Vinnåå kirjoitti: To Tammi 19, 2023 2:48 am
Vänkään nyt vähän vieläkin tuota luuloteltua raskautta.
Eihän termi "kuusikuinen" ole neuvolan jargonia, vaan siellä todellakin puhutaan viikoista.
Mutta se voisi olla itse kehitetty ilmaisu, neuvolat kun ei pysty ottamaan kovin paljon kantaa luuloteltuihin raskauksiin.
Ja olisi kuoleman hädässä aika pitkä ilmaisu sanoa "mulla on kakskytkahdeksanviikkoinen".
Tuo yksinäisyys ja lapsettomuus voi teettää kummia asioita.
Oulun pakastekaappivauvojen äidilläkin ja Vilja Eerikan äitipuolella oli tapana satuilla raskaudestaan ja kummatkin tuomittiin täysipäisinä.
Sekä tiedän tätä fabulaa käytetyn ylimääräisten tukiaisten hakemiseen, kunnes sossun täti alkoi ihmetellä viisitoistakuista raskautta.
Tässä kohtaa voisi olla taustalla häpeä satunnaisesta avioliiton ulkopuolisesta suhteesta.
Ei tämä nyt silti muuta tapausta yhtään enemmän tai vähemmän moitittavaksi.
"Eihän termi "kuusikuinen" ole neuvolan jargonia, vaan siellä todellakin puhutaan viikoista.
Mutta se voisi olla itse kehitetty ilmaisu, neuvolat kun ei pysty ottamaan kovin paljon kantaa luuloteltuihin raskauksiin."
Aivan jarjetonta vankaamista. Tiedatko, me naiset olemme olleet raskaina paljon, paljon kauemmin kuin neuvolalaitos on ollut olemassa; me olemme puhuneet lahes tulkoon aina siita, etta "milla kuulla olemme", siis etta "olen kuudennella kuulla", ja niin edelleen. Toki joku voi puhua viikoistakin. Mutta mikali joku kuulee taman naisen puhuvan "kuukausista", niin se on ihan jarkeenkayvaa. Itsekin puhuin omista raskauksistani aina kuukausina, etenkin
ulkopuoliselle. Ja sitten viela sekin, etta hyvin monesti nainen ei kerro raskaudestaan aina edes lahipiirilleen. Se on naisen valinta. Toisekseen, jos on iso nainen, niin raskaus ei aina nay edes aivan loppuvaiheessa, toisaalta pienessa naisessa nakyy jo aivan ensikuukausina. Voi olla viela niinkin, etta vaikka on isokokoinen, mutta ei lihava, niin raskaus nakyy melko heti. Riippuu ruumiinrakenteesta, ja siitakin, etta milla tavalla kohtu on asemoitunut naisen kehossa, lisaksi asiaan voi vaikuttaa kunkin yksilollisen raskauden muut tekijat. Siis edes samalla naisella jokainen raskaus ei ole samanlainen.
"SUPO:n tusinapassipolisit, jotka nettejäkin terrorisoi ovat jo fyysisestikin virkansa ryypänneitä, narkkareita, huume diilereitä, henkisesti loppuun poltettuja hylsyjä ja isomahasekopäitä."
-Tv:sta Tuttu Arto