caps TaraFlammable kirjoitti:Viime vuosikymmenen lopullakin oli vielä aika monta pienyrittäjää, jolla yritystoiminta pyöri pelkän lankanumeron takaa. Pystyn nimeämään useampiakin. Itsellä on ollut kännykkä, mutta yritystoimintani toimi lankanumeroista 2011 saakka puheluiden paremman laadun takia. Hinnan kannalta yrityskännykkäliittymät oli 2006 kalliimpia kuin lankaliittymä. Itseasiassa 2006 minulla oli kaksi puhelinta, joista toinen pitkällä akkukestolla, helposti mukana kulkeva "halpis" ja toinen oli kommunikaattori. Silloin operaattoreillakin oli samalla numerolla toimivia rinnakkaisliittymiä kahden liittymän tarpeeseen. Jos Lahti on matkustellut ja toiminut henkilöstöhallinnassa, on kahdelle puhelimelle voinut oikeasti olla tarve.Severin A kirjoitti:On täysin mahdollista, että molemmat kännyköiden liittymät ovat olleet JL:n nimissä, mutta 'halpisluurin' käyttäjän on aivan hyvin voinut olla AA. Omassakin taloudessani oli taanoin tilanne, jossa oli nimissäni viisi liittymää, joista kaksi oli omassa käytössä ja loput... noh enpä kerro. Edelleen vierastan ja kummeksun pienyrittäjää, joka vuoden 2006 lopussa ei katso kännykkää tarpeelliseksi... Etenkin, kun lankapuhelin rajoittaa kummasti lapsosten perässä kirmailua tai ulkoilua. Onhan noita tilanteita.
Tuskin sillä spekuloinnilla voi saada lisäarvoa. Eiköhän Auer ole satunnaisesti käyttänyt puolisonsa kännykkää. Siihen en usko, etteikö löytyisi tietoa liittymien omistajista. Jos Lahden kännykät ovat olleet työkännyköitä, asiakirjoja säilytetään vuosia yrityksissä ja sieltä poliisi on löytänyt tiedot. Henkilökohtaisiakin tietoja on helppo tarkistaa tiliotteista ja muista papereista.
Asiakastietojen hävittämisestä ei ole säädetty samalla tavalla kuin teletunnistetiedoista.
Vaikka alkututkinta Auerin osalta olisi ollut puutteellista, eiköhän juuri puhelutiedot ole niitä, jotka poliisit tarkistivat ensimmäisten joukossa seuloessaan ketä on yrittänyt tavoitella Lahtea tai ovat soittaneet heille kotiin.
Tiliotteista? Olisi ollut helppo tarkistaa Jukan yritykseen liittyviä tiliotteita?
Miten se olisi ollut mahdollista sen jälkeen Anneli haki ( sairaalasta päästyään sillä samalla viikolla) Jukan kirjanpidon ja alkoi sitä tutkia. 9.12.2006 Annelilla oli jo kerrottavaa poliisille Jukan rahankäytöstä. Ettei vain jotain lappusia olisi kadonnut kun Anneli tutki sitä Jukan kirjanpitoa. Muistetaan nyt vielä sekin, että Annelia ei epäilty vielä pitkään aikaan. Poliisi toki oli kiinnostunut Jukan raha-asioista, mutta niin oli Annelikin, ja hän taisi saada Jukan kirjanpidon haltuunsa ennen poliisia. Näin ymmärrän etp:n perusteella.
9.12.2006: etp 153, Anneli kertoo poliisille Jukan raha-asioista, tutkinut mm Jukan henkivakuutusta, muuta rahankäyttöä, keille Jukka oli lainannut rahaa jne.
...Minkähä verran mä mahdan tästä netota...Et se..grr, et se lainaili ihmislle rahaa vaik mä olin kieltäny,..et et onkoha kaikist vipeistä ees tietoo..