Gustafssonin vammat

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
awa
Angus MacGyver

Re: Gustafssonin vammat

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti: Osallistuin silloin mm. erään tohtorin johtamaan tutkimukseen apulaisena. Siitäkin on jo kauan.
Laskentatunneilta taisit livistää? Kauanhan siitä on, ja muistikin on saattanut mennä, aivan kuten Gustafssonilla tapahtui. Ilman vammaa oletan?

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Asiaan. Pannaan tähän muistin tueksi Öhmanin vammaluettelo.

Lausunnot vuosina 2003 ja 2004 antaneen ja todistajana kuullun
neurokirurgi Juha Öhmanin mukaan Gustafssonilla on ollut

1)murtumat vasemmalla alaleuassa hampaiden välissä
2)ja nivelnastan kohdalla
3)vasemmassa poskiluussa sivuseinämässä ja katossa, sekä
4)poskikaaressa, minkä lisäksi
5)otsaluun ja poskiluun liitos on auennut, sekä
6)ohimoluun ääriviivassa korvan takana vasemmalla on ollut murtuma. Lisäksi Gustafssonilla on ollut
7)ruhjehaavat ohimon-päälaen seudussa,
8}poskessa ja
9)leuassa sekä
10)viiltohaava oikeassa kyynärvarressa

Muissa lähteissä on lisäksi mainittu:
11)viiltohaava vasemmassa kyynärvarressa.
12)hoitavan lääkärin antama päädiagnoosi v.1960 "aivoruhje".
13)lääkäri todennut hammasklinikalla 11.6.1960 "Brillen hematooma".
14)lääkäri todennut korvaklinikalla 27.7.1960 "Murtuma kallonpohjassa".
Sariola
Horatio Caine

awa kirjoitti:
Sariola kirjoitti: Osallistuin silloin mm. erään tohtorin johtamaan tutkimukseen apulaisena. Siitäkin on jo kauan.
Laskentatunneilta taisit livistää? Kauanhan siitä on, ja muistikin on saattanut mennä, aivan kuten Gustafssonilla tapahtui. Ilman vammaa oletan?
- hymm -
En kyllä ymmärrä, mihin awa pyrkii tuolla jatkuvalla mustamaalaamisella. Olin siihen aikaan opiskelemassa senaikaisessa korkeakoulussa, joka myöhemmin oli yliopisto. Suoritin siellä tutkintoja, ja siirryin hieman ammatista toiseen senjälkeen.

Päinvastoin kuin awa luulee, minulla on läpi elämäni ollut vahvana alueena matematiikka. Kouluaineista aikoinaan se oli myös vahvin alueeni. Oppikouluaikana minulla oli lisänimenä "Einstein", taipumusteni vuoksi. Matematiikka oli minulle aina helppoa kouluaikoina. Koulumenestys on myös ollut vahva alueeni. Olen ollut mm. yksityisessä oppikoulussa, johon oppilaita tuli neljästä pitäjästä, ja olin joinakin vuosina luokkani priimus.

Tietysti muisti ei toimi enää yhtä hyvin. Monet tiedot ja taidot ovat myös päässeet ruostumaan. Se on elämän laki. En kuitenkaan tunne olevani sellainen heikkolahjainen ressukka, jolla äly ei toimi. Eikö yhtään hävetä tuollainen jatkuva mustamaalaus. Tuollaiset puheet ovat perättömiä - ja ennenkaikkea hyvin rumia.

Laskentatunnilla olin mielelläni, se oli minun mieliaineitani. Siinä myöskin menestyin parhaiten. Olen myös harrastanut tuollaisten matemaattisten tehtävien laatimista ja keräämistä. Nyt olen ne jo hävittänyt, mutta saatan muistaa jotakin vieläkin. Saatan laittaa sellaisen tänne, jos sattuu muistumaan mieleen ...

Kannattaa palata aiheeseen. Käyhän lukemassa se Öhmanin vammaluettelo, jotta ei totuus unohtuisi. :x

TÄSSÄ AWALLE ÄLYKKYYTTÄ MITTAAVA TEHTÄVÄ! (Löytyykö ratkaisu?)

Munkkiluostarin apotti päätti testata kolmen munkkikokelaan älykkyyttä. Hän kutsui kokelaat luokseen ja peitti heidän silmänsä liinalla, niin että he eivät nähneet mitään. Hän sanoi: "Maalaan teidän jokaisen otsaan ristin, joko valkoisen tai mustan. Te ette saa puhua keskenänne. Kun otan liinat pois kysyn teiltä kaksi kysymystä". Sitten hän maalasi jokaisen kolmen otsaan valkoisen ristin. Hän otti liinat pois. Sitten hän kysyi ensimmäisen kysymyksen: "Joka näkee valkoisen ristin, nostakoon vasemman kätensä ylös". Kaikki kolme nostivat heti vasemman kätensä. Sitten hän kysyi toisen kysymyksen: "Joka tietää oman ristinsä värin nostakoon oikean kätensä ylös". Kului melko pitkä aika, sitten yksi kokelaista nosti oikean kätensä. Apotti kysyi, miten kokelas sai selville oman ristinsä värin. Tuo kokelas antoi hyväksyttävän selityksen ...

Miten tuo yksi kokelas keksi omassa otsassaan olevan ristin värin? Selitä!

Tätä tehtävää vain harvemmat osaavat ratkaista, elleivät ole ennen kuulleet. "Vain viisaat kylkenevät siihen." Tuo oli leikkiä. 8)
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Eiköhän noita HUK-tutkintoja (lue humalaisten kandien) ole monikin käynyt, joten ei niillä kannata retostella.

Nyt panet taas Öhmannin lausunnon varmana, vaikka se oli ehdollinen, joten taas reputat Sariola, joten kertausta Öhmannin lausunnon kanssa!
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Gustafssonin kasvoluuvammat tiedetään hyvin tarkasti. Tiedetään myös niiden syntymekanismiin tarvittavan ulkoisen energian suuruus. Tiedetään vammojen vaikutus liikutakykyyn. Tuollaisia vammoja saanut saattaa hakeutua hoitoon vasta päivien kuluttua vammasta. Näistä on tuhansia esimerkkejä ja lisää tulee joka päivä. Fakta. Valitettavasti.

Esimerkkinä voidaan kertoa, mikäli nykypäivänä samoilla kasvovammoilla kuin mitä Gustafssonilla on todettu, tulisi vaikkapa turpiinsa saanut munkkiluostarin apotti osaavalle poliklinikalle, jossa tuon viisastelijan kasvot tutkittaisiin ja vammat todettaisiin ja hoidettaisiin, niin alaleukaluun vammasta johtuen hampaat olisi kiskotettu, määrätty pehmeä/pilliruoka ja apotti saattajan seurassa kipinkapin kotiin nukkumaan.

LAITETAAN VIELÄ APOTIN VAMMAT:

1) murtumat vasemmalla alaleuassa hampaiden välissä
2) ja nivelnastan kohdalla
3) vasemmassa poskiluussa sivuseinämässä ja katossa, sekä
4) poskikaaressa, minkä lisäksi
5) otsaluun ja poskiluun liitos on auennut, sekä
6) ohimoluun ääriviivassa korvan takana vasemmalla on ollut murtuma. Lisäksi apotilla on ollut
7) ruhjehaavat ohimon-päälaen seudussa,
8} poskessa ja
9) leuassa sekä
10) naarmu oikeassa kyynärvarressa
11) naarmu vasemmassa kyynärvarressa.
12) aivovamma commotio cerbri
13) "Brillen hematooma" silmät mustana.

Aikaa näiden vammojen hoitoon olisi kulunut päivystyksessä noin 2h, rtg -kuvineen.

14) lääkäri oli lisäksi todennut kaksi kuukautta myöhemmin murtuman myös korvakäytävässä, tosin tämä murtuma oli jo aikáisemmin mainittu listalla

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Ressu>>
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Ressu>> »

Heh, täällä näkyy olevan edelleen tämä homma ihan "diipadaapa". Kukaan ei edes pyri löytämään mitään uutta. Tämä on mennyt kuppikuntien taisteluksi ihan täysin. Homma kiertää kehää. :lol:
Sariola
Horatio Caine

En ole lääkäri, mutta en kyllä usko tuohon awan esittämään menettelytapaan. Potilas kannetaan paareilla sairaalaan ja vastaanottava lääkäri toteaa hänen olleen alentuneessa tajunnan tilassa. Ei sellaista potilasta tänäkään päivänä pistetä heti kotimatkalle. Se on varma.

Tuohon älykkyyttä vaativaan tehtävään saa vastata muutkin. Eräässä harrastuspiirissä, jossa oli kymmenkunta henkilöä, muistaakseni vain kaksi keksi oikean ratkaisun. Moni arvelee tuota mahdottomaksi! No niin, awa, tässä on elämäsi tilaisuus näyttää! 8)

V.1964 minulla oli umpisuoli puhkeamispisteessä ja olin lähellä kuolemaa, kun lääkäri ei tiennyt mikä vaivaa. Leikattiin kahdennellatoista hetkellä. Sain sitten sen jälkeen morfiinia parina päivänä. Tulehdus oli levinnyt jo ympäristöön ja leikkaushaava vuoti mätää jonkin aikaa. Lääkitys päällä ja sidettä piti usein vaihtaa. Puhdas haalea vesi oli muuten paras haavan puhdistusaine, se ei ärsyttänyt. Muistelen sairaalassa oloajaksi noin viikon. Kyllä sieltä aika pian annettiin jo 60-luvullakin potkut persuuksiin. Itse piti kotona vaihtaa sidettä. Piti liikkua varovaisesti pitkän aikaa. Paranihan se ajan kanssa. En mitenkään usko, että tuo NG:n tapaus olisi tänä päivänäkään sellainen, että potilas lähetettäisiin pian kotiin. Kyllä jäisi sairaalaan pitemmäksi ajaksi myös tänä päivänä. Jos vielä 5. päivänä kaatuu sairaalan lattialle kun yrittää kävellä, niin ei ole kotiutuskunnossa vielä aivan heti. Tätä mieltä tavallinen potilas.
pasi
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja pasi »

Sariola kirjoitti:Eikö yhtään hävetä tuollainen jatkuva mustamaalaus. Tuollaiset puheet ovat perättömiä - ja ennenkaikkea hyvin rumia.
Älä viitsi hurskastella, Sariola. Mikä saa sinut kuvittelemaan, että alempi korkeakoulututkinto humanistisella alalla olisi niin suuri saavutus, että voit asettua kaikessa muiden yläpuolelle ja mustamaalata muiden koulutus- ja sivistystasoa? Tämäkö?
Tietysti muisti ei toimi enää yhtä hyvin.
Nyt se sitten selvisi, miksi mm. koulutustaso on niin kipeä asia Sariolalle.
Viimeksi muokannut pasi, To Marras 04, 2010 10:34 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ressu>>
Remington Steele

Diipadaapa, mutu, yms. Puhukaa mieluummin asiaa!
Sariola
Horatio Caine

Elämässä on myötämäkiä ja vastamäkiä, mutta en mitenkään tunne, että koulutus olisi minulle lainkaan kipeä asia. Se on ollut minulla myönteisimpiä asioita. Opiskelu on minulle ollut helppoa ja olen siinä pärjännyt aina hyvin. Se ei ole ollut ongelma. Päinvastoin myönteisimpiä asioita elämässäni.

Olipa hyvä, että siinä sairaalassa, johon menin ankarien vatsakipujen takia, ei ollut apuhoitajana awa ja talonmiehenä pasi. Olisin kyllä ajanut vaikka taksilla toiseen sairaalaan. Olisihan awa voinut lähettää minut kotiin mukana paketti särkylääkkeitä ja todennut, että täällä ei terveitä hoideta. Pasi olisi lainannut lääkärin autoa ja kyydinnyt minut kotiin. Murjaissut päälle vielä ilkeän vitsin näyttelemisestä, että täällähän ei tuollaisia hoideta. Toivottavasti pasi ei ole hoitoalalla. Tämä oli tietysti sketsi tai svitsi. 8)

Siellä olisi otettu valokuva, kuten passivalokuva, ja todettu, että kasvoista näkyy, että ei ole mitään vammaa. Terve mies. Lähetetään kotiin! :D

awa on varmaan ratkaissut sen älyä vaativan tehtävän! Odottelen. :D
Siirretään haaste myös kotipoliisille! Kumpi ehtii ensin?! :D
pasi
Martin Beck

Sariola kirjoitti:Toivottavasti pasi ei ole hoitoalalla.
En ole, ja meistä kahdesta Sariolalla on sekä tasonsa että koulutusalansa puolesta paremmin talonmiehen töihin sopiva koulutus. Ja toisin kuin Sariolan, minun tarkoitukseni ei ole vähätellä talonmiehiä.

Mitä munkkeihin tulee, niin ensimmäisellä vastauskierroksella selvisi, että valkoisia on vähintään kaksi. Jos mustia olisi vähintään kaksi, vähintään yksi kokelaista ei olisi nähnyt valkoista. Jos toisella kierroksella arvaukset olisi annettu järjestyksessä, olisi arvausjärjestyksessä toinen (kumpi tahansa jäjellä olevasta kahdesta) kokelas tiennyt värinsä, koska ensimmäisen arvaajan hiljaisuus olisi ollut merkki siitä, että hän näkee kaksi valkoista. Mutta koska arvausvuoroja ei ollut, olivat kaikki ensimmäisen arvaajaan asemassa, ja koska kaikki olivat hiljaa, kaikki näkivät kaksi valkoista. Se taas on mahdollista vain, jos kaikilla on valkoinen.
Ressu>>
Remington Steele

Yhä edelleen vaan mennään tyylillä: "Hyvää päivää, kirvesvartta"! Suksikaa nyt jo vihonviimein itseenne, tolkun mulliskot!
pasi
Martin Beck

^Mielenkiintoista. Poikkeuksetta on niin, että tuollaisia neuvoja antavat kirjoittajat, jotka eivät ymmärrä niitä itse noudattaa. Miksi ihmeessä kirjoitat, jos sinulla ei ole minkäänlaatuista asiaa?
Viimeksi muokannut pasi, To Marras 04, 2010 12:24 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sariola
Horatio Caine

Tuo oli hyvä uutinen! Koulutusalaani en ole kertonut. Arvioikohan pasi oman tasonsa liian korkeaksi? Siltä vaikuttaa! Minusta pasi on antanut yksioikoisen ja äkkijyrkän luonteen vaikutelman. Ainakin vaikutelma on sellainen. Minusta sellainen ei edusta "korkeaa" tasoa.

Tuo ratkaisu on oikea. Selityksessä on vähän epätarkkuuksia. Ei siinä mitään vastausvuoroja ollut eikä tarvittu. Jokainen sai nostaa kätensä heti kun tiesi. Pelkkä viive riitti johtopäätöksen tekemiseen. Lopputulos oli kyllä aivan oikea.

Minä selittäisin näin: "Jos mustia ristejä olisi 2, näkisi yksi meistä vain mustia ristejä eikä olisi voinut nostaa vasenta kättään ensimmäisen kysymyksen kohdalla. Mustia ristejä on siis enintään 1. Tiedän nämä toverini älykkäiksi miehiksi, joten he ovat tehneet varmaan saman havainnon. Jos minun otsassani olisi musta risti, voisivat minun toverini, kumpi tahansa päätellä, että tuolla on "se ainut mahdollinen musta risti". Tällöin hän voisi olla varma, että oma risti on valkoinen. Näin hän olisi voinut nostaa oikean kätensä tietämisen merkiksi. Koska toverini eivät ole voineet nostaa oikeaa kättään tietämisen merkiksi, he eivät ole voineet nähdä "sitä ainoaa mahdollista mustaa ristiä" minun otasassani. Niinpä minun otsassani oleva risti on valkoinen". Kysymys oli tässä siitä, kuka noista kolmesta nopeimmin sai päättelynsä valmiiksi. Tuo viive jo paljasti sen, että mustia ristejä ei ole lainkaan. Tietysti täytyi olettaa, että kaikki kolme kokelasta olivat riittävän älykkäitä tekemään oikeita johtopäätöksiä.

Lisäsin tuonne pasin tekstiin pari kommenttia.

pasi kirjoitti:
Sariola kirjoitti:Toivottavasti pasi ei ole hoitoalalla.
En ole, ja meistä kahdesta Sariolalla on sekä tasonsa että koulutusalansa puolesta paremmin talonmiehen töihin sopiva koulutus. Ja toisin kuin Sariolan, minun tarkoitukseni ei ole vähätellä talonmiehiä.

Mitä munkkeihin tulee, niin ensimmäisellä vastauskierroksella selvisi, että valkoisia on vähintään kaksi. Jos mustia olisi vähintään kaksi, vähintään yksi (nimenomaan yksi) kokelaista ei olisi nähnyt valkoista. Jos toisella kierroksella arvaukset olisi annettu järjestyksessä, olisi arvausjärjestyksessä toinen (kumpi tahansa jäjellä olevasta kahdesta) kokelas tiennyt värinsä, koska ensimmäisen arvaajan hiljaisuus olisi ollut merkki siitä, että hän näkee kaksi valkoista. ( Arvausjärjestyksiä ei tarvittu. Pelkkä viive riitti osoittamaan oikeaan johtopäätökseen ). Mutta koska arvausvuoroja ei ollut, olivat kaikki ensimmäisen arvaajaan asemassa, ja koska kaikki olivat hiljaa, kaikki näkivät kaksi valkoista. Se taas on mahdollista vain, jos kaikilla on valkoinen.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Oletpa hanakka vastailemaan kysymyksiin, no vastaapa tähän.

Miksi kolme kuollutta makaa niemellä, mutta yksi pääsee vähin vammoin pois?

Miten tämä yksi on selvinnyt aivoruhjeen aiheuttamasta aivojen turpoamisesta ja nestehukasta huolimatta pois samalta niemeltä?

Tuossa luulisi olevan sinulle ihan tarpeeksi miettimistä noiden lapsellisien kysymystesi sijaan Sariola!
Lukittu