Tulilahti 1959 (ketju 2)

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Paavo_Päärynä
Alokas

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Paavo_Päärynä »

HÖPELÖ kirjoitti: Pe Heinä 24, 2026 5:02 pm Kiitos

Tänään kävin kirjastolla muun ohessa löytyi nämä laitan tänne vaikkei hän itse olisi pitänytkään.Ehkä lohduttaa omaisia.
Kiitos taas hienoista kuvista, löytyikö Ruuskasesta vastaavia kuvia?
HÖPELÖ
Remington Steele

Re: Tulilahti 1959 (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja HÖPELÖ »

Löytyyhän sitä Keijostakin.Piti taistella vähän aikaa puhelimen muistin kanssa.

Tuliko muuten muille mieleen että josko Heikki on kirjoittanut sen maaliskuisen vinkin KRP : lle?

Jos henkilö jonka näin viimekesänä Kermanrannassa oli Heikki hän vaikutti ihan ok kuntoiselta hän lähti hetimiten siitä pyyhkeen kanssa pois siihen isoon keltaiseen taloon.Kun löysin tuon kuvan Heikistä jossa näkyy vähän sivusta profiilia niin sanoisin hänen olleen Heikki.
Nyökkäsin tervehdykseksi kun istuuduin siihen mutta sitten aloitti minun muori puhelimella soittamaan niin olisiko halunnut Heikki ? omaa rauhaa kun lähti siitä sitten pois olisiko ollut noin 5-10 min. siinä.

Löysin muuten tästä Ketju 2 Anyonen kertomaa mutta ei antanut siihen vastata.

Re: Tulilahti
Anyone
Viesti Ma Loka 05, 2009 9:14 pm

Satuin tälle palstalle ihan vahingossa.

Olin kymmenen vanha Tulilahden murhien aikaan. Satuin näkemään niin tytöt kuin Homströminkin ihan läheltä. Kun Holmström tuotiin oikeuteen Heinävedelle niin menin niin kuin muutkin uteliaat paikalliset oikeuden eteen nähdäkseni vilauksen Holmströmistä. Näin hänet erittäin hyvin ja olen aivan varma että näin juuri häenet sinä kohtalokkaana iltana erään kioski/kahvilan vastapäätä tien toisella reunalla nojailemssa mopediinsa. Holmströn oli siinä seisoskelemassa jo enen kuin tytöt tulivat pyörillään. Tytöt kääntyivät melkein Holmströmin edestä toiselle puolen tietä kioski/kahvilan pihaan ja menivät kioskiin sisään. Itse seisoin heidän ja Holmströmin välissä kun tytöt ajaa hurautiivat kioskin pihaan. Samaan aikaan tuli paikalle minua vastapäiseltä suunnalta naapurin rouva. Me tervehdittiin toisiamme ja katseemme kääntyi tuohon outoon mieheen tien toisella puolen. Mies oli lyhyt, tanakka, ruskettunut, tummapukeinen. Heinävedellä siihen aikaan näki harvoin toisen paikkakuntalaisia.Tytöt olivat pukeutuneet hyvin lyhyiin shortseihin ja kesäpuseroihin ja heillä oli hellehatut jotka he nakkasivat pyörän satuloihin ennen kuin menivät sisään kioskii. Heinävedellä ei oltu nähty shortseja eikä hellehattuja.Tytöt olivat silmiinpistävän kauniita vielä kaiken lisäksi.Ei siis ihme jos heidän perään katsottiin. Oudolta se mopomieskin näytti Heinäveden kylätiellä.

Kun palasin kioskista niin paiklla ei näkynyt enää ketään. Oletin että mies ja tytöt olivat menneet samaan suuntaan kuin naapurin rouva, siis Varkauteen päin.

Hieman myöhemmin läksin äitini kanssa nostamaan verkkoja. Me käytiin joka ilta nostamassa ja laskemassa verkot. Meidän vene oli siinä samassa paikassa kuin haudankaivaja Koikkaalaisen venekkin, eikä siellä muuta paikkaa veneille ollutkaan. Me ei nähty tai kuultu mitään outoa tai en ainakaan muista. Venerantaan mentiin polkupyörillä.. Me mentiin Tuliniemen tietä pitkin joka siihen aikaan päättyi Kurkien talon luokse. Kurkien talo olipuinen iso kaksikerroksinen talo jossa oli iso parveke toisessa kerroksessa. Talo sijaitsi noin 50 metriä lahden poukamamasta mutta niin tiheän metsän keskellä ettei talon luota nänyt järveä eikä järveltä taloa. Me käveltiin hyvin kapeaa polkua pitkin venerantaan. Siinä oli noin 3-4 venettä yleensä isojen kivien välissä ja köysillä kiinni puunrungoissa jottei tuuli vie veneitä. Aivan vieressä seisoi se Koikkalaisen kalavaja, vai kenenkä lie ollut. En usko että se veneranta olisi ollut Koikkalaisen vuokraama. Rannan omisti kai kunta tai Kurjen perhe. Me käytiin nostamassa ja laskemassa verkot senkin jälkeen joka ilta jonkun aikaa, ehkä viikko tai kaksi, ennen kuin alkoi kuulua uutisissa että tyttöjen viimeiset jäljet johtavat Heinävedelle ja ehkpä juuri Tulilahteen. Sen jälkeen ei ikinä enää menty veneelle eikä kalaan. Siihen se lysti loppui.

Muutama viesti eteenpäin Anyone jatkaa:
Anyone
Re: Tulilahti
Viesti Ti Loka 06, 2009 12:13 am

strangelove kirjoitti:On aina mielenkiintoista, kun joku aikalainen kertoo omia kokemuksiaan. Mitä Heinävedellä oltiin mieltä Holmströmin syyllisyydestä? Entä ketä siellä vahvimmin epäiltiin?

jatkaa:

Siitä on jo 50 vuotta. Asuin Heinävedellä 13 vuotta lapsuudestani joten muutin pois sieltä viisi vuotta murhien jälkeen. Olen asunut nyt jo melkein 40 vuotta ulkomailla.

Ehdin kuitenkin oppia tuntemaan suuren osan kirkonkyläläisiä, ainakin nimeltä. Sen jälkeen olen käynyt vain kaksi kertaa Heinävedellä. Kirkonkylä on muuttunut paljon. Silloin vuonna -59 kirkonkylä oli todellalkin vain kylä pahanen kaukana valtateiltä.

Muistini on mitä se nyt kymmenvuotiaan silmin ja korvin on. Joitakin seikkoja iskostui hyvinkin tarkkaan mieleeni kun taas toiset seikat ovat täysin unohtuneet.
Muistan että aikuiset puhuivat paljon keskenään ja me lapset kuunneltiin hörökorvin.

Toiset olivat sitä mieltä että Holmström oli syyllinen kun taas toiset epäilivät paikallisia. Joistakin paikallisista puhuttiin ja huhuttiin paljonkin. Esimerkiksi haudankaivajasta. Niihin juoruihin ei aina varmasti ollut luottamista. Kylällä myös huhuttiin että toinen tuokkospojista olisi ollut kunnajohtajan poika. En muista edes että kuka oli silloin kunnanjohtaja Heinävedellä. Vaikutti siltä kuin yksi ja toinen alkoi epäillä toistaan. Kirkonkylässä asui paljon vanhempia naisia, eronneita, naimattomia ja leskiä. Miehistä oli pulaa. Useimmat pelkäsivät koska kukaan ei tiennyt että missä ja kuka on murhaaja. Ovet laitettiin visusti lukkoon ja tyttölapsia vahdittiin tarkkaan.
received_4095841347375058.jpeg
received_4095841347375058.jpeg (198.36 KiB) Katsottu 27 kertaa
Vastaa Viestiin