MissHolmes kirjoitti:Joku matikka pää.
Jos kone lentäää tuolla noin 10 km korkeudessa ja saa salamasta siipeensä niin, että kaikki virrat koneesta häviävät ja kone lähtee täysin hallitsemattomaan syöksyyn, niin montako minuuttia menee sukellukseen?
Onko g-voimat niin suuret, että kännykän tms. käyttö olisi mahdotonta?

Siinä itse pudotuksen aikana ei kyllä kukaan ole mitään viestejä pystynyt naputtelemaan. Uskoisin että puhelimen käyttö ei teknisesti olisi
mahdotonta pudotuksen aikana (tästä alempana lisää), mutta jos mietit tilannetta jossa istut koneessa, joka tulee alas lentokorkeudestaan, ei siinä pahemmin puhelinta räpläillä. Luulisin että nuo viestit ovat lähteneet siinä vaiheessa, kun turbulenssi on heilutellut konetta, todennäköisesti jopa verrattain kauan ennen itse putoamista ja iskeytymistä veteen.
Nuo G-voimat eivät pudotuksen aikana ole
välttämättä olleet suuret, sillä pudotusnopeus ei ole ollut kiihtyvä, ellei kone ole esim. kieppunut pudotessaan. Asia on helppo hahmottaa niin, että jos heität puhelinta pitkän matkan niin kovaa kuin hauiksestasi lähtee, puhelin ei lopeta toimimistaan vielä ilmassa, vaan vasta sitten itse törmäyksessä.
Joku yllä toivoi, että kuolema olisi tullut uhreille nopeasti. Mikäli tilanne on ollut niin huono, että pudotuksen alun jälkeen lentäjät eivät ole voineet tehdä mitään, kaikki ovat kuolleet silmänräpäyksessä. Ihmiskeho ei kestä sellaista pysähdystä. Jos sitten taas lentäjät ovat yrittäneet laskeutua konetta veteen ja isku veteen on ollut edes hieman hallitumpi, eivät kaikki ole kuolleet heti törmäyksessä.
Vertailun vuoksi: tunnen mutkan kautta erään henkilön, joka näki erään pienlentoturman vainajat silloin, kun niitä nostettiin vedestä. Tämä henkilö kuvaili näkemäänsä sanomalla, että ruumiista oli "takaraivot jäljellä".
Viesteistä vielä sen verran, että olen itse ollut vuosia sitten lentokoneessa, jonka pelkäsin putoavan (pelkään
kuollakseni matkustajakoneilla lentämistä). Ehdin naputella kännykkään "rakastan s", kun kapteeni kuulutti että on hieman turbulenssia, muttei mitään hätää. Siinä hetkessä ajattelee vain sitä viimeistä asiaa, jonka haluaisi kaikista tärkeimmille kertoa, ei olisi tullut mieleenkään laittaa mitään raporttia mahdolliseen onnettomuuteen mahdollisesti johtaneista syistä.
Mielenkiintoinen tuo tieto/huhu, että jonkun uhrin puhelin hälyttäisi. Eihän se meren pohjassa voikaan hälyttää, ja itse törmäyksessä se menisi ihan taatusti rikki. Sitten taas - mitä nainen kuvittelee? Että hänen miehensä on onnellisesti kellunut puhelin kuivana autiolle saarelle, eikä vain viitsi vastata muijalleen?