Auerin lapsi uudella videolla: "Iskä kuoli vähän ennen kuin te tulitte"
Torstai 5.5.2011 klo 14.01
Kolmasluokkalainen tyttö kertoo poliisikuulustelussa kaipaavansa isäänsä.
Anneli Auerin vanhin lapsi kertoo joulukuussa 2006 kuvatulla videolla tarkasti surmayöstä. Video on kuvattu viikko Jukka S. Lahden surman jälkeen.
Tuolloin kolmannella luokalla ollut lapsi kertoo heränneensä surmayönä 1. joulukuuta kovaan meteliin.
- Mä kuulin äitin tai iskän kiljuvan. Äiti vaan kiljui jotain siellä, et "IIK" tai jotain semmoista, lapsi kertoo videokuulustelussa.
Tyttö kertoi menneensä melko pian huudon jälkeen katsomaan olohuoneeseen, mitä siellä tapahtuu. Hän näki vanhempiensa makuuhuoneena käyttämässä takkahuoneessa paljon lasinsiruja.
- Mä aioin laittaa valot päälle, mut mä en uskaltanut tai mä en voinut, kun siellä oli koko paikka täynnä lasinsiruja. Mut siellä ei varmaan ollut sit kamalan pimeetä, kun mä näin ne lasinsirutkin ja kaikki huonekalutkin.
Tuossa vaiheessa lapsi kertoi vanhempiensa olleen seisomassa sänkynsä vieressä. Pauketta tai muuta ääntä ei enää kuulunut. Tyttö ei nähnyt takkahuoneessa ketään muita kuin vanhempansa.
- Siitä näkee koko paikan, ja mä näin ainoastaan iskän ja äidin.
Mustahuppuinen murhaaja
Tyttö meni pian takaisin omaan huoneeseensa. Kun hän meni toisen kerran katsomaan vanhempiensa makuuhuonetta, isä Jukka Lahti makasi huoneen lattialla.
- Luultavasti se murhaaja oli mennyt piiloon meidän kylppäriin, kun se on aika iso ja siellä ei kukaan käy, tyttö arvelee poliisille.
Kun lapsi palasi kolmannen kerran vanhempiensa makuuhuoneen ovelle, makasi isä lattialla ja huoneessa oli "hirveästi verta".
- Iskä oli vatsallaan makaamassa siinä lattialla eikä se ollut liikkunut yhtään. Verta oli joka paikassa ja sitä oli iskässäkin.
Tyttö ei muistanut nähneensä äitiään tuossa tilanteessa. Hän näki kuitenkin mustahuppuisen murhaajan pakenevan ulos terassioven ikkunasta.
- Mun mielestä sillä oli musta huppari, mut mä en oo ihan varma. Mä näin sen vaan nopeesti takaapäin.
"Isä huusi äitiä"
Lapsi kuuli jossain vaiheessa isänsä huutavan äitiään hänen lempinimellään "Annu".
- Iskä huusi vaan ihan hätäisesti. Iskältä tuli silloin ihan hirveesti verta. Sit iskä sanoi aika monta kertaa "n".
Äiti Anneli Auer oli lapsen mukaan tuossa vaiheessa puhelimessa soittamassa apua paikalle.
- Äiti kertoi, että hän huusi meille, että juoskaa ulos, täällä on joku tappaja, mut mä en kuullut sitä.
Tyttö muisteli videolla, että isän ääni loppui samalla, kun hän oli puhelimessa hätäkeskuksen päivystäjän kanssa.
- Mä en ihan tarkkaan muista, mutta mun mielestä iskän äänet loppui silloin.
Lapsen mukaan poliisien odottelu kesti pitkään, vaikka kyse oli vain minuuteista. Äiti Anneli Auer kävi kerran etuovella katsomassa, koska poliisit tulevat.
- Äiti sanoi, että siinä meni kuusi minuuttia, mutta se tuntui pitkältä ajalta. Vähän ennen kuin te tulitte niin iskä kuoli, tyttö toteaa hennolla äänellä.
Auerin ja Lahden lapsille kerrottiin matkalla sairaalaan, että heidän isänsä on kuollut. Tyttö kertoo poliiseille ikävöivänsä isäänsä.
Lapsen videokuulustelua ei ole aiemmin näytetty oikeudessa.
TIIA RANTALAINEN
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011050 ... 3_uu.shtml
Maikkarin uutisissa myös valoista:
Äiti kysyi valoista
- Äiti sanoi myöhemmin, että se oli huutanut meille, että juoskaa ulos, täällä on joku tappaja, mut mä en muista sitä.
Tytön mukaan isä oli huutanut äitiä jossain vaiheessa yötä tämän lempinimellä, joka on Annu. Tyttö kertoo erottaneensa nimen selvästi. Huudot olivat hätäisiä.
Lapsi kertoo keskustelleensa äitinsä kanssa surmayön yksityiskohdista. Äiti oli ollut kiinnostunut muun muassa siitä, kuka oli laittanut valot päälle olohuoneeseen.
http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/ ... pumiehesta
Herrasmies kulkee aina portaissa edellä. Myös yksin ollessaan.