulla, ja samalla henkirikokset ovat alhaisimmalla tasolla ikinä.
Ei mene jakeluun sitten millään, että tuomion pitää olla suhteessa tekoon ja nykyiseen linjaan. Voitte te toivoa vaikka kuolemanrangaistusta, mutta ei sellaista langeteta kuitenkaan. Ei kenellekkään voi antaa 30 vuoden tuomiota, mikäli samanlaisesta muut ovat saaneet keskimäärin vaikkapa 6 vuotta. Onko sen ymmärtäminen jotenkin mahdotonta.
Ei tässä ollutkaan kyse siitä, mikä on nykyisen käytännön mukaan mahdollista/odotettavaa, vaan siitä, miten asioiden pitäisi olla. Ei ole mitenkään oikein, että toisen ihmisen tappamisesta voi tässä maassa selvitä vain muutaman vuoden istumisella. Tuomiot tuskin muuttuvat mihinkään, jos ihmiset vaan pitävät päänsä kiinni.
Ja se että tuntee joitain jotka istuneet joskus, ei tee teistä todellakaan mitään experttejä vankila tuntijoita. Et voi tietää millaista kuussa käyminen on, vaikka olet astronautin siitä kuullut kertovan. Kyllä se parin vuoden "pikavisiittikin" saa monet täällä suutaan soittavat hiljaiseksi. Vois olla toisenlainen ääni kellossa kun istutettas kopissa yksin muutama viikko näin alkuun.
Täällä on varmaan aika moni käynyt mm. armeijan, mikä on vankilaan verrattavissa oleva (ehkä jopa kovempi) kokemus vapaudenriistosta. Parin vuoden vankilavisiitti tuskin jälkeenpäin tuntuu missään, aivan kuten armeija-aikakin oli vain pisara meressä. Hengenriistoon verrattavissa oleva rangaistus parin vuoden vankilavisiitti ei sitten ole millään.
Ja tuo, että Jenkkien väkivaltarikollisuus on vähentynyt, taitaa olla vain osa totuus. Päin vastoin, edes nuo järjettömän pitkät tuomiot eivät ole vaikuttaneet toivotusti. Koko homma on levinnyt käsiin, ja rikollisuus lisääntynyt entisestään. Lievemmät väkivaltarikokset on tosin vähentyneet, mutta murhat ja raa'at henkirikokset vaan lisääntyneet.
Ihan täyttä roskaa. Nimenomaan henkirikokset ovat tippuneet huimasti, joissakin kaupungeissa jopa 80% nimenomaan sen jälkeen kun rangaistuksia alettiin rukata ylöspäin. Yhdysvalloissa ei ole tehty asukaslukuun nähden näin vähän henkirikoksia sitten 50-luvun. Jos trendi jatkuu vielä muutaman vuoden, vastaavaa tilannetta saa etsiä yli sadan vuoden takaa.
Jinx
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Jinx »

Äänet Jarpalle ja tappajateinit 25 vuodeksi kiven sisään! Kyllä sitten Suomesta tulee kerralla turvallinen paratiisi. Juuri sellainen kuin USA:sta näyttää kovaa vauhtia tulevan, vai mitä?
SensiMillah
Susikoski

Viesti Kirjoittaja SensiMillah »

Pieni liekki kirjoitti:
SensiMillah kirjoitti: Mitä tulee kavereihin.... Ehkä ovat vierellä nyt vielä, mutten usko että enää jos ja kun tuomio luetaan. Pari-kolme vuottakin on tuossa iässä pitkä aika ja kaverisuhteet jää kun kasvetaan erilleen. Saati sitten se, että miten voisit kääntää riidan tullessa selkäsi toiselle, kun tiedät mitä tehnyt aiemmin. Ja äiti-ihmisen näkökulmasta sanon näinkin julmasti, etten sallisi ystävyyttä siinä pelossa että saisin itse joskus puhelun tyttäreni menehtyneen...
Olisi mielenkiintoista tietää, miten arvelisit toimivasi, mikäli saisit viestin, että oma lapsesi onkin riistänyt hengen toiselta. On tietysti vaikeaa pohtia asiaa näin päin, mutta monesti saa laajempaa näkökulmaa asioihin, kun niitä pohtii useammalta suunnalta. Varmasti jokainen on tehnyt nuoruudessaan asioita, jotka ovat kaduttaneet ja joita olisi ehkä myöhemmin tehnyt toisin.

Toivon voimia kaikille teille, jotka olette menettäneet itsellenne rakkaan läheisen. Joskus sen rakkaan läheisen voi kadottaa, vaikka hän vielä eläisikin.
Kuten joku jo totesi,niin en luottaisi, enkä varmaankaan uskaltaisi selkääni kääntää, vaikka kyse olisi omasta kultamussukasta. Toki ei se rakkaus siihen omaan lapseen loppuisi vaikka moisen teon tekisi, omaa lihaa ja vertahan hän on silti. Mutta en ymmärrä miten vertailet näitä kahta näkökulmaa keskenään, sillä ei se tätä tekoa ainakaan minun mielelleni mitenkään avarra ja miksi minun pitäisi pohtia edes tätä näkökulmaa, ei se tee teosta mielestäni yhtään oikeutetumpaa vaikka kyseessä olisi oma tai naapurin lapsia eikä tätä tekoa saa millään nuoruuden piikkiin.
...Lost...
Jinx
Harjunpää

SensiMillah kirjoitti:
Pieni liekki kirjoitti:
SensiMillah kirjoitti: Mitä tulee kavereihin.... Ehkä ovat vierellä nyt vielä, mutten usko että enää jos ja kun tuomio luetaan. Pari-kolme vuottakin on tuossa iässä pitkä aika ja kaverisuhteet jää kun kasvetaan erilleen. Saati sitten se, että miten voisit kääntää riidan tullessa selkäsi toiselle, kun tiedät mitä tehnyt aiemmin. Ja äiti-ihmisen näkökulmasta sanon näinkin julmasti, etten sallisi ystävyyttä siinä pelossa että saisin itse joskus puhelun tyttäreni menehtyneen...
Olisi mielenkiintoista tietää, miten arvelisit toimivasi, mikäli saisit viestin, että oma lapsesi onkin riistänyt hengen toiselta. On tietysti vaikeaa pohtia asiaa näin päin, mutta monesti saa laajempaa näkökulmaa asioihin, kun niitä pohtii useammalta suunnalta. Varmasti jokainen on tehnyt nuoruudessaan asioita, jotka ovat kaduttaneet ja joita olisi ehkä myöhemmin tehnyt toisin.

Toivon voimia kaikille teille, jotka olette menettäneet itsellenne rakkaan läheisen. Joskus sen rakkaan läheisen voi kadottaa, vaikka hän vielä eläisikin.
Kuten joku jo totesi,niin en luottaisi, enkä varmaankaan uskaltaisi selkääni kääntää, vaikka kyse olisi omasta kultamussukasta. Toki ei se rakkaus siihen omaan lapseen loppuisi vaikka moisen teon tekisi, omaa lihaa ja vertahan hän on silti. Mutta en ymmärrä miten vertailet näitä kahta näkökulmaa keskenään, sillä ei se tätä tekoa ainakaan minun mielelleni mitenkään avarra ja miksi minun pitäisi pohtia edes tätä näkökulmaa, ei se tee teosta mielestäni yhtään oikeutetumpaa vaikka kyseessä olisi oma tai naapurin lapsia eikä tätä tekoa saa millään nuoruuden piikkiin.
Oletko koskaan ollut tekemisissä yhdenkään oikean entisen tappajan kanssa. Minä olen ja olen myös kääntänyt heille selkäni (enkä pelännyt!). Suurin osa tappajista palaa vankeuden jälkeen normaalin elämään ja ei myöskään uusi tekoaan. Surmateon uusijoistakin enemmistö joutuu vankilaan lähinnä ulkoisenympäristön vaikutuksesta (yhteiskunnasta syrjäytyneet ajautuvat takaisin entisiin ryyppy- tai huumeporukoihin, joissa riski surmatyön uusimiseen on suhteellisen suuri). Valitettavasti tappajien joukkoon mahtuu myös muutama vastenmielinen poikkeusyksilö, joita vankilatuomiot tai muut erilaiset hoitotoimet eivät paranna. On kuitenkin väärin tuomita kaikki entiset tappajat näiden muutamien "parantumattomien"-tapausten pohjalta, kuten tässäkin ketjussa on moneen kertaan tehty. Tää "luu" tuntuu kyllä niin loppuun kalutulta että eikös voitais vaihtaa jo näkökulmaa?
Wickeddy
Frank Drebin

Viesti Kirjoittaja Wickeddy »

Minä en yleistäisi mutta en myöskään menisi puhumaan etteikö tämä henkilö pystyisi uusimaan tekonsa. Tässäkin tapauksessa 15v tappoi koulukaverinsa ilman että päihteillä oli mitään osuutta asiaan. En muista oikeastaan yhtään tapausta missä nuori olisi riistänyt hengen joltain ilman että päihteet ei olisi olleet mukana. Luen kyllä mielelläni jos joku osaa kertoa minulle sellaisen tapauksen.
Jos joku kykenee päihtyneenä tappamaan kaverinsa niin silloin itsekin osaa välttää tilanteita ettei näiden kavereiden kanssa vedetä päitä täyteen jotta vahinkoja ei tapahdu mutta mitäs sitten kun tämäkin tyttö on ollut ns.täysjärkinen? Minä en selkääni uskaltaisi kääntää. Ihan oman turvallisuuteni vuoksi koska mistä osaa ennakoida että koska naksahtaa. Kaverit ja ystävät on niitä joiden kanssa pitää pystyä olemaan ilman että tarvitsee pelätä sanomasta vääriä sanoja ja asioita.
Minusta ei tuollaisen ystäväksi olisi enää vaikka kuinka vuosia olisin tuntenut.
Ja vain siksi koska minulla on itsesuojeluvaisto.
Luottamus on suhteissa tärkeää oli se sitten vanhempien, kavereiden tai keiden vain välistä.
Ja tämän takia minä olen miettinyt näiden tyttöjen oikeaa kaveruutta.. Onkohan sitä koskaan aidosti ollutkaan?
kunnia meni ,mutta maine jäi.
SensiMillah
Susikoski

Viesti Kirjoittaja SensiMillah »

En tappajan, mutta muutaman tapon yrityksestä syytetyn kyllä ja muutaman kuolematuottamuksesta syytetyn. Lisäksi kaikennäköisten enemmän ja vähemmän rikollisten seurassa. Valitettavasti pieneltä paikkakunnalta kun olen niin suurinosa tutuista on jollain tapaa kriminaali :D Toki huumausaineet olleet vahvasti vaikuttimena noissa tapauksissa, mutta ei, en ole siltikään heihin luottanut entiseen malliin.
Mielestäni en siis ole täysin sinisilmäinen kuitenkaan mutta ehkä ihminen jolla on turhan vahva itsesuojeluvaisto.
Mutta se mitä oikeastaan tuolla aiemmin sanomallani tarkoitinkin, on se että, koska tekijä on niin nuori eikä taustalla ole esim niitä päihteitä "selittämässä" surmatyötä niin se minua huolettaa ja siksi myös olen sitä mieltä että se saattaisi kertoa jotakin kyseisen epäillyn mieletilasta ja siitä syystä en myöskään kääntäisi hälle selkääni.

Edit. Olipas meillä wickeddy samankaltaiset ajatukset :D
...Lost...
Jinx
Harjunpää

Wickeddy kirjoitti:Minä en yleistäisi mutta en myöskään menisi puhumaan etteikö tämä henkilö pystyisi uusimaan tekonsa. Tässäkin tapauksessa 15v tappoi koulukaverinsa ilman että päihteillä oli mitään osuutta asiaan. En muista oikeastaan yhtään tapausta missä nuori olisi riistänyt hengen joltain ilman että päihteet ei olisi olleet mukana. Luen kyllä mielelläni jos joku osaa kertoa minulle sellaisen tapauksen.
Jos joku kykenee päihtyneenä tappamaan kaverinsa niin silloin itsekin osaa välttää tilanteita ettei näiden kavereiden kanssa vedetä päitä täyteen jotta vahinkoja ei tapahdu mutta mitäs sitten kun tämäkin tyttö on ollut ns.täysjärkinen? Minä en selkääni uskaltaisi kääntää. Ihan oman turvallisuuteni vuoksi koska mistä osaa ennakoida että koska naksahtaa. Kaverit ja ystävät on niitä joiden kanssa pitää pystyä olemaan ilman että tarvitsee pelätä sanomasta vääriä sanoja ja asioita.
Minusta ei tuollaisen ystäväksi olisi enää vaikka kuinka vuosia olisin tuntenut.
Ja vain siksi koska minulla on itsesuojeluvaisto.
Luottamus on suhteissa tärkeää oli se sitten vanhempien, kavereiden tai keiden vain välistä.
Ja tämän takia minä olen miettinyt näiden tyttöjen oikeaa kaveruutta.. Onkohan sitä koskaan aidosti ollutkaan?
Kannattaisi tutustua vähän paremmin muihinkin minfon ketjuihin kuin tähän! Esimerkkejä löytyy minfosta jos jaksaa vain etsiä. Ystävänsä voi valita ja en pakota ketään kaveeraamaan ex-tappajien kanssa jos ei niin halua. Jos nyt kumminkin yrittäisit ymmärtää mitä viestilläni tarkoitin eli SUURIN osa erilaisiin henkirikoksiin syyllistyneistä EI koskaan UUSI tekoaan ja heitä voi pitää yhteiskunnan/muiden yksilöiden kannalta vaarattomina. On turhan aikaista spekuloida tätä tapausta "parantumattomuuden" kannalta kun oikeutta ei ole käyty ja mahdollista mielentilatutkimusta tehty jne.
Kisu
Alokas

Viesti Kirjoittaja Kisu »

Wickeddy kirjoitti:En muista oikeastaan yhtään tapausta missä nuori olisi riistänyt hengen joltain ilman että päihteet ei olisi olleet mukana. Luen kyllä mielelläni jos joku osaa kertoa minulle sellaisen tapauksen.
Eveliina Lappalaisen murha? Kannelmäen bunkkerimurha?
selvänäkijä
Jack Taylor

Viesti Kirjoittaja selvänäkijä »

Näin selvänäkijänä mua mietityttää mitä tästä nuoresta naisesta, jolla pimeni tulee tulevaisuudessa.

Hänestä voi laitokset muokata ja pahat tytöt samassa sellissä tehdä hänestä psykopaatin jolla tulee olemaan rikosrekisteriä sitten pitkästikkin.

Voinee olla myös, että hän käy koulunsa loppuun ja lahjakkaana tyttönä menee vielä opiskelemaan, vaikka lääkäriksi tai oikeutta tai mitä vain ja menestyy alallansa.

Ihan varma olen, että tästä tytöstä kuullaan vielä jatkossakin.
No etten kunnianluokkaussyytettä saa,niin jätän laittamatta mitä selvänäköisyydelläni näen tulevan :)
Niin ja tää on huonoa hirteishuumoria..
Permit_Denied
Harjunpää

Jinx kirjoitti:Äänet Jarpalle ja tappajateinit 25 vuodeksi kiven sisään! Kyllä sitten Suomesta tulee kerralla turvallinen paratiisi. Juuri sellainen kuin USA:sta näyttää kovaa vauhtia tulevan, vai mitä?
USA sitä ja USA tätä. Suomalaisten alemmuuskompleksi suhteessa USA:han näyttää nykyään tulevan joka tuutista esille.
Jos nyt kumminkin yrittäisit ymmärtää mitä viestilläni tarkoitin eli SUURIN osa erilaisiin henkirikoksiin syyllistyneistä EI koskaan UUSI tekoaan ja heitä voi pitää yhteiskunnan/muiden yksilöiden kannalta vaarattomina.
Entä sitten? Tuolla logiikallahan kaikille sallittaisiin yksi tappo. Et näytä ymmärtävän, että toisen hengen tarkoituksellinen riistäminen on peruuttamaton ja äärimmäisen vakava teko, ei mikään sellainen, joka voitaisiin sovittaa pelkästään sillä että sitä ei tehdä enää uudestaan. Uhria tai uhrin läheisiä tuskin pahemmin kiinnostaa, tuleeko heitä äärimmäisellä tavalla loukanneesta hyvää veronmaksajaa.
J.Maybrick
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja J.Maybrick »

Hänestä voi laitokset muokata ja pahat tytöt samassa sellissä tehdä hänestä psykopaatin jolla tulee olemaan rikosrekisteriä sitten pitkästikkin.
Varmaan asiaan perehtyneenä tiedät, että kenestäkään ei voi huono seura tai elämänkohtalot tehdä psykopaattia. Sellaiseksi synnytään, sehän siinä onkin traagista. Psykopaattia ei voi parantaa. Siihen en tällä kertaa ota kantaa, onko Seinäjoen surman tekijä psykopaatti, vaikka tietyt merkit siihen suuntaan tuntuvat täyttyvän. Aika näyttää.
Mikä piilee lumessa, tulee julki suvessa, ja sama toisella kotimaisella Vad som göms i snö kommer upp i tö
mary1234
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja mary1234 »

Narsissi kirjoitti:Mun mielestä tuo Oonan kaverin mahdollinen varoitus koulun pihalla löytyi juurikin kyseisen kaverin ask- tililtä eikä Minfon trollauksesta. Samoin muistelen että Hannan piti alunperin heittää joku toinen tyttö kotiin mutta ottikin Oonan kyytiinsä. Tämäkin oli kai sieltä askista.

Myöhemmin tuli mukaan jostain sellainen tieto että olis ollut kolmaskin kyydissä mutta siihen ei kai löytynyt vahvistusta.
Ask:sta se löytyy vieläkin keskustelusta, googlettamalla löytyy. En osaa kännyllä linkitellä, mutta jos muistan kun olen kotona koneella voin linkitellä sen keskustelun tänne, ei ole kauaakaan kun sen luin uudestaan (mainitsin jo aiemmin ask:sta löytyväksi) googlettamalla löytyy keskustelu, nimenomaan kuten sanoit Oonan kaveri ei täältä poimittua. Olet oikeassa.
Satiainen
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Satiainen »

Permit_Denied kirjoitti:
Täällä on varmaan aika moni käynyt mm. armeijan, mikä on vankilaan verrattavissa oleva (ehkä jopa kovempi) kokemus vapaudenriistosta. Parin vuoden vankilavisiitti tuskin jälkeenpäin tuntuu missään, aivan kuten armeija-aikakin oli vain pisara meressä. Hengenriistoon verrattavissa oleva rangaistus parin vuoden vankilavisiitti ei sitten ole millään.
Oletko istunut pari vuotta, kun noin hyvin tunnut tietävän asian? Vai mihin tämä "tieto" perustuu? Tämä on yksi järjettömimmistä vertauksista mitä olen kuullut. Tämmösiä laukoo yleensä ihmiset, jotka ei tiedä oikeesti asiasta yhtään mitään. Samalla vääristävät asioiden oikeellisuuden, ja kohta joku toinen kertoo tuota valetta jossain totena. Näin nämä valheelliset olettamat leviävät.
Permit_Denied
Harjunpää

Satiainen kirjoitti:
Permit_Denied kirjoitti:
Oletko istunut pari vuotta, kun noin hyvin tunnut tietävän asian? Vai mihin tämä "tieto" perustuu? Tämä on yksi järjettömimmistä vertauksista mitä olen kuullut. Tämmösiä laukoo yleensä ihmiset, jotka ei tiedä oikeesti asiasta yhtään mitään. Samalla vääristävät asioiden oikeellisuuden, ja kohta joku toinen kertoo tuota valetta jossain totena. Näin nämä valheelliset olettamat leviävät.
Mitä järjetöntä tuossa vertauksessa muka on? Ja minkä asian "oikeellisuuden" olen "vääristänyt"?
Jinx
Harjunpää

Permit_Denied kirjoitti:
Jinx kirjoitti:Äänet Jarpalle ja tappajateinit 25 vuodeksi kiven sisään! Kyllä sitten Suomesta tulee kerralla turvallinen paratiisi. Juuri sellainen kuin USA:sta näyttää kovaa vauhtia tulevan, vai mitä?
USA sitä ja USA tätä. Suomalaisten alemmuuskompleksi suhteessa USA:han näyttää nykyään tulevan joka tuutista esille.
Jos nyt kumminkin yrittäisit ymmärtää mitä viestilläni tarkoitin eli SUURIN osa erilaisiin henkirikoksiin syyllistyneistä EI koskaan UUSI tekoaan ja heitä voi pitää yhteiskunnan/muiden yksilöiden kannalta vaarattomina.
Entä sitten? Tuolla logiikallahan kaikille sallittaisiin yksi tappo. Et näytä ymmärtävän, että toisen hengen tarkoituksellinen riistäminen on peruuttamaton ja äärimmäisen vakava teko, ei mikään sellainen, joka voitaisiin sovittaa pelkästään sillä että sitä ei tehdä enää uudestaan. Uhria tai uhrin läheisiä tuskin pahemmin kiinnostaa, tuleeko heitä äärimmäisellä tavalla loukanneesta hyvää veronmaksajaa.
Kuka tässä ei ymmärrä mitään? Missä olen puhunut tapon sallimisesta? Olen puhunut rangaistuksensa kärsineen paluusta yhteiskuntaan. Henkirikos on myös koko yhteiskunnan asia, ei pelkästään uhrin lähiomaisten asia. Otetaan vaan käyttöön verikosto jos kerran yhteiskunnalla ei ole asiaan mitään sanottavaa. Uhrin omaiset huolehtikoon "oikeasta" tuomiosta jne. Kyllähän meilläkin näkyy tätä vanhaa traditiota erään vähemmistön keskuudessa = hoidetaan homma pois jossain kahvilassa (sivullisista viis!). Tällä saadaan aikaan hyvä kostonkierre ja veri virtaa vuosia ja vuosia!

Minä alan kyllästyä tähän rangaistuskeskusteluun, esitä jotain uutta tähän ketjuun jos mielesi tekee kirjoitella? Tätä samaa rangaistusdebattia on jo käyty kymmeniä sivuja ja sun mielipiteet ei ole tuoneet keskusteluun mitään uusia näkökulmaa!

P.S USA on mukana tässä keskustelussa koska siellä on käytössä kuolemanrangaistus ja pitkät tuomiot henkirikoksista, kyse ei ole siis mistään alemmuskompleksista tai vastaavasta!
Vastaa Viestiin