Ulkopuolinen DNA rikospaikalla

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Sirpa
James Bond (George Lazenby)

Re: Ulkopuolinen DNA rikospaikalla

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Anteeksi, meni hetken aikaa, kun en muistanut ulkoa sivunumeroa, olen tämän kohdan etsinyt harvemmin.

Olen puhunut myös kuulusteluista, että AA:lle näytettiin punaista T-paitaa tammikuussa 2010, jota hän ei tuntenut, ja kun tuli tuo kohta vastaan, niin siirrän myös tähän.
Auerin kuulustelupöytäkirjasta 4.1.2010

Merkitään: Anneli Auerille esitetään kuulustelun yhteydessä kaksi (2) värivalokuvaa, joissa on kuvattuna Anneli Auerin päällä 01.12.2006 ollut punainen T-paita.
T-paita on valokuvattu keskusrikospoliisin laboratoriossa takaapäin ja paidan molemmissa hihoissa on nuolella osoitettu kohdat, joista on löytynyt veritahra ja joista on löytynyt DNA-tunniste.

Molemmat valokuvat liitetään suoritetun kuulustelun liitteeksi.

K: Miten kommentoit?

V: En tunnista paitaa omakseni, näyttää tavalliselta T-paidalta, mutta jos kuulustelun yhteydessä kuulustelija kertoo, että se on minun päällä 01.12.2006 ollut T-paita, niin uskon sen.
Tätä kohtaa olen jokusen kerran siteerannut, mutta voi olla, etten ole aikaisemmin laittanut sitä esille. Tässä se kuitenkin on. Johon liittyy myös kuulusteluista tämä kohta:
Merkitään: Onko M:llä kysyttävää?

M:n kysymys: Jos ja kun valokuvissa olevan paidan hihoissa on Jukka Lahden verta ja DNA:ta, tiedätkö oikeasti miten Jukan veri on päälläsi olleeseen paitaan tullut?

V: En.
Ja tässä on nyt se paita, jossa on se kammottava, veitsen mentävä reikä vasemmalla puolella.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 88033.html
Auer kaivoi punaisen paidan esiin ruskeasta paperikassista ja näytti sen veriroiskeita tuomareille. Hän selosti, että hihan veripisarat ja rinnan veriroiskeiden suunta tukevat hänen kertomustaan.
Ja tämä on se kohta, kun olen puhunut, että syytetty toi syyttäjän todistusaineistoa oikeuteen ruskeassa paperikassissa, heh.

Voi, voi - siellä tulee vaikka mitä vastaan, joka olisi kiva siirtää tähän, mutta nyt eksyn asiasta, mutta tämäkin vielä syyttömyyden todistamisesta, josta olen paljon puhunut, mutta se ei ole tainnut kiinnittää kenenkään muun huomiota. Linkistä uutinen luettavissa kokonaan.
- Tässä on hieman valitettavaa se, että puolustuksen pitää näyttää syyttömyys, eikä se kuulu oikeusvaltion periaatteisiin, Manner valittelee.

http://yle.fi/uutiset/auerin_puolustus_ ... ta/2105569
http://hejac.createforumhosting.com/ulv ... 1-855.html

Se menee näin:

Alibissa marraskuu, 2010:
... Anneli selvittää että poliisi ei saanut tekovälineestä eli veitsestä koiran kanssa Annelin hajujälkeä eikä myöskään onnistunut löytämään siitä Annelin DNA:ta. Näiden perusteella KT vapautettiin aikanaan rikosepäilyistä, mutta Annelin kohdalla tämä ei sitten riittänytkään.
Kenen DNA:ta sitten veitsessä on?
Siinäpä se. Miksei tästä raportoitu lehdissä? Asianhan on pakko olla etp:ssä. Siis sen, että kahvasta on saatu eristettyä dna. Onko kyseessä miehen vai naisen dna?
Tietämäni mukaan tutkintapapereissa lukee, että veitsestä on löytynyt vierasta verta, josta ei saatu DNA:ta, mutta joka ei ole Auerin, Lahden eikä ollut Tannerinkaan, ja hänet vapautettiin, kun DNA ei sitonut häntä murhapaikalle.
Tarkistin etp:stä. Veitsestä löytyi neljästä eri kohdasta verta, joka sopi Lahden DNA-tunnisteeseen ja kuudesta (visuaalisesti tahrattomasta) kohdasta verta, jonka DNA-tunnisteita ei saatu määriteltyä.
Ymmärtääkseni Tanner vapautettiin mm. siksi, ettei halossa ollut DNA vastannut hänen DNA:taan. Eikä sitä veitsestäkään löytynyt.

Huomattavaa on, että etp:n raportin mukaan sekoitus-DNA ei ollut kahden miehen DNA:n sekoitusta, vaan kahden henkilön. En tiedä, onko jatkotutkimuksissa voitu sitten sulkea nainen DNA-jäljen jättäjänä kokonaan pois. Myös halosta löytyi veritahroja, joista DNA:ta ei saatu määritettyä.
Veitsestä on taltioitu tutkimusnäytteet ja tehty niille DNA-määritys joulukuussa 2006.
http://hejac.createforumhosting.com/ulv ... 1-915.html

CSI kirjoittaa edellisellä sivulla.
Sirpa taas kusettaa nööbejä. Veitsestä ei ole löytynyt muuta kuin Lahden DNA:ta.
Vastaus on tässä:
Mariacka kirjoitti:

Tarkistin etp:stä. Veitsestä löytyi neljästä eri kohdasta verta, joka sopi Lahden DNA-tunnisteeseen ja kuudesta (visuaalisesti tahrattomasta) kohdasta verta, jonka DNA-tunnisteita ei saatu määriteltyä.
CSI, mä en tykkää susta. Mähän sanoin, että nyt siitä vieraasta verestä on sitten saatu DNA, kun se kerran vapautti Tannerin ja pystyttiin määrittelemään sukupuolikin! Tämä on sitten faktajuttu - olen siitä kirjoittanut Ulvila-ketjussa jo maalis-huhtikuussa 2009, kun mun kristallipallo kertoi sen.
Alethes doksa meta logu
peikonlehti
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja peikonlehti »

Veikkaan, että jos omasta huushollistani kaivettaisiin esiin muutama käsin pesty leikkuuveitsi niin niistä löytyisi DNA:ta mm. lohesta, broilerista ja ehkä kolmesta-neljästä veitsenkäyttäjästä, jolle on sattunut haaveri kokatessa.

Tässä Ulvilan tapauksessa tosin on viillelty rasteja ihan ihmisiin ja tikattu henkirikoksen uhri täyteen reikiä.

Hajujälkeen voi vaikuttaa vaikka se, että käyttää suojahanskoja jne..

Joten tätä veitsen sen enempää kuin halon DNA:ta ei voi pitää ratkaisun avaimena.

Tannerin sulkee ulkopuolelle jo maalaisjärki. AA ei nähnyt huppista kun oli pimeää, mutta tunnistaa tämän nähtyään ennen tunnistusta valokuvan. Jep, jep.
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

Sirpa kirjoitti: Tarkistin etp:stä. Veitsestä löytyi neljästä eri kohdasta verta, joka sopi Lahden DNA-tunnisteeseen ja kuudesta (visuaalisesti tahrattomasta) kohdasta verta, jonka DNA-tunnisteita ei saatu määriteltyä.
Elikkä asia on just kuten sanoin: Veitsestä löytyi vain Jukka Lahden DNA:ta. Ei kenenkään muun. Ei ainakaan ole todistettua, että siellä olisi muuta verta. On vain veritahroja, joiden analyysi ei onnistunut. Mikä on ihan tavanomaista ja voivat aivan hyvin olla uhrin itsensä verta.
Sirpa kirjoitti: CSI kirjoittaa edellisellä sivulla.
Sirpa taas kusettaa nööbejä. Veitsestä ei ole löytynyt muuta kuin Lahden DNA:ta.
Vastaus on tässä:
Mariacka kirjoitti:

CSI, mä en tykkää susta. Mähän sanoin, että nyt siitä vieraasta verestä on sitten saatu DNA, kun se kerran vapautti Tannerin ja pystyttiin määrittelemään sukupuolikin! Tämä on sitten faktajuttu - olen siitä kirjoittanut Ulvila-ketjussa jo maalis-huhtikuussa 2009, kun mun kristallipallo kertoi sen.
Et kai tykkää minusta, kun paljastan kerta toisensa jälkeen sun onnettomat kusetusyritykset.

Kerro mulle missä siellä ETP:ssä kerrottaan, että kyse on todellakin VIERAS-verestä?? Häh?

(N.B. Kuinka tyhmänä Sirpa teitä nööbejä oikein pitää? Jos veitsestä todellakin olisi saatu rikosteknisesti todettua, että siinä on tunnistamatonta VIERASverta, niin arvatkaapa olisi puolustusasianajaja Manner ollut siitä HILJAA? No ei todellakaan.)

Siellähän puhutaan vain, ettei jostain veritahrasta ole saatu määritettyä DNA:ta. Mikä ei ole lainkaan epätavanomaista. Jos tuntisit kriminaalitekniikkaa, niin tietäisit, ettei verestä ole helppoa määrittää DNA:ta. Käytännössä sitä DNA:ta kun löytyy vain valkosoluista - ja niitä on alle prosentti veren volyymistä. Muutenkin DNA-määritykset ovat hankalia, jos puhutaan vain muutaman solun näytteen sisältävästi DNA-määrityksistä. Käytännössä niihin pystyy Euroopassa vain Scotland Yardin rikostekninen laboratorio Englannissa. Eivätkä edes he aina onnistu.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
Sirpa

Niin, tässä on ollut sitten FBI:n lisäksi mukana Scotland Yard.
Alethes doksa meta logu
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

Sirpa kirjoitti:Niin, tässä on ollut sitten FBI:n lisäksi mukana Scotland Yard.
Ei tässä ole ollut. Opettele lukemaan. Olen pitkään jo ollut sitä mieltä, että sullon sisälukutaidossa kehittämisen varaa. Jälleen tuli yksi todiste lisää, että noin asianlaidat selvästikin ovat.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
Kuolemannaakka

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Ohessa vastaus asianajaja Mannerin kysymykseen halosta löydetystä DNA:sta.

"Silloisen Porin kihlakunnan poliisilaitoksen toimesta on tapahtumapaikalla suoritettu teknistä rikostutkintaa. Tutkinnan ovat suorittaneet Satakunnan teknisen tutkintayksikön poliisimiehet. Tapahtumapaikalla (makuuhuoneessa/takkahuoneessa) eivät ole käyneet muut poliisimiehet ennen teknisiä tutkijoita. Kyseinen kuusiklapi on taltioitu paikalta ennen taktisten tutkijoiden sinne menoa. Kuusiklapia ovat käsitelleet vain em. tekniset tutkijat, joista kaikista on otettu vertailu dna-näyte. Vertailunäyte on otettu poliisilaitoksen miespuolisista poliisimiehistä.
(lähde: Et-ptk)"

Aika jännää, kun tuosta voisi päätellä, että DNA oli klapissa jo ennen ensimmäisten tutkijoiden paikalle saapumista. Tuon mukaan klapia ei ole käsitelleet kukaan muut kuin ko. tutkijat, joista on kaikista otettu vertailunäyte. Lisäksi on otettu vertailunäyte kaikista poliisilaitoksen miespuolisista poliiseista. Siis kenen DNA klapsissa on, ja miten se siihen on voinut joutua? Ettei vaan olisi joku porvoolainen poliisi tai joku, jolla on siellä suunnalla kavereita? Onko Jukan luona käynyt joku poliisi ennen murhaa? Faktaahan on, että Jukka soitti useamman puhelun poliisille Porvooseen, eikä tutkimuksessa ole selvinnyt hänellä olleen mitään linkkejä siihen suuntaan. Eikä toisaalta kukaan poliisi ole tunnustanut Jukan kanssa puhuneensa.

Menikö joku laitoksen ulkopuolinen, omia DNA-tietojaan rekisteriin antamaton poliisi oitis laboratorioon käpistelemään klapia, kun se sinne murhan jälkeen lähetettiin? Ei tullut mitään maininneeksi asiasta sitten, kun klapista ilmoitettiin löytyneen vieraan miehen dna? Sadantuhannen euron näytteet otettiin turhaan. Mitenköhän hän selittää löydöksen nyt?

Varsin merkillistä. Minä olen luullut, että labraan lähetetyt näytteet säilytetään muovipussissa, eikä niihin ulkopuoliset pääse räkimään etenkään ennen näytteenottoa. Mutta varmaankin tässä on ollut kyseessä se talvinen hyttynen, joka on lentänyt näytelaatikon lämpöön klapin terävään nurkkaan. Ei siis mitään, mikä kannattaisi selvittää. Ja eihän poliisit tee rikoksia.

Vähän samantyylisesti kuin WTC-iskuja edeltäneiden päivien epätavallisten osakekauppojen tutkinta lopetettiin, koska virallisen selityksen mukaan noilla osakekaupoilla rikastuneilla ei ollut yhteyksia Al-Qaidaan, joten asia oli epärelevantti, eikä sitä kannattanut enempää tutkia=)
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
zem
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja zem »

On siis ilmoitettu että klapi on kontaminoitunut (vastoin aikaisemmin annettuja tietoja)
KRP:ssä.

Tämä on tietysti suurin syy sille, että Joutsenlahden tutkintalinjat eivät tuottaneet tulosta. Epäillythän pyrittiin tuolloin ”sulkemaan pois” otettujen DNA- näytteiden avulla, vaikka muita syitä epäillä löytyikin. Eli jos DNA ei natsannut, ruksi päälle & eteenpäin listassa (jos olen ymmärtäny oikein).

Ja nyt käykin ilmi, että DNA:n perusteella ei voi sulkea ketään pois...
Eli kaikki aikaisemmat epäillyt uuteen tarkasteluun... lähtöruutuun (terveisiä sinnekin).

Ja esim. CSI (samoin kuin Salonsaari) tuohon ulkopuolisen tekijän ”poissulkemiseen” on tukeutunut (liki 700 näytettä epäillyiltä ei natsannut: siis kas - A:n täytyy olla tekijä...)

Juttu taas ihan auki, niin kuin Manner jo ehti toteamaan... (tai jotain sinne päin).
Kuolemannaakka

zem kirjoitti:On siis ilmoitettu että klapi on kontaminoitunut (vastoin aikaisemmin annettuja tietoja)

Tämä on tietysti suurin syy sille, että Joutsenlahden tutkintalinjat eivät tuottaneet tulosta. Epäillythän pyrittiin tuolloin ”sulkemaan pois” otettujen DNA- näytteiden avulla, vaikka muita syitä epäillä löytyikin. Eli jos DNA ei natsannut, ruksi päälle & eteenpäin listassa (jos olen ymmärtäny oikein).

Ja nyt käykin ilmi, että DNA:n perusteella ei voi sulkea ketään pois...
Eli kaikki aikaisemmat epäillyt uuteen tarkasteluun... lähtöruutuun (terveisiä sinnekin).

Ja esim. CSI (samoin kuin Salonsaari) tuohon ulkopuolisen tekijän ”poissulkemiseen” on tukeutunut (liki 700 näytettä epäillyiltä ei natsannut: siis kas - A:n täytyy olla tekijä...)

Juttu taas ihan auki, niin kuin Manner jo ehti toteamaan... (tai jotain sinne päin).
KRP:n labrassa ei ole heidän omien työntekijöidensä DNA-näytteitä, tai niitä ei verrata poissulkevana automaattisesti? Eihän tuolla klapilla nyt ole aikaa siellä yksikseen kovin kauaa kontaminoitua, kun voisi kuvitella, että dna-testejä varten klapi otetaan pussista ensimmäisen kerran? Ei sunkaan se missään miehistön ruokapöydässä paljaaltaan loju se klapi? "Kattokaa jätkät! Kyl on veri lentäny ko tällä on hakattu! Koistinen, perkele, älä viä sitä klapia! Nonni, nysse putos mun hernekeittooni...kiitti kaverit..."
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Veristi
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Veristi »

No, onhan se dna voinut kontaminoitua niiden analyysissä käytettävien välineiden kautta. Ei sitä sinne itse klapiin ole tarvittu mennä eritteitä pärskimään.
Kuolemannaakka

Veristi kirjoitti:No, onhan se dna voinut kontaminoitua niiden analyysissä käytettävien välineiden kautta. Ei sitä sinne itse klapiin ole tarvittu mennä eritteitä pärskimään.
Että paskasilla vehkeillä tehdään dna-tutkimusta, ehkä joku on kaivanut korvaansa samalla vanupuikolla, kun on käynyt vieraisilla Keskusrikospoliisin laboratoriossa? Siitä on sitten tutkija napannut näytteenottovälineen, kun on pöydällä tai tuhkakupissa valmiina lojunut.
Ehkei täällä sitten ole asiat kuten CSI Miamissa.

Näitä sattumia riittää=) Vähänpä tiesin vuonna 2010, kun listaa laadin :lol:
www.shorturl.at/agoNS

kuolema
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja kuolema »

Kuolemannaakka kirjoitti: Että paskasilla vehkeillä tehdään dna-tutkimusta, ehkä joku on kaivanut korvaansa samalla vanupuikolla, kun on käynyt vieraisilla Keskusrikospoliisin laboratoriossa? Siitä on sitten tutkija napannut näytteenottovälineen, kun on pöydällä tai tuhkakupissa valmiina lojunut.

Joo, olis aika hienoa katella kun täälläkin rikospaikkatutkijat vetäis Armanin puvut päällä kiiltävissä krokotiilinnahkakengissä ja kaivaisivat mädäntyvää ruumista jostain rantahietikolta. ;)

Aika tylsää meillä suomessa. Halpamarketista poliisin pienellä liksalla ostetut farkut, joku kulahtanut paita ja poliisilaitoksesta muistuttaa vain sininen liivi, jossa lukee takana "POLIISI". Myöskin isorintaiset, pradan käsilaukun kanssa kulkevat etsivättäret puuttuvat kokonaan. :/
Kuolemannaakka

kuolema kirjoitti:
Kuolemannaakka kirjoitti: Että paskasilla vehkeillä tehdään dna-tutkimusta, ehkä joku on kaivanut korvaansa samalla vanupuikolla, kun on käynyt vieraisilla Keskusrikospoliisin laboratoriossa? Siitä on sitten tutkija napannut näytteenottovälineen, kun on pöydällä tai tuhkakupissa valmiina lojunut.

Joo, olis aika hienoa katella kun täälläkin rikospaikkatutkijat vetäis Armanin puvut päällä kiiltävissä krokotiilinnahkakengissä ja kaivaisivat mädäntyvää ruumista jostain rantahietikolta. ;)

Aika tylsää meillä suomessa. Halpamarketista poliisin pienellä liksalla ostetut farkut, joku kulahtanut paita ja poliisilaitoksesta muistuttaa vain sininen liivi, jossa lukee takana "POLIISI". Myöskin isorintaiset, pradan käsilaukun kanssa kulkevat etsivättäret puuttuvat kokonaan. :/
Ja ne kirkkaat siniset, vihreät ja punaiset toimistovalot! Aistikkaan maisemaikkunan edessä tietty. Oon aina ihaillut niitä värikkäitä, minimalistisesti sisutettuja toimistoja ko. sarjassa. Ja merikin on siellä päin niin kirkkaan sininen.

Mutta vaatimattomammista (ihme sana...) oloista huolimatta rohkenen epäillä, ettei Suomessakaan dna-tutkimusta suoriteta millään kertaalleen käytetyillä välineillä.
www.shorturl.at/agoNS

Sirpa

zem kirjoitti:On siis ilmoitettu että klapi on kontaminoitunut (vastoin aikaisemmin annettuja tietoja)

Tämä on tietysti suurin syy ei voi sulkea ketään pois...
Annatko faktaa tähän, että näyte oli kontaminoitunut - minä olen nähnyt siitä vain spekulointia. En tästä edeltäkään löytänyt mitään tällaista uutista.

Miksi sanot näin? :shock:

Juttusi ei ole balanssissa edes sen kanssa mitä puolustusasianajaja on sanonut, josta Kuolemannaakka edellä kirjoittaa.

(Outoa jengiä. Ja vimmatunmoinen tarve todistaa syyttömyys FBI- tai jollakin muulla manipuloidulla nauhalla.)
Alethes doksa meta logu
Veristi
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Veristi »

Kontaminoija on voinut olla myös sellainen "koeputkiaikuinen"... Todennäköisempi vaihtoehto tämä kontaminointi kuitenkin lienee. Tällöin ei siten olisi mitään perusteita puolustuksen vaatimalle aikaisempien epäiltyjen uudelleenläpikäymiselle. Mutta kaiketi siitä sitten taas lehdestä saamme lukea jossain tulevaisuudessa, jolloin tästäkin Sirpa saa kaipaamansa "factan".

(Fy fan, kuinka koukeroisia sanajärjestyksiä... Mistä lie tarttunut?)
Sirpa

Sadastuhaskymmenes kerta: yksittäistapaukseen ei koskaan sovi tilastotiede, eikä tässä edes tarvitse laskea todennäköisyyksiä. Poliisi tietää vastauksen.

Ja edellä oleva Mannerin lausunto ei viittaa mihinkään kontaminoitumiseen, mutta jostakin merkillisestä syystä nimimerkki zem väittää tietävänsä toisin, ja hänen asiansa on nyt selvittää tuo väitteensä, ja jos hän ei selvennä, kuuluu kaikkien ihmetellä.

Miksi te mutuilelle asiassa, johon poliisi on velvollinen vastaamaan ja kansalaisilla oikeus vaatia valtion virkamieheltä tuota selvää vastausta?
Alethes doksa meta logu
Vastaa Viestiin